Selain cheese cake, kek coklat juga antara yang jadi pilihan kita untuk menikmati juadah minum petang bersama keluarga.
Namun disebabkan Perintah Kawalan Pergerakan sehingga akhir April ini menyebabkan keinginan untuk membelinya di kedai kek terpaksa dilupakan.
Walaupun begitu, kek coklat yang sedap dan rasa lebih moist ini boleh kita buat sendiri di rumah. Lebih puas, jimat dan paling penting selamat.
Ayuh kita lihat perkongsian dari June Ahmad cara membuat kek Coklat Moist @lembab dengan rasa yang lemak manis kaya bercoklat. Bagi yang tak percaya boleh membuatnya sendiri.
Menurutnya kek ini memang sangat disukai seluruh ahli keluarga dan telah mencuba banyak kali untuk disajikan buat pemanis minum petang.
Kek coklat moist…
Kami share gambaq lepas2 la noo… hat baru buat td xdan nak ambik gambaq bagai dah… anak2 pakat makan dah pun bapa ketoi…
Suka resepi nih dr dulu kini n selamanya… mmg sedap… lemak maneh semua cukup… moist ja kek dia… xcaya hampa try nah…
Resepi asal dr (Munira Baharum)
Bahan A:
– 1 cwn serbuk koko (3/4 cwn pun ok)
– 1 cwn susu cair
– 3/4 cwn susu pekat
IKLAN
– 3/4 cwn gula
– 1 cwn minyak msk
– semua bhn di atas gaul sebati n msk atas api perlahan…
– rehatkan kejap bila bhn dh sebati…
Bahan B:
– 3/4 cwn tepung gandum
– 1 sudu kecil (sudu kfc) soda bikarbonat
– 1 sudu kecil (sudu kfc) baking powder
– semua bhn ni diayak k…
IKLAN
Bahan C:
– 4 bj telor (blender jer)
Cara:
– Satukan bhn B dan C ke dlm bhn A…
– Secara berselang seli n gaul ngan senduk jer…
– Bila dh sebati, taruk jer dlm loyang yg disapu minyak…
– Kukus dlm 30-45 minit…(bergantung saiz loyang)…
– nak test, cucuk dgn lidi… kalau xmelekat adunan kat lidi tuh kira kek dah masak ler…
Perasaan gembira bergelar isteri pada lelaki dicintai pastinya pengalaman sukar dilupakan dalam hidup seorang wanita. Termetrai satu ikatan janji untuk bersama-sama mengharungi alam rumahtangga adalah impian kebanyakan wanita.
Namun manusia itu hanya mampu merancang, Tuhan menentukan. Impian untuk sama-sama mengharungi suka duka alam rumahtangga ternyata tidak kesampaian bagi pasangan suami isteri, Akmal Aziz dan isteri, Siti Saraf Ismail apabila baru sehari bahagia di majlis akad nikah mereka, keesokkan harinya bertukar berita sedih apabila dijemput Allah.
Dalam satu perkongsian di fb, Amaleng Husni, lelaki ini berkongsi kisah sedih mengenai dua pupunya, allahyarham Siti Saraf yang juga kakitangan Jabatan Pengangkutan Jalan di Putrajaya yang dijemput illahi sehari selepas majlis akad nikahnya.
Tulisnya:- “Innalillahi wainna ilaihi rajiun Al-Fatihah buat dua pupu Siti Saraf. Semalam baru akad nikah hari ini Allah dah jemput arwah ” tulisnya ringkas.
Dalam pada itu, menerusi laporan Sinar Harian, Mohd Amirul Akmal menjelaskan dia telah dikejutkan isterinya pada jam 3 pagi memaklumkan dirinya mengalami sakit kepala. Namun tidak lama kemudiannya dia tidur semula sambil ditemani Akmal di sisinya.
Namun pada waktu pagi dia dan keluarga dikejutkan apabila melihat arwah mengalami sesak nafas.
“Saya segera hubungi ambulans kerana pada ketika itu isteri sangat memerlukan bantuan oksigen dan ambulans tiba jam 12 tengah hari.
“Bagaimanapun, isteri disahkan meninggal dunia pada jam 12.30 tengah hari oleh doktor yang bertugas di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM),” katanya.
Lebih menyedihkan, ayat terakhir yang terpacul dimulut isterinya ialah : “Abang…kita dah kahwin”
Tambahnya lagi hasil bedah siasat yang dilakukan di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) mendapati isterinya itu meninggal dunia akibat pendarahan di dalam otak sebelah kanan.
Difahamkan arwah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Karang pada Ahad.
Mengabadikan kenangan berdua bersama isteri berlatar belakangkan bangunan di Putrajaya
Akmal ada memuat naik hebahan perkahwinan bersama arwah isterinya.
.Akmal menerusi satu hantaran di Faceboknya sebelum itu, telah berkongsi kepada orang ramai memaklumkan yang beliau baru sahaja melangsungkan perkahwinan secara tertutup dengan Siti Saraf yang juga seorang pegawai JPJ di Putrajaya iaitu pada 23 Oktober lalu di Masjid Mukim Binjai Baru, Kota Bharu Kelantan.
Bahkan di fb arwah, beberapa bulan sebelum majlis pernikahan mereka, dirinya sempat memuat naik status mengenai pertunangan mereka.
Kita up kat sini satu untuk long lasting memory..
Semoga dipermudahkan urusan perkahwinan suatu hari nanti Melalui badai kehidupan, semoga cinta ini sentiasa teguh, selalu bahagia dan kekal hingga syurga Ada kisah lucu jugak, tak sangka kek pun boleh tersama jugak. Kek buah, tulisnya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Persoalan darah haid, istihadah atau nifas memang tidak dapat dielakkan di kalangan wanita lepas bersalin atau keguguran. Mereka biasanya akan melalui satu tempoh pendarahan atau keluar darah kotor sebagai proses pembersihan dalaman secara biologi. Maha Besar Allah, ini semua adalah satu proses menakjubkan.
Namun amat penting bagi para ibu yang lepas bersalin atau gugur dapat kenal pasti darah yang keluar itu sama ada darah haid, istihadah atau nifas. Islam ada menetapkan tempoh tertentu untuk klasifikasikan ia darah nifas atau sebaliknya.
Setiap wanita mempunyai ciri biologi berbeza, maka akan ada perbezaan tempoh nifas. Bagi mengelakkan kekeliruan, kita dapatkan penjelasan ustaz Dr. Syed Shahridzan Ben-Agil agar tiada lagi bimbang di hati.
Soalan:
Saya ada kemusykilan. Saya baru sahaja keguguran. Kandungan sekitar 12 minggu. Saya diberitahu oleh doktor bahawa darah yang keluar selepas keguguran mengambil masa 1 – 2 minggu.
Soalan saya adakah darah yang keluar selepas hari ke 15 dikira sebagai darah istihadah dan saya wajib untuk mandi dan menunaikan solat?
Atau sebaliknya. Mohon pencerahan dari ustaz sebab ramai sangat yang memberikan saya jawapan yang berbeza beza. Terlebih dahulu saya ucapkan terima kasih.
Jawapan:
Secara ringkas wanita yang keguguran hukumnya sama seperti wanita yang bersalin. Oleh itu darah yang keluar selepas keguguran dikira sebagai darah nifas.
Berikut sedikit perincian mengenai hukum hakam mengenai darah nifas menurut mazhab Syafi’ie:
Kadar minimum bagi nifas ialah satu percikan(majjah) darah yang keluar selepas bersalin walaupun sedikit.
Tempoh normal/kebiasaan bagi darah nifas ialah 40 hari. Manakala tempoh maksimum untuk darah nifas ialah 60 hari.
Berikut adalah beberapa permasalahan yang berkaitan dengan darah nifas:
Jika darah nifas terputus kurang dari 60 hari kemudian timbul semula dalam tempoh tersebut maka ia masih dikira darah nifas.
Contohnya darah terhenti pada hari ke 45, kemudian timbul semula pada hari ke 55, maka darah yang keluar dari hari ke 55 masih dikira sebagai nifas. Namun jika masih berterusan lebih dari 60 hari ia dikira istihadah.
Jika seseorang wanita terputus darah nifas dalam tempoh maksimum, namun kurang daripada 15 hari maka ia masih dikira sebagai darah nifas.
Contohnya darah nifas Siti terhenti pada hari ke 20 kemudian datang semula pada hari kemudian iaitu hari ke 31, maka ia masih dikira sebagai darah nifas.
Berlainan pula jika seorang wanita terputus darah nifas selama 15 hari atau lebih, maka darah yang datang untuk kali kedua itu dikira sebagai darah haid kerana dia telah melalui tempoh penyucian haid yang minimum iaitu 15 hari.
Contohnya apabila Siti terputus darah nifas pada hari ke 20, kemudian darah muncul kembali selepas 15 hari iaitu hari ke 36, maka darah ini dikira sebagai darah haid bukan lagi darah nifas.
Jika wanita yang mengalami pendarahan lebih dari 60 hari maka darah itu dikira sebagai darah istihadah bukan darah nifas lagi
Namun setelah 60 hari darah masih keluar, jika terputus darah walaupun sehari maka darah yang kedua itu sudah dikira sebagai darah haid kerana ia sebagai pemisah antara darah istihadah dan darah haid yang baru.
Contohnya darah keluar selama 63 hari kemudian berhenti pada hari 64 dan darah muncul kembali pada hari 65 maka ia dikira bermulanya kitaran darah haid. Manakala hari 61 ke 63 ialah darah istihadah.
Jika seorang wanita setelah melahirkan anak namun tidak kelihatan darah nifas yang keluar walaupun setitik seperti proses “caesarean birth”.
Kemudian setelah beberapa hari darah pun keluar. Dalam keadaan melihat kepada dua situasi:
Jika darah keluar dalam tempoh 15 hari maka darah itu dikira sebagai darah nifas. Contohnya jika Siti selepas melahirkan anak tanpa ada keluar darah (biasanya berlaku pada wanita yang melahirkan anak melalui pembedahan) kemudian darah muncul pada hari ke 7 selepas bersalin, maka darah ini masih dikategarikan sebagai darah nifas.
Situasi kedua pula, jika selepas bersalin secara normal atau pembedahan dan darah tidak timbul atau keluar, namun darah mula keluar selepas 15 hari, maka darah ini dikategarikan sebagai darah haid bukan darah nifas.
Sebagai contoh: Siti tidak melihat darah keluar walau sedikit pun selepas bersalin, namun darah mula keluar pada hari ke 16 selepas melahirkan anak, maka darah ini dikategorikan sebagai darah haid bukan darah nifas.
Semoga penjelasan ini dapat membantu ibu atau wanita yang keguguran untuk kenal pasti status darah istihadah atau nifas.
Wallahu A’lam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Berdosa, bertentangan dengan ajaran islam. ‘Wanita dua suami tinggal sebumbung dihalau penduduk.’
Terang lagi bersuluh, perbuatan ini menyalahi ajaran agama Islam. Apalah yang merasuk fikiran mereka bertiga hingga sanggup melakukan perbuatan terkutuk ini.
Ketua Bidang Dakwah Majlis Ulama Indonesia (MUI), Cholil Nafis menegaskan wanita yang mempunyai dua suami atau mengamalkan poliandri adalah haram di sisi Islam.
Malah, menurutnya juga sesuatu perkara yang haram adalah berdosa dilakukan kerana bertentangan ajaran Islam.
“Poliandri haram dan tidak sah nikah yang kedua,” katanya.
Bertentangan Dengan Ajaran Islam
Kisah seorang wanita yang mempunyai dua suami tular di media sosial Indonesia baru-baru ini, lapor laman berita Liputan 6 hari ini.
Video bertajuk ‘Ibu Haji Cantik Memiliki Dua Suami Tinggal Serumah Tetap Harmoni’ itu dimuat naik dalam saluran YouTube @KiBungsuKawangi.
Ki Bungsu Kawangi dirakam menemu bual wanita dikenali sebagai Ibu Siti dan dua suaminya, Pak Somad serta Pak Abdul yang tinggal serumah.
Wanita Dua Suami
Mereka dikatakan mencari rezeki bersama-sama dengan mengusahakan sebuah warung dan kedai runcit gas.
Selain itu, mereka mengaku hampir dihalau penduduk kampung kerana mengamalkan poliandri dan tinggal serumah.
Kita selalu fikir, apabila kita lakukan amal kebaikan, pastinya Allah akan balas dengan pahala atau kebaikan juga. Ini apa yang selalu diajar di sekolah dahulu.