Jika tahun lalu, Wak Doyok menghadiahkan sebuah rumah banglo buat ibunya hasil titik peluh dalam bidang perniagaan. Tahun ini pula Wak Doyok menghadiahkan ibunya sebuah kereta Vellfire bernilai RM260,000 sempena hari ibu.
Seperti mulianya taraf seorang ibu, begitulah juga mulianya doa mereka di sisi Allah SWT. Allah telah meletakkan seseorang ibu di peringkat yang paling tinggi doanya untuk dimakbulkan. Disebabkan itulah reda dan restu dari ibu sangat penting dalam kehidupan anak-anak.
Berikut perkongsian Wak Doyok di laman Instagramnya.
Sempena hari ibu hari ini saya menghadiahkan mak saya sebuah kereta villfire agar tahun ini mak boleh berjalan-jalan dengan selesa di rumah sanak saudara. Semoga mak sihat dan dapat menunaikan fardu haji tahun ini insyallah.
https://www.instagram.com/p/BxWrT5_gChu/?utm_source=ig_web_copy_link
Wak Doyok memberitahu, niatnya untuk menghadiahkan kereta tersebut buat ibunya untuk membuatkan ibunya bahagia selepas bapanya pergi menghadap Ilahi pada Oktober tahun lalu.
“Semua ini adalah usaha untuk membuatkan mak saya bahagia dikala dia hidup kesunyian selepas pemergian ayah saya pada tahun lalu.
“Biarpun kereta tersebut bernilai ratusan ribu, namun sedikit pun tidak tertanding dengan jasanya membesarkan saya selama ini,” katanya.
Sumber kredit: Wak Doyok dan Mstar Online
VIDEO KASHOORGA:
https://www.youtube.com/watch?v=mOzwGsmECGQ&t=129s
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Zaman Sekarang Isteri Bekerja Untuk Bantu Suami,Tapi Bolehkah Suami MAKAN Duit Isteri
Tugas utama yang diamanahkan oleh Allah kepada setiap wanita adalah membesar dan mendidik anak-anak. Malah tiada seorang pun yang dapat menggantikan peranan kaum wanita dalam memikul tugas ini. Di dalam al-Quran juga turut membicarakan tentang perihal wanita dalam pelbagai sisi kehidupan. Bermula dengan hak dan kewajipannya, sehinggalah menyentuh tentang keistimewaan tokoh-tokoh wanita dalam sejarah Islam dan kemanusiaan.
Sungguhpun begitu, Islam tidak pernah melarang wanita itu untuk keluar bekerja membantu menambah rezeki keluarga. Mereka boleh memilih bidang apa sekalipun asalkan pekerjaannya itu ‘halal’ , mendapat persetujuan suami, dan tidak melanggar syariat. Gaji atau pendapatan isteri ini sebenarnya boleh mempengaruhi suasana dalam keluarga. Gaji yang berkat ditambah dengan usaha dan bantuan yang ikhlas itu secara tidak langsung akan dapat mengeratkan lagi hubungan antara suami dan isteri.
Walau bagaimanapun, terdapat juga di kalangan suami yang sering ambil kesempatan terhadap isterinya yang bekerja. Seolah-olah, suami dengan sengaja memanfaatkan pendapatan yang diperoleh oleh isterinya, sehingga timbul pelbagai perbalahan dalam rumah tangga.
Fenomena inilah yang sering kali mengundang pelbagai persoalan dan pertanyaan. Apakah wang itu milik isteri semata, sehingga tiada ada hak bagi suami untuk menikmatinya? Atau wang tersebut milik bersama?
Islam menyarankan agar kaum lelaki berbuat baik terhadap wanita. Sebagaimana yang disabdakan oleh nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud:
“Bertakwalah kalian dalam (memperlakukan) terhadap wanita.” (Riwayat Muslim)
Dalam Shahihain, dari Abu Hurairah, ia berkata : Rasulullah bersabda:
“Hendaklah kalian memperhatikan kaum wanita dengan baik.” (Riwayat al Bukhari dan Muslim)
Setiap wanita harus memahami bahawa di bawah naungan Islam, wanita bakal hidup dalam kemuliaan lagi berharga, serta hak-haknya dilindungi sebagaimana yang telah ditetapkan oleh Allah baginya.”
Nafkah Kewajipan Suami
Umumnya, wanita itu merupakan sebahagian masyarakat yang dijamin kehidupannya. Baik sebagai anak, isteri, ibu, atau saudara perempuan. Sementara kaum lelaki pula, mereka diberi tanggungjawab untuk melindungi kaum wanita, dan wanita itu sendiri tidak wajib untuk menanggung nafkah keluarga.
Begitu juga dengan wanita yang sudah berkeluarga, segala keperluan rumah dan anak-anak haruslah ditanggung oleh suami. Ini merupakan salah satu bentuk penghormatan Islam terhadap kaum wanita.
Allah SWT telah berfirman:
“Kaum lelaki itu adalah pemimpin kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (kaum lelaki) atas sebahagian yang lain (kaum wanita), dan kerana mereka (kaum lelaki) telah menafkahkan sebahagian dari harta mereka”. [Surah An Nisaa’: 34].
Seperti mana ‘mahar’, pendapatan isteri juga boleh dikategorikan sebagai hak mutlak isteri. Suami tidak mempunyai hak walau sedikit pun ke atas harta tersebut. Kelemahan fizikal atau statusnya sebagai isteri, tidak bererti suami boleh “merampas” hak miliknya atau memanfaatkannya mengikut kemahuannya.
Syaikh ‘Abdullah bin ‘Abdul Rahman al Jibrin pernah ditanya tentang hukum suami yang mengambil wang (harta) milik isterinya, untuk digabungkan dengan wangnya (suami). Menjawab pertanyaan ini, Syaikh al Jibrin menyatakan, tidak dinafikan isteri lebih berhak dengan mahar dan harta yang dia miliki, baik melalui usaha yang dilakukan, hibah, atau warisan. Ia adalah hartanya, dan akan kekal menjadi miliknya. Dia yang paling berhak untuk melakukan apa saja dengan hartanya itu, tanpa ada campur tangan pihak lainnya.
Sepenuhnya Milik Isteri
Wang atau harta isteri adalah milik peribadinya, tidak boleh dimanfaatkan kecuali dengan keredaan dan kerelaannya. Setelah mendapat keredaan itu, barulah ia menjadi ‘halal’ bagi suaminya.
Seperti mana yang difirmankan oleh Allah SWT:
“Berikanlah mas kahwin (mahar) kepada wanita (yang kamu nikahi) sebagai pemberian dengan penuh kerelaan. Kemudian jika mereka menyerahkan kepada kamu sebahagian dari mas kahwin itu dengan senang hati, maka makanlah (ambillah) pemberian itu (sebagai makanan) yang sedap lagi baik akibatnya.” [Surah an Nisaa’ : 4].
Ayat di atas, jelas ditujukan kepada para suami, bukan kepada para wali wanita.
Syaikh ‘Abdur Rahman as Sa’di di dalam tafsirnya menulis, ketika ramai orang (suami/lelaki.) berbuat aniaya kepada kaum wanita dan merampas hak-hak mereka, terutamanya mas kahwin yang dirasakan berat untuk diberikan kepada isteri maka Allah memerintahkan para suami untuk tetap memberikan mahar tersebut kepada isteri.
Apabila para isteri mengizinkan bagi kalian (para suami) dengan reda dan kerelaan, iaitu mengurangkan sebahagian darinya, atau menunda, atau diganti dengan yang lain, maka tiada masalah bagi kalian (para suami).
Ada beberapa pertanyaan yang diajukan kepada Syaikh Bin Baz, antaranya, “ Saya telah menikahi seorang guru. Apakah saya berhak mengambil dari gajinya dengan redanya untuk suatu keperluan, misalnya untuk meminta sebuah rumah?”
Beliau menjawab: Tiada masalah bagi mu untuk mengambil gaji isterimu atas dasar redanya, jika dia seorang wanita rasyidah (berakal). Begitu juga dengan segala sesuatu yang diberikan kepadamu untuk membantumu, tiada masalah untuk engkau gunakan. Dengan catatan, ia rela dan dewasa.
Berdasarkan firman Allah SWT :
“Kemudian jika mereka menyerahkan kepada kamu sebahagian dari mas kahwin itu dengan senang hati, maka makanlah (ambillah) pemberian itu (sebagai makanan) yang sedap lagi baik akibatnya.” [Surah an Nisaa`/4 : 4].[13]
Tolak Ansur Suami Isteri
Hakikatnya terdapat jalinan kasih sayang yang begitu utuh dan erat antara suami isteri. Namun, kemesraan ini tidak seharusnya berlandaskan kepada wang ringgit. Kerana, harga kemesraan dan keutuhan dalam rumah tangga itu tidak boleh diukur dengan harta benda dan wang semata. Sebaliknya kejujuran, kerjasama dan saling memahami merupakan resipi utama dalam kebahagiaan berkeluarga.
Andai kata suami itu seorang yang ‘cukup’ serba serbi, mungkin dia tidak akan tergamak untuk mengambil atau menggunakan harta isterinya. Begitu juga bagi seorang isteri, pasti dia tidak sanggup untuk meminta itu dan ini, sekiranya suaminya seorang yang tidak bergaji besar.
Dalam keadaan ini, isteri sangat dianjurkan untuk membantu suami. Malah, rumah tangga akan terasa bertambah manis, andai bantuan itu diberikan dengan hati yang benar-benar ikhlas dan reda. Sebagaimana yang lakukan oleh Zainab, isteri Ibnu Mas’ud, menerusi Al Bukhari meriwayatkan hadis Abu Sa’id dalam Sahihnya, ia berkata:
“Dari Abu Sa’id al Khudri : … Zainab, isteri Ibnu Mas’ud datang meminta izin untuk bertemu. Ada yang memberitahu: “Wahai Rasulullah, ini adalah Zainab,” baginda bertanya,”Zainab yang mana?” Maka ada yang menjawab: “(Zainab) isteri Ibnu Mas’ud,” baginda menjawab,”Baiklah. Izinkanlah dirinya,” maka dia (Zainab) berkata: “Wahai, Nabi Allah. Hari ini engkau memerintahkan untuk bersedekah. Sedangkan aku mempunyai perhiasan dan ingin bersedekah. Namun Ibnu Mas’ud mengatakan bahawa dirinya dan anaknya lebih berhak menerima sedekah ku,” Nabi bersabda,”Ibnu Mas’ud berkata benar. Suami dan anakmu lebih berhak menerima sedekahmu.”
Dalam lafaz lain, Nabi s.a.w menambahkan:
“Benar, ia mendapatkan dua pahala, pahala menjalin tali keakraban dan pahala sedekah.”
Syaikh Abdul Qadir bin Syaibah al Hamd mengatakan, terdapat beberapa pengajaran melalui hadis di atas:
1). Dibolehkan bagi wanita bersedekah untuk suaminya yang miskin.
2). Suami adalah orang yang paling utama untuk menerima sedekah daripada isterinya berbanding orang lain.
3). Isteri dibolehkan bersedekah untuk anak-anaknya dan kaum kerabatnya yang tidak menjadi tanggungannya.
4). Sedekah isteri tersebut termasuk bentuk sedekah yang paling utama.
Maka disebabkan itulah, bagi seorang isteri yang baik, akan dapat mengelola wang dan harta milik peribadinya secara bijak, membelanjakan pada hal-hal yang bermanfaat bagi dirinya di dunia dan akhirat, tidak boros sehingga mendatangkan kerugian baginya.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Mabrurnya Haji Atau Tidak Mungkin Juga Kerana Sikap Kita
Menjadi tetamu Allah ke Tanah Suci bukan seperti pergi melancong yang boleh dibuat sambil lewa saja. Setiap jemaah perlu mempunyai kombinasi fizikal, mental, spiritual dan material yang baik. Keempat-empat aspek itu seharusnya dipelihara kerana seandainya satu diketepikan, ia akan menggugat kelancaran ibadat yang dilakukan.
Amat penting untuk memiliki ketahanan jiwa yang mantap dan tidak mudah terbawa-bawa sikap mementingkan diri sendiri. Di situlah letaknya unsur toleransi sesama jemaah. Kepelbagaian bangsa, warna kulit, bahasa dan budaya tidak memisahkan mereka kerana semuanya disatukan melalui ibadat yang satu.
Ikuti perkongsian berikut.
Mabrurnya Haji kita atau tidak, mungkin juga hanya kerana ini.
Sedikit perkongsian atas pengalaman sendiri ketika berpeluang menunaikan kerja Ibadat Haji.
Salah satu tempat yang agak ‘padat’ selain tawaf,saie, Arafah,Mudzalifah serta Mina.Pastinya lokasi jemuran (khusunya bagi jemaah Muhasasah).
Samada di atas bangunan maktab,mohon berhati-hati jika ingin naik ke atas.Samada berteman juga dengan keizinan pihak maktab.Ataupun juga di ruangan dobi yang disediakan.
Di sini juga antara salah tempat yang ujiannya agak tinggi.Ujian sabar dan sifat amarah.
Alhamdulillah.Kebanyakan maktab kini dilengkapi dengan ‘bilik dobi’ yang dilengkapi dengan mesin basuh semi auto’.Maka lebih mudah urusan jemaah untuk mencuci pakaian.Ada juga yang lebih selesa memberus sendiri & hanya ke ruang dobi untuk tujuan ‘spin’ sahaja.
Bagi yang ada peruntukan yang lebih. Tiada masalah untuk menggunakan khidmat dobi.Tapi bayangkanlah jika hampir sebulan di Tanah Suci Kota Mekah. Nak tak nak mesti akan ada kativiti membasuh secara ‘self service’.
Ada sesetengah jemaah yang tidak membawa peralatan jemuran atau terlupa.Hanya berdoa mengharapkan ihsan dari ruang yang ada atau yang di tinggalkan kosong oleh jemaah yang telah selesai aktiviti jemurannya.
Ada juga jemaah yang dari awal telah berniat,sahaja aku ikat tali ampaian ini dan aku wakafkan kepada siapa saja yang mengunakannya kerana Allah ta’ala. Lebih mulia lagi ada yang pakejkan sekali dengan sepit baju di situ.
Ada juga jemaah yang telah pasakkan niat. Tali ampaian ini khusus hanya untuk kegunaannya dan pasangannya sahaja.Mungkin pada mereka itulah satu2nya tali yang mereka bawa dari tanah air & risau kalau hilang tak jumpa nak beli di sana.
Di sini kita boleh lihat pelbagai ragam. Ada yang sangat elok sikapnya sanggup berkongsi,malah melipatkan pakaian yang telah kering dan ketepikan serapinya. Kerana ingin menggunakan pula ruang yang ada.
Ada juga yang tidak mempunya adab atau tingginya sikap penting diri mengalihkan pakaian empunya tali jemuran sesuka hati,hanger,sepit baju kerana hanya ingin menggunakannya tanpa izin. Malah ada yang sanggup mencampakkan pakaian jemaah lain hanya kerana tali ampaiannya di gunakan oleh orang lain.
Sedikit pesananan, jika ada terjadi hal sebegini. Istighfar & ingat cepat-cepat. Kita sekarang berada di mana?!
Sebaik mungkin kita cubalah beralah ataupun melakukan hal yang terbaik samada di tinggalkan sekeping nota ‘budi bahasa’ atau pun ucapan terima kasih kepada empunya tali ampaian kerana memberikan izin kepada kita untuk sudi memberikan sedikit ruang yang ada.
Jangan risau…jemuran di sana semuanya sangat cepat kering dengan cuaca yang kita sedia maklum di sana.Silap haribulan pakaian kita jadi sangat kering & garing.
Jika kita seorang yang prihatin. Selepas mengangkat jemuran kita.Bagilah laluan kepada pengguna lain agar mereka sama-sama rasa apa yang kita rasa.Iaitu jemuran kering sempurna.
Ada juga hamba Allah yang baik budi sepitkan note Riyal pada ampaian yang ditumpangnya beserta nota ucapan tanda terima kasih.Y ang ini saya tak sempat nak rakam gambarnya sebab tak bawa phone ketika itu.
PESANAN TERAKHIR
Jangan lupa tandakan setiap pasang pakaian dari pakaian besar sehingga sekecil-kecil pakaian termasuk stokin kaki dan tangan tandakan atau jahitlah apa2 kiri dan kanan pasangannya.Supaya bertanda & mudah di cari.
Tandakan nama atau ‘kod’ supaya kita sendiri cam mana satu pakaian kita.Jangan terkejut jika di sana akan jumpa hampir sama atau sememangnya sama!
Jangan tak percaya ada yang bergaduh hanya kerana tertukar telekung yang jenamanya sangat terkenal. (Kisah benar depan mata.)
Samalah kita beringat dan pasakkan niat di hati kita.Aku sampai di sini memang untuk di uji.Aku mohon agar Allah tinggikan sifat sabar serta iman kami.
Semoga sedikit perkongsian dari secebis pengalaman ini dapat membantu anda sebagai bakal jemaah haji tahun ini ataupun kaum keluarga anda yang akan menunaikan Ibadat Haji kali ini.
Saya mohon agar perkongsian saya ini hanya di ambil yang jernih dan dibuangkan yang keruh.Demi Mabrurnya Haji kita. Aamiin.
Semoga dipermudahkan segala urusan jemaah Haji 1440H.
PEMBURU HAJI MABRUR
————————————
Barang-barang keperluan mendobi yang perlu ada:
-Tali ampaian
-Sepit baju besi (kayu atau plastik mudah rosak dek angin yg kuat)
-Selendang/kain nipis (bagi melindungi pakaian dalam ketika menjemur,dari menjadi tatapan yang tidak sepatutnya)
-Hanger
-Baldi (saya hanya rendam baju dalam plastik,setelah di cuci & di spin saya masukkan dalam beg pasar sahaja) lebih jimat ruang dalam tandas dan bilik perkongsian bersama jemaah lain.
-Sabun serbuk
-Berus plastik
-Besi penyangkut S
-Cabel tight
-Safety pin (pin lampin bayi)
Kebanyakan peralatan ini boleh didapati di sana cuma harganya mungkin sedikit lebih tinggi.Setelah ingin pulang.Wakafkan sahaja pada pekerja atau jemaah di maktab tersebut.
*Gambar adalah sebagai kenangan yang sempat saya sendiri rakamkan di bilik ruangan dobi.
Permudahkan urusan orang lain,
Allah permudahkan urusan kita.
Hidup kita berpesan pesanan.
Sumber kredit: Azira Hassim via Kenangan Haji & Umrah
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Pemuda Temui Ajal Bersama Buku Agama & Al-Quran Sering Imarahkan Surau
Seorang pemuda maut dalam kejadian kemalangan membabitkan motosikal dengan sebuah lori pengangkut sampah, di Jalan Baling-Weng berhampiran Sekolah Kebangsaan Penghulu Abu Bakar hari ini.
Dalam kejadian 10.30 pagi itu, mangsa, Muhammad Yaakub Abu Bakar, 23, yang menunggang motosikal ditemui maut bersama sebuah buku agama dan senaskah al-Quran.
Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Baling, Penolong Penguasa Mohd Jamil Mat Daud berkata, pihaknya dengan kekuatan enam anggota bergegas ke lokasi kejadian setelah menerima panggilan jam 10.45 pagi dan sebaik tiba di lokasi, mangsa didapati tersepit di bawah lori berkenaan.
“Anggota bertugas menggunakan beg udara bagi mengangkat lori dan menyelamat mangsa. Pihak bomba mengambil masa selama 15 minit untuk selamatkan mangsa tersepit,” katanya.
Beliau berkata, mangsa yang meninggal dunia di lokasi kejadian diserahkan kepada pihak polis bagi tindakan seterusnya.
Sementara itu, ADUN Bayu, Abd Nasir Idris turut memberhentikan kenderaan ketika melalui kawasan itu bagi memberi pertolongan dalam perjalanan dari Kampung Becah Sawa ke Pejabat Pusat Khidmat Wakil Rakyat DUN Batu di Pekan Baling.
“Bersama arwah, kita temui sebuah buku agama dan senaskah al-Quran,” katanya sambil memberitahu arwah sering mengimarahkan surau.
Sumber kredit: Sinar Harian
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI