Salah satu rukun tertib sebelum selesai solat adalah sujud sebelum kita duduk tahiyyat akhir. Sebenarnya ketika waktu sujud terakhir inilah jangan kita persiakan.

Banyak manfaat yang boleh kita perolehi ketika sujud terakhir ini. Menurut PU Amin jangan cepat-cepat bagun bila sujud. Ketika sujud terakhir adalah waktu paling dekat antara kita dengan Allah.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by PU Amin (@pencetusummah_amin) on

Diingatkan juga waktu sujud inilah kita minta 3 perkara. Pertama Minta masuk syurga, kedua Minta mati dalam Husnul Khotimah dan ketiga Minta sempat bertaubat sebelum mati.

IKLAN

Tambahnya lagi, nasib seseorang itu terletak pada pengakhirannya dan bukan pada bagaimana dia bermula. Posting peringatan ini telah di muat naik di laman sosial Instagramnya sebagai peringatan kita bersama.

Moga kita mendapat pengakhiran yang baik dalam hidup. Selamat dunia, selamat akhirat . Kaya dunia, kaya akhirat. Jangan cepat cepat bangun bila sujud. Sujud adalah waktu paling dekat antara kita dengan Allah..

Firman Allah SWT:

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱرۡكَعُواْ وَٱسۡجُدُواْۤ وَٱعۡبُدُواْ رَبَّكُمۡ وَٱفۡعَلُواْ ٱلۡخَيۡرَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ

Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman, rukuklah serta sujudlah (mengerjakan sembahyang), dan beribadatlah kepada Tuhan kamu (dengan mentauhidkanNya), serta kerjakanlah amal-amal kebajikan; supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat). (Al-Hajj: 77)

Artikel Berkaitan: Terselamat Dari Empat Perkara Menakutkan Jika Rajin Amalkan Doa Ini, Ketika Tahiyyat Akhir