Dunia semakin menghampiri penghujungnya. Sudah semakin banyak petanda akhir zaman yang muncul termasuk ujian peperangan, kurangnya bekalan makanan dan banyak lagi.
Disebut pada penghujung akhir zaman, Dajjal akan muncul di kawasan ini.
“Daripada Nuwwas bin Sam’an al Kilabi R.A, beliau berkata: Satu hari, Rasulullah S.A.W bercerita mengenai Dajjal, lalu menyebutnya dengan panjang lebar.. di antara yang disebut ialah: “Sesungguhnya ia (Dajjal) muncul di antara Syam dan Iraq, lalu dia merosakkan apa yang di sekitarnya.. Wahai hamba-hamba Allah, teguhkanlah peganganmu…”(Kanzul Ummal: 38740).
Dalam kitab hadis akhir zaman yang diriwayatkan Ahmad, disebutkan para pengikut dajjal dijelaskan dalam berbagai hadis. Namun sebahagian besar hadis menyebutkan, perempuan menjadi salah satu pengikut teramai dajjal.
Nabi shallallahualaihi wa sallam bersabda,
"Kebanyakan pengikut Dajjal, adalah orang yahudi dan kaum wanita" (HR. Ahmad).
Memetik satu hadis:-
"Dajjal akan turun ke Mirqonah (nama sebuah lembah) dan majoriti pengikutnya adalah kaum wanita, sampai-sampai ada seorang yang pergi ke isterinya, ibunya, puterinya, saudarinya dan bibiknya kemudian mengikatnya kerana khuatir keluar menuju Dajjal". (HR. Ahmad).
IKLAN
Dalam pada itu, kita diingatkan untuk memperbanyakkan melakukan amal dan menghindari hal tidak bermanfaat. Jauhi jadi peneraju maksiat atau hal yang berkaitan akhir zaman.Ini kerana pada zaman kemunculan Dajjal, ia adalah petanda bahawa dunia menghampiri kiamat.
Menyebut tentang pengikut dajjal terdiri dari ramai wanita, disebut karektor wanita akhir zaman dan inilah ciri-cirinya.
Antara lain ciri-ciri perempuan yang terkena tipu daya dajjal di akhir zaman adalah :
1. Tabarruj dan suka mempamarkan diri mereka di khalayak
Tabarruj adalah perempuan yang suka mempamerkan atau melihatkan perhiasaan mereka. Suka dan terlena dengan dunia dan bersenang-senang kerana dorongan hawa nafsu dunia yang besar. Melupakan dan berpaling dari akhirat.
2. Berpakaian tapi telanjang
Mereka ini perempuan yang suka berpakaian ketat, membentuk dan menonjolkan lekuk tubuh, mengenakan bahan pakaian yang tipis dan transparent serta pakaian yang tidak menutup auratnya dengan baik. Sementara perempuan dalam Islam diwajibkan untuk menutup auratnya.
IKLAN
3. Kufur kepada suami
Masih sering mengumpat dan tidak bersyukur kepada suami atas apa yang telah diberikan. Pada hal kewajiban perempuan setelah menikah itu harus taat pada suami, memperlakukan suami dengan baik dan menjaga kehormatan suami.
4. Perempuan yang meninggalkan solat
Perempuan yang sering meninggalkan solat dan menangguhkan solat walau mendengar seruan azan termasuk pada pengikut dajjal sebagai penghuni neraka. Tidak hanya untuk wanita saja, namun juga untuk laki-laki.
5. Perempuan yang membaca Al-Quran tapi hanya sampai di kerongkong
Maksudnya mereka ini adalah perempuan yang rajin membaca Al-Quran, namun hanya sepintas lalu membacanya saja dan tidak meresap ke dalam hati. Sehingga menunjukkan wanita ini gemar membaca Al-Qur'an namun akhlaknya tidak terpuji dan masih saja melakukan perbuatan tercela.
IKLAN
6. Perempuan yang mengabaikan fitnah Dajjal
Iaitu perempuan yang tidak takut dengan kedatangan dajjal dan tidak memohon perlindungan kepada Allah dari fitnah Dajjal. Ia tidak peduli dengan fitnah dajjal dan orang seperti inilah yang disukai Dajjal untuk menjadi pengikutnya.
7. Perempuan yang murtad
Wanita yang memilih untuk keluar dari menganut agama Islam kerana berbagai sebab dan faktor maka kelak akan termasuk dalam golongan pengikut dajjal.
Jika tidak ingin menjadi sebahagian dari golongan ini pada akhir zaman maka perkuatlah iman dan sentiasalah berdoa kepada Allah agar dibebaskan dari fitnah Dajjal.
Rasulullah Shallallahu alaihi wa sallam bersabda:
"Sesungguhnya di antara tanda-tanda akan datangnya hari kiamat adalah diangkatnya ilmu, merebaknya kebodohan, zina bermaharajalela, bermaharajalelanya khamar (minuman keras atau alkohol), sedikitnya jumlah laki-laki, banyaknya jumlah wanita sehingga lima puluh wanita dipimpin oleh satu orang laki-laki". (HR. Bukhari).
Dengan begitu, agar muslimah bisa membentengi diri dari fitnah dan tipu daya dajjal, maka haruslah terus menuntut ilmu, belajar dan mengamalkan ilmu agama agar tidak mudah terpedaya oleh perangkap dajjal yang fitnahnya sudah boleh dirasakan saat ini. Jadilah muslimah yang terus beramal soleh dan mendekatkan diri dalan ketaatan dan ketakwaan kepada Allah Ta'ala.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.
Pada kali ini, sekali lagi kami ditanya berkenaan dengan isu tiupan sangkakala. Justeru, Bayan Linnas pada kali ini kami tajukkan dengan Tiupan Sangkakala Pada Hari Kiamat. Semoga ia menambahkan lagi keimanan kita kepada Allah dan hari Akhirat yang menatijahkan ketakwaan dan amalan soleh untuk kita lakukan sebagai persediaan hamba kepada Tuan-nya.
Beriman kepada Hari Kiamat
Beriman kepada hari Akhirat merupakan salah satu rukun dari rukun iman, dan salah satu ‘aqidah dari ‘aqidah Islam yang asas. Ini kerana masalah kebangkitan pada hari akhirat merupakan landasan berdirinya ‘aqidah setelah permasalahan keesaan Allah SWT.
Beriman kepada terhadap segala perkara yang berlaku pada hari Akhirat dan tanda-tandanya merupakan keimanan terhadap perkara ghaib yang tidak dapat dijangkau oleh akal, dan tidak ada jalan untuk mengetahuinya kecuali melalui nas Ilahi atau Nabawi.
Betapa pentingnya hari yang agung ini, kita dapati (di dalam al-Quran) bahawa Allah SWT kerap kali menghubungkan iman kepada-Nya dengan beriman kepada hari Akhirat. (Lihat Asyrat al-Sa’ah (terj.), oleh Yusuf al-Wabil, hlm. 17-19)
Beriman kepada hari kiamat adalah salah satu daripada rukun Iman serta dituntut oleh Allah SWT melalui firman-Nya:
Maksudnya: Bukanlah perkara kebaikan itu hanya kamu menghadapkan muka ke pihak timur dan barat, tetapi kebaikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah, dan hari akhirat.”
Surah al-Baqarah (177)
Maka, hari kiamat itu akan terjadi setelah kesemua tanda-tandanya muncul dan apabila Allah SWT menitahkan malaikat-Nya untuk meniupkan sangkakala yang akan mematikan seluruh makhluknya.
Peristiwa Tiupan Sangkakala
Tiupan sangkakala ini telah dinyatakan di dalam al-Quran melalui firman Allah SWT:
Maksudnya: Dan (ingatkanlah) hari di tiup sangkakala, lalu terkejutlah – gerun gementar – makhluk-makhluk yang ada di langit dan yang ada di bumi, kecuali mereka yang dikehendaki Allah; dan kesemuanya akan datang kepadaNya dengan keadaan tunduk patuh.
Surah al-Naml (87)
Al-Maraghi berkata: “Wahai Rasul, ingatkanlah kepada mereka keadaan yang amat mengerikan ketika sangkakala ditiup. Saat itu, semua makhluk yang ada di langit dan di bumi berada dalam ketakutan melihat hari kebangkitan dan hari dikumpulkan seluruh makhluk kecuali orang yang mempunyai hati yang teguh terhadap Allah SWT.” (Lihat Tafsir al-Maraghi, 4/5085)
Perkataan الصُّور yang disebutkan di dalam ayat ini telah dijelaskan maknanya melalui hadith Baginda SAW yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Amr’ R.Anhuma:
جَاءَ أَعْرَابِيٌّ إِلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم فَقَالَ مَا الصُّورُ قَالَ “ قَرْنٌ يُنْفَخُ فِيهِ ”
Maksudnya: “Telah datang seorang Badwi kepada Nabi SAW, lalu berkata: “Apakah al-Sur?” Jawab Baginda: “(Semacam) tanduk yang digunakan untuk meniup.”
Riwayat al-Tirmizi (2430)
Sebahagian ulama’ menafsirkan tanduk dengan terompet. Para ulama’ berpendapat, alat tiupan tersebut ditaklifkan kepada malaikat Israfil untuk meniupkannya tanpa diketahui kadar besarnya alatan tersebut. (Lihat Mausu’ah al-Akhirah, hlm. 78)
Al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani menyatakan tiupan sangkakala ini akan ditiupkan oleh malaikat yang bernama Israfil dan hampir keseluruhan ulama’ tidak menolak bahawa malaikat Israfil yang ditugaskan oleh Allah SWT untuk meniupkan sangkakala. (Lihat Fath al-Bari, 11/368)
Malaikat Israfil sentiasa bersedia menanti arahan daripada Allah SWT sejak detik penciptaan lagi. Hal ini telah dinukilkan oleh Syeikh al-Hulaimi secara ijma’. Begitu juga berdasarkan hadith Wahab bin Munabbih yang menyebut secara nyata. (Lihat Mausu’ah al-Akhirah, hlm. 79)
Kejadian tiupan sangkakala ini berlaku sebanyak dua peringkat mengikut pendapat kebanyakan ulama’, iaitu:
Pertama, tiupan sangkakala akan menggegarkan hingga mematikan seluruh makhluk melainkan yang termaktub dalam kalangan mereka yang terkecuali.
Kedua, sesuai dengan kehendak Yang Maha Esa, ditiupkan sekali lagi oleh Malaikat Israfil dengan tiupan yang membangkitkan manusia. Hal ini sebagaimana yang diterangkan oleh Allah SWT di dalam kitabnya:
Maksudnya: Dan sudah tentu akan ditiup sangkakala, maka pada waktu itu matilah makhluk-makhluk yang ada di langit dan yang ada di bumi, kecuali sesiapa yang dikehendaki Allah (terkemudian matinya); kemudian ditiup sangkakala sekali lagi, maka dengan serta merta mereka bangun berdiri menunggu (kesudahan masing-masing).
Surah al-Zumar (68)
Imam al-Qurtubi dalam menjelaskan ayat di atas berkata: Ibn Abbas R.Anhuma menyebut bahawa dimaksudkan dengan tiupan sangkakala pertama ialah ketikamana matinya semua makhluk. (Lihat al-Jami’ li Ahkam al-Quran, 10/27)
Kemudian, perkara ini diperkuatkan lagi dengan hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Antara dua tiupan (sangkakala) adalah 40. Maka, (ada yang bertanya kepada Abu Hurairah) adakah 40 hari? Abu Hurairah berkata: “Aku enggan menjawab”. Adakah 40 bulan? Beliau berkata: “Aku enggan menjawab”. Adakah 40 tahun? “Aku enggan menjawab” Kemudian Abu Hurairah berkata: Lalu (selepas itu) Allah SWT menurunkan hujan. Kemudian (mayat-mayat) akan tumbuh (hidup) kembali seperti tumbuhnya sayuran, tiadalah pada manusia itu sesuatu melainkan reput semuanya kecuali satu bahagian tulang iaitu tulang punggung. Daripada tulang ini akan bercantum semula (manusia itu) pada hari kiamat.”
Riwayat al-Bukhari (4651) dan Muslim (2955)
Imam al-Nawawi mengatakan sebab Abu Hurairah RA mengulangi pendirian enggan menjawab soalan yang ditanyakan itu, kerana 40 itu hanyalah sebagai ringkasan kepada pengkhabaran. (Lihat al-Minhaj, 18/91)
Baginda Nabi SAW turut mengkhabarkan bahawa Baginda adalah orang pertama yang akan dibangkitkan pada tiupan yang kedua, seperti yang dinyatakan di dalam hadith riwayat Abu Hurairah RA, Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Sesungguhnya aku adalah orang yang terawal yang mendongak kepalaku setelah tiupan yang terakhir”
Riwayat al-Bukhari (337)
Al-Qastalani menyebut: Hadis di mana Rasulullah SAW mendapati Nabi Musa sedang bergantung di Arasy maka sabda Nabi, aku tidak ketahui adakah keadaan itu berlaku sebelum dia mati ketika tiupan pertama atau dia masih hidup selepas tiupan kedua sebelumku. Inilah yang dinyatakan oleh al-Karmani. Al-Dawudi berkata sebagaimana dihikayatkan daripada al-Safaqisi ucapannya, adakah demikian itu hingga akhir adalah waham. Ini kerana Nabi Musa telah dikuburkan dan akan dibangkitkan selepas tiupan. Maka bagaimana mungkin berlaku sebelumnya. Lantas dijawab bahawa hadis Abi Hurairah yang terdahulu berkenaan beberapa orang, maka manusia semua mati pada hari Kiamat dan aku juga mati bersama mereka kecuali akulah orang yang pertama bangkit. Maka didapati Musa memegang di tepi Arasy. Aku tidak ketahui sama ada dia juga mati dan bangkit sebelumku atau termasuk di kalangan yang dikecualikan oleh Allah. Perkataan sa’iqdimaksudkan dengan pengsan tatkala mendengar suara atau melihat sesuatu yang menggerunkan. Dan inilah yang berlaku dengan jelas berdasarkan riwayat ini berkaitan jaga atau sedar selepas tiupan kedua. (Lihat Irsyad al-Sari Syarh Sahih al-Bukhari, 11/30)
Sebahagian ulama’ berpendapat, tiupan sangkakala sebanyak tiga kali. Antaranya Ibn al-‘Arabi dan Ibn Kathir. Mereka menghujahkan nas:
Maksudnya: “Dan (ingatkanlah) hari di tiup sangkakala, lalu terkejutlah – gerun gementar – makhluk-makhluk yang ada di langit dan yang ada di bumi, kecuali mereka yang dikekhendaki Allah.”
Surah al-Naml (87)
Ayat ini menunjukkan tiga tiupan:
Tiupan al-faza’
Tiupan al-sa’iq
Tiupan al-ba’s
Akan tetapi, hadis-hadis menunjukkan secara nyata bahawa ia dikira dengan dua tiupan sahaja iaitu tiupan al-Sa’iq(tiupan mematikan) dan keduanya tiupan al-Ba’s (tiupan membangkitkan manusia) daripada kubur. (Lihat Mausu’ah al-Akhirah, hlm. 80)
Siapakah yang Dikecualikan oleh Allah Daripada Menerima Kematian Ketika Tiupan Sangkakala?
Para ulama’ telah khilaf, siapakah yang dikecualikan oleh Allah kepada beberapa pendapat:
Imam Ahmad berpendapat, mereka yang di dalam syurga dari kalangan bidadari dan al-wildan. Sebahagian muridnya menambah, penjaga syurga iaitu Ridhwan dan penjaga neraka, iaitu Malik.
Muqatil dan sebahagian ulama’ berpendapat, mereka adalah Jibril, Mika’il, Israfil dan Malakul Maut. Sebahagian mereka menambah, malaikat yang menanggung Arasy.
Abu al-Abbas al-Qurtubi memberi pendapat yang berlainan dengan katanya: Dikehendaki (dengan yang dikecualikan ialah) semua orang yang telah mati kerana mereka tiada kesan dan rasa. Justeru, mereka tidaklah ada lagi kematian ketika itu.
Tarjih: Imam al-Qurtubi berpendapat dengan menukilkan pandangan gurunya Abu al-Abbas, bahawa yang sahih adalah tiada sebarang nas yang sahih yang menentukan mereka yang terselamat daripada tiupan sangkakala dengan kebinasaan. Semua nas menunjukkan sifat muhtamal (andaian). (Lihat al-Tazkirah oleh Imam al-Qurtubi, hlm. 167)
Bagaimana Keadaan Manusia Ketika Tiupan Sangkakala?
Hal ini telah diterangkan dalam al-Quran al-Karim. Firman Allah SWT:
Maksudnya: “Wahai umat manusia, bertaqwalah kepada Tuhan kamu! Sesungguhnya gempa hari kiamat itu suatu perkara yang amat besar. Pada hari kamu melihat (peristiwa-peristiwa yang mengerikan) itu, tiap-tiap ibu penyusu akan melupakan anak yang disusukannya, dan tiap-tiap perempuan yang mengandung akan gugurkan anak yang dikandungnya; dan engkau akan melihat manusia mabuk, padahal mereka sebenarnya tidak mabuk, tetapi azab Allah amatlah berat, mengerikan.
Surah al-Hajj (1-2)
Ibn Kathir berkata: Ditiupkan dengan tiupan yang menakutkan sedangkan manusia berada di pasar-pasar mereka dengan kehidupan harian mereka, saling bertengkar dan bergaduh sepertimana adat mereka. Tiba-tiba Allah SWT memerintahkan Israfil untuk meniupkan sangkakala dengan panjangnya. Tidak ada yang kekal di atas muka bumi kecuali mendengar suara tempikan yang kuat sehingga kepala mereka terdongak ke atas langit. Kemudian semua manusia dipandu ke mahsyar dengan api yang mengelilingi mereka dari segenap penjuru. Firman Allah SWT:
Maksudnya: “Maka dengan itu, mereka tidak berpeluang membuat sebarang pesanan (wasiat atau lainnya) dan (kalau mereka berada di luar) mereka tidak sempat kembali kepada keluarganya.
Surah Yasin (50)
Kemudian ditiupkan sangkakala kedua yang mematikan semua yang hidup kecuali tinggallah Allah, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Kemudian, ditiup dengan tiupan kebangkitan setelah itu. (Lihat Mukhtasar Tafsir Ibn Kathir, 3/165)
Al-Maraghi berkata: “Wahai sekalian manusia, takutlah kepada seksaan Allah SWT, taatlah dan janganlah kamu menderhakai-Nya, kerjakan segala kewajipan yang diperintahkan kepada kamu dan tinggalkan segala perkara haram yang dilarang melakukannya. Khitab ayat ini ditujukan kepada mukallaf yang ada pada ketika ia diturunkan, juga kepada generasi mukallaf yang akan lahir selepas mereka sehingga ke hari kiamat. Kemudian Allah SWT mengemukakan beberapa faktor mengapa mereka diperintah untuk takut kepada seksaan-Nya.
Akibat goncangan yang terjadi ketika berlakunya hari kiamat, sebelum manusia dibangkitkan dari kuburnya. Maka ia dianggap kejadian yang amat dahsyat dan bahaya yang begitu besar; tidak ada seorang pun yang mengetahui bilakah berlakunya kiamat, kecuali Tuhan yang mengadakannya. Jika goncangan itu tidak dapat ditanggung oleh manusia, lantas apa yang terjadi pada mereka saat itu, seperti manusia dihimpunkan pada hari pembalasan dan hari penghisaban untuk menghitung segala amalan oleh Allah Yang Maha Tahu segala isi bumi dan langit, walaupun sebesar zarah. Kemudian Allah menghuraikan beberapa pemandangan yang menakutkan pada hari itu.
Kemudian digambarkan pada hari kiamat itu tentang manusia yang berada dalam kegoncangan, kebingungan dan kelalaian yang telah mencapai ke puncaknya. Sehinggakan ibu yang sedang menyusukan anaknya lalai terhadap anak yang sedang disusunya, padahal anak itu merupakan sesuatu yang merupakan paling berharga kepadanya. Bayangkan bagaimana seorang ibu lalai terhadap anaknya?
Manakala setiap wanita yang hamil akan mengalami keguguran iaitu janin yang di dalam rahimnya gugur sebelum tibanya waktu bersalin kerana takut terhadap hari kiamat. Al-Hasan ada mengatakan bahawa wanita yang menyusukan anaknya leka hingga berhenti daripada menyusui anaknya, manakala wanita hamil pula telah gugur kandungannya sebelum tiba waktunya melahirkan.
Pada hari itu, kamu dapat melihat manusia seolah-olah mabuk padahal mereka sebenarnya tidak mabuk. Tetapi keadaan itu berlaku kerana azab yang amat dahsyat sehingga akan mereka menjadi tidak sedar dan tidak mampu membezakan di antara yang batil dengan yang benar. Kelalaian ibu yang sedang menyusui dan keguguran kandungan wanita yang sedang hamil boleh jadi dimaksudkan sebagai perumpamaan untuk menunjukkan dahsyatnya apa yang berlaku pada hari itu. (Lihat Tafsir al-Maraghi, 4516-1518)
Sayyid Qutb berkata: Demikianlah dimulakan surah ini dengan ancaman dan penerangan secara umum yang membayangkan suasana dahsyat yang tidak dapat diungkapkan. Ia hanya mengatakan satu kejadian gempa dan kejadian gempa itu adalah suatu peristiwa yang amat besar tanpa memberi sesuatu penentuan dan sesuatu takrif.
Kemudian barulah dijelaskan dan ternyata bahawa kejadian itu lebih menakutkan dan mengerikan dari semata-mata ancaman. Ia menayangkan satu pemandangan yang melibatkan setiap ibu penyusu yang lupa anak susuannya. Dia melihat tetapi tidak Nampak dan dia bergerak tetapi tidak sedar, juga melibatkan setiap ibu hamil yang keguguran anak kandungannya kerana terlalu ngeri dan takut, dan seterusnya ia melibatkan seluruh manusia yang kelihatan dalam keadaan mabuk, tetapi mereka sebenarnya tidak mabuk. Keadaan mabuk mereka dapat dilihat dengan jelas pada pandangan-pandangan mata mereka yang terpinga-pinga dan pada langkah-langkah mereka yang terhuyung-hayang. Ia merupakan satu pandangan yang penuh sesak dengan perhimpunan manusia yang berasak-asak, yang hampir-hampir ternampak kepada pandangan mata di saat membaca ayat ini. Dan dapat dihayati sepenuhnya oleh daya khayal.
Kedahsyatan peristiwa itu menyebabkan seseorang itu menjadi lupa, kebingungan dan tidak sampai ke mana-mana. Ia merupakan satu peristiwa dahsyat yang tidak dapat diukur dengan saiz besarnya, tetapi dapat diukur dari kesan-kesannya yang dahsyat pada jiwa manusia iaitu pada hati ibu-ibu penyusu yang lupakan anak-anak susuan mereka, sedangkan seseorang ibu penyusu tidak lupakan anak susuannya yang sedang menyusu melainkan apabila dia berada dalam keadaan terlalu takut, yang menghapuskan segala saki-baki kesedarannya. Kesan-kesannya yang dahsyat itu juga dapat dilihat pada hati ibu-ibu hamil yang keguguran anak-anak kandung mereka dan pada hati manusia yang kelihatan mabuk, sedangkan mereka tidak mabuk. (Lihat Fi Zilal al-Quran, 11/127-128)
Penutup
Berdasarkan apa yang kami yang telah kami huraikan di atas, hendaklah setiap dari seorang muslim itu beriman dan percaya bahawa akan berlakunya tiupan sangkakala ini seperti yang telah tsabit di dalam al-Quran dan hadith.
Beriman dengan hari kiamat ini hendaklah disertakan bersama dengan amalan-amalan soleh untuk kita menghadapinya.
Semoga kisah-kisah berkaitan dengan hari kiamat ini akan menambah keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah SWT. Amin.
Baru-baru ini beliau berkongsi pandangannya yang berkata tidak perlu mengenakan jenama mewah untuk kelihatan bergaya sebaliknya yang penting keselesaan, yakin serta menutup aurat seperti seorang wanita Muslim.
Tambahnya lagi, dia tidak menilai seseorang daripada cara berpakaian kerana ia tidak melambangkan agama dan keindahan Islam seseorang itu terletak pada amalannya.
Malah di akhir postingnya dia juga turut memberi nasihat kepada followernya untuk terus istiqamah dan menjaga tertib dalam berpakaian.
My 2019 fashion style.. I studied fashion dulu.. 1 thing I understand about fashion is that,u dont need to wear Prada,Chanel or Louis Vuitton to makes you look fashionable.. Is how u carry out the design.. fashion means u feel comfortable and confident..but sad pemahaman org kita,fashion means kena hi end ala2 omputih.. sampai kadang2 klu org luaq tgk,dia tk tau org yg pakai tu agama apa.. i dont mean it has to be tudung labuh or pakai jubah,pakai seluaq or skirts,cause i dont judge people from what they wear. Islamnya seseorg itu terletak pada Rukun Islam dia,bukan baju dia,klu semua aurat tutup sekalipon nampak mata ja,tp Rukun Islam pon tk penah buat,yg tu bukan islam,setakat pakai jubah and tudung labuh ke lutut,pompuan arab yg bukan islam pon pakai yg sama.. .
Cuma,utk yg bertudung tu,bila org tgk,org tau hg tu islam.. tk kisah lah hg lilit tudung mcm mana pon.. .
Contoh mcm hakak,walaupon hakak mcm Jessica Alba,tp mmg tau dh hakak muslim.. klu Trumph tgk dia tembak teruih Walaupon langsung tk sempurna cara hakak tutup aurat..
You know what i mean? Jgn salah paham pulak.. dont manipulate my words hokey.. Moga kita teruih istiqomah..
I just need @properhijab to look like Jessica Alba.. I dont need LV,Prada or Fendi.. well well.. Thank you so @properhijab .
Biarpun jenama terkenal, pempengaruh Maryam You Narae atau lebih dikenali sebagai Maryam Durian Kimchi tahu mana yang terbaik buatnya sebagai muslim.
Tak Hormat
Apa yang dilalui personaliti media sosial ini juga antara diskriminasi ke atas wanita yang berhijab. Biarpun Maryam seorang mualaf dan baru saja mengenakan tudung, dia tegas dengan pendirian dan kecewa dengan insiden yang telah berlaku.
Maryam reject buka tudung untuk photoshoot sebab diorang (mereka) cakap kalau orang tanya cakap saja photoshoot itu buat sebelum saya pakai tudung. Allahuakhbar saya tak sanggup lah buat macam tu so saya reject terus.
Saya rasa macam tak percaya brand ni minta saya buat macam tu walaupun highly known brand di Malaysia tapi the mindset is like Where is your respect? Do you think money can buy everything?
You suruh saya buka tudung sebab brand you besar? You nak bagi 100k ke 1 juta ke there is no reason saya kena buka tudung.
Sekarang 2023 pun still happen ye situation macam ni?
Sampai sekarang saya tak percaya this happened to me..
Saudara Baru’ Buka Tudung
Tapi Alhamdulillah Allah kuatkan hati saya.
Ada juga orang minta saya pakai tudung sebab duit, tapi saya rasa tak selesa kalau buat macam tu sebab duit. Kalau tak dapat pun tak ada rasa rugi walaupun sebesar kuman.
Maryam doakan semoga tiada mualaf get this kind of situation…
Maryam Reject Photoshoot
Menurut laman web Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, aurat adalah anggota badan yang tidak boleh diperlihatkan oleh seorang lelaki mahupun wanita kepada orang lain.
Dalam erti kata mudah, aurat bermaksud sebagai apa-apa yang haram untuk dilihat.
Dalam Surah al-A’raf (26), Allah berfirman yang bermaksud:
“Wahai anak-anak Adam! Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepada kamu (bahan-bahan untuk) pakaian menutup aurat kamu, dan pakaian perhiasan; dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya.
‘Yang demikian itu adalah dari tanda-tanda (limpah kurnia) Allah (dan rahmat-Nya kepada hamba-hamba-Nya) supaya mereka mengenangnya (dan bersyukur).”
Duit Bukan Segalanya
Amat menyedihkan pabila terdapat sebilangan orang yang menyebarkan fahaman bahawa menjaga aurat itu memundurkan masyarakat.
Malahan, menjaga aurat itu seolah-olah seolah-olah ‘undang-undang paksaan’ yang tidak adil bagi wanita dan menyekat kebebasan hak individu.
Luahan Maryam ini mendapat pelbagai reaksi warganet dan rata-ratanya menyokong tindakannya:
kanisahkamarudin
What a shame brand tu! Mariam saudara baru pun tergamak suruh buat macam ni. Please reveal the brand Maryam, baru dia tahu macam mana rasa kena banned!!
faizaltahir
Subhanallah Allahuakbar. May Allah protect and guide you and the family always and may you be given strength in imaan. Amin Ya Allah.
nurhayatiishak
Dulu saya suka maryam sikit-sikit saja. Sekarang saya suka maryam banyak. Walaupun Maryam mualaf tapi Maryam lebih bijak dari selebriti perempuan Melayu Islam.
tiyahayati
Bagus!! Salute @maryamyunrrr ada pendirian and harga diri. Tak tamak dan jaga dignity especially industry yang sering ada isu exploitation due to lack of regulation.
ombak_rindu35
Buat kerana Allah inshaAllah di mudahkan. Alhamdulilah Maryam…
Kashoorga: Semoga Allah mempermudahkan urusan Maryam sekeluarga.
Ketika Ramadan yang lalu ramai yang begitu bersemangat untuk melakukan ibadah namun bila masuk Syawal semuanya hilang.
Semuanya menjadi lesu tambah lagi masing-masing sibuk dengan...