Kata orang kalau mahu cari jodoh biarlah yang sekufu dari semua segi. Barulah senang dan serasi untuk menjalin ikatan silaturrahim bersama dengan dirinya dan juga seluruh ahli keluarga.

Pasti tidak akan ada rasa kekok tatkala berdampingan di kalangan mereka kerana tiada perbezaan darjat.

Sebelum bertemu dengan jodoh yang sekufu, sudah pasti kita tidak akan putus-putus berdoa pada Allah agar ditemukan dengan insan yang boleh bimbing kita ke jannah.

Kalau boleh mahu sehidup semati dengannya dan dialah imam terbaik untuk membimbing diri kita menjadi insan lebih baik.

Seperti perkongsian kisah Personaliti di stesen TV ALHijrah, Farahanim Razak dan suaminya, Dr Arif Aizuddin yang cukup indah dalam melayari kehidupan berumah tangga.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by FARAHANIMRAZAK (@farahanimrazak) on

Menurut Farahanim sebelum bertemu Imamnya, dia tidak putus-putus berdaoa agar ditemukan jodoh dengan mereka yang sekufu agar seluruh ahli keluarga akan selesa tatkala berdampingan bersama.

Ternyata Tuhan makbulkan permintaannya apabila dtemuka dengan insan yang dianggap paling terbaik serta pelengkap hidupnya.

Kini setelah tiga tahun berkahwin, pasangan bahagia ini dikurniakan sepasang anak kembar, Amina Raissa dan Amira Raissa yang comel dan keletah mereka sangat menghiburkan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by FARAHANIMRAZAK (@farahanimrazak) on

HE WEDDING OF DADDY & MOMMY RAISSA

how to start ya…perjalanan Allah temukan Anim dan Arif ni sgt tak disangka sangka. Sebab selalu dlm doa doa Anim tentang jodoh adalah..”Ya Allah kau temukan lah aku dgn jodoh yg sekufu dgn ku, bukan lah dari golongan yg berada, biarlah mak dan abah serta keluarga sederhana kami selesa dgn keluarganya, Ya Allah kau temukan lah aku dgn jodoh yg berketurunan baik, yg jaga solat nya, sentiasa mengingati keluarganya, yg dekat dgn keluarganya, yg sayang dgn ibu ayah nya, yg penyabar lebih dariku, yg berpendidikan baik supaya dpt membimbing dan menjadi contoh buat anak anakku, Ya Allah temukan lah aku dgn jodoh yg dapat membawa ku ke Jannah bersama sama keluarga kami..”

Kalau kita minta bersungguh-sungguh, Allah akan bagi

Anim doa dan cakap apa yg Anim nak, it was not a really perfect doa atau perfect words, tapi Allah dengar kalau kita bersungguh sungguh minta, Allah akan bagi..cuma masa sahaja cepat atau lambat, Allah yg tentukan sesuai dgn keadaan kita atau tak kerana Allah Maha Mengetahui.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by FARAHANIMRAZAK (@farahanimrazak) on

Sebelum Allah tunaikan doa, Dia bagi ujian terlebih dahulu

As the time goes by, Allah bagi ujian dulu, baru Allah tunaikan doa doa kita. Sama mcm Anim, byk ujian nya utk sampai pada jodoh yg tepat dgn doa Anim. terkadang Allah temukan kita dgn org yg salah dahulu utk beri kita peringatan & pengajaran. Sampai waktu yg tepat Allah gerakkan hati Arif, dan org org yg menyayangj Arif, utk menyatukan kami berdua. Anim suka dgn keluarga Arif yg sgt sederhana, mama & papa keduanya seorang guru di sekolah.

Banyak lagi kekurangan, tapi sama-sama betulkan

Tahun 2017 adalah tarikh perkahwinan kami dan tahun yg sama Allah hadirkan zuriat buat kami selang beberapa bulan selepas perkahwinan. Ya byk lagi kekurangan Anim & Arif utk kami betulkan sama sama, saling membahagiakan, dan sabar dlm membesarkan Amina & Amira.

Allah dengar setiap bisikan kita

Ya Allah jgn pernah salah dgn caturanNya. Jgn ingat doa yg kita sebut biasa biasa je ayat nya, Allah takkan makbulkan. Jgn ingat apa yg terlintas di hati dan fikiran kita Allah takkan makbulkan. Allah dengar setiap bisikan kita.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by FARAHANIMRAZAK (@farahanimrazak) on

Teruskan berbuat baik dengan orang tua, doa mereka juga terbaik untuk kita

Rezeki jodoh juga adalah salah satu doa dari ibu ayah kita yg Allah makbulkan. Buat yg belum bertemu jodohnya, teruskan lah berbuat baik kpd org tuamu. jgn sibuk memikirkan jodoh yg belum hadir, kerana doa ibu ayah lah yg tentukan siapa jodoh yg terbaik buat diri kita.

KREDIT FOTO: INSTAGRAM FARAHANIM RAZAK