Disunatkan untuk melakukan sujud syukur ketika mana menerima kurnian nikmat daripada Allah SWT seumpama kelahiran anak, mendapat harta, pangkat, lulus peperiksaan dengan cemerlang dan juga selainnya. Begitu juga disunatkan untuk sujud syukur ketika mana kita terbebas dari segala bala dan bencana sepertimana terselamat dari kemalangan, gempa bumi dan juga perkara-perkara yang tidak baik.
Ini adalah pendapat al-Syafi’e (begitu juga pendokong mazhab Syafi’e), Ahmad bin Hanbal (begitu juga pendokong mazhab Hanbali), Ishak, Abu Thaur dan juga Ibn al-Munzir. Adapun al-Nakha’ie, Malik dan juga Abu Hanifah berpendapat bahawa sujud syukur adalah makruh. Namun, terdapat juga pendapat sebahagian Malikiyyah yang mengatakan bahawa sunatnya sujud syukur.
Dalil Sujud Syukur
Dalil yang menunjukkan kepada pensyariatan sujud syukur adalah berdasarkan hadith Nabi SAW daripada Abu Bakrah RA:
Maksudnya:Adalah Nabi SAW ketika telah datang sesuatu perkara yang menggembirakan ataupun diceritakan sesuatu yang gembira dengannya akan turun sujud, bersyukur terhadap Allah SWT.
Ads
Riwayat Abu Daud (2774). Disahihkan oleh Al-Albaani.
Begitu juga diriwayatkan daripada para Sahabat yang mana turut juga melakukan sujud syukur ketika menerima satu perkhabaran yang gembira. Sebagai contoh, diriwayatkan bahawa Abu Bakar RA sujud syukur ketika pembukaan Yamamah. Begitu juga Ali RA telah sujud syukur apabila mendapati bahawa Dzu al-Thudayyah berada dalam kawanan Khawarij. Seterusnya, diriwayatkan juga bahawa Ka’ab bin Malik telah sujud syukur ketika mana mendengar khabar bahawa taubatnya telah diterima oleh Allah SWT.
Kaifiyat Sujud Syukur
Di dalam kitab fiqh Syafi’e dan juga Hanbali menyebutkan bahawa sifat serta kaifiyat sujud syukur itu adalah seperti mana sujud tilawah di luar solat. Oleh itu, bagi yang ingin melakukan sujud syukur mestilah dalam keadaan berwudhu’, menutup aurat, bersih dari sebarang najis bagi tubuh badan, pakaian serta tempat sujud dan perlulah menghadap kiblat.
Ads
Secara praktikalnya bagi yang ingin melakukan sujud syukur adalah seperti berikut:
Perlulah berniat terlebih dahulu untuk melakukan sujud syukur.
Kemudian bertakbir sepertimana takbiratul ihram dengan mengangkat tangan kerana diqiyaskan dengan solat.
Kemudian bertakbir sekali lagi tanpa mengangkat tangan yang mana takbir pada kali ini adalah untuk turun sujud.
Kemudian sujud sekali sepertimana sujudnya di dalam solat. Adapun bacaan ketika sujud syukur ini adalah bacaan sepertimana sujud di dalam solat dan kemudiannya boleh ditambahkan dengan lafaz tahmid memuji Allah SWT atas kurniaan nikmat yang telah diberikan oleh-Nya.
Kemudian bangun dari sujud (dalam keadaan duduk) dan memberi salam. Tidak disyaratkan untuk membaca tasyahhud dan tidak juga disunatkan untuk membacanya.
Sujud Syukur Tanpa Wuduk Dan Tidak Menghadap Kiblat
Selain dari kaifiyat yang ditunjukkan pada perbahasan sebelum ini, terdapat juga perbahasan para ulamak mengenai sujud syukur tanpa wudhu’ serta tidak pula menghadap kiblat. Ini adalah pendapat kebanyakan salaf serta sebahagian al-Malikiyyah. Begitu juga ianya adalah pendapat jemaah muhaqqiq seperti Ibn Jarir al-Tabari, Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah, Ibn al-Qayyim, al-Syaukani dan al-San’ani.
Bagi yang berpendapat sedemikian, berikut adalah alasan serta justifikasi bagi menyokong pendapat mereka:
Ads
Pendapat yang mengatakan bahawa sujud syukur memerlukan wuduk perlu mendatangkan dalil. Mengqiyaskan sujud syukur dengan solat adalah tidak tepat kerana sujud syukur itu adalah sujud dan bukannya seperti solat.
Zahir hadith Abu Bakrah RA yang menunjukkan bahawa Nabi SAW terus sujud syukur tatkala menerima sesuatu yang menggembirakan Baginda. Tiada pula disebutkan perlunya dalam keadaan berwudhu’. Sekiranya memerlukan wudhu’ pasti akan diterangkan oleh Baginda SAW kerana berhajatkan kepadanya bahkan hadith menyebutkan Nabi SAW terus sujud tatkala menerima khabar yang gembira.
Sujud syukur dilakukan apabila mendapat nikmat atau terselamat dari mudarat tanda syukur kepada Allah SWT. Ianya dilakukan secara serta merta. Jika memerlukan kepada wuduk, sudah tentu ianya tidak dapat dilakukan dengan segera kerana perlu mencari air untuk berwuduk, mencari kiblat kemudian barulah boleh melakukan sujud syukur. Ini boleh menghilangkan rahsia makna disyariatkan sujud syukur itu sendiri.
Kesimpulan
Sujud syukur boleh dilakukan tanpa adanya wuduk dan juga menghadap kiblat. Ini dengan melihat bahawa tiada dalil yang menjadi pemutus akan perlunya untuk berwuduk dan menghadap kiblat.
Boleh sahaja bagi mereka yang menerima khabar gembira seperti mendapat anak, lulus peperiksaan, naik pangkat untuk terus sujud menzahirkan rasa syukur kepada Allah SWT. Begitu juga seseorang yang terselamat dari kecelakaan jalan raya, sembuh dari penyakit, boleh terus sujud menzahirkan rasa syukur serta lega dari kemudaratan yang tidak menimpa ke atasnya.
Jika ingin beramal dengan pendapat yang mengatakan perlunya wuduk serta menghadap kiblat juga tiada masalah kerana isu ini terdedah kepada perbahasan ilmiah yang boleh diperbahaskan lagi.
Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Dr. Zulkifli Bin Mohamad Al-Bakri
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Masuk sahaja ke surau atau bilik solat wanita pada hari ini, akan terlihatlah pelbagai jenis kain dan rekaan telekung yang digayakan oleh jemaah wanita. Ada yang berenda, kain jenis lycra, berwarna-warni dan bermacam lagi. Namun persoalan yang sering ditimbulkan ialah hukum solat orang yang memakai telekung yang kita anggap ‘berfesyen’ ini. Untuk itu, kita perlu melihat beberapa perkara.
Perkara pertama tentang pakaian solat adalah ia perlu menutup aurat secara sempurna. Antara ciri-ciri pakaian yang menutup aurat ketika solat adalah pakaian yang tidak memperlihatkan atau menggambarkan apa di sebalik kain yang menutupi tubuh. Bahkan seharusnya tidak memperlihatkan rupa bentuk atas sebab ketatnya pakaian itu atau jarang serta nipisnya pakaian tersebut sehingga boleh menampakkan warna kulit.
Maka pakaian yang menutup aurat seseorang itu haruslah menutupi keseluruhan tubuh (kecuali muka dan kedua tangan) dan tidak menampakkan anggota tubuh atau warna kulit atas sebab longgar mahupun nipisnya kain. Tidaklah longgar itu dimaksudkan dengan selonggar-longgarnya namun apa yang penting adalah tidak menjelaskan rupa bentuk tubuh terutama pada bahagian tertentu seperti dada dan lain-lain. Di samping, tidak dibolehkan juga memakai pakaian compang-camping (tidak sempurna) yang boleh menampakkan aurat.
Imam Nawawi turut menyatakan bahawa wajib untuk menutupi tubuh daripada penglihatan yang boleh melihat pada warna kulit. Tidak mencukupi hanya dengan kain yang menutup tubuh tetapi dapat pula dilihat warna kulit sama ada putih (cerah) atau hitam (gelap).
Begitu juga dengan pandangan dari Ibnu Qudamah, yang mengatakan wajib untuk menutup aurat dan jika disebabkan kain yang nipis itu menampakkan warna kulit di sebaliknya sama ada putih atau merah maka tidak harus untuk bersolat dengannya. Ini kerana ia tidak mencapai maksud asal tujuan menutup aurat itu.
Selain itu, Imam Saffarini al-Hanbali juga menyatakan di dalam Syarah Manzumah al-Adab bahawa makruh bagi lelaki dan wanita yang memakai pakaian yang menjelaskan warna kulit dan juga yang menampakkan saiz atau bentuk tubuh . Manakala, Imam Dusuqi al-Maliki di dalam hashiyahnya berpendapat bahawa pakaian seperti itu jelas makruh melainkan terdapat pakaian luar maka ia menjadi tidak makruh.
Maka melihatkan perkara-perkara ini, adalah sah solat orang yang memakai telekung berfesyen, selagi ia menutup aurat seseorang itu dengan sempurna.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Melentur buluh biarlah dari rebungnya. Mendidik anak-anak untuk solat pergi dilakukan sejak anak-anak masih ‘hijau’ lagi. Untuk mengajarkan anak kecil solat memang amanah yang sukar. Apatah lagi untuk solat dengan sempurna. Tetapi semakin sukar sesuatu amanah, semakin besar ganjarannya.
Mendidik anak kecil solat bukanlah satu proses yang sukar, jika kaedah kita betul. Malah mereka akan tertunggu-tunggu untuk solat dengan anda. Berikut perkongsian seorang ibu, Yusliza Abdullah tentang tip dan cara dia mendidik anaknya solat.
Testimoni solat usia 7 tahun dan pukul kalau tak solat usia 10 tahun – Guideline Islam
Saya mengambil masa yang lama untuk decide share cerita ni. Takut timbul riak. Tapi disebabkan saya kekurangan pahala, saya terpksa cari jalan untuk menambahnya. Mudah-mudahan Allah terima sebagai ibadah.
Gambar tu sekitar jam 5.15 pagi. Anak saya paksa saya kejut pukul 5 sebab belum solat Isyak. Dan dia sedang tunggu waktu subuh sambil tido. Kalau terlepas subuh, saya pulak kena marah sebab tak kejut (ada ke patut).
Saya bukanlah alim mana. Dulu-dulu solat pun selalu miss. Tapi saya try ikut panduan ajar solat tu. Sindrom mak-mak, kesian nk kejut anak solat subuh. Alasan cliche: kesian anak bangun pagi…anak lom wajib solat. Sebagai mak yang kejam, saya suruh anak bangun amik wuduk dengan air yang sejuk (tak de water heater-nakk jimat duit karen haha). Masa tu umur 7 tahun.
MULA-MULA MEMANG SUSAH
Awal-awal memang hazab. Sebab lom bole pukul, saya gantikan dengan jeritan tarzan. Berkesan. Tapi biasa la budak-budak. Solat dengan kelajuan cahaya adalah 1 benda yang normal. Saya guna 1 kaedah untuk timbulkan minat untuk solat. Ada dalam album fb bertajuk ‘Melentur buluh’.
Magiknya, selepas 3 tahun diajak solat yang semakin lama semakin improve (daripada kelajuan cahaya kepada kelajuan keretapi bullet Jepun), saya tak perlu pukul pun masa umo 10 tahun. Dia ingat sendiri bila perlu solat. Dan akan kelam kabut dihujung-hujung waktu kalau terleka tengok katun kat tv.
Jadi, sesapa yang ada anak 7-9 tahun, ajaklah solat. Yang dah berumur 10 tahun, paksa lah dan dapat green light untuk pukul. Kalau anak umo 30 tahun? Ntah…saya lom belajar teknik yang sesuai.
Semoga Allah yang berupaya membolak-balikkan hati, akan pelihara hati anak saya supaya istiqamah. Anak saya sorang tu je. Mudah-mudahan dia jadi penyelamat saya di akhirat nanti.
Kepada kawan-kawan, tak payah percaya cakap saya ni. Buat je.
Sumber kredit: FB: Yusliza Abdullah
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Hari Jumaat adalah penghulu segala hari dan hari Jumaat inilah hari yang terkumpul di dalamnya sekian banyak fadhilat dan kelebihan. Hari Jumaat juga dianggap sebagai hari raya mingguan dalam Islam.
Rasulullah SAW ada bersabda yang bermaksud: Sebaik-baik hari yang matahari terbit pada hari berkenaan ialah hari Jumaat. Pada hari itu Adam telah dijadikan, pada hari itu juga ia dimasukkan dalam syurga, dan pada hari itu juga ia dikeluarkan darinya.
Pastinya hari Jumaat menjadi hari yang cukup istimewa dan ramai yang menantikan kedatangan penghulu segala hari ini.
10 perkara ini kita kena buat hari ini. Iyalah, hari inikan hari Jumaat. Penghulu segala hari.
1. Mandi sunat hari Jumaat. Nak mandi tu kalian niatlah. Dapat pahala.
2. Berpakaian kemas. Terus boleh pergi kerja dan bawa ke masjid untuk solat Jumaat.
3. Memakai wangian. Hari Jumaat ini, kalian semburlah lebih sikit. Huhu.
4. Datang awal ke masjid. Iyalah, nak elak berebut parking dan tempat duduk di masjid nanti.
5. Membaca surah Al-Kahfi. Paling tidak 10 ayat pertama dan 10 ayat terakhir.
6.Banyakkan selawat ke atas Nabi. Ambil 1 masa, berselawatlah sebanyaknya. Letakkan jumlah kalau boleh. Contohnya nak selawat 50 kali. Hah, buatlah kasi habis.
7. Banyakkan berdoa hari ini. Kerana ada waktu yang mustajab berdoa pada hari Jumaat.
8. Di masjid nanti, elakkan melangkah bahu jemaah lain, hati-hati supaya kalian tak lalu depan orang sembahyang, duduk dekat dengan imam, dengar khutbah dan ini penting, simpan henfon canggih kalian dalam poket. Jangan bagi ada bunyi ya.
9. Bersedekahlah hari ini. Tabung masjid atau kepada siapa sahaja.
10.Berkata yang baik-baik sahaja. Elakkan mengumpat dan mencarut. Huhu. Banyakkan mendengar nasihat dan cuba sampaikan nasihat juga.
Sumber kredit: FB: Firdaus Mokhtar
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Hukum agama terbahagi kepada wajib, sunat, harus, makruh dan haram. Bagaimanapun ada sebahagiannya ditentukan mengikut keadaan semasa. Namun yang paling utama harus kita ingat ialah, didahulukan perkara yang wajib hukumnya kemudian baru dituruti amalan lain mengikut hierarki hukum.