Setiap anak wajib memuliakan ibu bapa kerana Allah SWT meletakkan darjat kedua-dua ibu bapa sangat istimewa dalam kehidupan seorang anak. Ibu bapa merupakan insan yang telah menjaga dan membesarkan anak-anak dengan pelbagai karenah tanpa mengeluh penat dan lelah.
Namun di saat umur mereka semakin lanjut, ada kalanya ibu bapa diuji dengan keuzuran. Bagi yang biasa menjaga ibu bapa uzur akan faham betapa “lelahnya” melayan karenah itu tapi bagi yang tidak pernah menjaga orang sakit tambah-tambah lagi yang sudah nyanyuk dan uzur, hanya akan tahu melontarkan pertanyaan tanpa sedar ia menyakiti empunya diri.
Dalam satu perkongsian di Tik Tok@syedlagend1980 atau nama sebenarnya Syed Mohd Rafee bin Syed Ali tanpa segan menangis semasa berkongsi bahawa selepas menerima terlalu banyak pertanyaan dan barangkali kecaman, dirinya berjanji tidak akan membuat apa-apa lagi posting mengenai keuzuran ibunya.
Dalam video dimuatnaik di Tik Toknya @Syedlagend, menjelaskan dia menyedari mungkin ramai yang tidak senang dengan tindakannya yang tidak memakaikan ibunya lampin pakai buang selain mengakui penat membasuh baju-baju dipenuhi najis selain pernah meluahkan dirinya agak tidak sabar menjaga ibunya yang sedang uzur.
Meminta maaf banyak-banyak kerana berkongsi video ibunya terbaring uzur, @syedlagend menjelaskan sama ada dia memakaikan ibunya lampin pakai buang atau lapik plastik, ibunya sendiri akan membuang kesemuanya kembali kerana telah nyanyuk.
Katanya lagi, selama ini dirinya tidak pernah mengeluh, tak bercakap apa pun saat diuji menjaga ibunya yang sudah uzur itu.
IKLAN
Mengakui menjaga ibunya sepenuh masa sejak abahnya meninggal dunia tujuh tahun lalu @syedlagend menjelaskan diriya perlu kuat. Malah dia bertanggungjawab menjaga ibunya sepenuh masa serta berbakti kepada ibunya kerana itulah syurganya. Malah dia perlu sentiasa menukar baju ibunya selain perlu mengemop bilik yang biasanya berbau kencing dan najis saban hari.
Namun tindakannya berkongsi video-video berkenaan menerima pelbagai pertanyaan hingga satu ketika, dalam satu video lain yang dimuat naik beberapa jam selepas dirinya menangis itu @syedlagend berkongsi dia bukan penat atas tanggungjawabnya (menjaga ibunya) tapi penat dengan karenah manusia yang pandai menghukum tanpa memahami keadaan dirinya.
Semoga dirinya diberi kekuatan untuk terus menjaga ibunya yang sedang uzur itu dan semoga Allah mengangkat segala kesakitan ibunya dan diganti dengan lebih baik.
IKLAN
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
IKLAN
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Merancang keluarga semakin jadi pilihan pasangan berpendapatan rendah?Kehadiran cahayamata adalah rezeki daripada Allah. Dan anak itu pembawa rezeki. Namun terdapat kebimbangan di kalangan suami isteri apabila memikirkan kebajikan anak-anak akan terabai berikutan pendapatan keluarga yang kecil.
Hari ini, kos hidup semakin meningkat. Ia mendatangkan dilemma kepada ramai pasangan berpendapatan rendah, takut keperluan anak tak terpenuhi.
Kita ikuti penjelasan, mantan Mufti Wilayah Persekutuan, SS Datuk Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri tentang apakah hukumnya pasangan berpendapatan rendah mahu merancang keluarga. Mereka bimbang dengan keadaan ekonomi keluarga belum stabil.
Salam. Boleh saya tanya? Seseorang suami yang berpendapatan rendah, adakah perlu merancang keluarga?
JAWAPAN:
Waalaikumussalam wbt, Para ulama berbeza pandangan tentang hukum tanzim al-usrah atau perancangan keluarga atas alasan kemiskinan.
Pendapat pertama:
Bagi mereka yang tidak membenarkannya, mereka berhujah:
Rezeki itu berada dalam ketentuan Allah, dan Allahlah yang menetapkan pembahagian rezeki bagi setiap anak. Allah berfirman dalam al-Quran:
وَلاَتَقْتُلُواْأَوْلاَدَكُممِّنْإمْلاَقٍنَّحْنُنَرْزُقُكُمْوَإِيَّاهُمْ Maksudnya: Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan, (sebenarnya) Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu dan kepada mereka. Surah al-An’am, (6:151)
Penyerupaan amalan Jahiliyyah yang membunuh anak-anak mereka kerana takut miskin, sekalipun kaedah ini hanyalah menghalang lahirnya anak-anak. Namun tujuannya adalah sama, yakni takut miskin, maka hukum tujuan ialah hukum wasilah (sarana).
Rezeki itu adalah milik Allah, dan perancangan keluarga kerana takutkan kemiskinan ialah suatu bentuk sangka buruk kepada Allah. Maka sepatutnya seseorang itu bertawakal kepada Allah kerana Allah akan memberikan rezeki kepada siapa yang Dia ingini tanpa hisab. Wajib baginya berbaik sangka kepada Allah kerana seseorang itu tidak mengetahui hakikat kebaikan dan keperluan yang sebenar seperti yang ditentukan oleh Allah.
Firman Allah Taala: وَعَسَىأَنتَكْرَهُواْشَيْئاًوَهُوَخَيْرٌلَّكُمْوَعَسَىأَنتُحِبُّواْشَيْئاًوَهُوَشَرٌّلَّكُمْوَاللّهُيَعْلَمُوَأَنتُمْلاَتَعْلَمُونَ
Maksudnya: Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu, dan (ingatlah) Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu) sedang kamu tidak mengetahuinya. (Surah al-Baqarah, 2:216)
Pendapat kedua:
Bagi mereka yang membenarkannya, mereka memperincikan perancangan keluarga atau tanzim al-usrah kepada tanzim al-nasal (perancangan anak) dan tahdid al-nasal (membataskan anak).
Tanzim al-Nasal merujuk kepada usaha untuk menjarakkan anak dengan menggunakan kaedah-kaedah seperti memakan ubatan pil perancang, melakukan persetubuhan pada waktu tidak subur, memakai kondom, melakukan azal (ejakulasi luar rahim), dan mengeluarkan air mani daripada kemaluan wanita selepas selesai persetubuhan dan memasang peranti intrauterine (IUD) bagi tujuan pemandulan sementara.
Kaedah ini diharuskan dengan syarat-syarat:
Iktikad bahawa jika Allah ingin mengurniakan anak juga, tiada siapa yang boleh menghalang dan wajiblah pasangan memelihara kandungan dan menjaga maslahatnya.
Tidak mendatangkan kemudaratan kepada pasangan khususnya isteri.
Dilakukan dengan kebenaran dan persetujuan kedua-dua suami isteri.
Ini berdalilkan athar daripada Jabir RA: كُنَّانَعْزِلُعَلَىعَهْدِالنَّبِيِّصَلَّىاللهُعَلَيْهِوَسَلَّمَوَالقُرْآنُيَنْزِلُ
Maksudnya: Kami dahulu melakukan `azal pada zaman Rasulullah SAW sedangkan al-Quran sedang turun. Hadis riwayat Imam al-Bukhari (no. 5209) dalam al-Sahih
Ertinya, tiada larangan daripada al-Quran tentang perkara itu kerana jika ia dilarang nescaya al-Quran akan menyatakan larangan.
Dalam riwayat Abu Said al-Khudri bahawa Rasulullah SAW pernah ditanya tentang `azal, maka baginda menjawab:
Maksudnya: Apa yang baik atas kamu agar kamu tidak melakukannya, kerana Allah telah menulis siapakah yang menjadi Pencipta (bagi setiap sesuatu) sehingga Hari Kiamat.
Dalam riwayat Abu Said RA menyebut: لَيْسَتْنَفْسٌمَخْلُوقَةٌإِلَّااللَّهُخَالِقُهَا
Maksudnya: Tiada suatu nyawa pun yang diciptakan melainkan Allahlah Penciptanya. (Hadis riwayat Imam al-Bukhari . No. 7409)
Ertinya, jika Allah mengkehendaki seorang anak itu dikandungkan dan dilahirkan juga, tiada siapa yang boleh menghalang. Maka, pasangan yang merancang itu hendaklah reda, beramanah dan berasa tanggungjawab.
Manakala Tahdid al-Nasal menggunakan kaedah yang lebih melibatkan campur tangan perubatan yang kekal seperti pemandulan kekal dan melakukan pengguguran.
Kaedah ini dianggap haram kerana melibatkan pengubahan ciptaan Allah, merosakkan asas kehidupan dan melakukan pembunuhan. Ini juga tindakan yang menafikan Allah sebagai Pemberi Rezeki bagi ibu bapa dan anak-anak.
Apatah lagi jika ia dilakukan oleh wanita atau lelaki yang belum berkahwin. Pengecualian ialah bagi kes yang melibatkan masalah kesihatan yang mengancam nyawa seseorang wanita seperti risiko besar kematian atau menyebabkan masalah kesihatan yang kritikal bagi ibu akibat mengandung dan bersalin.
Maka ketika itu, boleh dilakukan pengguguran sebelum kandungan mencapai umur 120 hari daripada tarikh persenyawaan berlaku, atau 106 hari daripada hari terakhir haid.
Fatwa-fatwa ulama
Imam al-Ghazzali berpendapat pengguguran kandungan ialah haram mutlak sekalipun pada peringkat awal seperti nutfah kerana ianya asas kehidupan manusia.
Namun, beliau berpendapat bahawa azal ialah harus dan menyatakan beberapa niat syarie untuk melakukan azal antaranya ialah faktor ekonomi, kesihatan isteri, dan kecantikan isteri bagi tujuan kasih sayang berpanjangan antara pasangan bagi mengelakkan talaq.
Beliau juga menyatakan faktor yang fasid (rosak) yang tidak boleh diterima dan berdosa seperti takut untuk mendapat anak perempuan. Rujuk Ihya’ Ulum al-Din (2/52)
Persidangan Majma’ al-Fiqh al-Islami di bawah Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) di Kuwait pada 1-6 Jamadilakhir 1409 H bersamaan 15 Disember 1988 M telah memutuskan, antara lain:
Haramnya menghilangkan kemampuan reproduksi daripada lelaki atau pun wanita, seperti apa yang dikenali dengan pemandulan. Pengecualian diberikan dalam kes-kes darurat yang perlu ditimbang dengan kayu ukur yang Syarie.
Dibolehkan untuk mengawal secara sementara kemampuan reproduksi dengan tujuan menjarakkan antara tempoh-tempoh kehamilan, atau menghentikan bagi tempoh tertentu, jika terdapat keperluan yang diambil kira oleh Syarak.
Ini dilakukan berdasarkan persetujuan dan keredaan daripada perbincangan antara kedua pasangan yang sah, dengan syarat kaedah kawalan untuk tidak mendatangkan mudarat, berdasarkan kaedah yang tepat dengan syariat, dan tidak menzalimi kandungan yang sedia ada. Rujuk Majallah al-Majma’ Siri 4 (1/73)
Syeikh Atiyyah pada Mei, 1997 melalui Dar al-Ifta’ al-Misriyyah mengeluarkan fatwa atas soalan hukum melakukan pemandulan bagi tujuan perancangan keluarga bahawa dibolehkan pemandulan atas alasan kesihatan atau selainnya bagi tempoh tertentu, dengan syarat kemampuan untuk reproduksi itu kekal dan boleh digunakan kembali apabila masa berlalu.
Justeru, tidak boleh pemandulan itu dilakukan jika kesannya bersifat sempurna dan kekal sehingga hilang kemampuan dan fungsinya, melainkan wujudnya kemudaratan yang serius. Rujuk Fatawa Dar al-Ifta’ al-Misriyyah (47/10)
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-28 yang bersidang pada 29 Februari 1991 telah membincangkan Sistem Susuk Norplant Dalam Program Perancang Keluarga Kebangsaan.
Muzakarah telah memutuskan bahawa Sistem Susuk Norplant ini adalah harus digunakan. Penggunaan sistem ini hendaklah tertakluk kepada keputusan Muzakarah Kali Ke-12 pada 20 Januari 1977 yang memutuskan hukum mengenai Perancang Keluarga adalah seperti berikut:
Memandul lelaki dan perempuan hukumnya adalah haram.
Mencegah beranak atau menghadkan bilangan anak hukumnya adalah haram melainkan dengan sebab yang diharuskan oleh syarak bagi orang perseorangan.
Menyusun keluarga dari kesihatan, pelajaran dan kebahagiaan keluarga dengan cara yang selain daripada (1) dan (2) di atas adalah harus.
Kesimpulan
Berdasarkan soalan yang dikemukakan, merancang keluarga dibolehkan bagi kedua pasangan untuk menggunakan kaedah tanzim al-nasal yang diharuskan oleh Syarak bagi tujuan merancang keluarga dengan cara menjarakkan anak, bagi tujuan pengurusan ekonomi kerana berpendapatan rendah.
Ini perlu disertakan dengan niat bahawa jika Allah mengurniakan pasangan itu anak, maka tiada siapa yang boleh menghalang dan hendaklah pasangan itu redha kepada takdir Allah dan bersikap bertanggungjawab.
Wallahua’lam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tidak dinafikan sejak berita Pelan Rangsangan Ekonomi Rakyat Prihatin dibentang oleh Perdana Menteri kita, ramai yang mengucap syukur dengan pemberian berkenaan bagi meringankan beban sepanjang COVID-19 ini.
Namun begitu seperti biasa tetap ada suara-suara sumbang yang mempertikaikan pemberian ini dan memohon mereka juga turut diberi perhatian diberikan bantuan khusus.
Golongan yang dimaksudkan adalah sesetengah selebriti kita yang merasakan turut terkena tempias dengan penularan wabak pandemik ini.
Namun begitu, sebagai idola kepada masyarakat, mereka sebenarnya perlu lebih berusaha dan tidak mengharapkan bantuan kerajaan semata-mata.
Dalam satu perkongsian di laman sosial Facebook, Hafizul Hakim turut berkongsi bagaimana artis dikenali dengan nama Mohd Yusof Abdul Hamid atau Mr Os yang tidak malu untuk membawa teksi bagi menyara kehidupan.
Arwah tidak bergantung sepenuhnya pada kerja hasil seni sebaliknya membuat kerja lain untuk menampung kehidupan keluarganya.
Hasilnya anak-anaknya berjaya dalam bidang masing-masing dan salah seorang lulusan jurusan kedoktoran dari luar negara.
Ayuh, ikuti perkongsiannya.
Kisah Allahyarham Os
1. Kalau orang yang naik teksi dia tak cukup duit, dia tak berkira sangat, dia menderma. Contoh kalau tambang teksi RM25, dia bagi diskaun RM5.
2. Bayangkan ada 20 orang naik teksinya dalam sehari. Tiap seorang tambang RM25, sebanyak RM5 daripada tambang itu dia sedekah. Dalam sehari jumlah dermanya boleh cecah RM100.
Ini dikongsikan sendiri oleh pendakwah bebas Ustaz Hanafiah Abdul Malek dalam salah satu siri ceramahnya. Biarpun hidup jadi seorang pemandu teksi, Allahyarham jaga amalan sedekahnya.
Allah bagi keberkatan. Berkat ni bukan tengok pada jumlah RM kita dapat, tapi keseluruhan kebaikan yang datang dalam hidup. Allahu.
3. Anaknya, Dr. Syafiqah Hayra menerima Ijazah Sarjana Muda Perubatan dari Universiti Mansoura Mesir berkat susah payahnya menjadi pemandu teksi.
4. Antara kata-kata yang paling ‘inspiring’ daripada Mr Os yang saya baca sebelum ini:
“Sejak saya jadi pemandu teksi, dapat hantar anak belajar kedoktoran di Mesir. Berapalah sangat pendapatan jadi pemandu teksi. Tekan RM3, dapat RM3.”
Tapi kalau kita redha dengan rezeki Allah beri, RM3 insha Allah jadi RM3,000. RM3,000 jadi RM300,000. Dan seterusnya berganda.”
5. Saya yakin anaknya dibesarkan dengan kasih sayang dan agama yang kuat. Apa kata anaknya membuatkan saya sebak.
“Saya berniat pahala sepanjang berkhidmat jadi doktor ini diberikan kepada ibu dan abah saya.”
Allahyarham Mr Os telah kembali ke rahmatullah pada 5 April 2016. Beliau seharusnya layak diletak sebaris dengan lagenda artis tanahair.
Walaupun pernah menang Maharaja Lawak bersama Abon tahun 2012, dia tetap teruskan jadi pemandu teksi. Hadiah kemenangan masa itu berjumlah RM350,000.
Teringat dengan pesan Allahyaram ayahanda saya ketika beliau masih hidup,
“Jangan malu kalau hidup terlihat miskin. Tapi malulah ketika kita pura-pura kaya.”
Semoga kisah hidup seniman Mr Os menjadi ikutan dan contoh artis-artis kita di Malaysia. Mari sama-sama kita sedekahkan pahala surah Al Fatihah kepada Allahyarham.
Begitulah.
Hafizul Hakim Bin Mohamad Kerta Bahagia itu sederhana.
إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعون
“Ya Allah Ya Tuhanku ampunilah dia, rahmatilah dia, maafkanlah dia, muliakanlah kematiannya, lapangkanlah kuburnya, jadikanlah syurga sebagai ganti tempat tinggalnya dan berilah kesabaran kepada ahli keluarganya, semoga arwah di tempatkan di kalangan orang-orang yang beriman.”
Beby Toratora antara pempengaruh media sosial (influencer) terkenal yang mencari rezeki dengan membuat review mengenai makanan.
Mempunyai jumlah pengikut lebih setengah juta di instagramya, sudah pasti setiap makanan yang direview nampak sedap dan menyelerakan. Berilah apa saja, makanan itu nampak enak kerana dirinya makan dengan penuh selera.
Bahkan dengan rezeki membuat review makanan itu jugalah kehidupan keluarga yang dahulunya susah kerana dijaga oleh nenek dan masa yang sama ibunya sering bertukar-tukar kerja berubah di mana dirinya mampu memberikan kehidupan yang baik buat seluruh ahli keluarganya.
Pernah mengakui bukan semua suka dengan video makanan dikongsikannya kata Beby Toratora atau nama sebenarnya Nor Atierah Zulfatie Zulkifli dengan pendapatan itulah dirinya mampu memberi kebahagian buat seluruh ahli keluarganya termasuk membuat ibunya berasa bahagia dengan kehidupan dilalui mereka pada hari ini.
Namun mulut manusia selamanya tidak pernah senang dengan “rezeki” orang lain apabila di akuan Tik Toknya, ramai yang mempertikaikan cara dirinya menikmati tersebut. Bukan itu saja, ada yang menegur kerana mereka bimbang pengambilan makanan berlebihan boleh membawa masalah kepada kesihatannya di masa akan datang.
Bahkan lebih teruk, ada mengaitkan ketiadaan anak selepas berkahwin dengan Apit Johari sejak dua tahun lalu adalah kerana tabiat pemakanannya sedangkan mereka lupa rezeki anak itu datangnya dari Allah SWT.
Tidak hanya isu anak, isu bab makan dengan cara gelojoh turut dipertikaikan termasuk ada mengaitkan bab tudungnya dan makanan di reviewnya tanpa memikirkan hal ini boleh menyakiti hati orang lain.
Dalam satu perkongsian di Tik Toknya @bebytoratora, ada pengikutnya yang menulis kenyataan yang sensitif dan menyakitkan jiwa raga.
“Maaf ya sis. Bertudung labuh, makan banyak tu ikut perut sis. Tapi cara makan tu lahap + gelojoh. Biaq la cara makan beradab. Lagi elok sis. Memang la dibayar.
Ternyata perkongsian itu dibalas oleh Beby Toratora yang menyebut “kenapa kena sebut tudung labuh ya?”. Perangai saya buruk tapi jangan babit tudung,” tulisnya.
Ternyata perkongsian itu mendapat respon dari pengikutnya yang mengakui caranya tidak selahap dikatakan. Malah ramai memberinya kata-kata semangat berkaitan isu ini.
Seharusnya sentiasalah jaga hati orang lain kerana takut-takut “teguran” itu memberi azab kita di akhirat selagi tidak meminta maaf kepada orang yang kita sakiti itu.
Ibu atau bapa meninggal dunia dan kita tahu mereka ada meninggalkan puasa Ramadan kerana keuzurannya. Dalam hal ini wajibkah seorang anak qada puasa tersebut.
Persoalan...