Dari Umar bin Khatab radhiyallahu ‘anhu, bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda
مَنْ دَخَلَ سُوقاً مِنَ الأَسْوَاقِ، فَقَالَ: لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ المُلْكُ وَلَهُ الحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ، كَتَبَ اللَّهُ لَهُ أَلْفَ أَلْفِ حَسَنَةٍ، وَمَحَا عَنْهُ أَلْفَ أَلْفِ سَيِّئَةٍ
Ertinya:
“Barangsiapa masuk pasar, kemudian dia membaca:
لاَ إِلَـهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيْرُ
LAA ILAAHA ILLALLAAH WAHDAHU LAA SYARIIKA LAH, LAHUL-MULKU WA LAHUL-HAMDU, WA HUWA ‘ALA KULLI SYAI’IN QODIIR.
“Siapa yang membaca doa di atas ketika masuk pasar, Allah akan mencatat untuknya satu juta kebaikan dan menghapuskan darinya satu juta keburukan.”
Keterangan status hadis:
Dalam Silsilah al-Ahadits as-Shahihah, Imam al-Muhadits, al-Albani rahimahullah menjelaskan status hadis hasan. Zikir ini sangat ringan, namun memberikan nilai pahala sangat besar. Mengapa boleh demikian?
Jawabannya kerana zikir ini dibaca di pasar. Di baca di tempat umumnya manusia lupa Allah, jauh dari ibadah.
Di saat manusia dalam keadaan lupa Allah, ada diantara hamba-Nya yang justru berzikir dan mengingat Allah SWT. Di saat semua manusia sibuk dengan dunia dan perniagaannya, dia justru menjadi orang yang ingat Allah.
Banyak berzikir ketika di masjid, atau ketika di tengah majlis zikir, adalah perbuatan yang lumrah. Namun berzikir di tempat umumnya orang lupa Allah, adalah amalan yang istimewa.
Dalam hadis yang lain ada tambahannya iaitu diangkat satu juta darjat dan dibina satu rumah di syurga.
Dari Salim bin ‘Abdillah bin ‘Umar, dari bapaknya Ibnu ‘Umar, dari kakeknya (‘Umar bin Al-Khattab), ia berkata bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
مَنْ دَخَلَ السُّوقَ فَقَالَ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكُ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ يُحْيِى وَيُمِيتُ وَهُوَ حَىٌّ لاَ يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ أَلْفَ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَمَحَا عَنْهُ أَلْفَ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَرَفَعَ لَهُ أَلْفَ أَلْفِ دَرَجَةٍ
“Siapa yang masuk pasar lalu mengucapkan, “Laa ilaaha illallah wahdahu laa syariika lahu, lahul mulku walahul hamdu yuhyii wayumiit wa huwa hayyun laa yamuut biyadihil khoir wahuwa ‘alaa kulli syain qodiir”
(Tidak ada sesembahan yang berhak disembah selain Allah, tidak ada sekutu bagi-Nya. Allah yang memiliki kekuasaan dan segala pujian untuk-Nya.” Allah akan menuliskan untuknya sejuta kebaikan, menghapus darinya sejuta keburukan, mengangkat untuknya sejuta derajat, dan membangunkan untuknya sebuah rumah di syurga.”
(HR. Tirmidzi, no. 3428).
Oleh itu amalkanlah zikir yang mudah ini apaabila kalian masuk pasar besar (ikan/ sayur,) pasaraya, mall atau pasar mini maka kalian akan memperolehi banyak fadhilat dan kebaikan. Sumber : FB
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ramai Kecewa Dividen ASB Rendah! Nak Jual Ke Kekalkan Pelaburan? Pakar Kewangan Bagi Nasihat Padu
Sejak semalam, ramai yang membuat simpanan dan pelaburan dalam Amanah Saham Bumiputera (ASB) mengeluh kerana menerima dividen paling rendah sejak saham itu diperkenalkan. Dengan 4.25 peratus serta ehsan 0.75 peratus, pastinya mereka yang membuat pinjaman ASBF paling mengeluh kerana dividen tidak berbaloi dengan bayaran mereka perlu keluarkan.
Ramai yang berura-ura mahu membatalkan pinjaman ASB tersebut kerana mahukan pulangan lebih berbaloi. Namun sebelum membuat sebarang keputusan mengenai ASB, bacalah pandangan dari pakar kewangan, Afyan Mat Rawi yang dikongsikan di fbnya semalam.
Ada 2 soalan popular yang sedang berlegar berikutan pulangan ASB paling rendah dalam sejarah.
Soalan pertama:
“Afyan, pulangan ASB tahun ini paling rendah, apa nak buat?”
Soalan kedua:
“Saya buat ASB Financing Maksima RM200,000 tahun lepas. Pulangan ASB tak cukup nak cover installment. Apa nak buat?
Al-Jawab;
Kalau tanya ejen ABCTakaful, “Masuk takaful 3 Dalam 1 la. Ada perlindungan, ada medical card, ada simpanan”
Kalau tanya ejen unit trust ZZZ Asset Management, “Masuk unit trust la. Boleh bagi return 15% ke 20% setiap tahun, patuh syariah lagi.”
Kalau tanya ejen XXX Gold, “Beli emas, harga emas meningkat setiap tahun”.
Kalau tanya geng scam, “Masuk skim Bingo la, boleh dapat duit bulan-bulan”.
Kalau tanya ejen XXX Bank, “Batal loan lama, buat baru. Sekarang ada promosi 3.5%. Lagi untung maaaaa…. “.
Kalau tanya ejen syarikat MLM XYZ, “Join pelaburan kami RN100 – RM200 sebulan, ROI RM200K setahun”.
Kalau tanya ejen Telco ABCD pula, “Meh buat duit dengan handphone”.
Kalau broker saham pula, “Boleh buka akaun CDS kemudian trade saham”.
Kalau tanya Norsham; “Beli tanah kemudian pecah lot supaya duit tidak diganggu oleh lembaga”.
Kalau tanya Tok Belagak; “Beli emas, kemudian pajak dekat ar-rahnu utk dapat cash. Lepas tu beli lagi dan pajak lagi. Rolling sampai habis”
Kalau tanya geng ARBA Kopi Pak Belalang, “Meh beli kopi dengan ana. Ente boleh dapat untung tiap-tiap bulan. Ini MLM cara baru. Tak payah simpan stok”.
Kalau tanya jurujual buku Bijak Merancang Wang, meraka akan jawab "Beli la Buku Bijak Merancang Wang harga Palestin RM37 ni di www.bukuBMW.com"
Nota; Jangan tanya si tukang gunting sama ada kita perlu gunting rambut atau tak.
Kalau tanya saya?
Maintain sahaja di ASB. Bukan tempat duit itu yang kita kena ubah, tapi mindset kita.
Hartanah, saham, unit trust, takaful, ASB financing – semua ini adalah alat, instrumen dan produk dalam kewangan.
Ia tidak memberi sebarang jaminan terhadap pelanggan atau penggunanya.
Ada orang boleh untung besar dengan hartanah. Ada orang rugi besar disebabkan hartanah.
Ada orang dapat wang besar selepas melabur dalam saham. Ada orang jatuh bankrap sebab silap melabur dalam saham.
Ada juga orang yang boleh dapat untung dengan unit trust. Ada orang yang tak pernah untung dalam pelaburan unit trust.
Begitu juga dalam ASB. Ada orang kata "rugi" sebab pulangan lagi rendah berbanding tahun lepas dan paling rendah dalam sejarah. Dalam masa sama ada orang yang tak kisah seban ia lebih tinggi daripada fix deposit (FD) atau simpanan tetap.
ASB financing pun begitu. Ada orang yang tetap dapat untung melalui produk ini. Ada juga orang yang rugi.
Kena jadi begitu? Baca selanjutnya.
Ketahuilah bahawasanya, dalam mana-mana pelaburan, orang yang untung adalah golongan minoriti. Majoriti hanya balik modal atau lebih teruk, rugi.
Apa yang membezakan antara mereka yang rugi dan mereka yang untung dan mereka yang untung besar?
ILMU!
Ya, ilmu.
Itulah yang disebut oleh Allah dalam Al-Quran (konteks berbeza daripada tulisan ini);
"Adakah sama orang yang berilmu dengan orang tidak berilmu?".
Ia juga disebut oleh Saidina Ali:
"Andai engkau ingin mencari dunia, carilah dengan ilmu. Andai ingin mencari akhirat, carilah dengan ilmu. Andai ingin kedua-duanya, carilah juga dengan ilmu".
Ilmu inilah yang akan menentukan MINDSET. Dengan ilmu jugalah yang akan mengubah mindset kita. Apabila mindset berubah, tindakan kita akan turut berubah. Akhir sekali, hasil pun akan berubah!
Dalam banyak situasi, saya berani katakan, sebenarnya kekal wang anda di ASB (atau Tabung Haji) adalah lebih baik berbanding kita keluarkan ke mana-mana instrumen lain, tanpa persediaan ilmu.
Majoriti rakyat Malaysia, masih rendah literasi kewangan.
Buktinya boleh lihat statistik jumlah simpanan rakyat Malaysia, jumlah KWSP rakyat Malaysia, kadar muflis di kalangan orang muda Malaysia dan sebagainya.
75% rakyat Malaysia tak ada simpanan, hatta RM1,000 jika berlaku kecemasan.
60% pencarum KWSP habiskan wang tabungan KWSP dalam masa 3 tahun selepas pencen.
60% orang yang diisytiharkan muflis adalah dari golongan muda.
80% yang keluarkan duit KWSP untuk pelaburan, dapat pulangan sama atau lebih rendah dari pulangan KWSP.
Itu hanya sebahagian statistik tentang literasi kewangan rakyat Malaysia.
Tak masuk lagi statistik rakyat Malaysia kena sontot.
Kita tak mampu pun nak ubah pulangan ASB supaya jadi 10‰ ke atas macam dulu-dulu. Ubah kerajaan pun kita dah buat, tapi nampaknya macam lompat dari mulut Hela , masuk ke mulut Thanos pula. Takkan nak tukar Thanos balik yang sedang berpakat dengan Loki?
Nak tak nak, kena tambah ilmu. Ia perkara yang kita boleh kawal. Bukan tukar dari ASB atau Tabung Haji ke instrumen lain dulu. Bukan tanya nak invest dekat mana.
Analogi mudah macam ni la. Antara kereta Viva dan kereta racing, mana lagi laju? Sudah tentu kereta racing. Nama pun racing. Tapi kalau kereta racing tu diberi kepada orang yang baru belajar naik basikal, berapa jauh dia ia boleh pergi? Berbanding dengan kereta Viva, dibawa oleh Michael Schumacher, berapa jauh ia boleh pergi?
Agak-agak kalau Viva diberi kepada Michael Schumacher, lumba dengan kereta racing dipandu oleh budak yang baru belajar naik basikal, siapa menang?
Tuan-Puan boleh agak apa jawapannya
Sama la juga macam instrumen-instrumen kewangan yang ada di Malaysia. Ada ASB, ada unit trust, ada saham, ada hartanah, dan macam-macam jenis pelaburan yang lebih kompleks seperti ETF, sukuk, deriavatif dan segala macam mak nenak jenis pelaburan yang kalau sebut pun mungkin ada yang tak pernah dengar. Setiap satu ada risiko dan kos tersendiri.
Jadi, bukan instrumen / produk / alat kewangan yang kita kena ubah dahulu.
Dulu kita salahkan Najib. Najib dah jatuh. Sekali dengan ASB terus jatuh lepas beliau jatuh.
Nak salahkan siapa pula selepas ini? Kalau kerajaan lepas, kita boleh salahkan Lim Guan Eng atau Azmin?
Muhyiddin, sebab tak pandai urus kewangan negara? Tun M? Anwar? Hj Hadi? Trump?
Neelofa? Hydra?
Kalau betul mereka bersalah, apa boleh kita buat? Nak ubah?
Ya, perubahan perlu dibuat. Tapi siapa?
Sebenarnya, ada satu benda yang kita boleh ubah dengan segara.
Ubah tabiat dan Habit kewangan kita.
Kita boleh ubah buku yang kita baca. Kita boleh ubah akaun FB siapa yang kita nak follow dan see first. Antaranya FB ini. Ehem, ehem.
Semua tu tak perlu modal dan kos besar pun.
Saya tulis panjang-panjang ni, baca sampai habis gak?
Kalau malas baca semua, baca summary tulisan saya ni;
1. Nak ubah pulangan ASB? Tak boleh.
2. Jadi, kita kena ubah mindset dengan tambah ilmu kewangan.
3. Lepas mindset berubah, maka tindakan pun akan berubah.
4. Apabila tindakan berubah, maka hasil pun akan berbeza.
5. Kita tak boleh nak ubah pulangan ASB, tapi kita ada peluang utk dapatkan pulangan yang lebih tinggi dari ASB.
Mulakan dengan ILMU.
Kalau ada yang baru nak belajar ilmu pelaburan dan kewangan, boleh mulakan dengan belajar ilmu kewangan secara bermodul menggunakan buku Bijak Merancang Wang #BukuBMW di www.bukuBMW.com. Harga terlalu Palestin, RM37 sahaja.
Dan janganlah expect, hari ni belajar ilmu, esok lusa dapat untung riban-riban?
Takkanlah hari ini kahwin, esok dapat anak? Eh…
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Dajjal, Kenapa Namanya Tidak Disebutkan Dalam Al-Quran
Soalan
Ramai yang tahu tentang Dajjal. Tapi namanya langsung tidak disebut di dalam Al-Quran.Hanya ada dalam hadis. Pada hal fitnah Dajjal disebut paling gelap, paling hina dan paling keji. Tapi kenapa kisah Dajjal tidak ditulis di dalam Quran sebagaimana kisah Firaun?
Jawapan
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Irsyad al-Hadith pada kali ini akan menerangkan secara ringkas berkaitan Dajjal menurut perspektif sebenar mengikut al-Qur’an dan al-Hadith. Sebagaimana yang kita ketahui, Dajjal merupakan fitnah yang paling dahsyat dan ia akan berlaku di akhir zaman. Untuk itu, Nabi SAW sentiasa memberi pesanan kepada umatnya agar berjaga-jaga dengan fitnah ini. Bagi menjawab persoalan di atas, sudi bagi kami untuk menyatakan terlebih dahulu berkaitan definisi Dajjal.
Definisi Dajjal
Dajjal dari sudut bahasa bermaksud menutup akan sesuatu. Ini kerana, Dajjal antara sifatnya adalah al-Kazib (pendusta) dan pendustaan adalah menyembunyikan atau menutupi akan sesuatu. Selain itu, Dajjal juga bermaksud menyembunyikan kebenaran dan membuat tipudaya terhadap manusia serta menampakkan kecantikan pada perkara yang bathil. Dajjal juga datang dalam sighah (acuan) mubalaghah (melampau) iaitu “فَعَّال” kerana Dajjal ini banyak melakukan pendustaan dan tipudaya.
Manakala dari sudut istilah pula, Dajjal boleh dikenali dengan beberapa sifat yang dikhabarkan oleh Baginda SAW melalui hadith-hadithnya. Antaranya ialah:
- Seorang manusia.
- Rambutnya kerinting dan kusut masai.
- Sebelah daripada matanya buta.
- Tertulis antara dua matanya كفر (kufur).
Persoalan-Persoalan Berkaitan Dajjal
Antara persoalan-persoalan berkaitan Dajjal adalah:
Soalan: Mengapakah tidak disebut lafaz Dajjal di dalam al-Qur’an?
Jawapan: Bagi menjawab persoalan ini, kami ingin memetik jawapan daripada sebuah kitab yang membincang berkaitan tanda-tanda Kiamat. Para ulama’ telah menjawab persoalan ini dengan beberapa jawapan. Antaranya:
Pertama: Dajjal disebut atau terkandung di dalam beberapa ayat al-Qur’an. Contohnya:
Firman Allah SWT:
يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ لَا يَنفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِن قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا
Maksudnya: “Kedatangan sebahagian daripada tanda-tanda Tuhanmu (yang menjadi tanda-tanda Hari Kiamat). Pada hari datangnya sebahagian daripada tanda-tanda Tuhanmu itu, tidak berfaedah atau bermanfaat lagi iman seseorang yang tidak beriman sebelum itu atau yang tidak berusaha mengerjakan kebaikan mengenai imannya”. [al-An’am:158]
Di dalam ayat ini, tidak disebut lafaz Dajjal secara jelas tetapi tanda-tanda (آيات) yang dimaksudkan di dalam ayat ini adalah Dajjal, terbit matahari dari barat dan juga al-Dabah (الدابة). Ini disebut di dalam kitab-kitab tafsir.
Selain itu di dalam riwayat Muslim terdapat sebuah hadith yang menjelaskan berkaitan makna ayat di atas dan ini adalah antara tafsiran yang terbaik iaitu menafsirkan ayat al-Qur’an dengn hadith Nabi SAW. Hadith tersebut adalah:
- Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
ثَلَاثٌ إِذَا خَرَجْنَ لَا يَنْفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ، أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا: طُلُوعُ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا، وَالدَّجَّالُ، وَدَابَّةُ الْأَرْضِ
Maksudnya: “Tiga perkara apabila ia keluar tidak akan memberi manfaat akan iman seseorang itu yang sebelumnya mereka itu tidak beriman atau sebelumnya mereka tidak berusaha untuk melakukan kebaikan pada imannya. (Tiga perkara tersebut adalah) terbitnya matahari dari barat, keluarnya Dajjal dan juga al-Dabah yang melata di bumi”. [Riwayat Muslim (158)]
Kedua: Al-Qur’an telah menyebut Nabi Isa AS dan Nabi Isa AS yang akan membunuh Dajjal. Maka dengan itu, sudah memadai menyebut Nabi Isa AS yang membawa kepada hidayah daripada menyebut Dajjal yang menyeru kepada kesesatan. Sudah menjadi adat (kebiasaan) orang arab adalah sudah memadai menyebut salah satu daripada perkara yang berlawanan.
Ketiga: Al-Qur’an tidak menyebut Dajjal bagi menghina atau memperkecilkannya. Ini kerana, Dajjal apabila turun ke dunia akan mendakwa ketuhanan (uluhiyyah) dan ketuannan (rububiyyah)sedangkan dia adalah manusia biasa. Oleh sebab itu, Allah SWT tidak menyebut namanya di dalam al-Qur’an bagi menghina dan memperlekehkannya. Persoalan yang timbul, mengapa al-Qur’an menyebut Firaun sedangkan Firaun juga mendakwa dirinya sebagai Tuhan. Jawapannya adalah kerana Firaun zamannya telah berlalu dan berakhir. Di samping itu juga, agar kita mengambil iktibar dan pengajaran daripada kisah tersebut. Adapun Dajjal kisahnya belum berlaku dan akan berlaku apabila tiba waktu dan ketikanya.
Setelah melihat beberapa pendapat di atas, pendapat yang pertama adalah lebih tepat dan betul berbanding pendapat-pendapat yang lain. Walaupun lafaz Dajjal tidak disebut secara jelas di dalam al-Qur’an tetapi Allah SWT telah mengutuskan Nabi Muhammad SAW untuk menjelaskan berkaitan hal tersebut.
Soalan: Di manakah Dajjal akan keluar?
Jawapan: Dajjal akan keluar dari arah timur iaitu dari Khurasan (Khurasan adalah satu tempat yang luas, terletak di sebelah timur dan ia terdiri daripada beberapa daerah, antaranya Naisabur). Kemudian Dajjal akan mula berjalan di bumi dan tidak akan ditinggalkan satu tempat pun melainkan dia akan memasukinya kecuali Makkah dan Madinah.
Dajjal tidak dapat memasuki Makkah dan Madinah kerana terdapat malaikat yang menjaga kedua tanah suci itu. Selain itu juga, Imam Ibn Hajar mengatakan bahawa Dajjal ini pasti akan muncul dari arah timur. [Lihat: Fath al-Bari, ] Kenyataan ini disandarkan atau dikuatkan lagi dengan beberapa buah hadith yang sahih, antaranya:
- Daripada Abu Bakar RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
الدَّجَّالُ يَخْرُجُ مِنْ أَرْضٍ بِالمَشْرِقِ يُقَالُ لَهَا: خُرَاسَانُ
Maksudnya: “Dajjal akan keluar ke bumi dari arah timur, dikatakan tempat tersebut adalah Khurasan”. [Riwayat al-Tirmizi (2237)][Imam al-Tirmizi menilai hadith ini sebagai Hasan Gharib dan Syeikh Ahmad Syakir mengatakan sanad hadith ini adalah sahih]
Soalan: Bilakah muncul atau keluarnya Dajjal?
Jawapan: Muncul atau keluarnya Dajjal adalah satu kepastian dan kita tidak boleh sama sekali mengingkarinya. Akan tetapi waktu yang sebenar atau tepat keluarnya Dajjal ini tidak diketahui tetapi apa yang pasti keluarnya Dajjal adalah salah satu tanda besar Kiamat. Tambahan pula, ini termasuk dalam perkara-perkara ghaib yang tidak diketahui melainkan Allah SWT. Allah SWT juga menyembunyikan kepada kita bila akan berlakunya Kiamat berdasarkan firman-Nya:
- Firman Allah SWT:
يَسْأَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْسَاهَا ۖ قُلْ إِنَّمَا عِلْمُهَا عِندَ رَبِّي ۖ لَا يُجَلِّيهَا لِوَقْتِهَا إِلَّا هُوَ
Maksudnya: “Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang hari kiamat: “Bilakah masa datangnya?” Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan mengenainya hanyalah ada di sisi Tuhanku, tidak ada sesiapa pun yang dapat menerangkan akan kedatangannya pada waktunya melainkan Dia (Allah SWT)”. [al-A’raf:186]
Soalan: Apakah terdapat golongan yang mengingkari akan kewujudan Dajjal ini?
Jawapan: Terdapat sebahagian individu mendakwa bahawa Dajjal ini hanyalah simbol kejahatan sahaja dan ia akan hilang dengan terdiri syariat di atas muka bumi ini. Dalam masa yang sama, mereka ini menafikan bahawa Dajjal adalah seorang manusia sebagaimana yang dinyatakan di dalam hadith. Antara dalil yang menguatkan hujah mereka adalah, hadith-hadith berkaitan Dajjal diriwayatkan dengan berbeza-beza seperti tempat keluarnya Dajjal, peribadi Dajjal itu sendiri dan lain-lain lagi. Ini menunjukkan bahawa Dajjal adalah simbol kepada kejahatan semata-mata dan dia bukanlah seorang manusia seperti yang kita fahami.
Bagi menjawab persoalan ini, hakikatnya tidak ada pertentangan dalam riwayat-riwayat berkaitan Dajjal ini dan ia telah dijelaskan oleh ulama’ sebelum ini apabila mereka cuba menghimpunkan riwayat-riwayat ini dan menjelaskan setiap riwayat tersebut. Hakikatnya, Dajjal adalah seorang manusia dan dia bukanlah simbol sebagai yang didakwa oleh golongan tersebut. Selain itu juga, kita dapat mengetahui akan sifat-sifat Dajjal sebagaimana yang diceritakan di dalam hadith-hadith yang sahih.
Soalan: Siapakah Ibn Shayyad (ابن صياد) itu Dajjal?
Jawapan: Dalam masalah ini, para ulama’ telah berbeza pendapat dalam menentukan samada Ibn Shayyad itu Dajjal ataupun tidak. Ini kerana, terdapat hadith yang menunjukkan bahawa dia adalah Dajjal. Namun begitu, terdapat juga hadith lain yang menunjukkan sebaliknya. Berikut adalah beberapa pendapat dalam masalah ini:
Pertama: Imam al-Qurthubi berkata: “Pendapat yang sahih bahawa Ibn Shayyad adalah Dajjal, berdasarkan dalil-dalil yang telah lalu (yang ada) dan tidak mustahil bahawa dia telah ada di pulau tersebut pada waktu itu dan dia juga berada di hadapan para Sahabat pada waktu yang lain”.
Kedua: Imam al-Nawawi pula berkata: “Para ulama telah berkata bahawa Kisahnya sukar difahami dan perkaranya juga tidak jelas. Apakah dia adalah al-Masih al-Dajjal yang dikenali atau selain daripadanya?. Akan tetapi tidak diragukan bahawa diajuga adalah Dajjal di antara para Dajjal”.
Kami berpendapat bahawa Ibn Shayyad bukanlah Dajjal yang dimaksudkan iaitu yang akan keluar di akhir zaman. Selain itu juga, Ibn Shayyad hanyalah seorang Dajjal daripada para Dajjal iaitu dengan memiliki sifat-sifat seorang Dajjal tetapi dia bukanlah Dajjal yang akan keluar di akhir zaman nanti. Pendapat kami ini adalah selaras dengan hadith Tamim al-Dari atau dikenali dengan hadith al-Jassasah (الجساسة) yang diriwayatkan oleh Fatimah bin Qais. Ini juga merupakan pendapat Imam Ibn Hajar al-Asqalani apabila beliau cuba untuk menggabungkan antara dua riwayat yang zahirnya dilihat bercanggah.
Beliau berkata:
وَأَقْرَبُ مَا يُجْمَعُ بِهِ بَيْنَ مَا تَضَمَنَّهُ حَدِيثُ تَمِيم وَكَون بن صَيَّادٍ هُوَ الدَّجَّالُ أَنَّ الدَّجَّالَ بِعَيْنِهِ هُوَ الَّذِي شَاهده تَمِيم موثقًا وَأَن بن صَيَّادٍ شَيْطَانٌ تَبَدَّى فِي صُورَةِ الدَّجَّالِ فِي تِلْكَ الْمُدَّةِ إِلَى أَنْ تَوَجَّهَ إِلَى أَصْبَهَانَ فَاسْتَتَرَ مَعَ قَرِينِهِ إِلَى أَنْ تَجِيءَ الْمُدَّةُ الَّتِي قَدَّرَ اللَّهُ تَعَالَى خُرُوجَهُ فِيهَا وَلِشِدَّةِ الْتِبَاسِ الْأَمْرِ فِي ذَلِكَ سَلَكَ الْبُخَارِيُّ مَسْلَكَ التَّرْجِيحِ فَاقْتَصَرَ عَلَى حَدِيثِ جَابِرٍ عَنْ عُمَرَ فِي بن صَيَّادٍ وَلَمْ يُخْرِجْ حَدِيثِ فَاطِمَةَ بِنْتِ قَيْسٍ فِي قِصَّةِ تَمِيمٍ وَقَدْ تَوَهَّمَ بَعْضُهُمْ أَنَّهُ غَرِيبٌ فَرُدَّ وَلَيْسَ كَذَلِكَ فَقَدْ رَوَاهُ مَعَ فَاطِمَةَ بِنْتِ قَيْسٍ أَبُو هُرَيْرَةَ وَعَائِشَةُ وَجَابِرٌ
Maksudnya: “Cara yang paling dekat adalah dengan menggabungkan makna yang terkandung di dalam hadith Tamim dan keberadaan Ibn Shayyad sebagai Dajjal.
Sesungguhnya Dajjal yang sebenarnya adalah yang disaksikan oleh Tamim dalam keadaan terikat. Sedangkan Ibn Shayyad adalah syaitan yang menampakkan dirinya dalam bentuk Dajjal pada ketika itu, sehingga dia pergi ke Ashbahan, lalu bersembunyi bersama qarinnya (temannya) sehingga sampai masa yang ditakdirkan oleh Allah SWT untuk keluar padanya. Disebabkan kesamaran dalam masalah ini, maka Imam al-Bukhari memilih jalan tarjih (iaitu menentukan riwayat yang paling kuat di antara dua riwayat), maka beliau hanya memilih hadith Jabir daripada Umar berkaitan Ibn Shayyad dan beliau tidak meriwayatkan hadith daripada Fatimah binti Qais berkenaan kisah Tamim. Selain itu juga, sebahagian orang menyangka bahawa hadith tersebut adalah gharib (ganjil) maka sangkaan mereka ini ditolak dan ia bukanlah seperti yang disangka itu. Telah meriwayatkan hadith ini bersama Fatimah binti Qais RA adalah Abu Hurairah RA, Aisyah RA dan Jabir RA”. [Lihat: Fath al-Bari, 328/13]
Soalan: Apakah kesudahan daripada fitnah Dajjal ini?
Jawapan: Setelah Dajjal melata di seluruh muka bumi melainkan Makkah dan Madinah dengan menyebarkan fitnah-fitnah kepada manusia pada waktu itu. Di samping itu juga, ramai daripada kalangan manusia telah terpedaya dengan fitnah Dajjal ini, lalu mereka telah bersama dengan Dajjal dan menjadi pengikutnya. Tambahan pula, tidak ramai daripada umat manusia yang berjaya daripada fitnah itu. Pada waktu itulah, Allah SWT menurunkan Nabi Isa AS ke dunia bagi membunuh Dajjal. Ketika Nabi Isa AS turun ke dunia, Dajjal sedang menuju ke Bait al-Maqdis (palestin). Kemudian, mereka bertemu di sebuah pintu yang dinamakan pintu Lud (لد). Apabila Nabi Isa AS melihat Dajjal, beliau terus membunuhnya dengan menggunakan pedang sambil berkata:
إِنَّ لِي فِيكَ ضَرْبَةً، لَنْ تَسْبِقَنِي بِهَا
Maksudnya: “Sesungguhnya bagiku kepada engkau satu pukulan yang mana dengan pukulan ini kamu tidak akan dapat melepaskan diri daripadaku”. [Riwayat Ibn Majah (4077)][Syeikh al-Arnaouth mengatakan sanadnya dhaif dan al-Albani menilai hadith ini sebagai dhaif]
Dengan kematian Dajjal itu, berakhirlah fitnah yang besar itu dan berjayalah orang-orang yang beriman daripada kejahatan Dajjal dan daripada kejahatan pengikutnya disebabkan oleh Nabi Isa AS.
Petunjuk Nabi SAW dalam menghadapi fitnah Dajjal
Di dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, daripada Abu Darda’ RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
مَنْ حَفِظَ عَشْرَ آيَاتٍ مِنْ أَوَّلِ سُورَةِ الْكَهْف عُصِمَ مِنَ الدَّجَّالِ
Maksudnya: “Sesiapa yang menghafal 10 ayat daripada awal surah al-Kahfi akan terselamat daripada fitnah Dajjal”. [Riwayat Muslim, kitab solat bagi orang musafir dan mengqasarkannya, bab kelebihan surah al-Kahfi dan ayat al-Kursi, no. Hadith 1342]
Ini kerana, Imam al-Suyuthi mengatakan pada awal surah tersebut menceritakan akan keajaiban-keajaiban dan tanda-tanda maka sesiapa yang mengtadabburnya (membaca serta memahami maknanya) tidak akan terkena fitnah Dajjal dan begitu juga di akhirnya (akhir surah al-Kahfi). [Lihat: Al-Dibaj ala Muslim, 2:403]
Cara Menghadapi Fitnah Dajjal
Antara cara lain untuk berdepan dengan fitnah Dajjal adalah:
- Berpegang dengan petunjuk daripada al-Qur’an dan al-Hadith.
- Memperbanyakkan berdoa kepada Allah SWT agar diselamatkan daripada segala fitnah serta memperbanyakkan amalan soleh.
- Beruzlah (menjauhkan atau mengasingkan diri) daripada fitnah yang berlaku.
- Menyertai dan sentiasa bersama dengan Jemaah Islam yang ada pada waktu itu.
- Memperbanyakkan istighfar dan memohon ampun kepada Allah SWT.
- Dajjal tidak boleh memasuki Makkah dan Madinah.
- Memperbanyakkan zikrullah (zikir kepada Allah SWT) dan sentiasa ingat kepada-Nya berdasarkan hadith di atas.
Penutup
Kesimpulannya, kita telah berada di akhir zaman di mana manusia sudah mula jauh daripada ajaran al-Quran dan al-Sunnah. Untuk itu, menjadi tanggungjawab kita untuk sentiasa mempersiapkan diri kita agar kita tidak terjerumus ke dalam fitnah yang boleh meruntuhkan tahap keimanan kita. Kami menutup perbincangan ini dengan sebuah doa:
اللهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ جَهَنَّمَ، وَمِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ، وَمِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ، وَمِنْ شَرِّ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ
Maksudnya: “Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada azab kubur, daripada azab neraka Jahannam, daripada fitnah kehidupan dan setelah mati serta daripada kejahatan fitnah al-masih al-Dajjal”. [Riwayat Muslim (588)]
Doa ini disunatkan kepada kita untuk membacanya ketika selesai membaca tahiyyat akhir sebelum daripada salam sepertimana yang disebut di dalam hadith. Akhirnya, semoga Allah SWT memelihara iman kita dan menyelamatkan kita daripada segala fitnah terutamanya fitnah Dajjal. Amin.
Wallahua’lam
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Bila Bercerita, Suami Perlekeh Anggap Lembik.’ Lama-Lama Isteri Tawar Hati, Jadi Pendiam
‘Bila bercerita, suami perlekeh anggap lembik.’ Lama-lama isteri tawar hati, jadi pendiam dan sudah malas hendak meluah pada suami.
Wanita memang suka bercakap, bercerita dan meluahkan. Namun jika diabaikan bila setiap kali dia meluah itu dan ini, pasti lama-lama dia tawar hati untuk berkongsi rasa dengan suami. Dia lebih rela menyimpan dalam hati daripada meluahkan.
Kongsi Azlan Noor, fitrah isteri suka bercerita. Orang perempuan ini, fitrah kejadian dia suka bercerita, suka meluahkan. Bila sudah jadi isteri, jadi ibu pun tetap sama.
Artikel Berkaitan: Lelaki Tak Pandang Wanita Itu Cantik Atau Tak, Tapi Kena Ada 8 Sifat Ini Untuk Jadi Isteri Idaman
Bila Bercerita
Namun semua itu berubah apabila setiap kali luahan, cerita dan isi hati mereka tak didengari.
Terutama ketika sedang berperang dengan emosi sebab kepenatan nak menjaga anak kecil, hendak urus atur rumah tangga, nak jaga keperluan suami. Boleh burnout mental dan fizikal.
Kerana bagi mereka, bercerita dan meluahkan adalah terapi untuk melepaskan serabut dalam otak dan jiwa.
Suami Perlekeh Anggap Lembik
Jika setiap kali meluah isi hati, setiap kali itulah tak dipeduli, tak didengari, tak dianggap penting, malah diperlekeh sebagai lembik, cepat melatah, tak penyabar. Padahal yang mereka perlukan hanya ingin suami ada di sisi, tempat bersandar melepaskan lelah diri.
Jika itu berterusan, lihatlah perubahan besar berlaku kepada mereka.
Tiada lagi cerita.
Tidak ada lagi ceria.
Tiada lagi kata-kata.
Tidak ada lagi gelak ketawa.
Tiada lagi rasa.
Yang ada hanya air mata. Mengalir akibat tak tertahan memendam jiwa.
Lama-Lama Isteri Tawar Hati
Masa tu yang jadi penguat jiwa hanya kehadiran anak-anak. Yang jadi sumber kekuatan adalah kebahagiaan anak-anak. Yang jadi ubat kesakitan hati adalah kasih sayang anak-anak.
Biarlah diri terseksa.
Dan biarlah diri merana.
Biarlah diri kecewa.
Serta biarlah diri dipersia.
Baca Juga Di Sini :
Pengajaran Lepas Berpisah, Wanita Ini Ingatkan Komunikasi Penting Nak Kekalkan Hubungan Suami Isteri
Jangan Marah Kalau Isteri Cepat Hilang Sabar, Itu Tandanya Isteri Penat Mental & Emosi
Jadi Pendiam
Mereka tetap bertahan. Hanya disebabkan anak-anak, bukan lagi sebab ikatan suami isteri. Perasaan dan hati mereka sudah tawar.
Tawar sehingga tiada apa lagi diharapkan.
Kerana tiada lagi kasih.
Dan kerana tiada lagi sayang.
Kerana tiada lagi hadir.
Hadir seorang lelaki….
Bernama suami..
Kashoorga : Dalam rumah tangga ini, kedua-dua pihak baik suami atau isteri perlu mendengar antara satu sama lain barulah saling memahami.
Sumber : Azlan Noor
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI