Non Muslim memasuki sebuah masjid di ibu kota baru-baru ni menimbulkan kekecohan. Ia sekaligus mencetuskan tentang persoalan adab non muslim ketika memasuki tempat suci umat Islam ini.
Dalam hal ini Timbalan Dekan Penyelidikan dan Inovasi, Fakulti Pengajian Quran Sunnah, Universiti Sains Islam Malaysia, Profesor Madya Dr Ahmad Sanusi Azmi menjelaskan walaupun golongan bukan Islam dibenarkan memasuki masjid tapi ia hendaklah dengan keizinan dan adab yang digariskan.
Orang kafir dibenarkan masuk masjid
Terangnya Al-Imam al-Syafi’i berpandangan bahawa orang kafir adalah dibenarkan untuk masuk ke dalam masjid.
Ini berdasarkan beberapa riwayat yang menunjukkan bahawa Rasulullah menerima mereka di masjid.
“Namun, untuk masuk ke masjid, orang kafir seharusnya datang dengan keizinan dan adab yang digariskan.
Ads
Ini kerana, Saidina Ali pernah mengusir seorang kafir yang masuk ke masjid. Kata Ibn Qudamah:
فأما مساجد الحل فليس لهم دخولها إلا بإذن المسلمين، لأن علياً رضي الله عنه بصر بمجوسي وهو على المنبر وقد دخل المسجد فنزل وضربه، وأخرجه
“Adapun masjid di tanah halal, maka mereka tidak dibenarkan masuk melainkan dengan keizinan umat Islam.
“Ini kerana Ali pernah melihat seorang beragama majusi masuk sedangkan ketika itu Ali berada di atas mimbar. Lalu Ali turun dari mimbar, memukulnya dan mengusirnya.” (al-Mughni, 9/359)
Ads
“Namun, majoriti ulama berpandangan bahawa harus bagi orang kafir itu untuk masuk ke masjid dengan adab yang perlu dijaga.
“Ini sesuai dengan hadis Nabi menerima kesalahan Badawi yang kencing di masjid, kisah Thumamah bin Uthal dan penemuan utusan Kristian Najran di masjid,”jelasnya.
Perlu dengan adab yang digariskan
Pun begitu kata Dr Sanusi, kemasukan mereka perlulah bertepatan dengan adab yang digariskan seperti tidak mengganggu dan menimbulkan sesuatu yang menggusar jiwa orang yang beribadah.
Ads
Ini dinyatakan oleh Majlis Fatwa Jordan:
فقد نهى النبي صلى الله عليه وسلم عن إيذاء المتعبدين في المساجد والتشويش عليهم، فمن باب الأولى أن لا يُسمح لغير المسلمين بإشغال أهل المساجد عما هم فيه من العبادة والخير
“Sesungguhnya Nabi melarang kita menyakiti orang yang sedang beribadah di masjid, mengganggu mereka, maka adalah lebih utama untuk tidak dibenarkan kepada orang bukan Islam yang akan menyibukkan ahli masjid dari apa yang sedang mereka lakukan dalam beribadah dan kebaikan.”
Masuk hujung tahun ini musim tengkujuh atau musim hujan pun bermula. Ada kawasan yang akan dilanda banjir malah memaksa penghuninya berpindah ke pusat penempatan banjir dalam sebagainya.
Dalam kekalutan sebegini ada mangsa banjir yang mengaju persoalan adakah dibolehkan untuk melakukan solat jamak?
Berikut dalah penjelasan daripada Ustazah Asma’ Harun tentang persoalan ini dalam satu hantaran di akaun sosial media miliknya.
Solat jamak ketika banjir
Menurut pandangan muktamad mazhab Syafie, TIDAK BOLEH melakukan jamak kerana banjir, ini kerana banjir tidak termasuk dalam keuzuran yang mengharuskan jamak solat.
Namun sebahagian ulama fiqh berpendapat BOLEH jamak solat kerana banjir.
Maka dengan pandangan yang kedua ini MEMBOLEHKAN seseorang melakukan jamak dua solat kerana banjir.
Tetapi apa yang lebih baik baginya adalah tidak melakukan jamak, kerana:
Melaksanakan solat dalam waktu asalnya adalah lebih afdhal.
Maksudnya: “Sesiapa yang diberati dengan sesuatu maka dia boleh bertaqlid kepada ulamak yang mengharuskan.”
Solat jamak DIBOLEHKAN atas beberapa faktor seperti berikut:
-Perjalanan (musafir) yang melebihi 91 kilometer.
-Hujan lebat bagi orang yang biasa melazimi solat berjemaah di masjid.
-Sakit kuat.
Dalam situasi banjur, mangsa atau petugas DIBOLEHKAN untuk melakukan solat jamak KETIKA SITUASI MENDESAK SEPERTI MENYELAMATKAN DIRI ATAU HARTA SEMASA BANJIR. Di sini digalakkan untuk solat jamak secara taqdim. Sekiranya menjangkakan akan berlaku kesukaran yang darurat untuk menunaikan solat jamak taqdim, maka dibolehkan menunaikan solat jamak takhir.
Merujuk laman web Mufti Wilayah Persekutuan, apabila seseorang itu telah berada di pusat penempatan sementara yang disediakan, contohnya di dewan orang ramai, sekolah-sekolah dan sebagainya. Maka, menunaikan solat secara jamak TIDAK DIBOLEHKAN, ini kerana pada situasi tersebut, mangsa banjir ditempatkan secara beramai-ramai dan kawasan penempatan tersebut kering dan lapang.
Menurut Syeikh Dr Yusuf al-Qardhawi dalam kitabnya Fatwa Mu’asiroh, beliau MENGHARUSKAN jamak dalam keadaan UZUR DAN DARURAT SAHAJA. Contohnya, rumah dimasuki air, tiada tempat untuk solat, hujan masih turun, pakaian dan keperluan harian serba kurang, keperluan air pula terhad, dan situasi darurat ketika menunggu untuk dibawa ke Pusat Pemindahan Sementara (PPS) sahaja.
Kesimpulan
Mereka yang terlibat dengan bencana banjir DIBOLEHKAN melaksanakan solat fardhu secara jamak SEKIRANYA:
1) Berada dalam SITUASI MENDESAK seperti ketika rumah sedang dinaiki air sehingga tiada tempat untuk solat.
2) Semasa sedang menyelamatkan diri dan harta semasa banjir.
3) Situasi darurat semasa menunggu untuk dibawa ke Pusat Pemindahan Sementara (PPS).
Bagi mangsa banjir yang telah ditempatkan secara beramai-ramai di kawasan penempatan yang kering dan lapang yang tidak ada darurat padanya, mereka hendaklah melakukan solat secara sempurna TANPA MENJAMAKNYA.
Anak dara atau janda? Setiap orang punya pandangan tersendiri mengenai pilihan jodoh ini. Namun menurut Islam, siapa perlu diutamakan, antara anak dara atau janda. Berikut adalah perkongsian dari Mufti Perlis, Datuk Mohd. Asri Zainul Abidin.
Soalan: Dr, saya seorang janda muda yang berusia 26 tahun. Baru-baru ini saya telah bercinta dengan seorang pemuda di tempat kerja saya yang berusia 25 tahun. Kami bercadang untuk berkahwin. Namun keluarganya menghalang atas alasan saya seorang janda. Mereka menggunakan alasan agama kononnya agama tidak menyukai seseorang berkahwin dengan janda. Benarkah demikian pendirian Islam terhadap golongan janda seperti saya?
Jawapan: Saudari yang dimuliakan!
1. Islam tidak pernah memandang hina kepada golongan janda. Bahkan RasululLah s.a.w isteri-isteri baginda hampir kesemuanya janda. Poligami yang dianjurkan oleh Islam juga antara kebaikannya membantu golongan janda yang kehilangan suami.
2. Namun begitu dari segi keutamaan, jika di hadapan seseorang lelaki ada pilihan antara seorang janda dan anak dara yang kedua-dua sama baik dari semua sudut, melainkan yang seorang anak dara dan seorang lagi janda, maka diutamakan anak dara. Ini berdasarkan beberapa hadis Nabi s.a.w. yang menggalakkan berkahwin dengan anak dara.
Sabda Nabi s.a.w dalam hadis yang diriwayatkan Ibn Majah dengan sanadnya yang hasan:
“Hendaklah kamu mengahwini anak dara. Ini kerana mereka lebih baik perkataannya, lebih subur rahimnya dan lebih redha dengan yang sedikit”. (al-Albani menilai sebagai hasan dalam al-Silsilah al-Sahihah)
Maksud hadis di atas ialah oleh kerana anak dara belum pernah bergaul dengan lelaki, maka biasanya sifat kasar mereka itu kurang. Peluang memperolehi anak lebih luas disebabkan biasanya mereka lebih muda atau tidak terdedah kepada masalah kelahiran sebelumnya yang mungkin menghalang mereka untuk terus melahirkan anak. Juga mereka lebih redha dengan yang sedikit di sudut pemberian lelaki, atau kehebatan hubungan seks. Ini kerana mereka belum ada pengalaman untuk dibuat perbandingan. Faktor ini boleh menyebabkan rumahtangga lebih bahagia dan mesra. Hadis ini mengkhabarkan hakikat yang sebenar.
3. Namun begitu, ada keadaan tertentu, mungkin janda lebih baik daripada anak dara. Ini seperti apabila janda tersebut lebih kuat pegangan agamanya. Ini akan menyebabkan segala ciri-ciri baik yang membawa kebahagiaan rumah tangga ada padanya. Maka janda boleh menyaingi anak dara dengan kekuatan agamanya.
4. Juga ada kalanya janda lebih baik berdasarkan kepada hajat lelaki yang inginkan janda untuk kebaikan tertentu. Seperti dia ingin wanita yang lebih matang, atau janda berkenaan lebih dapat menjaga anak-anaknya disebabkan faktor-faktor tertentu. Oleh itu dalam hadis yang diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari dan Muslim:
Kata Jabir: Ayahku mati, meninggalkan tujuh atau sembilan anak perempuan (periwayat kurang pasti). Aku mengahwini seorang wanita janda. RasululLah S.A.W telah bertanya kepadaku: “Engkau telah kahwin wahai Jabir ?” . Jawabku : Ya !. Baginda bertanya : “Anak dara atau janda?”. Jawabku : “Janda”. Sabda baginda: “Mengapa tidak anak dara, engkau bermain dengannya, dia bermain denganmu, engkau menjadikan dia ketawa dan dia menjadikanmu ketawa”. Aku kata kepada baginda: “Sesungguhnya `Abd Allah telah mati dan meninggalkan anak perempuan. Aku tidak suka aku mendatangkan kepada mereka orang yang seperti mereka, maka aku pun kahwin dengan seorang wanita yang dapat mengatur dan menguruskan mereka” Baginda bersabda : “Semoga Allah memberkatimu” atau baginda menyebut sesuatu yang baik .
5. Hadis Jabir itu dan hadis sebelumnya menggambarkan tujuan galakan Nabi s.a.w untuk memilih anak dara adalah demi kemesraan dan kebahagiaan rumahtangga. Namun jika seseorang ada alasannya yang tersendiri, di mana pemilihan janda itu membawa kebaikan tertentu kepadanya, maka itu adalah haknya. Dengan itu Nabi s.a.w tidak membantah setelah Jabir r.a. memberikan alasannya. Bahkan baginda mendoakan untuk Jabir kebaikan.
6. Begitu juga seseorang wajar mengahwini janda untuk memberikan pertolongan kepadanya, seperti janda yang kehilangan suami sedangkan dia tanpa tempat bergantung. Ini terutama bagi janda yang berasal daripada keluarga bukan Islam atau negara yang jauh. Jika perkahwinan itu mempunyai hasrat menyelamatkan agamanya, itu adalah kebaikan. Ini kerana baginda Nabi s.a.w juga mengahwini ramai janda demi menolong mereka.
7. Apa yang penting, kita perlu tahu bahawa Islam tidak membenci dan memandang lekeh kepada golongan janda. Cumanya, hadis-hadis itu bercakap dalam bentuk perbandingan umum. Jika janda itu seorang yang beragama dan berakhlak mulia melebihi anak dara yang ada dalam pilihan seseorang lelaki, atau yang dicadangkan kepadanya, maka memilih janda adalah lebih baik.
Ini kerana seseorang memilih apa yang sesuai dan baik untuk dirinya. Jika dia ada pilihan yang kedua-duanya baik untuknya, maka ketika itu anak dara mempunyai kelebihan yang tersendiri. Ini kerana anak dara dari sudut yang lain mungkin lebih menghargai kerana tiada pengalaman sebelumnya. Demikian akan lebih manja dan cinta tanpa perbandingan kerana itulah satu-satu suami yang pernah dia rasai. Sumber : Jabatan Mufti Negeri Perlis
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tengah-tengah solat tiba-tiba terlupa bilangan rakaat, apa perlu buat? Kadang-kadang ada di kalangan kita yang fikirannya menerawang dan akhirnya tanpa sedar dia terlupa berapa rakaat sudah dia dirikan solat.
Jika kita solat dan tidak cukup rakaat sama ada diingatkan atau kita ingat sendiri, apa yang perlu kita lakukan? Wajib ke solat semula atau hanya tambah rakaat yang tertinggal.
Ikuti penjelasan Ustaz Riza berkaitan isu ini dan bagaimana caranya untuk menyempurnakan solat tersebut.
Kadang-kadang bila solat, kita tidak tahu atau terlupa kita sedang lakukan rakaat ketiga atau empat. Dalam masa yang sama rasa solat kita sudah cukup rakaat, rupa-rupanya kurang satu rakaat.
Pernah berlaku pada zaman Nabi Muhammad saw, ketika itu sama ada waktu solat asar atau zohor, baginda hanya lakukan solat dua rakaat sahaja. Selesai solat rasulullah terus bangun dan keluar.
Kemudian apabila ada sahabat nabi menegur, dia terus lengkapkan rakaat yang tertinggal. Kemudian ditutup dengan sujud sahwi.
Tiba-Tiba Terlupa
Isunya di sini, jika kita berdepan dengan situasi terlupa atau tertinggal bilangan rakaat dalam solat, apabila kita ingat atau diingatkan maka kita tambahkan rakaat yang tertinggal tadi.
Cara kedua pula, jika kita sedang solat dan kemudian keliru atau rasa was-was dengan bilangan rakaat. Ambil saja yang minimum, kemudian cukupkan rakaat.
Bilangan Rakaat, Apa Perlu Buat?
Kenapa Nabi suruh kita melakukan sujud sahwi bila terlupa rakaat solat kerana sujud sahwi itu adalah satu penghinaan kepada syaitan yang menggangu konsentrasi kita ketika solat.
Begitulah juga situasinya jika kita terlebih rakaat, kita tutup solat dengan sujud sahwi selepas memberi salam.
Qada solat atau solat sunat, mana satu yang lebih utama dilakukan? Ini mungkin persoalan buat mereka yang banyak meninggalkan solat satu ketika dahulu namun...