Syeikh Ali Al Khawwas menyatakan bahawa akhlak isteri merupakan gambaran daripada akhlak diri seorang suami. Ini kerana darinyalah isteri ‘diciptakan.’ Barang siapa yang ingin tahu akhlak dirinya, maka hendaklah ia melihat akhlak istrinya. Maka jika engkau ingin akhlak isterimu baik, maka binalah hubungan baik dengan Allah.

Hal ini dibuktikan sendiri oleh Syeikh Abdul Wahhab Asy Sya’rani bersama isterinya Umm Abdurrahman. Syeikh Asy Sya’rani berkata “Aku tidaklah bengkok dalam amalan zahir dan batin kecuali bengkoklah isteriku dalam akhlaknya, padahal sebenarnya ia memiliki akhlak mulia. Terkadang aku berada bersamanya dalam keadaan hubungan yang paling baik, kemudian saat itu dibenakku terlintas untuk melakukan perbuatan berdasarkan syahwat, maka keadaan itu mengubah perangai isteriku tanpa boleh dibentuk. Akhirnya aku memahami sebabnya, hingga aku segera memperbaikinya, maka perangai isteriku pun kembali seperti semula.” (Lawaqih Al Anwar Al Qudsiyyah)

Catatan di Facebook pelakon Mustapha Kamal ada menyebutkan tentang perihal peribadi suami yang boleh dilihat melalui peribadi seorang isteri.


Isteri adalah cerminan suami

Cantik suamimu, cantiklah kamu. Elok suamimu, eloklah kamu. Beriman suamimu maka berimanlah kamu. Ahli syurga suamimu maka kamu jua ahli syurga. Begitu jua sebaliknya.

IKLAN

Wahai sang suami, jika kamu merasa isterimu sangat leceh, menyusahkan, keras kepala atau sebagainya. Maka itulah diri kamu sendiri sebenarnya. Kamu yang telah mengajar, membentuk dan menyebabkan dia menjadi seperti itu.

“Lelaki yang hebat bukan yang dapat mengahwini perempuan solehah, tapi lelaki yang mengahwini wanita biasa dan berjaya bimbingnya menjadi perempuan solehah.”

IKLAN

In sha Allah.


IKLAN

Subhanallah…betapa besar pahala dari Allah kepada setiap suami yang memperlakukan isterinya dengan penuh kelembutan dan kasih sayang. Sungguh, betapa besar rahmat Allah Ta’ala yang akan dilimpahkan kepada setiap pasangan suami isteri yang berkahwin kerana mengharapkan reda dan rahmat Allah.

Sudah menjadi tanggungjawab suami untuk memberikan ilmu pengetahuan agama yang cukup kepada isteri, membantu kerja-kerja di rumah, menyimpan rahsia rumah tangga dan sebagainya.

Sumber kredit: @Mustapha Kamal