Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa memudahkan orang yang dalam kesulitan, ALLAH memudahkannya di dunia dan akhirat." (Riwayat Ibnu Majah).

Bayangkan di saat kita benar-benar memerlukan pertolongan, secara tiba-tiba ada individu tidak dikenali datang menghulur bantuan. Datangnya membawa bantuan yang sangat kita perlukan iaitu makanan untuk mengalas perut anak kita. Pada hal, sebelum ini kita sudah hilang punca dan bingung tidak tahu hendak berbuat apa. Setelah puas bertawakal, hanya satu jalan kita nampak iaitu “mencuri” sedikit makanan untuk mengalas perut anak kita yang sedang demam.

Barangkali, kita pernah alami situasi sebegini, bukan? Namun tanpa kita duga, datang hamba-hamba Allah menghulurkan sesuatu yang kita tak sangka dan tergamam. Tahukah dan percayakah, datangnya orang menghulurkan bantuan itu, ITULAH PERTOLONGAN DARIPADA ALLAH SWT UNTUK KITA KERANA KITA PERNAH MEMUDAHKAN URUSAN ORANG LAIN DI SEKELILING KITA SUATU MASA DAHULU.

Mungkin kita sudah lupa apa amalan kita tetapi ALLAH tidak pernah lupa. Malah, setiap perbuatan yang baik walau sekecil zarah pasti akan dibalas juga dengan kebaikan.






IKLAN

Ternyata tindakan YDH Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, ACP Nik Ezanee Bin Mohd Faisal menziarahi seorang ibu tunggal yang tertangkap mencuri makanan di sebuah pasaraya menularkan rasa sebak di hati kita semua.

Jelas ACP Ezanee, dirinya terpanggil untuk mengunjungi seorang surirumah yang telah ditahan oleh anggota sekuriti di sebuah pasaraya kerana gagal membayar barang-barang yang ada bersamanya. Barang-barang yang dimaksudkan adalah ubat – ubatan dan makanan untuk anaknya yang sedang sakit.

IKLAN

Katanya lagi, sebaik mendapat laporan mengenai kes kecurian itu, beliau tampil membantu termasuk tidak meneruskan tindakan (NFA) atas jenayah dilakukan wanita berusia 30-an itu.









IKLAN

Nik Ezanee berkata, pihaknya menerima laporan polis daripada pihak pasar raya yang menangkap ibu tiga anak itu mencuri penyejuk demam, kek dan sosej kira-kira 3 petang semalam.

"Semalam saya terima laporan mengatakan ada seorang wanita ditahan kerana dikatakan mencuri kek dan penyejuk demam sebab anaknya demam.
"Jadi saya pun berasa terpanggil untuk berjumpa dengan wanita ini. Saya percaya dia ada masalah kalau tidak dia tidak akan buat perkara ini," katanya menerusi video disiarkan di Facebook rasmi Ibu Pejabat Polis Daerah Petaling Jaya, hari ini.

Atas dasar belas ehsan, IPD Petaling Jaya dan Jabatan Kebajikan Masyarakat telah menyumbangkan barangan makanan dan barangan harian kepada beliau agar terus cekal dalam menghadapi cabaran di dalam meneruskan kehidupan sepanjang tempoh pandemik ini.

Allahuakbar, moga kita juga dikurniakan hati yang baik agar dapat membantu orang susah suatu hari kelak tanpa mengira siapa. Percayalah, lagi kita mempermudahkan urusan orang maka Allah akan mempermudahkan urusan kita. Jangan kita persoalkan benar atau salah kerana Allah itu Maha Mengetahui setiap apa yang kita lakukan. Moga semakin ramai rakyat Malaysia ada jiwa seberani ini untuk berasa belas pada orang tidak berkemampuan. #SinarUntukMalaysia.
Sumber berita / gambar : Polis Daerah Petaling Jaya