Tak dinafikan salah satu cara mudah untuk diet yang sihat adalah dengan menjaga pemakanan.
Dan antaranya mengamalkan makan resipi menggunakan oats yang dikatakan boleh menurunkan paras kolesterol dalam badan. Jika dimakan begitu sahaja pasti tidak lalu.
Jadi seorang pengguna di laman sosial facebook, Nur Mastura Othman berkongsi 26 resipi overnight oats sedap yang mudah untuk dibuat.
Hanya menggunakan 5 bahan asas, wanita ini mempelbagaikan resipi overnight oats dengan buahan-buahan dan bijiran berkhasiat. Menurutnya resipi ini sangat sesuai sekali diamalkan untuk mereka yang sedang diet.
Resipi yang telah dibuat ini boleh boleh disimpan dalam peti sejuk semalaman dan tambahkan kekacang atau buahan untuk makannya mengikut citarasa masing-masing.
Bismillah.
Mudah sahaja nak buat overnight oatmeal ni. Hanya 5 bahan asas. (Untuk bekas sederhana besar)
1) 5-6 tbs rolled oats (oats ini lebih berkhasiat dan tidak terlalu lembik bila dibiarkan semalaman) 2) 1 cup fresh milk (saya gunakan susu segar farm fresh/ goodday kerana tiada bahan pengawet, susu segar dari ladang) 3) 1-2 tbs natural yogurt (jenama farm fresh, natural tiada bahan pengawet atau perasa tambahan. Boleh juga guna natural greek yogurt tapi oats akan jadi lebih pekat) 4) 1/2 tbs Chia seeds (nak kurus, ni makanan yg sgt sesuai jadi amalan. Terlalu byk kebaikan antaranya kandungan omega-3 8x lebih dari ikan salmon, control blood sugar, buat kita rasa kenyang, penambah kesuburan dan bermacam-macam lagi.) 5) 1-2 tbs honey (pemanis semulajadi. Madu bagus untuk kekalkan tenaga)
Cara-cara membuatnya… Campur semua dalam 1 bekas (saya guna bekas kaca kerana proses penyejukan akan lebih sekata). Biarkan semalaman di dalam peti sejuk. Tambahkan buah-buahan, kekacang, kismis mengikut selera masing-masing.
Sangat sesuai untuk mereka yang berdiet dan nak kurangkan tahap kolesterol dalam badan.
Selamat mencuba!
1. Nuts Heaven Overnight Oats.
Bahan tambahan: Pistachio Pecan nuts Walnuts
2. Red Plums Overnight Oatmeal
Bahan tambahan: Red plums Black raisins
3. Choc – Chips Cinnamon Overnight Oats
Bahan tambahan: Choc-chips Drizzle of cinnamon dusting
4. Plain Overnight Oatmeal
5. Choc-Pomegranate Overnight Oats
Bahan tambahan: Choc powder Pomegranate
6. Pistachio joy with black raisins overnight oats
Ads
Bahan tambahan: Pistachio Black raisins
7. Orange and vanilla overnight oats
Bahan tambahan: Vanilla flavor Black raisins Orange juice
‘Tak boleh sentuh walaupun berlapik?’ Bila haid, wanita dilarang pegang Al-Quran walaupun tangan berlapik dengan kain atau sarung tangan.
Setiap wanita yang datang bulan bukan hanya tidak boleh solat, malahan ada beberapa perkara lain yang tidak dibenarkan mereka lakukan antaranya memegang kitab suci, Al-Quran.
Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan merungkaikan isu bolehkah wanita haid pegang al-quran secara berlapik? Ikuti kupasannya.
Soalan:
Adakah terdapat halangan bagi wanita haid memegang al-Quran secara berlapik? Mohon pencerahan.
Ringkasan Jawapan:
Wanita haid dilarang memegang mushaf al-Quran walaupun secara berlapik.
Walaupun Berlapik
Huraian Jawapan:
Mereka yang mengalami hadas haid mahupun nifas haram memegang dan membawa mushaf berdasarkan dalil-dalil berikut:
Firman Allah SWT:
(٧٩) فِي كِتَابٍ مَّكْنُونٍ (٧٨) لَّا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ
Maksudnya: “Yang tersimpan dalam Kitab yang cukup terpelihara, (78) Yang tidak disentuh melainkan oleh makhluk-makhluk yang diakui bersih suci (79) – Surah al-Waqiah (78-79).
Hadis yang diriwayatkan daripada Abdullah bin Umar:
لا يمسُّ القرآنَ إلَّا طاهرٌ
Maksudnya: “Tidak menyentuh al-Quran melainkan orang yang suci”
Riwayat al-Tabarani
Seterusnya, maksud mushaf ialah nama bagi yang tertulis padanya kalam Allah SWT antara dua kulit.
Bila Haid
Hukum wanita memegang mushaf secara berlapik adalah haram berdasarkan pandangan fuqaha mazhab Syafi’i:
“(Haram wanita haid memegang mushaf) walaupun pada tulisan nota kaki, antara garisannya, kertas putih diantaranya, jilid awal dan akhir yang bersambung dengan mushaf. Haram juga menyentuh mushaf walaupun dengan lapik yang tebal.’
Wanita Dilarang Pegang Al-Quran
Begitu juga, haram menyentuh mushaf secara berlapik dengan kain perca :
مراد بالمصحف : كل ما كتب لدراسة قرآن ولو بعض آية مفهمة، ويحرم مس المصحف ولو بخرقة
“Mushaf ialah sebarang perkataan yang ditulis untuk mempelajari al-Quran walaupun sebahagian ayat yang dapat difahami. Begitu juga diharamkan menyentuhnya walaupun berlapik pada perca kain.
Kesimpulannya, mushaf al-Quran merupakan kitab suci yang terpelihara, maka individu yang mengalami hadas dilarang membawa mahupun memegang mushaf walaupun secara berlapik dengan kain.
Pernah tak kita kenali orang terdekat yang perlu dirukyah? Orang yang perlu dirukyah mempunyai tanda-tanda tertentu dan ia selalu dikaitkan dengan gangguan makhluk halus.
Gangguan syaitan atau jin bukanlah perkara asing. Malahan kita wajib mempercayai akan wujudnya makhluk halus ini.
Kejadian dirasuk, ditindih jin, disampuk dan segala macam keanehan tingkah laku manusia yang kelihatan luar daripada kebiasaan banyak dikaitkan dengan angkara makhluk halus.
Banyak faktor yang menyebabkan seseorang terkena gangguan syaitan atau jin ini, antaranya sihir, santau, melalui kawasan ‘larangan bunian’, bercakap yang tidak sepatutnya di dalam hutan atau di kawasan terpencil serta banyak lagi. Akibatnya, penderita akan mengalami perubahan sikap dan jatuh sakit.
Jika dirujuk ke pihak perubatan, doktor pun tidak dapat menemui punca masalah. Biasanya apabila ini terjadi, keluarga penderita akan mendapatkan khidmat rawatan cara Islam.
Dalam hal ini, si penderita umumnya menampakkan terkena gangguan syaitan atau disihir dan santau.
Rawatan yang dilakukan secara Islam ini ialah penderita akan dibacakan surah-surah suci al-Quran tertentu atau dirukyah. Namun bukan semua penderita perlu dirukyah.
Bagaimana kita nak tahu bahawa penderita wajar dirukyah? Untuk menjawab soalan itu, di bawah ini adalah senarai yang boleh dijadikan rujukan.
Tanda-tanda penderita perlu dirukyah:
Dada terasa sesak dan berat
Pada bahagian tubuh tertentu terasa panas dan sakit
Secara perubatannya, jenis penyakit yang tidak dapat diketahui dengan pasti atau tidak dapat diubati walauun telah dirujuk kepada beberapa pakar sekalipun.
Badan kerapkali terasa begitu lemas dan tidak bertenaga di waktu-waktu tertentu
Mengalami rasa mengantuk yang luar biasa
Mengalami kesulitan tidur di luar kewajaran
Sering lapar meskipun telah makan sebelumnya
Salah satu atau seluruh anggota tubuh melakukan gerakan-gerakan tertentu tanpa disedari
Emosi yang tak terkendali seperti mudah marah atau kerap membesar-besarkan masalah
Kerap berada dalam keadaan tidak sedarkan diri
Ketika membaca atau mendengarkan ayat-ayat suci Al Quran, tubuh mengalami pelbagai reaksi seperti tubuh bergetar, seperti adanya hawa dingin yang merasuk tubuh, merasakan ada sesuatu yang berjalan di dalam tubuh, beberapa bahagian tubuh mengalami kedutan, jantung berdebar keras, kesemutan dan sesak nafas
Dalam berbagai macam keadaan, baik santai atau sibuk, terucap begitu saja perkataan-perkataan tanpa disedari
Malas menjalankan ibadah sebagaimana perintah agama seperti solat fardhu, puasa dan lain-lain.
Timbulnya rasa keraguan terhadap ke Esaan Allah SWT dan kebenaran ajaran yang dibawa Rasulullah SAW
Tiba-tiba lupa akan sesuatu hal
Sering naik bulu roma tanpa diketahui sebabnya
Lebih suka menyendiri
Merasa tidak tenang jika ada seseorang yang membaca al-Quran
Adanya perasaan benci yang timbul jika ada seseorang membawa al- Quran
Kerap melihat sosok makhluk halus yang menampakkan diri
Merasa asing dengan dunia sekitar
Merasa pelik atau berbeza ketika melihat diri sendiri di cermin
Terdengar bisikan-bisikan yang menyimpang dari al-Quran dan hadis Rasulullah SAW
Terhalangnya jodoh; seringkali hubungan putus tengah jalan.
Terhalangnya rezeki
Adanya gangguan di sekitar rahim, ginjal, dan prostat
Sering bermimpi buruk seperti didatangi binatang buas, berhubungan badan, jatuh dari tempat tinggi atau mimpikan orang yang sama secara terus menerus
Merasa ada yang mengikuti atau mengawasi
Sulit bangun pagi atau sulit bangun untuk solat subuh
Kashoorga: Kita wajib mempercayai makhluk halus ini. Apabila kelihatan tanda-tanda di atas, tidak menjadi kesalahan untuk kita mendapatkan rawatan alternatif iaitu rawatan Islam. Namun, perlu berhati-hati supaya tidak berjumpa dengan bomoh yang tidak mengamalkan bacaan ayat suci al-Quran. Pergilah ke pusat rawatan Islam yang diiktiraf.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kalau ziarah kubur, jangan lupa siram air atas pusara insan tersayang. Memang rata-rata antara kita menjadi tabiat atau tradisi akan menyiram air selepas ziarah kubur arwah keluarga.
Namun begitu, apakah hukumnya bila seseorang itu melakukan perbuatan ini. Sebab ada di kalangan kita bukan sekadar menyiram air biasa, malah menyiram air mawar serta menabur bunga-bungaan.
Memetik perkongsian Pejabat Mufti Wilayah Persetuan, secara umumnya, ramai ulama Syafie berpendapat hukumnya harus bahkan ada pendapat menyatakan sunat kerana perbuatan Rasulullah SAW itu. Tetapi penggunaan air mawar pula dianggap sebagai makruh kerana dengan sebab pembelian dan pembaziran.
Kami nukilkan daripada kitab I’anah al-Talibin (2/135-136). Antara lain menyebut: “Dan (disunatkan) menyiram (menjirus) kubur dengan air agar debu-debu tanah tidak ditiup angin dan kerana bahawasanya Nabi SAW melakukan sedemikian pada kubur anakanda Baginda SAW, Saidina Ibrahim sebagaimana diriwayatkan oleh Imam Syafie dan juga pada kubur Saad bin Muaz sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam Ibn Majah.
Dan Nabi SAW telah memerintahkan dengannya (iaitu dengan menjirus air) pada kubur Saidina Uthman bin Mazh’un sebagaimana yang diriwayatkan oleh Imam al-Tirmizi.
Manakala yang mustahab adalah air tersebut suci lagi menyucikan dan sejuk (air mutlak) sebagai tafa’ul mudah-mudahan Allah menyejukkan kubur si mati.
Dan makruh menyiram atau menjirus air dengan air mawar atau seumpamanya kerana perbuatan tersebut adalah satu pembaziran dan mensia-siakan harta.”
Jangan Lupa Siram Air
Justeru, bagi mereka yang ingin melakukan dibolehkan dan lebih penting daripada itu adalah untuk berdoa kepada si mati kerana sabitdalam nas yang sahih.
Di samping itu menurut Ustaz Azhar Idrus, hukum menyiram kubur adalah bergantung kepada niat. Ini perkongsiannya:
Siram air atas kubur untuk ‘sejukkan mayat’?
Atau siram air atas kubur kerana kebersihan?
Kenapa perlu siram air atas kubur? Apa tujuan?
‘Saya tengok… Orang ziarah kubur mesti bawak air.’ Ada orang kata siram air atas kubur untuk sejukkan mayat.
Jika kita percaya, adakah lari akidah kita? Mohon penjelasan
Ulama ada menyebut, hukum jirus air atas kubur adalah harus tetapi dengan syarat. Tujuannya ialah:
1. Sebab baru tanam atau jenazah baru dikebumikan, kita jirus supaya tanahnya kemas.
2. Yang kedua, menghidupkan bunga-bunga, pokok-pokok yang hidup di sekitar kawasan kubur arwah supaya ia hidup lebih subur. Ketahuilah bahawa setiap yang hidup bertasbih kepada Allah. Dalam masa yang sama, tumpang rahmat kepada si mati jika Allah izinkan.
3. Yang ketiga supaya tanah di kawasan kubur tidak kering dan berdebu.
Bagi yang terlibat dalam banjir agak sukar untuk memastikan keadaan sekitar sentiasa bersih. Pakaian sudah tentunya sentiasa basah dek air banjir dan juga selut.Dalam...