Nabi SAW bersabda barang siapa solat di Hijir Ismail adalah sama seolah-olah dia bersolat di dalam Kaabah sebab ia adalah sebahagian daripada Kaabah.  Sebenarnya di Makkah, semua tempat mustajab berdoa. Namun jika ada peluang, pergilah ke Hijir Ismail kerana ia adalah antara tempat yang paling mustajab untuk berdoa.

Ikuti catatan Bijen Mohd di laman Facebooknya tentang pengalamannya ketika di Hijr Ismail.


Makan Pizza Di Hijr Ismail

Melampau sangatkan tajuknya? Haha! Tapi inilah tip paling excited yang saya nak kongsi, berkelah di dalam Hijr Ismail. Dalam post semalam saya ada cerita yang kebiasaannya kami akan beriktikaf di masjid sampai langit dah cerah barulah kami akan meneruskan aktiviti pagi yang seterusnya.

Ada satu hari tu lepas habis tawaf sunat di Mezzanine, isteri teringin sangat nak turun bawah. Sejujurnya bila datang berkeluarga ni, seboleh mungkin saya akan elak dari bersesak-sesak di bawah. Hanya turun di dataran ketika tawaf untuk umrah saja.

Tapi pada hari tu, saya layankan saja kehendak beliau. Mengidam ibu mengandung ni bukan boleh kira. Bila dah sampai di bawah, kami pun melepak-lepak di pinggiran sambil Aisya dan Nu’man sambung makan.

Saya pula ambil peluang melewati binaan Kaabah dari dekat. Tengah dok round-round tu, nampak macam ada peluang keemasan untuk kami. Saya cepat-cepat panggil isteri dan ambil anak-anak ajak merapati Kaabah.

IKLAN

Waktu tu dalam jam 8.42 pagi. (Inilah pentingnya ambil gambar, ada log timestamp. Hehe!) Di Kaabah tengah buat turnaround maintenance. Biasalah! Kan sekarang Makkah dilanda belalang dan cengkerik, eh! Jadi kerja menyah binatang yang melepak di kelambu Kaabah pun dilakukan. Oleh sebab itu Hijr Ismail dikosongkan.

Mungkin masyarakat yang sedang bertawaf ketika itu masih belum arif dengan SOP pembersihan, saya tengok tak ramai yang standby di pintu masuk Hijr Ismail. Atau, mereka standby di tempat yang salah. Heh!

MENYUSUP MASUK KE DALAM HIJR ISMAIL

Berbekalkan sedikit pengalaman yang ada, saya membawa isteri dan anak-anak menyusup ke tempat standby yang sepatutnya. Alhamdulillah, segala perjalanan dipermudahkan.

IKLAN

Bila saja kerja turnaround selesai dan pagar dibuka, saya terus memberi arahan kepada isteri untuk bergerak masuk ke dalam Hijr Ismail dan mengambil posisi bahagian kiri paling belakang. Ini posisi selamat! Berhimpit jugalah nak masuk tapi mengikut pengalaman, inilah yang paling mudah pernah saya rasai. Lalu berjayalah kami berempat berada di dalam Hijr Ismail pada pagi itu. Tak pernah disangka-sangka isteri.

Baik, sekarang apa nak buat di situ? Biasanya memang tak ada ruang nak solat pun sesampainya di situ. Relaks, tenang anak muda. Hijr Ismail tak lari ke mana. Duduk atau berdiri je di situ dulu sambil ambil nafas, berdoa, tangkap gambar atau apa-apa saja yang patut.

Percayalah, sekejap lagi adalah tu ruang untuk bersolat. Bergilir-gilirlah dengan isteri. Dah habis solat, berdoalah lama mana pun nak doa sambil jaga anak pula. Bagi chance orang lain pula nak solat.

IKLAN

Dah tak tahu nak buat apa (sebab susah nak keluar), makanlah pizza lebih malam tadi yang dibawa bekal dalam beg. Hahah! Slice pizza bubuh dalam resealable bag IKEA. Senang nak usung kehulu-kehilir. Ini penting supaya anak-anak tak lapar dan meragam.

JALAN MERAPATI KAABAH

Nak tak nak kena keluar juga. Jadi pandai-pandailah cari jalan keluar. Nescaya nak keluar lagi payah dari nak masuk tadi. Jalan keluar yang paling mudah sebenarnya adalah dengan merapati Kaabah dan mengesot keluar perlahan-lahan. Tapi nak rapat ke Kaabah berempat memang payah.

Cuma nak khabor bila dah berjaya keluar tu, jalan saja merapati Kaabah menuju ke rukun Yamani. InsyaAllah berpeluang besar memegang Kaabah dan seterusnya menyentuh rukun Yamani.

Selesai mengusap rukun Yamani, segeralah keluar dari arus pusingan tawaf tu untuk mengambil nyawa yang seterusnya. Tenang dan kenanglah nikmat Tuhan yang baru dicurahkan kepada kita. Jangan pula duk kalut nak try Hajarul Aswad dari situ. Sabar, ada teknik lain.

Sumber kredit: Bijen Mohd