Ramai mengimpikan untuk hidup senang. Mempunyai wang yang banyak dengan menyimpul pelbagai impian. Antaranya, pasti ramai yang berangan-angan jika ada wang yang banyak, mereka mahu gunakan duit itu untuk menyenangkan ibu bapa yang selama ini hanya biasa-biasa saja. Dengan wang itu juga mahu diberikan kepada adik beradik, disedekahkan kepada orang ramai yang susah, diwakafkan untuk pembinaan masjid serta pelbagai lagi tersimpul di lubuk sanubari kita. Namun ada kalanya ia hanya sekadar satu impian kerana “kekayaan” itu belum ternampak jelas di depan mata.
99 nama Allah, antaranya disebut sebagai Ar Razzaq iaitu Maha Pemberi rezeki kepada hambanya. Allah SWT menerusi firman-Nya yang bermaksud: “…Sesungguhnya Allah memberikan rezeki kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya dengan tidak dikira.” (Surah Ali ‘Imran, ayat 37).
Namun bagaimana “menarik” rezeki dinyatakan itu?
Dalam satu perkongsian oleh Syeikh Zainul Asri, pendakwah ini berkongsi satu selawat yang mampu memudahkan rezeki seseorang itu.
Kata Syeikh Zainul Asri, amalan selawat ini perlu dihafal dan bukan ditulis. Ia perlu dibaca 10 kali selepas solat Subuh dan 10 kali selepas solat Asar.
“Insya Allah, akan beri rezeki kalau amalkan selawat ini. Ia perlu dihafal katanya, bukan ditulis.
Selawat menarik rezeki ini berbunyi “Allahuma, soll wasalim ‘ala syaidina Muhammad,
Karimil aba’, wal ummahath.
Bermaksud :- Wahai Tuhan kami, selamatkanlah ke atas penghulu kami Nabi Muhammad SAW yang merupakan semulia-mulia ayah ayah dan ibu-ibu.
Ia perlu dibaca 10 kali selepas solat Subuh dan 10 kali selepas solat Asar. Sumber :-Tik Tok @faiz.zz._
https://www.tiktok.com/@faiz.zz.__/video/7010988163632008454?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id6973624686812366338
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Gaduh Sikit Sikit Lepas Itu Minta Pulangkan Hadiah. Boleh Ke?
Gaduh sikit merajuk. Gaduh sikit minta pulangkan hadiah yang diberi minggu lepas.
Meminta semula hadiah yang sebelumnya diberikan penuh keikhlasan boleh diibaratkan buruk siku. Tindakan ini seperti tidak matang dan berdasarkan emosi.
Apapun juga, pejabat Mufti Wilayah Persekutuan ada jawapannya.
Soalan
Assalamualaikum w.b.t Datuk Mufti. Saya ada soalan berkenaan hadiah. Individu A memberikan hadiah kepada individu B. Kemudian, setelah 2 bulan, individu A meminta semula hadiah yang diberikannya kepada individu B.
Soalan saya adakah boleh perbuatan itu? Apakah hukumnya? Mohon pencerahan Datuk. Terima kasih.
Jawapan
Waalaikumussalam w.b.t. Alhamdulillah. Segala puji bagi Allah atas segala limpahan nikmat dan kurniaNya. Selawat dan salam ke atas Rasul junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W, ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda, dan mereka yang mengikut jejak langkah Baginda S.A.W hingga ke Hari Akhirat.
Kami mulakan kalam ini dengan firman Allah S.W.T:
فَإِنْ طِبْنَ لَكُمْ عَنْ شَيْءٍ مِنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَرِيئًا
Maksudnya: Kemudian jika mereka dengan suka hatinya memberikan kepada kamu sebahagian dari maskahwinnya maka makanlah (gunakanlah) pemberian (yang halal) itu sebagai nikmat yang lazat, lagi baik kesudahannya.
(Surah al-Nisa’: 4)
Ayat ini menerangkan bahawa apabila seorang isteri memberikan sesuatu dari maharnya kepada suaminya selepas mahar tersebut diserahkan kepadanya (isteri), maka diharuskan bagi suami tersebut untuk menerimanya.
Dan ia adalah perkara yang baik selagimana dalam keredhaan. Justeru, jelas melalui ayat ini, Allah S.W.T telah mensyariatkan hibah dan menyatakan keharusannya.
Ini dikuatkan juga dengan sabda Nabi Muhammad S.A.W: تهادُوْا تحابُّوا
Maksudnya: “Hendaknya kalian saling memberi hadiah, nescaya kalian akan saling mencintai”.
Riwayat al-Bukhari (594). (Lihat: al-Adab al-Mufrad; muka surat 306), Hadith Shohih, (Lihat juga Irwa’ al-Ghalil; 6/44)
Hadis ini merupakan galakan daripada Nabi Muhammad S.A.W buat umatnya. Maka, sudah jelas terang lagi bersuluh bahawa hibah merupakan sunnah berdasarkan kepada nas al-Quran, hadis Nabi Muhammad S.A.W dan juga ijma’ ulama’.
Sebelum diulas lanjut berkenaan hadiah, maka perlu kita bezakan terlebih dahulu pengertian hibah, hadiah dan juga sedekah.
Hibah ialah suatu akad yang merujuk kepada pemindahan hak milik tanpa sebarang gantian, ketika masih hidup dan dilakukan secara sukarela.
Pada dasarnya, ia mempunyai persamaan dengan hadiah dan juga sedekah dari sudut pengertian, bahkan ia lebih umum berbanding keduanya. Namun, ia juga mempunyai perbezaan.
Sedekah pada zahirnya ialah pemindahan hak milik kepada orang yang memerlukan, biasanya sebagai usaha mendekatkan diri kepada Allah dan beroleh pahala. Manakala hadiah pula pada zahirnya ialah pemindahan hak milik kepada orang yang mahu didekati dan dikasihi.
Biasanya ia membabitkan pemindahan barangan yang dihadiahkan kepada penerima. Justeru itu, ulama’ mengatakan setiap hadiah atau sedekah merupakan hibah, dan bukan semua hibah adalah hadiah ataupun sedekah. (Lihat: al-Fiqh al-Manhaji; 6/116)
Berbalik kepada soalan yang diajukan, ia berkait rapat dengan rukun-rukun hibah. Rukun-rukun ini ialah:
Pemberi dan penerima
Sighah Aqad (Ijab dan Qabul)
Barangan yang dihibahkan atau dihadiahkan
Penerimaan Hibah
Pada dasarnya, akad ini tidak sempurna hanya dengan sighah aqad iaitu lafaz ijab dan qabul. Bahkan perlunya kepada penerimaan barangan hibah atau hadiah tersebut.
Ini bermakna, jika seseorang mengucapkan lafaz ingin memberikan hadiah kepada seseorang namun barangan yang ingin dihadiahkannya itu belum lagi diserahkan kepada si penerima, maka pemberi hadiah ini berhak untuk menarik semula keinginannya itu.
Justeru, akad ini akan menjadi sempurna dan berkuatkuasa hanya setelah apabila hadiah tersebut diterima dan memenuhi syarat-syarat bagi hibah atau hadiah, maka sahlah pemilikannya (penerima) ke atas barangan hibah itu.
Meminta Semula Hadiah/Hibah
Asal bagi aqad hadiah mahupun hibah adalah kedua-duanya merupakan akad tabarru’at (kebajikan) dan bukannya akad mu’awadhat (pertukaran). Maka, dalam hal kebajikan, tidak berlakunya pertukaran barangan sepertimana urusan jual beli dan lain-lain.
Seperti yang dibincangkan dalam perihal di atas, asas aqad hibah atau hadiah ini ialah apabila sempurnanya rukun-rukun dan juga syarat-syaratnya, serta telah sempurna penerimaan barangan hadiah/hibah tersebut, maka jelaslah ia merupakan hak milik si penerima, tanpa perlu kepada sebarang pertukaran sepertimana jual beli.
Sehubungan dengan itu, tidak dibenarkan atau tidaklah dibolehkan bagi si pemberi untuk meminta semula hadiah atau hibah yang telah diberikannya melainkan seorang ayah meminta semula harta yang telah diberikan kepada anaknya atau sesorang yang melakukan hibah dengan syarat pertukaran.
Artikel lain berkaitan: Allah Hadiahkan Kubur Indah & Liang Lahad Cantik. Lantainya Sejuk Macam Marmar Perjalanan Terakhir Ustazah Shadiya Abbas
Maka, dalil bagi perbuatan ini adalah berdasarkan kepada hadis Nabi Muhammad S.A.W:
«العَائِدُ فِي هِبَتِهِ كَالعَائِدِ فِي قَيْئِهِ»
Maksudnya:
“Orang yang meminta semula hibahnya sama seperti orang yang memakan semula muntahnya”.
Riwayat al-Bukhari (2621)
Atau dalam riwayat yang lain:
«لَيْسَ لَنَا مَثَلُ السَّوْءِ، الَّذِي يَعُودُ فِي هِبَتِهِ كَالكَلْبِ يَرْجِعُ فِي قَيْئِهِ»
Maksudnya: “Kita tidak melakukan perbuatan yang buruk itu, iaitu orang yang meminta semula anugerah (hibah) mereka samalah seperti anjing yang menelan semula muntahnya.” Riwayat al-Bukhari (2622)
Justeru itu, melalui kedua-dua hadith ini, jelas menunjukkan larangan dan juga betapa buruknya sikap mereka yang meminta semula pemberian itu.
Maka, Dr.Wahbah al-Zuhaili berkata:
فالرجوع في القيء حرام، فكذلك الرجوع في الهبة، وأن ذلك مثل السوء الذي يتنافى مع أخلاق المسلم
Maksudnya: Maka menelan semula muntah adalah haram. Begitu juga meminta semula hibah atau hadiah yang telah diberikan. Dan sesungguhnya ia adalah perbuatan dan juga sikap yang buruk, lantas ia bukanlah akhlak seorang Muslim.
Artikel lain berkaitan: Niat Tak Mahu Bebankan Suami, Wanita Ini Hanya Minta Selipar Jepun Segelas Air Untuk Mahar Kahwin
Penutup
Kesimpulannya, hukum meminta semula hadiah yang telah diberikan kepada seseorang adalah haram melainkan tuntutan semula seorang ayah terhadap anaknya dan juga hibah yang diberikan berserta syarat pertukaran.
Akhir kalam, kami menasihati orang ramai agar menjauhkan diri dari bersikap dengan perbuatan ini iaitu meminta semula hadiah, kerana ia merupakan perbuatan yang buruk dan tidak sesuai dengan akhlak seorang Muslim.
Semoga Allah S.W.T meletakkan keikhlasan dalam diri kita dalam hal kebajikan, murahkan rezeki kita agar dapat perbanyakkan diri dengan amalan-amalan kebajikan.
Semoga Allah S.W.T memberkati segala amal kebajikan kita semua.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Ya Allah, Lindungi Kami Dari Sihir Pemisah.’ Kahwin Lama, Anak Ramai, Tiba-Tiba Jadi Benci Pada Isteri
‘Ya Allah, lindungi kami dari sihir pemisah.’ Kahwin lama, anak ramai, tiba-tiba jadi benci pada isteri seperti bermusuhan. Padahal selama ini cukup berkasih sayang.
Tak ramai yang memilih untuk percaya dengan sihir pemisah, namun perkara ini tetap berlaku dalam masyarakat kita. Malah dalam dunia serba moden ini masih ada lagi “sihir-menyihir’ ini.
Ikuti perkongsian Tuan Khairul Hakimin Muhammad ini dan hadam baik-baik apa yang disampaikan.
Artikel Berkaitan:
Ya Allah, Lindungi Kami
Disebalik kita bergurau, kecam dan bermain hal soal orang kahwin dua, saya dalam beberapa hari ini termenung juga dengar kawan-kawan yang diuji dengan sihir pemisah.
Kahwin sekian lama, anak ramai, tiba-tiba jadi benci sebenci bencinya kepada isteri.
Dari Sihir Pemisah
Isteri tak ada buat apa. Tiba-tiba kena cerai. Asal elok saja sikit, jadi benci balik. Sampai tak boleh tengok muka dan tak boleh sebut nama, jadi marah. Paling buruk jadi hilang akal, buat perangai gila terjerit-jerit sampai histeria bagai si suaminya.
Akhirnya terpaksa lafaz cerai. Sudah bercerai semua jadi elok. Dua-dua tak berkahwin lain. Saling duduk dekat membesarkan anak-anak. Bekas Suami masih jaga semua kelengkapan bekas isteri. Bekas isteri masih masak makanan untuk suami hantar bekal hari-hari.
Kahwin Lama, Anak Ramai
Baru plan nak rujuk, jadi semula. Benci semula, jadi gila semula si suami. Lalu keluarga nasihat teruskan berubat sampai betul-betul sihat. Mereka tak mahu tahu siapa yang buat, mereka hanya nak bersatu semula dan kembali sihat.
Sekarang dah masuk tahun ke-4 berpisah dan saling tidak berkahwin baru dan sangat yakin akan bertemu jodoh semula.
Tiba-Tiba Jadi Benci Pada Isteri
Ada orang tak percaya hal begini. Saya pilih untuk percaya. Sihir memang ada. Orang pernah hadap akan tahu bagaimana sukarnya nak melawan hal syirik ini.
Orang yang guna hal syirik ini dia tak perasan yang Allah benci dia. Dia lupa hal tersebut.
Ya Rabb, lindungi kami semua dari kejahatan orang.
Amin.
Baca Di Sini:
Amalkan Bacaan Ayat Kursi Ini Untuk Elakkan Gangguan Sihir Dalam Rumahtangga
Hati-hati Yang Suka Selfie, Macam-macam Sihir Boleh Buat Dengan Sekeping Gambar
Kashoorga: Semoga Allah lindungi kita serta keluarga daripada sihir. Buat mereka yang terlibat dalam perkara ini, segeralah bertaubat dan kembali pada Allah.
Sumber : Tuan Khairul Hakimin Muhammad
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Dosa Bulanan Wanita, Sengaja Tangguh Mandi Wajib!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Allah Cukupkan Keperluan Dunia & Akhirat, Amalkan Surah At-Taubah Dua Ayat Terakhir
Surah At-Taubah merupakan surah ke sembilan dalam Al-Quran. Surah ini tergolong surah Madaniyyah yang terdiri dari 129 ayat. At-Taubah bermaksud pengampunan.
Dinamakan demikian kerana kata At-Tuabah berulang kali disebut dalam surah ini.
Surat At Taubah memiliki banyak keutamaan. Dalam kitab al-Khashaish al-Kafiyah dijelaskan, mereka yang mengamalkan dua ayat terakhir dalam surah A-Taubah selepas solat fardu sebanyak tujuh kali akan mendapat keutamaaan dunia dan akhirat dalam kehidupannya.
لَقَدْ جَاۤءَكُمْ رَسُوْلٌ مِّنْ اَنْفُسِكُمْ عَزِيْزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيْصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِيْنَ رَءُوْفٌ رَّحِيْمٌ فَاِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللّٰهُ لَآ اِلٰهَ اِلَّا هُوَ ۗ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيْمِ
Laqod jaa-akum rasuulum min anfusikum aziizun alaihi maa anittum harii-shun alaikum bilmu’miniina rauufur rahiim
Fain tawallau faqul hasbiyallaahu laailaaha illaa huwa alaihi tawakkaltu wahuwa rabbul arsyil azhiim.
Ertinya:-
“Sesungguhnya telah datang kepadamu seorang Rasul dari kaummu sendiri, berat terasa olehnya penderitaanmu, sangat menginginkan (keimanan dan keselamatan) bagimu, amat belas kasihan lagi penyayang terhadap orang-orang mukmin. Jika mereka berpaling (dari keimanan), maka katakanlah: “Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakal dan Dia adalah Tuhan yang memiliki Arasy yang agung”.(QS.At-Taubah :128-129).
Di samping mengamalkan dua ayat tersebut di atas, ada juga riwayat dari Nabi yang secara khusus menyebutkan potongan ayat dari ayat terakhir, iaitu:-
حَسْبِيَ اللهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيْمِ
“Allahlah yang mencukupi (segala keperluanku), tiada Allah (yang berhak disembah) kecuali Dia, kepadaNya aku bertawakal. Dia-lah Rabb yang menguasai Arash yang agung.”
Dikatakan juga, siapa yang mengamalkan dua surah terakhir ini akan mendapat lima keutamaan dalam kehidupannya.
Pertamanya, Allah akan memberikannya kekuatan zahir dan batin (dunia dan akhirat).
Keduanya, Allah akan memberi kemuliaan di mata masyarakat. Ketiganya, Allah akan memberikan kelapangan rezeki.
Keempat, Allah akan memberi kekebasan bagi orang yang di penjara (namun surah ini hrus dibaca setiap waktu solat fardu sebanyak 40 kali) dan terakhir Allah akan memberi jalan keluar bagi orang yang mempunyai hutang dan kesulitan membayarnya.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI