Wanita sememangnya amat tertarik untuk kelihatan cantik. Bahkan ramai yang menyukai saat dipuji menawan. Ada ketika, ramai yang tahu hukum seperti mendedahkan aurat tapi menganggapnya seperti tiada apa dan akui masih muda lagi. Belum ada perasaan ingin bertaubat sedangkan nyawa tak pernah menunggu sesiapa.

Satu perkongsian dari akaun Tik Tok @Nayraafikaa atau nama sebenarnya Syafikah sangat memberi kesedaran kepada wanita yang telah, sedang atau pernah membuat pengubahsuaian (mengubah ciptaan asal Allah) di muka mereka kerana ingin dipandang cantik di dunia.

Tidak dinafikan cantik itu satu kelebihan namun mengubah ciptaan Allah itu hukumnya haram. Antaranya ialah menyambung rambut, mewarnakan uban kepada hitam, mencukur kening atau melakukan eyelash extension iaitu satu keadah digunakan bagi memanjangkan, menebalkan dan memenuhkan bulu mata asli sedia ada.

Dalam perkongsian videonya, Syafikah akui pernah berbuat kesilapan dahulu namun selepas melalui satu peristiwa di mana dirinya perlu menguruskan satu jenazah saudara  yang memakai eyelash meninggal akibat serangan jantung,  dia nekad berubah dan terus menutup bisnesnya walau baru menerima tidak lebih tiga pelanggan.

Katanya, dalam dunia ini, tiada manusia yang sempurna. Kita semua pernah buat silap. Aku bukan nak bukak aib sesiapa. Aku just share pengalaman aku untuk renungan kita semua bersama,” katanya dalam akaun Tik Toknya itu.

“Since ramai yang DM tanya-tanya, so better aku videokan. Aku tak mengaibkan sesiapa dalam cerita ini. Ini cerita benar dan aku harap cerita ini dapat memberi pengajaran buat kita semua.

“Ini aku yang dulu, perempuan yang sukakan kecantikan tanpa memikirkan batasan agama. Aku buat keputusan ambil kursus Eyelash Extension. Sebab aku memang suka pada bidang kecantikan dan bisnes ini sangat mudah bagi aku. Walau pun aku tahu benda tu haram untuk yang beragama Islam. Dan ia ambil masa tak lama, cuma sehari saja dah dapat sijl.

“Lepas dapat sijil, aku terus beli barang-barang untuk start bisnes. Lebih kurang RM2000 juga dibelanjakan untuk beli barang-barang termasuk katil, rak barang-barang, cat bilik dan lain-lain lagi.

IKLAN

“Sampailah satu hari, masa aku nak pergi kerja, suami aku dapat panggilan dari saudara dia yang makcik dia baru meninggal pagi itu akibat serangan sakit jantung. Keluarga suami aku, merayu, minta tolong aku untuk buang eyelash arwah. Aku mati-mati tak nak buat. Tapi lepas dipujuk aku pun terpaksa redha dengan permintaan keluarga dia.

Mata bertentang mata dengan arwah, Allah saja yang tahu

Masa uruskan arwah, ketika aku nak buang eyelash arwah, Allah saja yang tau perasaan aku ketika itu. Mata bertentang mata. Tapi kita menatap mata orang yang dah meninggal. Mana taknya, orang yang pakai eyelash ini air wuduk tak sampai ke matanya, jadi solat tak sah tapi masa yang sama aku juga yang tanggung dosa. Belum pun tiga pelanggan aku buatkan, Allah dah beri petunjuk pada aku. Saat itu tangan aku menggigil buka sambungan eyelash di muka arwah. Tapi syukur kerana Allah beri aku petunjuk.

“Lepas kejadian itu, aku ambil keputusan tutup bisnes. Dan jual barang-barang tu kepada orang lain,”katanya berkongsi kisah ini dan berharap untuk menjadi pengajaran kepada orang lain.

Eyelash Extension Haram kata Mufti

IKLAN

Eyelash extensions ialah satu kaedah yang digunakan bagi memanjangkan, menebalkan dan memenuhkan bulu mata asli sedia ada. Pemanjangan mungkin dibuat daripada beberapa bahan termasuklah bulu daripada binatang, sintetik atau bulu kuda. Kaedah ini memiliki dua jenis; bulu mata palsu sementara (false temporary eyelash) yang boleh ditanggal dan bulu mata separa kekal (semi-permanent eyelash). Kaedah utama pemanjangan adalah dengan menggunakan glu pelekat untuk melekatkan bulu tersebut satu persatu secara berasingan pada bulu mata asli. Ini bagi mengelakkan bulu-bulu mata tersebut daripada melekat antara satu sama lain.[2]

Penambahan bulu mata palsu oleh wanita biasanya bertujuan menjadikan bulu mata tampak lebih lentik, lebat atau penuh, supaya mereka tampil kelihatan lebih cantik. Fenomena ini didapati semakin berleluasa dewasa ini khususnya dengan penglibatan selebriti-selebriti tempatan. Justeru, bagi menjawab persoalan di atas terdapat beberapa asas yang perlu diambilkira.

Mengambil kira, kaeadah ini, Mufti Wilayah dalam perkongsian di Irsyad Al Fatwa siri ke 250 berkongsi hukum penggunaan Eyelash Extension ini. Baca sini untuk selengkapnya.

Kesucian

Memasang bulu mata palsu adalah haram jika menggunakan bahan bernajis seperti bulu bangkai kerana tidak sah dibawa solat dan jika di luar, haram kerana sengaja menajis badan tanpa ada keperluan (al-tadammukh bi al-najasah).

Jika menggunakan bulu mata palsu separa kekal dengan menggunakan gam yang akan menghalang air daripada sampai ke kulit dan setiap bulu mata, mata hukumnya juga adalah haram kerana menghalang sahnya wudhu’ dan mandi wajib.

IKLAN

Qias dengan larangan menyambung rambut

Ini kerana rambut dan bulu mata adalah bulu-bulu yang tumbuh pada badan manusia yang menjadi perhiasan tubuh badan dan tidak disunatkan untuk mencabutnya. Justeru, haram hukum menyambung bulu mata sama seperti haram menyambung rambut yang dilaknat dan tindakan mengubah ciptaan Allah SWT.

Kesihatan

Haram memakai bulu mata palsu yang menggunakan bahan-bahan yang memudaratkan nyawa dan tubuh badan manusia sedangkan tujuan Syarak adalah hifz al-nafs (menjaga nyawa manusia). Ini berdasarkan firman Allah Taala:

وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ

Maksudnya: “Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan.” (Surah al-Baqarah: 195)

@nayraafikaa

Dalam dunia ni, tiada manusia yang sempurna. Kita semua pernah buat silap. Aku bukan nak bukak aib sesiapa. Aku just share pengalaman aku untuk renungan kita semua bersama 🙏🏻

♬ Denting – Fadhilah Intan ✨