Rindu, satu perkataan nampak mudah bagi sesetengah orang tapi amat perit bagi yang duji. Setiap orang di dunia ini, pasti pernah merindui seseorang dan biasanya perasaan itu datang ketika kita berjauhan atau si dia yang kita rindukan itu sudah meninggal dunia.

Rindu dalam islam adalah sesuatu yang fitrah. Tidak berdosa bila kita merasakan rindu terhadap seseorang yang kita sayangi. Namun rindu juga harus ditangani dengan betul agar ia tidak bertukar menjadi elemen maksiat.

Dalam Islam terdapat doa-doa yang boleh kita bacalah saat kita sedang rindukan seseorang dan ingin orang yang kita rindu itu merasainya juga (di mana dia juga merasakan kita sedang merinduinya dan dia juga merindui kita).

Berikut doa untuk membuat seseorang merindukan kita!

Pertamanya bacalah surah Ali Imran ayat 31 yang boleh kita amalkan jika kita mahu seseorang yang kita sayang itu rindukan kita.

Ini kerana kadang kala kita terasa rindu sedangkan orang yang kita sayang itu tidak hadir rindu dalam dirinya. Hal ini juga boleh jadi timbul salah faham bagi pasangan suami isteri jika tiada feeling ini. Dan untuk menghadirkan rindu itu, bacalah Surah Ali Imran ayat 31.

قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ ٱللَّهَ فَٱتَّبِعُونِى يُحْبِبْكُمُ ٱللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَٱللَّهُ غَفُورٌۭ رَّحِيمٌۭ

IKLAN

Qul ing kuntum tuḥibbụnallāha fattabi’ụnī yuḥbibkumullāhu wa yagfir lakum żunụbakum, wallāhu gafụrur raḥīm

Ertinya: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang” (Qs. Ali Imran:31).

Cintailah pasangan kerana Allah SWT

Mencintai dalam Islam adalah satu fitrah yang diberikan oleh Allah SWT untuk dirasakan oleh setiap orang. Namun, cintailah seseorang kerana Allah SWT, bukan nafsu semata. Dengan mencintai seseorang kerana Allah, kita  akan merasakan kebahagiaan dan keindahan.

IKLAN

Doa ini juga boleh diamalkan saat rindukan seseorang iaitu pada Surah Al Baqarah ayat 165.

وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَّتَّخِذُ مِنْ دُوْنِ اللّٰهِ اَنْدَادًا يُّحِبُّوْنَهُمْ كَحُبِّ اللّٰهِ

Wa minan-nāsi may yattakhiżu min dụnillāhi andāday yuḥibbụnahum kaḥubbillāh,

IKLAN

Ertinya: Dan di antara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah” (Qs.Al-Baqarah: 165).

 Cara berdoa yang tepat

Setelah mengetahui doa-doa yang dapat membuat seseorang merindui kita, penting untuk kita tahu cara pengamalan doa yang benar.

Pertama, kita harus berniat  kepada siapa doa ini ditujukan. Setelah itu, sebutlah nama orang yang kita rindui itu dalam doa kita.

Perlu diingat bahawa amalan ini harus dilakukan dengan istiqomah dan penuh keyakinan agar do aitu dimakbulkan oleh Allah SWT.

Jangan lupa juga adab berdoa, mulailah dengan membaca Bismillah dan berselawat kepada Nabi Muhammad SAW. Serahkan segala urusan kepada Allah SWT dan mintalah untuk diberikan yang terbaik buat diri kita dan pasangan.