![26354912_l](https://cdn.kashoorga.com/2017/09/26354912_l-696x464.jpg)
Kebahagiaan seorang anak terletak pada reda ibu bapanya. Anak yang membahagiakan ibu bapanya, nescaya hidupnya lebih diberkati ALLAH SWT.
Justeru, tergamakkah seorang anak meletakkan ibu bapanya di belakang selepas bertemu kekasih hati?
Memang ada ibu bapa yang tidak bersetuju dengan pilihan hati anak. Mereka kurang berkenan dengan calon menantu yang dipilih oleh anaknya.
Sebagai anak, lebih baik berbincang dari hati ke hati dengan ibu bapa. Usahlah menjadikan hal ini sebagai punca terputusnya silaturahim antara anda dengan orang tua.
1) BINCANG
Semua masalah tentu ada jalan penyelesaiannya. Apabila pilihan hati anda kurang disenangi oleh orang tua, carilah jalan. Seperti menarik rambut dalam tepung. Rambut tidak putus, tepung tidak berselerak. Berbincang adalah jalan terbaik berbanding memendam rasa dan akhirnya mencetuskan rasa marah.
2) ELAK KAHWIN LARI
Kahwin lari perlu dielakkan atas banyak sebab. Antaranya anda berdosa kerana melukakan hati orang tua. Selebihnya banyak manfaat perkahwinan yang terhalang disebabkan tindakan tersebut.
3) KENALI PUNCA
Jika ibu bapa kurang berkenan dengan pilihan hati anda, carilah puncanya. Kemudian perbaiki punca itu dan mintalah si dia cuba ambil hati ibu bapa anda. Insya-Allah segalanya akan jadi yang baik-baik sahaja.
4) BERDOA
Senjata umat Islam ialah DOA. Percayalah kepada kuasa doa. Justeru berdoalah kepada ALLAH SWT supaya pintu hati orang tua terbuka untuk menerima si dia. Berdoalah supaya si dia kuat untuk berdepan dengan pelbagai kemungkinan kerana perhubungan yang tidak mendapat restu orang tua amat sukar untuk dilalui.
Ingatlah, restu orang tua amat penting dalam perkahwinan. Jadilah anak yang membahagiakan ibu bapa. Usah dilukai hati mereka.
Ibu bapa juga perlulah reda dengan pilihan hati anak. Cinta bukanlah sesuatu yang dipaksa-paksa namun hadir secara semula jadi. Sudah pasti anak berada dalam dilema jika anda menolak pilihan hati mereka. Sama-samalah saling memahami dan menuju ke arah silaturahim yang erat.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Pindah Rumah Yang Pernah Didiami Oleh Bukan Islam, Kena Sertu Atau Tidak
![Pindah Rumah Yang Pernah Didiami Oleh Bukan Islam, Kena Sertu Atau Tidak](https://cdn.kashoorga.com/2023/11/Untitled-design-2023-11-16T125928.836.jpg)
Bagi yang belum memiliki rumah sendiri, kadang kala terjadi kita perlu berpindah ke rumah lain. Boleh jadi juga rumah sewa baru yang kita bakal duduki pernah didiami oleh bukan Islam.
Bila begini timbul persoalan perlukah rumah tersebut disertu kerana bimbang penyewa sebelum memelihara anjing walaupun tak pernah tahu atau nampak. Selain itu bagaimana pula cara untuk sertu yang betul untuk rumah ini?
Memetik penjelasan dari portal Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang, ini perkara yang perlu dilakukan.
Fahami erti sertu
Sebelum menjawab isu ini dengan lebih lanjut, suka untuk diperjelaskan berkaitan pengertian sertu. Ia membawa maksud: menyucikan mana-mana bahagian badan yang terkena najis mughallazah (anjing dan babi) dengan air bercampur tanah sekali dan air mutlak enam kali, menyamak. (Rujuk Kamus Dewan Edisi Keempat)
Cara untuk melakukan sertu, mengikut pendapat Mazhab Syafie ialah basuh pada tempat yang terkena najis mughallazah sebanyak tujuh kali, iaitu satu kali dengan menggunakan tanah (air tanah) dan 6 kali lagi dengan air mutlak (air suci pada dirinya dan dapat menyucikan orang lain). Jika didapati najis itu tetap ada ain (nampak), maka ia perlu dibasuh lagi dengan air mutlak sehingga hilang najis tersebut.
Jangan andaikan perkara yang tidak nampak
Berkenaan persoalan yang diajukan, ketidakpastian sama ada owner rumah non-muslim yang mendiami rumah tersebut membela anjing ataupun tidak, telah menimbulkan keraguan sama ada rumah tersebut bersih daripada najis mughallazah ataupun tidak?
Pada dasarnya sesuatu benda adalah suci kecuali telah jelas ia bernajis. Kita tidak sepatutnya mengandaikan perkara yang tidak nampak. Asal kepada sesuatu yang bersih itu kekal dianggap bersih sehingga terbukti secara yakin ia telah dicemari oleh najis. Andaian ataupun syak tidak mengubah status asal yang bersih itu. Sebagaimana kaedah usul fiqh:
اليقين لا يزال بالشك
Maksudnya: Keyakinan tidak dihilangkan oleh keraguan (syak).
Rasulullah SAW pernah bersabda:
فَإِنَّ الصِّدْقَ طُمَأْنِيْنَةٌ وَإِنَّ الْكَذِبَ رِيْبَةٌ.
Maksudnya: “Kerana sesungguhnya kebenaran adalah ketenteraman dan dusta adalah keraguan.”
(Diriwayatkan oleh. ‘Abdur-Razaq dalam al-Mushannaf (no. 4984), Ahmad (I/200). Al-Tirmidzi (no. 2518), Al-Tabrani dalam al-Mu’jamul-Kabir (no. 2708, 2711). Al-Baghawi dalam Syarhus-Sunnah (no. 2032)).
Rasulullah SAW juga bersabda:
عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ سِبْطِ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَرَيْحَانَتِهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: حَفِظْت مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم: دَعْ مَا يُرِيبُك إلَى مَا لَا يُرِيبُك
رَوَاهُ التِّرْمِذِيُّ وَالنَّسَائِيُّ، وَقَالَ التِّرْمِذِيُّ: حَدِيْثٌ حَسَنٌ صَحِيْحٌ
Maksudnya: Dari Abu Muhammad al-Hasan bin ‘Ali bin Abi Thalib, cucu Rasulullah SAW dan kesayangannya RA, dia berkata: “Aku telah hafal dari Rasulullah SAW: ‘Tinggalkan apa yang meragukanmu kepada apa yang tidak meragukanmu’.”
(Diriwayatkan oleh al-Tirmidzi dan al-Nasa’i.)
Oleh itu, tidak perlu disertu rumah tersebut kerana tiada bukti keseluruhan rumah itu terkena najis mughallazah. Islam tidak memberatkan atau menyulitkan masalah sehingga perlu berbuat demikian. Jika jelas terbukti tempat tertentu digunakan atau terkena najis mughallazah dan masih tidak dibersihkan dengan baik, maka di situ sahaja yang perlu disertu. Namun, jika mahu disertu juga keseluruhan, maka ia adalah harus.
Cara melakukan sertu
Amalan sertu perlu diberi perhatian serius oleh orang Islam kerana bab bersuci antara perkara penting yang dibincangkan dalam hukum fiqh. Allah berfirman:
قُلْ لا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
Maksudnya: Katakanlah (Wahai Muhammad): “Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai, atau darah yang mengalir, atau daging babi – kerana sesungguhnya ia adalah kotor – atau sesuatu yang dilakukan secara fasik, Iaitu binatang Yang disembelih atas nama yang lain dari Allah”. Kemudian sesiapa yang terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhan mu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(Surah Al-An’am ayat 145)
Ulama’ al-Syafi’iyyah berpandangan bahawa wajib menggunakan tanah bersama air pada menyucikan najis anjing, khinzir dan apa yang lahir daripada keduanya. Mereka beristidlal (menetapkan sesuatu keputusan) pada menyatakan pendapat itu dengan apa yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
طَهُورُ إِنَاءِ أَحَدِكُمْ إِذَا وَلَغَ فِيهِ الْكَلْبُ، أَنْ يَغْسِلَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ أُولَاهُنَّ بِالتُّرَابِ
Maksudnya: “Sucinya bekas salah seorang di antara kamu apabila ia (bekas) dijilat anjing adalah dengan cara membasuhnya sebanyak tujuh kali dan yang pertama (basuhan) dengan tanah”.
Riwayat Muslim (279)
Kedua: Mazhab Imam Ahmad menunjukkan bahawa boleh untuk menggunakan selain daripada tanah dalam proses sertu seperti menggunakan sabun dan selainnya. [Rujuk Al-Mughni, Ibn Qudamah (1/74).]
Ketiga: Manakala ulama’ al-Hanafiyyah dan al-Malikiyyah berpendapat tidak wajib menggunakan tanah pada menyucikan hal itu (najis anjing atau khinzir). [Lihat Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah (114/3)].
Kaedah membasuh rumah tersebut adalah seperti berikut:
- Basuh tempat tersebut sebanyak (1) satu kali dengan menggunakan tanah (air tanah) dan 6 kali lagi dengan air mutlak.
- Jirus air yang di campur tanah pada tempat yang mempunyai najis.
Kesimpulannya, berdasarkan persoalan yang diutarakan hukum sertu rumah yang bakal didiami adalah tidak wajib kerana tidak pasti akan kewujudan najis. Sekiranya wujud keyakinan, maka wajib untuk menyucikan najis tersebut. Namun, jika ingin disertu juga rumah tersebut, hukumnya adalah harus bagi menghilangkan was-was serta lebih tenteram dan yakin untuk menetap di dalam rumah tersebut.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Perompak Gagal Merompak Berkat Tuan Rumah Amal Surah Yasin Ayat 9
![Perompak Gagal Merompak Berkat Tuan Rumah Amal Surah Yasin Ayat 9](https://cdn.kashoorga.com/2020/08/251011-28_41_225230.jpeg)
Perompak, pencuri, penyamun hatta lanun di lautan sekalipun sanggup lakukan apa sahaja untuk mendapatkan habuan kerja jenayah mereka.
Apatah lagi dengan kemajuan teknologi serba canggih hari ini, mereka mudah lolos masuk ke rumah atau premis perniagaan kita walaupun telah dilengkapi dengan teknologi keselamatan tinggi dan melakukan langkah pencegahan lain. Ini memang menakutkan.
Sungguhpun begitu, kuasa Allah mengatasi segalanya. Ada amalan dan doa yang elok kita amalkan setiap hari bagi menjauhkan perompak atau penjenayah ini datang ‘membuat kunjungan hormat’. Jangan lupa diamalkan.
Tak kira lah kita hanya nak pergi ke kedai runcit yang hanya 50 meter jaraknya dari rumah. Sekadar untuk imbas semula, diringkaskan satu peristiwa yang menimpa sebuah keluarga di Batang Kali apabila kediaman mereka dimasuki perompak.
Kegembiraan selepas bercuti keluarga ini ‘disambut’ oleh dua orang perompak yang telah terperangkap selama tiga hari dalam rumah mereka.
Rupanya cubaan merompak telah gagal kerana mereka tidak berjaya keluar dari rumah tersebut. Bukan itu sahaja, mereka juga gagal mendapat sebarang hasil rompakan berikutan kaki dan tangan terasa dipasung.
Perompak itu tidak dapat bergerak saat ingin merompak. Malah untuk minum setitis air pun tidak dapat. Allahuakbar! Bagaimana itu boleh terjadi?
Apabila menceritakan segalanya, rupanya pemilik ada mengamalkan bacaan ayat 9 dari surah Yassin. Itu merupakan amalan rutin yang diamalkannya setiap hari sebelum keluar rumah dan sebelum tidur yang diajar oleh arwah ayahnya. Subhanallah.
Siapalah kita untuk menafikan kekuasaan Allah. Dan kisah ini seharusnya menjadi teladan dan wajar kita amalkan.
Artikel berkaitan:Lapan Aktiviti Yang Dilarang Dalam Perniagaan, Jangan Asal Fikir Keuntungan Semata
Artikel berkaitan:Daging Korban, Jangan Sampai Jatuh Mencuri
Berikut adalah doa dan amalan yang harus kita praktikkan tanpa culas. Semoga usaha kita ini dirahmati dan diberkati Allah.
Ketika rumah, pejabat atau kedai kita telah dikunci dengan rapi, maka letakkan tapak tangan kanan kita ke pintu atau dinding rumah, pejabat atau kedai dan bacalah ayat-ayat doa seperti berikut :
1.Mengucap Dua Kalimah Syahadah (sekali)
2. Berselawat ke atas Nabi SAW (tiga kali)
3. Baca Ayatul Qursi (sekali)
4. Baca surah Yasin: ayat 9 (sekali)
“Wa ja’alna mim baini aidihim saddaw wamin kholfihim saddan fa aghsyaina hum fa hum laa yubsiruun”
Allah berfirman;
“Dan Kami adakan di hadapan mereka dinding-dinding dan di belakang mereka dinding-dinding (pula), dan Kami menutup mata mereka sehingga mereka tidak dapat melihat” (Surah Yassin: Ayat 9)
5. Lafazkan “Bismillahitawakkaltua’lallah” – “La Haulawala Khuwata I’lla Billah ‘Ill ‘Aliyil ‘Aziiim” (sekali)
Sumber : Petikan dari kuliah Al-Fadhil Ustadz Fadhly Syam
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Indahnya Pengakhiran! Tersenyum Saat Meninggal, Hafizah Ini Sedang Melihat Syurganya…
![Indahnya Pengakhiran! Tersenyum Saat Meninggal, Hafizah Ini Sedang Melihat Syurganya…](https://cdn.kashoorga.com/2022/01/427847.jpeg)
Mati itu pasti sebagaimana janji Allah taala buat hamba-Nya. Tidak tercepat sesaat atau terlewat seminit.
Dalam doa kita selepas solat, kita sering memohon agar penghujung hidup kita di akhiri dengan baik, husnul khatimah dan bukan su’ul khatimah.
Perkongsian seorang bapa, Haji Afandi Abdul Samad mengenai perjalanan anak sulungnya, Iman Summayyah yang dijemput Illahi pada 4 Oktober lalu akibat kanser cukup meruntun hati. Indahnya pengakhiran anaknya itu, seindah nama dan akhlaknya.
Malah saat nyawa terpisah dari jasad, anaknya seorang hafizah ini pergi dalam keadaan mengukir senyuman saat dirinya bertanya “maya, lihat apa, syurga ya. Dan di saat itulah Malaikat menjalankan tugasnya. Melihat kepada senyuman terukir di wajahnya, barangkali anaknya sedang melihat syurga.
Jelas bapa ini, arwah Iman Summayyah diuji dengan kanser namun sepanjang sakit sedikit pun anaknya tidak pernah mengeluh dengan ujian diterima. Bahkan menerimanya dengan redha.
Memaklumkan anaknya itu menghentikan seketika pengajian di Universiti Al Azhar, Mesir kerana mendapatkan rawatan di KPJ pada Februari tahun lalu (beberapa hari sebelum Malaysia umumkan lock down). Saat dirinya anaknya itu kembali melanjutkan pendidikan di Universiti Sains Islam Malaysia di Nilai.
Bacalah perkongsian ini, agak panjang namun penuh pengajaran.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI