Al-Quran itu panduan kehidupan manusia. Bahkan kitab suci ini tetap terpelihara mukjizatnya sepert disebut Allah dalam surah Al-Hijr ayat 9 bermaksud :-
Maksudnya: “Alif, Lam, Ra. Al-Quran sebuah Kitab yang tersusun rapi ayat-ayatnya, kemudian dijelaskan pula kandungannya satu persatu yang diturunkan daripada sisi Allah Yang Maha Mendalam pengetahuan-Nya.” (Surah Hud : 1).
Dek mujizatnya, di sebalik banjir buruk yang melanda di Selangor, di sebalik rumah tenggelam hingga mencecah bumbung, kalamullah ini tidak basah sama sekali.
Hal ini dikongsikan oleh Ustazah Asma’ Harun yang berkongsi momen istimewa dua buah Al-Quran langsung tidak basah di rumah pemiliknya walau air banjir mencecah bumbung.
IKLAN
Penceramah ini berkongsi, ketika bersama sukarelawan Sahabat Amal Care (SAC) melawat serta memberi bantuan kepada mangsa banjir di Taman Sri Nanding, Hulu Langat hari ini.
Asma yang juga Pengasas dan Penaung SAC berkata, ketika dia melawat sebuah rumah mangsa banjir yang dikenali Raja Hanasah, dua buah al-Quran langsung tidak dibasahi air dan berada dalam keadaan elok.
“Pengalaman Puan Raja Hasnah yang sungguh menakjubkan di mana dua buah al-Qurannya tidak dibasahi air walaupun paras banjir sudah mencecah bumbung rumah. “Menurut beliau (Raja Hasanah), ayat terakhir yang dibaca sebelum berlakunya banjir adalah surah al-Quraisy,” katanya di laman Facebook hari ini.
Bahkan berdasarkan surah Al-nQuraisy itu, ia membawa maksud :-
IKLAN
“Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Kerana kebiasaan aman tenteram kaum Quraisy (penduduk Makkah)
(laitu) kebiasaan aman tenteram perjalanan mereka (menjalankan perniagaan) pada musim sejuk (ke negeri Yaman), dan pada musim panas (ke negeri Syam),
IKLAN
Maka hendaklah mereka menyembah Tuhan yang menguasai rumah (Kaabah) ini,
Tuhan yang memberi mereka penghidupan: menyelamatkan mereka dari kelaparan, dan mengamankan mereka dari ketakutan.
Pada hantaran sama, Asma turut berkongsi kisah seorang lelaki dikenali Haji Saad yang sanggup bergadai nyawa demi menyelamatkan ahli keluarga walaupun bantuan daripada pihak luar masih belum diterima.
“Katanya, harta benda boleh dicari tapi tidak pada nyawa,” ujar lelaki itu kepada Asma.
Pada masa sama, Asma memberitahu pihaknya bersama beberapa agensi kerajaan lain telah membantu penduduk untuk mencuci kediaman dan kawasan yang terjejas dengan banjir
“Kawasan pembersihan yang pertama dilakukan adalah di surau kerana kebiasaannya ia menjadi tempat tumpuan mangsa-mangsa banjir berkumpul untuk berehat dan solat. “Bantuan dari segi keperluan asasi turut diagihkan iaitu sebanyak 100 kit makanan, 50 kit mandian, 100 kit ibadah lelaki dan perempuan serta 50 kit tidur,” ujarnya. Sumber : Kosmo Online
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Siapa sangka dalam masa 15 jam sahaja, pelakon, penyanyi dan pengacara popular, Alif Satar berjaya menamatkan Kejohanan Ironman 2019 yang disertainya di Langkawi semalam.
Dia berjaya menamatkan perlumbaan yang keseluruhannya sejauh 3.8 kilometer (km) berenang, 180 km berbasikal dan 42 km berlari.
Dalam postingnya di Instagram, Alif Satar memberitahu perasaan yang dialami sangat menakjubkan. Berterima kasih kepada yang datang beri sokongan, namun turut mohon maaf jika sorakan mereka tidak dibalas.
Ramai mengucapkan tahniah atas kejayaan peribadi Alif Satar. Dalam pada itu juga ada kalangan netizen turut bertanyakan perihal solat memandangkan pertandingan tu mengambil masa yang lama dan panjang.
Netizen bertanya jika sudah mengharungi detik selama 15 jam, bagaimana dengan solat. Adakah ada berhenti di mana-mana untuk tunaikan suruhan yang wajib ini.
delisya.stokis maaf tanya.. kalau dah lenjan 15 hours camtu, solat semua kat mana ye? dorg ada stop solat ke? maaf bertanya
Namun Alif Satar tidak melatah, sebaliknya menjawab pertanyaan netizen berkenaan. Menurut pelakon berusia 29 tahun ini ada disediakan ruang solat di persinggahan kedua antara untuk acara berbasikal dengan berlari.
Malah menurut Alif lagi, ada sukarelawan yang akan tolong ambilkan wuduk dan pengangkan botol untuk kesenangan peserta sendiri. Malah penganjur turut menyediakan ruang khas untuk atlit yang beragama Islam.
@delisya.stokis ada ruang solat di transition 2 (bike to run). bila amik wudhu ada volunteer tolong pegangkan botol.. organiser ironman sediakan ruang khas utk muslim athletes.
Ternyata sikap yang ditunjukkan oleh Alif ini sangat bagus dan berinsprasi, walaupun sibuk beraktiviti namun tidak melupakan kewajipan untuk tunaikan solat.
Rata-rata warganet memuji sikap Alif yang tidak lupakan kewajipan yang satu ini dan menganggap dirinya adalah Ironman sebenar.
sindora82 @alifsatar congratulations bro, Islam should make you be more free to do whatever you want in a proper way. Inspired bro,
nekbayan_kb94 @alifsatar terbaik , alhamdulillah tak jadi juara pun takpa , yg wajib tak tinggal yg turnment pun awak pulun, awak dah menang alif dlm erti kata sebenarnya
nur_fateema31 @alifsatar nunggu Jawaban ni.. Dari kemaren mau nanya.. Tapi ga jadi Karena udah miikir sendiri, gak mungkin ga fasilitas sholatnya ya kan.. Terbaik Lah
KASHOORGA: Islam itu sebenarnya cukup indah, mudah dan tidak menyusahkan. Kewajipan solat itu boleh dilakukan di mana-mana sahaja tanpa sebaran alasan kerana ia adalah suruhan yang wajib.
Gara-gara mempunyai kuasa mampu menilik barang hilang dan siapa mencurinya, nyawa nyawa seorang anak muda yang menjadi harapan keluarga, allahyarham Zulfarhan Osman Zulkarnain akhirnya bertukar kaku walau tiada bukti jelas arwah melakukannya.
Arwah dipercayai dibuli beramai-ramai dan lebih menyayat hati, tubuhnya ditekap seterika panas sebanyak 90 kali hinggakan Hakim Mahkamah Tinggi, Hakim, Datuk Azman Abdullah berkata dirinya, tidak dapat membayangkan bagaiamana seterika wap terkena kulit, sakitnya keterlaluan.
Apatah lagi katanya, ia terkena pada bahagian sensitif termasuk alat sulit si mati, yang mana tidak dapat dibayangkan kerana si pelaku bertindak seperti penjenayah yang tiada belas kasihan.
“Saya sedih atas kejadian yang menimpa mangsa dan keluarga mangsa, kejadian jenayah seperti ini sepatutnya dielakkan,” katanya.
Dalam pada itu, amat menyedihkan masih ramai umat islam yang mempercayai bomoh yang mungkin menggunakan khidmat khadam jin sebagai pengantara.
Namun sebelum kita terus mahu berjumpa bomoh, mendengar kata-katanya atau mempercayai bomoh, ini yang perlu kita pelajari dan faham berdasarkan Fatwa Negeri Perlis mengenai hukum mempercayai bomoh ini.
Ini keputusannya:-
Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis Kali Kedua yang bersidang pada 11 Julai 2011 / 9 Syaaban 1432H telah membincangkan mengenai Hukum Sihir. Mesyuarat telah membuat keputusan seperti berikut : 1. Hukum pengamal sihir adalah kafir. 2. Sekiranya pengamal sihir itu menyebabkan kematian, maka pengamalnya boleh dikenakan hukuman Qisas. 3. Hukum orang yang mendapatkan khidmat ahli sihir adalah berbeza berdasarkan situasi berikut:-
Pertama: Sesiapa yang mendapatkan khidmat ahli sihir, membenar dan mempercayai perkhabarannya dengan berkeyakinan ahli sihir itu dapat mengetahui perkara ghaib, maka orang yang seumpama ini dihukum kafir. Ia dikira kafir kerana:-
i. Dia telah mensyirikkan Allah dengan ahli sihir tersebut dalam mengetahui perkara ghaib yang asalnya adalah milik Allah sahaja. Firman Allah SWT:
Mafhumnya: “Katakanlah tidak ada seorangpun di langit dan di bumi yang mengetahui perkara yang ghaib kecuali Allah…” (al-Naml: 65)
ii. Demikian juga disebabkan mempercayai ahli sihir. Baginda SAW bersabda:
Mafhumnya: “Sesiapa yang mendatangi bomoh atau tukang tilik, dan membenarkan (mempercayai) apa yang dikatakan oleh bomoh atau tukang tilik itu, sesungguhnya dia telah kufur terhadap apa yang diturunkan kepada Muhammad.” (Hadith riwayat Ahmad, al-Hakim dari Abu Hurairah RA)
Ada pun bagi sesiapa yang mendapatkan khidmat ahli sihir dan mempercayai perkhabaran ahli sihir tersebut dalam keadaan dia menyakini bahawa ahli sihir itu tidak mengetahui perkara ghaib.
Sebaliknya ahli sihir itu mengambil berita-berita yang dikhabarkan kepadanya daripada jin yang mencuri dengar dari sumber lain atau qarin yang sentiasa mendampingi manusia. Para ulama berbeza pandangan, sebahagian mereka berpandangan orang seperti ini tetap dikira terkeluar dari agama, manakala sebahagian ulama yang lain berpendapat orang seperti ini telah melakukan salah satu dosa daripada dosa-dosa yang besar.
Kedua: Sesiapa yang mendatangi ahli sihir hanya untuk bertanya, ia dikira telah melakukan dosa besar dan tidak diterima solat yang dilakukannya selama 40 hari sebagai halangan daripada melakukan dosa tersebut. Nabi SAW bersabda:
Mafhumnya: “Sesiapa yang mendatangi tukang tilik dan bertanya kepadanya tentang sesuatu perkara, tidak diterima solat yang dilakukannya selama 40 malam.” (Hadith riwayat Muslim dan Ahmad)
Ketiga: Sesiapa yang mendatangi ahli sihir bertujuan membuktikan pembohongan ahli sihir tersebut kepada orang ramai dan mengingkari perbuatannya, maka usaha orang itu dibenarkan dan dia berhak memperolehi pahala. Bahkan perkara ini menjadi wajib bagi sesiapa yang berkemampuan melakukannya kerana ia termasuk melaksanakan kewajipan al-Amr bi al-Ma’ruf wa al-Nahy ‘an al-Mungkar.
4. Orang yang menggunakan khidmat ahli sihir boleh dikenakan hukuman Ta’zir.
5. Pengamal sihir dan orang yang menggunakan khidmat ahli sihir sekiranya tidak bertaubat adalah termasuk dalam golongan ahli neraka.
6. Mempelajari ilmu sihir adalah haram secara mutlak walaupun dengan apa-apa tujuan.
7. Semua pihak adalah diharamkan daripada menyebarkan.
Jadi dah fahamkan tentang bomoh ini, bukan saja boleh kafir tapi nyawa juga boleh melayang.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Negara diuji dengan musibah banjir. Boleh dikatakan kerugian dialami mencecah hingga billion ringgit berikutan kemusnahan besar dialami.
Jika di Selangor kecoh dengan isu kawasan tadahan banjir yang ditukar kepada projek perumahan, di belah Pantai Timur khususnya di negeri Pahang pula kecoh dengan isu pembalakan tidak terkawal.
Namun kenyataan dikeluarkan oleh pihak berkuasa tiada penerokaan dilakukan di kawasan Hutan Simpan negeri terbabit walau jelas sisa-sisa balak elok terpotong rapi.
Apa kebenarannya, biarlah ia dijawap di hadapan Allah azzawajalla di akhirat kelak. Di dunia kita mungkin boleh berbicara apa saja tapi di akhirat, mulut kita akan dikunci dan anggota tubuh lain yang akan menjawab di hadapan Allah kelak.
Sisa balak yang bukan sedikit sebaliknya umpama lautan hingga memusnahkan banyak rumah penduduk bukanlah satu isu terpencil hingga ia mendapat perhatian dari Mufti Negeri Perlis iaitu Prof Madya Dato Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin yang menulis di entrinya bahawa pekerjaan pembalak dilaknat dan direndam dalam api neraka.
Baca penjelasan dari Mufti ini.
1. Dalam hadis, Nabi s.a.w memberikan amaran kepada sesiapa yang menebang pokok bidara yang menjadi teduhan orangramai. Baginda memberitahu bahawa sesiapa yang melakukan hal itu maka Allah akan merendahkan atau merendam kepalanya ke dalam neraka. Daripada ‘Aishah r.ha, sabda baginda s.a.w:
“Sesiapa yang memotong pokok bidara maka Allah merendahkan (menekan) kepalanya dalam neraka” (Riwayat Abu Daud, al-Nasai dalam al-Kubra, al-Baihaqi dll. Hadis sahih).
2.Al-Imam Abu Daud al-Sijistani (meninggal 275H) empunya Sunan Abi Daud, ketika ditanya tentang maksud hadis ini, beliau berkata:
(Hadis ini diriwayatkan secara ringkas, ia bermaksud sesiapa dengan sia-sia (tiada alasan yang sah) dan zalim tanpa alasan yang benar memotong pokok bidara di tanah lapang yang mana pengembara dan binatang selalu berteduh di bawahnya, maka Allah merendahkan (menekan) kepalanya ke dalam neraka. (Abu Daud, Sunan Abi Daud, Bab Fi Qat’i al-Sidr).
3. Ertinya, hadis memberikan amaran sesiapa yang merosakkan tumbuh-tumbuhan yang dapat menjadi teduhan orangramai ataupun haiwan maka Allah akan merendahkan atau menekan atau merendamkan kepalanya dalam neraka. Hadis-hadis yang memberikan amaran yang dahsyat sebegini menunjuk perbuatan yang dilarang tersebut termasuk al-Kabair iaitu dosa-dosa besar.
4. Para ulama dahulu berbincang tentang maksud hadis ini. Ada yang kehairanan mengapa pula diharamkan memotong pokok bidara? Ada yang berpendapat ia khas untuk Mekah. Ada yang berpendapat hukum ini telah dimansuhkan. Namun, jawapan al-Imam Abu Daud itu memberikan makna yang dapat difahami tentang maksud hadis ini. Ia berkaitan mereka yang memusnah tempat berehat atau berteduh para musafir atau haiwan. Keadaan panas mendesak manusia dan haiwan mencari perlindungan. Pokok dan pohon yang rendang memayungi manusia dan haiwan dari kepanasan.
5. Pokok bidara dapat tumbuh di padang pasir. Ia mampu menghadapi cuaca kering dan panas. Maka di bawah pohonnya manusia berteduh. Buahnya pula boleh dimakan apabila memerlukan. Memelihara pohon bidara yang berfungsi dengan fungsi tersebut adalah menjaga keseimbangan dan peranan antara ciptaan Allah. Merosakkannya merosakkan anasir penting dalam keselamatan hidup manusia. (sila lihat: al-Qaradawi, Al-Sunnah masdaran li al-Ma’rifah wa al-Hadarah, 142. Kaherah: Dar al-Syuruq 1998).
6. Maka, sesiapa yang memusnahkan tempat perlindungan panas manusia dan haiwan ketika sangat memerlukan tanpa alasan yang benar pastilah termasuk dalam kalangan mereka yang sangat jahat. Tidak hairan jika kepalanya direndam ke dalam neraka.
7. Jika memusnah pokok tempat berteduh semasa manusia kepanasan ketika berada dalam perjalananan atau luar rumah, direndam atau direndahkan kepala dalam neraka, bagaimanakah bagi yang menebang pokok-pokok secara rakus sehingga berlaku bencana yang menyebabkan manusia kehilangan dan kemusnahan rumah dan tempat tinggal?!
Ia bukan sekadar manusia hilang tempat berteduh di luar rumah, ini menyebabkan manusia hilang rumah tempat menetap diri dan keluarga, sekolah, tempat kerja, masjid, rumah ibadah dan pelbagai. Bukan sekadar musafir yang melakukan perjalanan, bahkan manusia yang tinggal tetap di situ sejak sekian lama kehilangan segalanya. Apakah lagi kedajalan dan kejahatan yang lebih besar daripada itu?!
8. Jika memotong pokok bidara disembamkan kepala ke dalam neraka, bayangkan jika memotong balak sehingga ribuan manusia menderita dan berlaku kematian!! Potong pokok bidara yang menyebabkan musafir kehilangan tempat berteduh yang bukan milik peribadi sudah dihukum demikian rupa di akhirat. Apatahlagi jika menebang hutan dengan cara yang rakus yang menghilangkan harta peribadi manusia, bahkan membunuh nyawa dan kehidupan insan.
9. Golongan yang memotong pokok sehingga manusia musnah tempat tinggal layak menerima laknat manusia dan kelaknatan itu akan menimpa mereka. Ini seperti yang Nabi s.a.w sabda:
“Takutlah kamu kepada dua perkara yang menyebabkan dilaknat”. Sahabat bertanya: “Apakah dia dua perkara tersebut?”. Sabda baginda: “Orang yang membuang air besar di laluan orang ramai dan di tempat teduh mereka”. (Riwayat Muslim).
Hadis ini menyebut tentang kelaknatan yang bakal menimpa seseorang disebabkan tindakannya sehingga mengganggu laluan manusia atau mengotorkan tempat teduhan orangramai. Menebang hutan secara tidak bertanggungjawab jauh lebih buruk kesannya daripada itu.
“Sesiapa yang menyakiti kaum muslimin pada jalan-jalan mereka dia pasti mendapat laknat mereka” (Riwayat al-Tabarani dengan sanad yang hasan). Al-Imam al-Son’ani menyatakan bahawa hadis-hadis di atas menunjukkan bahawa pelaku perbuatan tersebut layak menerima laknat. (lihat: al-Son’ani, Subul al-Salam, 1/108. Beirut: Dar al-Hadith).
11. Jika membuang najis di laluan atau tempat teduh orangramai akan menyebabkan terkena laknat manusia, apatahlagi mereka yang melakukan perbuatan sehingga segala rumah, pejabat, tempat rehat, tempat permainan, sekolah, masjid, surau dan lain-lain dimasuki bukan sekadar najis manusia bahkan pelbagai kotoran yang lain. Mereka itu lebih layak menerima laknat.
Firman Allah:
وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِينًا (maksudnya) “dan mereka yang menyakiti perasaan orang-orang lelaki yang beriman dan orang-orang perempuan yang beriman tanpa kesalahan yang mereka lakukan, maka sesungguhnya mereka (yang menyakiti itu) telah memikul kesalahan secara dusta, dan berbuat dosa ang amat nyata”. (Surah al-Ahzab: 58).
13. Maka, perbuatan menebang hutan sehingga membinasakan kehidupan rakyat merupakan jenayah dunia dan akhirat. Tanpa mengira siapa pun pelakunya, samada golongan bawahan atau bangsawan, ahli politik atau ahli peniagaan, ke atas mereka laknat rakyat. Amaran Nabi s.a.w bahawa laknat itu akan menimpa mereka nanti. Mereka akan menemui padah itu dalam kehidupan dunia dan akhirat.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ketika Ramadan yang lalu ramai yang begitu bersemangat untuk melakukan ibadah namun bila masuk Syawal semuanya hilang.
Semuanya menjadi lesu tambah lagi masing-masing sibuk dengan...