Sememangnya jodoh itu rahsia Allah. Dia yang mengatur bila harus bertemu, bila harus bersatu, dan bila harus berpisah. Lantas apapun yang dialami sebelum bertemu dengan seseorang yang tepat, jangan mengeluh.

Jika sebelum ini kita pernah disakiti, pernah dikhianati, lalu kemudian ditinggalkan, jangan mengeluh dulu. Ini kerana kadang-kadang kita bertemu dengan orang yang salah dulu, baru kemudian akan bertemu dengan orang yang tepat.

Maka tidak usah mengeluh. Nikmati sahaja prosesnya sebelum bertemu dengan seseorang yang tepat menurutNya. Tidak akan ada kisah yang Allah ciptakan sia-sia, semua pasti akan membawa hikmah yang luar biasa untukmu.

Jika sebelum ini bertemu dengan orang yang salah, tidak usah menyesal. Tetaplah bersyukur kerana dari pengalaman itu kita belajar untuk bersabar. Bertemu dengan orang yang ‘salah’ mungkin membuatkan dirimu terluka tetapi percayalah suatu hari nanti akan kita pasti akan bertemu dengan seseorang yang tepat.

BERSANGKA BAIK DENGAN ALLAH

Tidak usah menyesal, tetaplah bersyukur dengan apa jua takdir yang Allah berikan. Daripada pengalaman-pengalaman itu, kita dapat belajar banyak tentang mengenali hati yang tulus.

Jadi bersangka  baiklah kepada Allah tiada henti, sungguh semakin kita bersangka baik maka pasti kita akan mengerti apa yang sedang Allah tulis sebenarnya untuk kita. Allah Maha Hebat dalam mengatur rencana. Kadang-kadang memang Allah datangkan dahulu orang yang salah sebelum datang orang yang baik.

Janganlah menyesali apa yang sudah terjadi. Percayalah nanti akan Allah datangkan seseorang yang baik. Bertemu dengan orang yang ‘salah’ sebelum ini mendidik kita untuk belajar mencintai dengan baik dan bersyukur atas kehadiran insan yang baik.

Dan mungkin kita sering tertanya-tanya, untuk apa bertemu dengan orang yang salah dulu dan kemudian bertemu dengan orang yang tepat? Kenapa tidak terus sahaja bertemu dengan insan yang tepat? Semuanya kerana dengan cara itu kita belajar menghargai dengan tulus, dan bersyukur atas setiap hal yang ada pada dirinya.

VIDEO KASHOORGA:

Tinggalkan Komen