Sebelum itu video Johan Qariah Peringkat Antarabangsa ke 61, Farhatul Fairuzah jadi viral kerana membuat tarannum challange dengan adik beradiknya.
Ternyata kebolehan adik-beradiknya mengalunkan ayat-ayat suci Al-Quran sangat mengagumkan dan sangat merdu alunannya.
Malah jadi inspirasi kepada orang ramai untuk turut melakukan perkara sama.
Dan terbaru sekaliu lagi johan tilawah ini berkongsi di laman sosial Instagramnya video membuat tarannum challenge bersama dua artis terkenal malaysia Ernie Zakri dan juga Wany Hasrita.
Biarpun hanya membacakan khalimah Bismillah, namun kemerdun lontaran suara oleh Farhatul sangat mengasyikkan.
Setelah dia membacakan khalimah berkenaan, giliran Ernie Zakry pula melantunkan bacaan merdu diikuti Wany Hasrita di penghujungnya.
Menurut Farhatul dia mendapat permintaan untuk tarannum challange Berbismillah dari selebriti ini dan turut menekankan #DIMANA2 untuk #QURANTIME berkenaan.
Subhanallah sangat merdua bacaan Bismillah yang dilontarkan oleh mereka dan chalange ini telah mendapat pujian warganet.
Masing-masing teruja mendengar kemerduan suara ketiga-tiganya.
yuningsih2300Masyallah….sudah cantik pandai pula mengaji
firdiwiMasyaAllah….. Bidadari dunia
nazrinnatashaa@farhatulfairuzah Semoga Allah berjaya didunia & diakhirat kelak . Suka tengok
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Aishah Berkongsi Mimpi Aneh Saat Oksigennya Makin Menurun, Anak Kucing Jalanan Yang Pernah Dia Beri Makan Muncul Mengelilinginya
Saat kita memberi, kita akan menerima. Saat kita menolong tidak kira orang atau makhluk lain, sebenarnya kita sedang menolong diri kita sendiri.
Maksud akan ayat diatas ialah, pertolongan Allah akan hadir tanpa kita sedar termasuk doa-doa tanpa kita sangka.
Inilah yang dikongsikan oleh penyanyi Aishah atau nama sebenarnya Wan Aishah Wan Ariffin, 56 tahun yang berkongsi pengalamannya dijangkiti Covid-19 di mana situasinya saat ini dilihat masih belum sihat sepenuhnya. Malah ada ketikanya dirinya masih memakai bantuan pernafasan malah dirinya masih bergantung pada antibiotik bagi menyembuhkannya ketika menerima rawatan di Hospital Ampang kala ini.
Dalam perkongsian di instagramnya semalam, Aishah mengucapkan ribuan terima kasih di atas doa dari semua pihak agar dirinya kembali sembuh seperti sedia kala.
Walau tidak mengenali mereka secara langsung tapi dirinya tahu keluarga, kawan-kawan, anak-anak tahfiz, ahli-ahli kelab peminatnya serta orang ramai yang sentiasa mendoakan kesihatannya.
“Terima kasih pada kawan-kawan yang banyak membantu. Saya dapat tahu ada anak-anak tahfiz yang doakan saya. Mereka ini orang tidak saya kenali, hanya Allah saja yang dapat membalas jasa mereka. Dan saya tidak tahu doa siapa diangkat ke langit hingga saya mampu berada dalam keadaan hari ini,”katanya yang berterusan mengucapkan jutaan terima kasih atas doa dari semua.
“Ujian yang saya terima hari ini mampu menjadikan diri saya lebih baik pada masa akan datang sebelum Allah tarik nyawa. Masa yang sama, saya nak minta maaf kalau tak mampu menjawab mesej dari semua kerana antibiotik yang diberi kepada saya biasanya akan membuat saya terus tertidur. Tak tahulah apa kandungannya,”katanya sedikit bergurau.
Namun apa yang lebih menarik semasa siaran langsung di IGnya semalam @aishahjmm, penyanyi yang popular dengan lagu Janji Manismu ini berkongsi satu mimpi aneh dialaminya ketika dalam keadaannya agak kritikal akibat Covid ini.
“Ketika dalam keadaan oksigen saya tidak berapa bagus itu, saya bermimpi dikelilingi anak-anak kucing saya dan anak kucing saya beri makan di luar yang pernah saya beri makan datang. Allah! Doakan saya jadi manusia yang lebih berbakti pada orang-orang susah, pada anak-anak kucing jalanan dan sebagainya. Covid-19 is real, moga semua jaga diri baik-baik. Allah Maha Pengasih, Allah Maha Penyembuh,”” katanya lagi.
Dalam pada itu Aishah turut berkongsi terima kasih atas jasa petugas barisan hadapan yang banyak membantu orang ramai yang diuji wabak ini. “Mereka ini Allah pilih untuk berbakti, moga Allah menjaga mereka semua. Dalam pada itu, Aishah turut meminta orang ramai menjaga diri baik-baik sebelum menutup siaran langsung itu kerana jururawat sudah datang untuk memberikan rawatan kepadanya. Sumber
Untuk menonton, click ini.
https://www.instagram.com/tv/CThx65PBzrq/?utm_source=ig_web_copy_link
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kalau Pernah Buat, Taubatlah! Mufti Kata Tak Boleh Sebarkan Gambar Mangsa Di Media Sosial
Kala ini netizen mungkin sedang berbalah mengenai isu instafamous yang juga usahawan Hafiz Mahamad yang berkongsi kenangan menguruskan sahabat baiknya, Loh atau nama sebenar arwah Wan Mohd Abdullah Wan Mohd Noor. Walau Hafiz sudah memberi penjelasan bahawa dia tiada niat membuka aib sesiapa tapi isu ini terus mendapat perhatian ramai.
Dalam ramai mungkin mengecam tindakan Hafiz, sedar atau tidak kita mungkin pernah membuat naik gambar mangsa kemalangan jalan raya, ,mangsa bunuh dan sebagainya tanda sedar, ia adalah haram.
Dalam satu perkongsian dari pejabat Mufti Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, adalah jelas kenapa kita dilarang menyebarkan gambar jenazah sama sekali.
Assalamualaikum W.B.T. Sesetengah masyarakat kita yang gemar mengambil dan menyebarkan gambar mangsa kemalangan atau kes tertentu di media sosial, apakah hukum perbuatan ini dari perspektif agama?
Ringkasan Jawapan:
Perbuatan menyebarkan gambar mayat orang yang meninggal dunia adalah haram kerana ia boleh mendedahkan aib si mati dan menyakiti hati keluarga waris. Apatah lagi sekiranya keadaan mayat tersebut yang agak tidak sempurna seperti terdedah aurat, tertanggal anggota tubuh dari badan kerana Islam melarang umatnya mendedahkan aurat dan ia boleh menjatuhkan kehormatan si mati.
Selain itu ia boleh mendatangkan trauma kepada keluarga si mati dan boleh mengundang pelbagai perkara yang tidak diingini. Justeru, perbuatan menyebarkan gambar mayat yang meninggal dunia perlu dihentikan kerana ia bercanggah dengan etika, moral dan akhlak Islam. Di samping itu, individu yang melakukan perbuatan ini juga harus diambil tindakan tegas agar fenomena ini tidak berleluasa dalam masyarakat.
Huraian Jawapan:
Waalaikumussalam W.B.T. Alhamdulillah bersyukur kehadrat Allah S.W.T dengan kurniaan nikmat Iman dan Islam. Selawat dan Salam ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W serta keluarga, sahabat-sahabat baginda, serta seluruh kaum Muslimin dan Muslimat yang dirahmati Allah S.W.T sekalian. Sabda Nabi Muhammad S.A.W:
لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه
Maksudnya: “Tidak beriman seseorang daripada kamu sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri”.
Riwayat al-Bukhari (13) dan Muslim (45)
Berdasarkan hadis di atas, jelaslah bahawa seorang muslim hendaklah menyukai segala kebaikan yang diperoleh oleh saudara muslim yang lain sebagaimana dia menyukai kebaikan itu untuk dirinya, dan membenci segala keburukan yang menimpa saudara muslim yang lain sebagaimana dia membenci keburukan itu menimpa dirinya. Oleh itu hendaklah seseorang muslim berlaku ihsan dan berbuat baik kepada saudara semuslim-nya yang lain, menutup segala keaibannya serta menjaga hak-hak ke atas mereka (sesama muslim). (Rujuk: ‘Umdah al-Qori Syarh Sahih al-Bukhari, 1/141).
Justeru, pada asasnya perbuatan menyebarkan gambar mayat si mati adalah haram dan bercanggah dengan moral dan akhlak Islam kerana hal tersebut boleh membuka aib si mati dan menyakiti hati keluarga waris.
Islam sangat menitikberatkan kewajipan seseorang Islam terhadap saudaranya yang lain iaitu antaranya menjaga nyawa, harta dan kehormatan diri sebagaimana sabda Nabi S.A.W:
كُلُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ حَرَامٌ، دَمُهُ، وَمَالُهُ، وَعِرْضُهُ
Maksudnya: “Hak setiap muslim ke atas muslim yang lain adalah haram (baginya mencerobohi) maruahnya, hartanya dan darahnya”.
Riwayat Muslim (2564)
Berdasarkan hadis di atas, ia menunjukkan kewajipan seseorang muslim terhadap saudaranya yang lain maka haram ke atasnya untuk menumpahkan darah saudara muslim yang lain dan mencerobohi hartanya seperti mencuri atau merompak atau menipu dalam urusan jual beli, dan hendaklah menjaga kehormatan dirinya iaitu tidak boleh menghina sifatnya atau rupa paras atau keturunannya kerana hal itu boleh menjatuhkan kehormatannya dan hendaklah memelihara kemuliaan dirinya. (Rujuk: Al-Adab al-Nabawi, 1/137).
Firman Allah S.W.T:
….ولقد كرمنا بني آدم
Maksudnya: “Dan sesungguhnya kami telah memuliakan anak Adam…..”.
( Surah al-Isra’ : 70)
Ayat dia atas menunjukkan Allah S.W.T. memuliakan manusia samada semasa hidup atau matinya. Dan tidak syak lagi apa yang diharamkan oleh seseorang muslim ke atas saudaranya ketika hidup sama seperti pengharamannya setelah meninggal dunia. Hal ini berdasarkan hadis Nabi S.A.W:
إن كسر عظم المؤمن ميتا مثل كسره حيا
Berkata Imam Ibnu Hajar al-Asqalani “dapat diambil iktibar daripada hadis ini bahawasanya pengharaman seseorang muslim ke atas saudaranya ketika meninggal dunia sama seperti halnya ketika hidup”. (Rujuk: Fath al-Bari, 9/142).
Oleh itu, berdasarkan dalil-dalil di atas wajib ke atas kita untuk beradab dan memuliakan saudara muslim yang lain samada ketika hidup ataupun setelah meninggal dunia. Segala perkara yang boleh membawa kepada pencerobohan nyawa, harta dan kehormatan diri seseorang muslim adalah haram dan dilarang di sisi agama kita yang mulia.
Selain itu, perbuatan menyebarkan gambar mayat yang kurang elok atau tidak menutup aurat adalah suatu bentuk pendedahan aib dan ia merupakan suatu perkara yang ditegah dalam agama. Malah tiada khilaf dalam kalangan para ulama’ bahawa wajib menutup aurat jenazah. (Rujuk: Hasyiyah al-Dasuqi, 1/408). Sehinggakan para ulama menitikberatkan hendaklah dijaga aurat dan aib si mati sekalipun ketika urusan memandikan jenazah.
Berkata Imam al-Nawawi: “Dan disunatkan agar ditutup mayat (ketika memandikan jenazah) daripada orang lain, kerana berkemungkinan terdapat pada badannya itu suatu aib yang beliau menutupinya dahulu (ketika dia hidup), dan boleh jadi terdapat badannya itu suatu tompokan darah, lalu disangka oleh orang yang melihatnya itu sebagai suatu hukuman baginya (mayat itu).” (Rujuk: Al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, 5/154).
Sabda Nabi S.A.W yang mengisyaratkan hal ini:
لا تبرز فخذك ولا تنظر إلى فخذ حي ولا ميت
Maksudnya: “Jangan membuka paha kamu dan janganlah melihat kepada paha orang yang hidup atau meninggal dunia”.
Riwayat Abu Daud (3140), Ibnu Majah (1460)
Apatah lagi sekiranya keadaan mayat tersebut mengaibkan seperti tertanggal anggota dari badan, terburai jasad dan sebagainya maka itu boleh membuka aib si mayat tersebut. Jelaslah bahawa perbuatan seperti ini adalah sangat tidak bertanggungjawab dan dilarang tegas oleh agama.
Oleh itu, berdasarkan dalil-dalil di atas jelaslah bahawa wajib ke atas kita menutup aurat dan aib seseorang sekalipun orang tersebut telah meninggal dunia. Malah wajib hukumnya bagi seorang muslim menutup apa jua yang tidak disukai oleh seseorang ketika hidupnya. Barangsiapa yang melakukan sebarang perbuatan yang mendedahkan aurat dan aib si mati maka dia telah tergolong dalam golongan yang mencerobohi maruah saudara muslimnya yang lain dan ianya termasuk dalam perkara yang dibenci oleh Allah dan rasulnya.
Kesimpulan
Tunstasnya, perbuatan menyebarkan mayat orang yang meninggal dunia adalah haram kerana ia boleh mendedahkan aib si mati dan menyakiti hati keluarga waris. Tambahan pula, sekiranya keadaan mayat yang agak tidak sempurna seperti terdedah aurat, tertanggal anggota tubuh dari badan maka haram menyebarkan gambar tersebut kerana Islam melarang umatnya mendedahkan aurat dan hal tersebut boleh menjatuhkan kehormatan si mati. Selain itu ia boleh mendatangkan trauma kepada keluarga si mati dan boleh mengundang pelbagai perkara yang tidak diingini. Justeru, perbuatan menyebarkan gambar mayat yang meninggal dunia perlu dihentikan kerana ia bercanggah dengan etika, moral dan akhlak Islam. Di samping itu, individu yang melakukan perbuatan ini juga harus diambil tindakan tegas agar fenomena ini tidak berleluasa dalam masyarakat. Wallahu a’lam.
Semoga Allah memberikan kita semua kefahaman yang benar dalam beragama. Ameen.
Sumber gambar kemalangan : Kosmo
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Waspada Umur Menginjak 40 Tahun, Elok Banyakkan Ibadat
Ramai yang kata, umur 40 tahun adalah permulaan hidup. Mungkin pada usia ini manusia mencapai puncak kehidupannya baik dari segi fizikal, intelektual, emosi, mahupun spiritual.
Kematangan seseorang terserlah pada usia ini. Ketika inilah seseorang itu benar-benar telah meninggalkan usia mudanya dan melangkah ke usia dewasa yang sebenar.
Pada usia ini, seseorang individu menjadi lebih bersungguh-sungguh dalam hidup. Dalam kelompok usia begini, mereka telah mengumpul pengalaman, menajamkan hikmah dan kebijaksanaan dan membuang kejahilan ketika usia muda. Maka tidak hairanlah tokoh-tokoh pemimpin muncul secara matang pada usia ini.
Artikel berkaitan:Nak, Kamu Senyum Ya..Beruntung Ibu Ini Lihat Jenazah Anaknya Tersenyum. Berkat Amalan Baik Dilakukan Ketika Hidup!
Artikel berkaitan:Salah Cara Sujud, Dibimbangi Solat Bertahun Lama Allah Tak Terima
Malah umur 35 tahun hingga 40 tahun ialah umur di mana kebanyakan kita mula diuji. Ujian boleh datang dari ibubapa (jatuh sakit, kematian), atau dari pasangan hidup (perceraian, jatuh sakit, pergaduhan) atau dari anak-anak yang meningkat remaja.
Memang bermula usia 35 tahun hingga 40 tahun, Allah akan memanggil kita pulang bertaubat kepadaNya. Panggilan dari Allah selalunya berbentuk ujian. Kerana hanya dengan itu kita akan kembali bersimpuh dan bersujud mengadu dan memohon pertolonganNya.
Siapa yang sedar akan peningkatan usia yang mungkin tak lama sahaja lagi peluang yang ada, akan memperbaiki diri dan amalannya, memperbaiki hubungan dengan ahli keluarga dan pasangannya, berjimat menyimpan untuk hari tuanya. Semua dengan niat mahu berkumpul bersama di syurga nanti.
Sebaliknya, orang yang kurang bijak tetap leka dan langsung tak membuka deria terhadap panggilan Allah malah tetap leka dengan keseronokan dunia, berkumpul dengan rakan-rakan dan kurang memberi perhatian kepada suami/isteri/anak-anak
Dalam al-Quran ada menyatakan perihal usia 35 tahun hingga 40 ini. Sebagaimana firman Allah dalam surah al-Ahqaaf: Ayat 15:
“Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung susah payah. Sedang tempoh mengandungnya berserta dengan tempoh bercerai susunya ialah dalam masa tiga puluh bulan.
“Setelah ia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah ia dengan berkata: “Wahai Tuhan ku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal salih yang Engkau redhai dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepadaMu dan sesungguhnya aku dari orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepada Mu)”
Ada segelintir golongan yang sudah berumur 50 tahun, 60 tahun, malah 70 tahun, masih memikirkan kereta sportnya, tanaman duriannya, ternakan kerbaunya, harta-hartanya, anak-anak dan cucu-cucunya. Alangkah baiknya jika apabila sudah berumur, masa diisi untuk mendengar kuliah agama, ibadat di masjid, umrah, haji dan sebagainya.
Ada yang masih merasakan diri muda belia. Melayan nafsu yang marak menyala padahal kedut dan uban dah tumbuh merata. Sibuk mencari cinta di luar, sedangkan rumah tangga yang halal dibiar berantakan.
Ada yang rasa macam masih sihat, walaupun sahabat-sahabat, saudara-mara ramai yang sudah meninggal, kadangkala tanpa disangka. Itu semua hanya menjadi bahan cerita “ehh, tak sangkaaa…muda lagi, sihat je nampak, boleh meninggal…”
Amatlah menyedihkan tatkala orang lain bersiap bertemu Tuhan, kita masih ralit dibuai perasaan akibat tertipu dengan nafsu sendiri.
Nafsu memang tak pernah tua. Ia sentiasa muda dan galak. Yang semakin lelah dan tua adalah tubuh dan kudrat kita.
Rasanya jika Tuhan menghalang tubuh manusia mengalami penuaan, pasti kita semua lebih leka, lebih degil untuk menyahut panggilan pulang. Sehinggalah tiba saat roh kita diheret dan diseret kembali merengkuk di hadapan Tuhan.
Kita hidup di dunia, tidak lama. Rasulullah SAW, telah bersabda:
“Umur-umur umatku antara 60 hingga 70 tahun, dan sedikit orang yang bisa melampaui umur tersebut”. [HR. Ibnu Majah: 4236].
Kalau sekarang kita rasa 35 hingga 40 tahun atau 70 tahun itu lama, bagaimana setelah alam barzakh atau akhirat juga kita dibangkitkan dan hidup dalam waktu yang sangat lama, SATU HARINYA = RIBUAN TAHUN. Ingat, ketika itu tak ada yang berguna kecuali amal baik kita..
Oleh kerana itu, lihatlah diri anda, sudahkah kita mempersiapkan diri?
Allah ta’ala berfirman (ertinya):
“Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kalian kepada Allah, dan LIHATLAH DIRI MASING-MASING apakah yang sudah ia PERSIAPKAN untuk KEHIDUPAN ESOKNYA”. [Al-Hasyr:18]
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI