Kita semua pastinya mendambakan pengakhiran yang baik bagi kehidupan dunia ini. Oleh yang demikian, para ulamak silam telah menyenaraikan beberapa tanda yang thabit daripada syara‘ bahawa ia sebahagian dari husnul khatimah.
Antara tanda tersebut apabila seseorang itu dapat mengucapkan kalimah tauhid sebelum meninggal dunia. Dalam pada itu ketika mendampingi seseorang yang nazak kita juga disaran untuk mengajar mereka kalimah syahadah.
Berkaitan perihal ini seorang netizen mengajukan persoalan tentang lafaz ungkapan yang boleh diajar kepada seseorang sedang nazak adakah dua kalimah syahadah atau kalimah tauhid?
Menurut penjelasan Datuk Dr Zulkifli Mohammad Al Bakri, thabit daripada syara‘, bahawa seseorang yang sedang nazak hendaklah diajarkan kepadanya ucapan kalimah Tauhid, iaitu (لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ).
Ini jelas berdasarkan hadis yang diriwayatkan daripada Abu Hurairah R.A bahawa Rasulullah SAW bersabda:
لَقِّنُوا مَوْتَاكُمْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ
Ads
Maksudnya: “Ajarkan orang-orang yang mati (sedang nazak) di kalangan kamu kalimah La Ilaha illa Allah (Tiada tuhan melainkan Allah).” Riwayat Muslim (917)
Dalam riwayat lain daripada Mu‘az bin Jabal R.A, Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Siapa yang kalam terakhirnya adalah ‘Tiada tuhan melainkan Allah’, maka dia akan masuk Syurga.”
Ads
Terdapat juga riwayat yang menyebutkan bahawa Rasulullah SAW mengajarkan 2 kalimah syahadah kepada orang yang sedang nazak. Ini berdasarkan riwayat Anas bin Malik R.A, beliau menceritakan bahawa Baginda SAW mempunyai seorang budak lelaki Yahudi sebagai khadam.
Rasulullah SAW melawatnya ketika dia jatuh sakit (nazak) dan duduk berhampiran kepalanya, seraya bersabda:
Maksudnya: “‘Peluklah Islam’, lalu budak itu melihat ke arah bapanya yang berada di sampingnya, maka bapanya berkata: ‘Taatilah Abu al-Qasim SAW’, lalu dia pun memeluk Islam. Nabi SAW pun keluar dan mengucapkan: ‘Segala puji bagi Allah yang menyelamatkannya daripada Neraka’.”
Apabila meneliti dalil dan nas di atas, kami katakan bahawa kedua-dua ucapan di bawah ini sememangnya thabit dalam nas-nas syarak sebagai ucapan terakhir ketika sedang nazak:
2 kalimah syahadah (أَشْهَدُ أَنَّ لاَ إِلٰهَ إِلاَّ الله وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ، وَأَنَّ مُحَمَّدا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ), bagi mereka yang baru memeluk Islam ketika sedang nazak.
dan juga kalimah tauhid (لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّهُ), lebih aula bagi mereka yang telah lama memeluk Islam sebagai bukti dia mentauhidkan Allah SWT semata-mata selama hidupnya.
Dalam pada itu, tidak menjadi masalah sekiranya orang yang telah sekian lama memeluk Islam untuk mengucapkan 2 kalimah syahadah. Perbincangan ini tidak lain hanya menyebutkan tentang afdhaliyyah atau keutamaan salah satu dari kedua ucapan ini sahaja.
Apa perkara pertama yang anda lakukan bila anda hadapi masalah? Adakah anda cara keluarga dan kawan-kawan dan kongsi kerisauan anda dengan mereka? Adakah anda minta bantuan orang lain? Atau anda minta pada Allah SWT dulu?
Malangnya, ramai orang tak cari Allah SWT dulu bila masalah datang. Mereka lebih memilih untuk mengadu pada orang lain dan hanya berdoa pada Allah SWT selepas bercerita pada manusia lain.
Ibn Abbas RA berkata; “Satu hari, aku sedang menunggang di belakang Rasulullah SAW bila Baginda bersabda: “Wahai lelaki! Aku akan mengajarkanmu beberapa perkara. Lindungi perintah-perintah Allah, dan Allah akan melindungimu. Lindungi hakNya, Dia akan selalu bersamamu. Jika kamu meminta pertolongan, mintalah pertolongan hanya pada Allah; dan jika kamu perlukan bantuan, berdoa hanya pada Allah untuk mendapat bantuan. Dan ingatlah jika semua orang berkumpul untuk memberi manfaat kepada kamu, mereka tak akan dapat member manfaat kepada kamu melainkan apa yang Allah telah tentukan (untuk kamu); dan jika mereka semua berkumpul untuk mendatangkan mudarat kepadamu, meraka tak akan dapat memdatangkan apa-apa kepadamu melainkan apa yang telah Allah takdirkan untuk kamu. Pen telah diangkat dan dakwatnya telah kering.” (HR Tirmidzi)
Hadis yang indah ini adalah bukti bahawa kita mesti berpaling hanya kepada Allah SWT dahulu sebelum manusia lain. Dan jika Allah menghendaki, Dia akan memberikan anda jalan keluar dengan menghantarkan bantuan yang sesuai kepada anda.
Allah SWT cinta pada orang-orang yang hanya bergantung harap padaNya, jadi bila ada masalah yang datang menimpa, bantulah diri sendiri dengan cari Allah SWT dahulu. Cuba cara yang satu ini, dan lihat bagaimana hidup anda akan berubah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Orang solat adalah orang yang menjaga tiang agama, jika tidak solat, runtuhlah pegangan agama kita, boleh jadi juga hilang pahala amal kebaikan selama ini. Bab solat tidak boleh dibuat main. Jangan ingat, asalkan sudah tunaikan lima waktu solat, kita sudah dikira selamat dari api neraka? Tanggapan itu adalah SALAH!
Parah kalau berterusan begini. Yang bersolat pun belum terjamin tempatnya di syurga, apatah lagi jika tidak bersolat. Justeru itu, amat lah mustahak kita menjaga segala keperluan sah solat. Banyak perkara perlu diberikan perhatian. Kita ikuti pesanan Dai’ Luqman menerusi akaun instagramnya tentang Orang Bersolat Masuk Ke Neraka”
Hati-hati lah kita dalam mendirikan solat. Solat ini bukan setakat buat settle ja. Banyak benda yang kena ambil tahu tentang solat. Antaranya :
1. Wuduk
Perkara paling penting sebelum solat atau apa-apa ibadah yang kena ada wuduk. Tidak sah wuduk, maka tidak sahlah solat atau ibadah lainnya. Tidak sah solat, maka penat sahaja lah yang dapat.
2. Pergerakan solat
Setiap rukun fe’li harus dijalankan sempurna selagi mana mampu. Kalau tidak mampu, maka dimaafkan
3. Thoma’ninah
Berhenti sebentar selepas rukun-rukun yang ada thoma’ninah padanya iaitu rukuk, iktidal dan sujud. Cukup sekadar menyebut ‘Subhaanallah’
Salah satu hikmah kita mendirikan solat adalah untuk membentuk kita menjadi seorang yang tertib, berhati-hati dan sopan bila kita solat. Dan membawa sifat-sifat tu pada luar solat.
Orang yang benar-benar solat, sudah pasti di luar solatnya seorang yang tenang dan bersopan santun dengan makhluk lainnya. Semoga solat mampu membentuk keperibadian kita yang unggul dan baik.
Allah berfirman dalam surah al-Ma’uun ayat 4&5:
“Neraka Wil lah bagi ahli-ahli solat. Mereka yang dalam keadaan lalai ketika solat mereka”
Dan posting Dai’ Luqman mendapat banyak pertanyaan tentang solat. Berikut adalah sebahagian kecil soalan daripada netizen:
Wuduk tidak kena telapak kaki
Soalan: Dai kalau kita berwuduk tapi tak kena telapak kaki sah kah solat kita?
Jawapan: Kalau telapak kaki tu tidak ada apa-apa yang jadi penghalang daripada dia berwuduk (sakit, bersimen etc.), maka tidak sah wuduk jika tak dibasuh. Wallahua’lam
Soalan: Macam mana lah solat sebelum ni dai? Tak sah kah? Kena qada balik?
Jawapan: Dimaafkan sebab kita tidak tahu. Tapi lepas ini jangan buat lagi sebab kita dah tahu sekarang. Wallahua’lam
Terpijak kain telekung
Soalan: Ustaz nak tanya satu soalan. Masa solat dan nak bangun dari sujud, saya terpijak kain telekung sampai tercabut. Nak berhenti solat atau teruskan sahaja? Jawapan: Perbaiki secepat mungkin, teruskan solat.
Soalan: Tapi, tidak dikira banyak pergerakan kah tuan? Dalam masa nak betulkan telekung?
Jawapan: Itu adalah pergerakan yang dikira masyaqqah, bukan pergerakan tanpa keperluan yang mustahak. Wallahua’lam
Selepas dihisab, kita ke mana?
Soalan: Nak tanya, orang-orang ini akan dihisab dulu di neraka kemudian akan ke syurga atau akan kekal dalam neraka Wil? Jawapan: Proses hisab di Padang Mahsyar, sebelum penentu syurga dan neraka. Proses hisab hanya untuk Muslim, yang tidak memeluk Islam terus ke neraka. Wallahua’lam
Contengan pada anggota tidak wajib wuduk
Soalan: Ustaz, Kalau pada bahagian badan yang tidak wajib wuduk (contohnya betis ke atas siku ke atas) ada contengan pen tetapi tidak di bersihkan, adakah sah solatnya?
Jawapan: Sah, tidak ada masalah. Kalau benda bukan najis. Kalau najis wajib dibersihkan sebab salah satu dari syarat sah solat adalah pakaian bersih dari najis. Wallahua’lam
Apa maksud lalai dalam solat?
Soalan: Apa maksud orang yang lalai? Terlupa rakaat pun boleh dikira lalai tak?
Jawapan: Lalai di sini adalah solat sekadar buat, bukan solat kerana Allah. Sedangkan terlupa bilangan solat itu tidak termasuk dalam lalai, itu adalah kerana gangguan syaitan yg menimbulkan was-was bagi orang yang bersolat. Wallahua’lam
Penjagaan makhraj dalam bacaan solat
Soalan: Penjagaan makhraj huruf dalam bacaan solat tidak kira bacaan yang wajib dan sunat. Adakah akan membawa kepada batal solat jika tidak dijaga dengan baik. Seperti huruf ﺡ, ﺹ dan seumpamanya
Jawapan: Tidak membawa kepada batal solat, tetapi membawa kepada kecacatan pada solat. Dan boleh ditampung dengan pergerakan sunat dalam solat. Wallahua’lam
Soalan: Maksud boleh ditampung dengan pergerakan sunat dalam solat itu apa ya ustaz?
Jawapan: Maksudnya, perkara-perkara sunat yang kita lakukan dalam solat, contoh, baca doa iftitah, baca doa qunut, itu semua akan menampung kesalahan atau kecacatan yang berlaku pada rukun-rukun yang wajib. Wallahua’lam
Bercakap semasa solat
Soalan:Ustaz boleh ke bercakap time solat? Contohnya macam kita sebut Astaghfirullahaladzim,Subhanallah atau Allahuakhbar?
Jawapan: Untuk dikira zikir, tidak dikira sebagai berkata-kata. Wallahua’lam
Pakai kanta mata semasa solat
Soalan : Ustaz saya nak tanya. Batal kah solat seseorang itu kalau pakai kanta lekap (contact lens) dan sah tak wuduk kalau pakai contact lens ?
Jawapan: Mata tidak termasuk anggota wuduk, jenuh kita nak basuh mata kita bila nak solat. Dan tiada masalah memakai contact lens sewaktu berwuduk, dan wuduk adalah sah. Wallahua’lam
Tak mahu solat sebab takut tak khusyuk
Soalan: Maaf bertanya, saya ada dengar kuliah yang makna ayat di atas bukan bermakna “lalai KETIKA solat” tetap ia bermakna في. Ayat ni menggunakan عن yang memberi makna “dari”.
Mohon penjelasan. Timbul isu hari itu seorang hamba Allah tidak mahu solat kerana tidak khusyuk kerana beralasan akan masuk neraka Wil kefahamannya bahawa apabila lalai KETIKA solat maka Allah akan humban dia ke dalam Neraka Wil..واللهأعلم..
Jawapan: Ini adalah pandangan jumhur ‘ulama tafsir. Perkataan “lalai”, bukan bermakna kepada tidak khusyuk. Tetapi merujuk kepada perbuatan mengambil lewa dalam solat. Tidak bersungguh-sungguh mencari kekhusyukan dan sengaja meletakkan dunia dalam solat.
Kalau ambil pandangan Imam Al-Ghazali (sudut Tasawwuf), maka lebih berat pandangannya. Tidak khusyuk terus tidak diterima solat. Maka kita ambil pendekatan ‘Ulama Feqah yang mengatakan tidak khusyuk, tidak membatalkan solat dan diterima solat, namun perlu bersungguh-sungguh mencari kekhusyukan dalam solat.
Jangan sambil lewa. Kalau tidak khusyuk menyebabkan tidak mahu solat, maka itu adalah alasan yang tidak dapat diterima, kerana rata-rata dari kita termasuk saya, tidak tahu bagaimana rasanya khusyuknya solat tu. Wallahua’lam
Sah kah solat kalau solat laju-laju?
Soalan: Ustaz kalau solat laju-laju dikira macam mana ya? Sah tak? Kira macam baca al-Fatihah terus sahaja tidak ada tarik-tarik nafas.
Jawapan: Kalau terjaga thoma’ninah dan sebutan huruf dalam rukun-rukun qauli, tidak mengapa. Tapi biasanya orang solat laju ini, mesti tidak terjaga. Sebab itu ada riwayat menceritakan tentang sifat solat Nabi SAW. Satu-satu rakaat Baginda panjang dan lama.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Isu nafkah pasangan suami isteri kalau tak ditangani secara baik dan adil kesannya boleh memudaratkan keharmonian rumahtangga. Nafkah zahir dan batin perlu ada kesefahaman bersama. Jangan ada pihak yang terasa teraniaya dengan perkahwinan.
Sebab itu lah, sebelum berkahwin, pasangan perlu hadam ilmu nafkah dalam kehidupan berkeluarga. Setakat ‘I love you and I love you too’ sahaja tak cukup. Ia sekadar untuk beri bahagia seketika.
Bercerita tentang nafkah ini, rupanya ada beberapa cara pasangan suami isteri di Kuching Sarawak ber’kawtim’ sesama mereka.
Cara ini merupakan dapatan dari kes-kes perkahwinan bermasalah yang dikendalikan oleh puan Safura Hj Ahmad Sharkawi, Ketua Penolong Pengarah, Unit Kaunseling, jabatan Agama Islam, Sarawak. Melalui entri di facebooknya dinyatakan tiga bentuk beri nafkah yang popular di sana.
Menurutnya, selama dia berurusan dengan pasangan suami isteri di Kuching Sarawak, ada 3 jenis cara yang dipraktikkan oleh para suami iaitu;
Beri nafkah #1:
Termasuk belanja dapur, bil-bil, sewa rumah, ubat-ubatan, barangan anak dan lain-lain. “Beri” maknanya ialah specific amount handed over to the wife sebagai pengurus rumahtangga. Dalam tu ada sekali dah nafkah isteri. Pandai-pandailah isteri guna duit itu untuk belanja sendiri kalau ada
Beri nafkah #2 :
Tak termasuk barangan dapur, sewa rumah, bil utiliti, barangan anak dan lain-lain. Hanya untuk isteri belanja.
”Tanggung nafkah”:
Semua perbelanjaan wajib; makanan, pakaian, kediaman, bil utiliti, perubatan semuanya atas suami.
Kalau tak cukup isteri bantu. Kalau isteri tak mahu bantu atau tak dapat bantu, kena kurangkan belanja. Potonglah mana yang unnecessary, contoh: Netflix, internet, belanja makan di luar, pesanan makanan secara online, tukar rim tayar dan macam macam lagi yang jatuh dalam kategori “ kalau tak ada tak mati pun”
Ketiga-tiga cara ini ada pro dan cons nya dan cara pelaksanaan ini banyak dipengaruhi oleh iklim rumahtangga pasangan dan juga pendekatan macam mana pasangan ambil dalam menguruskan hal ehwal rumahtangganya.
Mengulas lanjut, dia mengatakan bahawa ada pasangan yang tak berapa nak bekerjasama antara satu sama lain. Mereka tak bincang pun duit gaji masing-masing nak diperuntukkan macam mana.
Bila gaduh baru ‘bincang’ dalam bentuk tuduh-menuduh dan salah menyalah.
“Ini bukan bincang bang, akak. Ini bikin pening kepala kaunselor,” katanya dalam nada seloroh.
“Ada pasangan yang berbincang tapi konsep belanjanya macam ini “Dua sumber masuk, dua sumber keluar”. Haha.. aih.. bulan baru je bermula duit dah habis,” sambungnya.
Ada pasangan berbincang tentang pembahagian tanggungjawab tetapi ternyata pembahagian itu tidak adil. Bayar yang utama dan penting seperti kereta, rumah, bil eletrik, lampin pakai buang anak, susu anak diberi kepada isteri, manakala bil air, bil internet suami yang bayor. Ini perjanjian berat sebelah!
Ada pasangan yang gaji dikumpul sama-sama. Kemudian apa komitment bulanan, apa perancangan bulanan semua bincang bersama. Yang ini bagus, itupun kadang-kala ada juga pergaduhan kecil; gaduh miscommunication sikit sikit sahaja. Tidak membawa bahaya.
“Isunya sekarang ramai pasangan di Kuching ini gaduh sampai ke Unit Kaunseling berkaitan dengan isu nafkah ini lah. Agak payah sebenarnya nak cari kajian lepas tentang nafkah sebab orang barat takde konsep nafkah,” katanya.
Islam sahaja ada tentang nafkah dan ditekan dalam al- Quran. Bila ada sebut bermakna ianya sangat penting. Tapi kita tidak tahu nak laksana bagaimana, itu yang menjadi kalut.
“Pasangan suami isteri di sini masih banyak perlu bimbingan rupanya terutamanya yang muda-muda. Saya bagi contoh di Kuching sebab saya buat observation di Kuching, tak tahulah pulak di Kulim Kedah, Putatan Sabah, Sungai Udang Melaka, Putrajaya mungkin lain sikit kaedah nya,” ungkapnya mengakhiri catatan.
Kashoorga: Hal nafkah ini memang satu isu yang sensitif. Ia perlu dibincangkan secara matang antara suami isteri sebelum akad nikah lagi.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Qada solat atau solat sunat, mana satu yang lebih utama dilakukan? Ini mungkin persoalan buat mereka yang banyak meninggalkan solat satu ketika dahulu namun...