‘Dianggap putuskan saf dan kurangkan pahala jemaah.’ Begini kedudukan kanak-kanak lelaki dalam saf solat berjemaah.
Menjadi kebiasaan dalam masyarakat kita, kanak-kanak sedari kecil dibawa ke masjid untuk menyemai dalam diri mereka rasa cintakan masjid dan solat berjemaah selain mengimarahkan masjid.
Tetapi timbul beberapa persoalan dan tanggapan bahawa kanak-kanak yang berada dalam saf orang dewasa ketika solat jemaah dianggap telah memutuskan saf dan mengurangkan pahala jemaah.
Sebenarnya bagaimana kedudukan terbaik bagi kanak-kanak lelaki ketika solat berjemaah. Ikuti perkongsian Dr Syed Shahridzan Ben-Agil ini baik-baik iya.
Soalan:
Saya ada kemusykilan tentang perincian saf kanak-kanak bersama orang dewasa. Semua sedia maklum dalam Mazhab Syafie, bila kanak-kanak mendahului orang dewasa di saf hadapan, orang dewasa tidak boleh tarik keluar kanak-kanak dari saf.
Soalan saya apakah yang dimaksudkan kanak-kanak dalam isu ini menurut Mazhab Syafie? Adakah semua peringkat kanak-kanak walaupun belum mumayyiz?
Kurangkan Pahala Jemaah
Jawapan:
Memang benar di sisi mazhab Syafie, kanak-kanak yang mendahului golongan dewasa yang lewat memenuhi ruang saf di hadapan tidak boleh dikeluarkan daripada saf dan dipindahkan ke saf yang belakang.
Perkara ini dinyatakan di dalam kitab Mughni al-Muhtaj:
لو سبق الصبيان بالحضور لم يؤخروا للرجال اللاحقين كما لو سبقوا إلى الصف الأول فإنهم أحق به على الصحيحء.
Ads
Maksudnya:
“Jika kanak-kanak lelaki hadir dahulu, maka kanak-kanak tersebut tidak diundurkan ke belakang untuk (memberi laluan) lelaki-lelaki baligh, sepertimana jika kanak-kanak lelaki mendahului pada saf yang pertama maka mereka berhak (untuk tetap pada saf tersebut) menurut pandangan yang sahih”.
Begini Kedudukan
Namun begitu, seorang kanak-kanak yang mendahului orang dewasa disunatkan beri keutamaan kepada golongan dewasa untuk mengisi ruang saf hadapan.
Ini dijelaskan di dalam rujukan yang sama:
)ويقف) إذا اجتمع الرجال وغيرهم (خلفه الرجال) أي خلف الإمام لفضلهم (ثم الصبيان) لأنهم من جنس الرجال.
Maksudnya:
“Apabila bertembung antara golongan lelaki dewasa dengan selain mereka(seperti kanak²), hendaklah lelaki dewasa berdiri di belakangnya, iaitu imam kerana kelebihan mereka, kemudian disusuli oleh kanak² kerana mereka termasuk dalam golongan lelaki.”
Kanak-Kanak Lelaki
Menurut kitab Bushra al-Karim, disunatkan mengikut susunan tertib yang telah dinyatakan oleh Rasulullah ﷺ, iaitu di belakang imam ialah golongan dewasa kemudian disusuli dengan kanak-kanak jika golongan dewasa tidak lewat.
Namun jika tidak selari dengan susunan ini maka hukumnya makruh yang boleh meluputkan sebahagian fadilat berjemaah:
وذلك لخبر مسلم: “ليليني منكم أولو الأحلام والنهي” أي: البالغون العاقلون، ثم الذين يلونهم ثلاثا، ومتى خولف الترتيب المذكور كره، وكذا كل مندوب يتعلق بالموقف وتفوت به فضيلة الجماعة.
Ads
Maksudnya:
“Ini(susunan saf) berdasarkan hadis riwayat Muslim: “Orang yang dewasa dan berakal dalam kalangan kamu hendaklah berada berhampiran di belakangku”, iaitu orang yang sudah baligh dan berakal “kemudian barisan saf yang berikutnya”, Baginda ﷺ menyebutnya sebanyak 3 kali.”
Apabila susunan yang dinyatakan ini diselisihi (daripada susunan yang sebenar) maka hukumnya makruh, begitu juga setiap perkara sunat yang berkaitan dengan kedudukan saf dan fadilat berjemaah luput disebabkannya(perbuatan makruh).”
Dalam Saf
Berbalik kepada soalan di atas, kanak-kanak yang layak mengisi ruang saf sebaris dengan dewasa di sisi ulama Syafi’iyyah ialah kanak-kanak yang sudah mencapai peringkat mumaiyiz.
Ini kerana menurut fuqaha kanak-kanak yang belum mumaiyiz makruh dibawa masuk ke dalam masjid. Perkara ini dinyatakan oleh Sheikhul Islam Zakaria al-Ansari di dalam kitab Asna al-Matolib:
والقول بكراهة دخول الصبيان المسجد ليس على إطلاقه بل يختص بمن لا تمييز له وبحاله لا طاعة فيها ولا حاجة إليها
Maksudnya:
“Kenyataan yang menyebut makruh membawa masuk kanak-kanak di dalam masjid bukanlah secara mutlak, bahkan khusus kanak-kanak yang belum mumaiyiz dengan keadaannya yang tidak sah ketaatan (ibadatnya) serta tiada keperluan(hajat).”
Ads
Kitab al-Nukat ‘ala al-Mukhtasarat al-Thalath karya Sheikh al-Iraqi menjelaskan kedudukan lagi bahawa haram membawa masuk kanak-kanak yang menanggung najis yang dikhuatiri mengotori masjid.
Namun jika tidak dikhuatiri mencemarkan masjid hukumnya makruh (ويؤيده أن إدخال الصبيان المسجد حرام مع غلبة التنجيس، ومكروه مع عدمها).
Solat Berjemaah
Kesimpulan, kanak-kanak mumaiyiz disunatkan beri keutamaan kepada orang dewasa untuk mengisi ruang saf di hadapan. Jika ada kekosongan di ruang hadapan maka kanak-kanak mumaiyiz berhak mengisinya sebaris dengan golongan dewasa.
Selain itu jika golongan dewasa lewat, maka kanak-kanak dibolehkan mengisi ruang kekosongan di saf hadapan dan orang dewasa tidak berhak menarik mereka keluar ke saf belakang. Makruh membawa masuk kanak-kanak yang belum mumaiyiz ke dalam masjid.
Kashoorga: Keutamaan saf hadapan tetap kepada lelaki dewasa, tetapi andaian bahawa kanak-kanak memutuskan saf dan mengurangkan pahala jemaah adalah tidak benar.
‘Jodoh saya belum sampai.’ Menginjak usia 40, Sherry tumpang gembira dengan rezeki jodoh dan zuriat orang sekeliling. Begitulah wanita yang positif, reda dengan setiap ketentuan Allah.
Namun begitu sebagai wanita dalam usia sebegini pasti akan disoal tentang jodoh apalagi dirinya merupakan seorang selebriti. Pasti sesekali akan ditanya.
“Kalau sudah ada keputusan mengenai ke arah itu (perkahwinan) pasti saya akan berkongsi kepada umum. Saya kurang selesa untuk menjawab mengenai perihal peribadi.”
Demikian ulas pelakon Sherry Ibrahim yang tidak terkecuali diajukan mengenai soal berumah tangga.
Menginjak Usia 40
Menginjak ke usia 40 tahun, Sherry turut tumpang gembira dengan rezeki jodoh dan zuriat mereka yang berada di sekelilingnya.
“Pada ketika ini memang saya gembira dengan diri saya sendiri. Bukan tidak mahu berkahwin, mungkin jodoh itu belum sampai lagi,” katanya.
Sherry Tumpang Gembira Dengan Rezeki
Berkongsi mengenai perkembangan terkini, Sherry teruja berjaya menurunkan sebanyak enam kilogram dan merancang untuk mengekalkan berat badannya itu.
“Saya bersenam tiga kali seminggu dan menjaga pemakanan dalam masa yang sama. Memandangkan saya suka makan benda manis, jadi saya mengawal pengambilan karbohidrat.
Jodoh & Zuriat Orang Sekeliling
“Berat badan saya turun secara mendadak sekitar tahun lalu kerana tuntutan kerja. Sudahlah sibuk dengan pelbagai benda, selera makan pun tiada.
“Alhamdulillah, selera makan saya sudah kembali namun harus dikawal. Tidak dinafikan ramai yang ingat saya sakit, namun saya bertenaga untuk beriadah,” cerita Sherry yang turut sibuk mengendalikan perniagaan salun rambutnya selain bakal memulakan penggambaran sebuah drama bersiri dalam tempoh terdekat.
Kashoorga: Semoga Allah memakbulkan segala impian dan doa Sherry. Amin.
Perasaan was-was semasa solat menyebabkan kita seakan hilang arah petunjuk tertib dan rukun solat. Ada sahaja yang kita teragak-agak, lupa seketika dan tersasul sama ada dalam pergerakan atau bacaan.
Keadaan ini boleh menyebabkan solat kita sama ada terus terbatal atau kurang pahalanya. Ia seakan ‘penyakit’ yang tiba-tiba muncul semasa solat. Kita cuba ketahui apakah amalan yang boleh membantu kita atasi rasa was was ini oleh ustaz Azhar Idrus.
Sungguhnya was-was itu ialah hembusan syaitan ke dalam hati manusia supaya jadi seorang itu sedih atau susah hati atau berpusing hatinya hingga tiada yakin ia akan sesuatu.
Syaitan yang mewaswaskan orang yang solat ini namanya Khanzab dan di antara amalan untuk menjauhkan Khanzab ini dari mewaswaskan kita ialah membaca :
“Wahai Rasulullah! Adalah syaitan itu menghalang aku dari sembahyangku dan dari bacaanku. Maka sabdanya : Yang demikian itu ialah syaitan yang disebut dengan Khanzab. Apabila kamu merasai kehadirannya maka mintalah berlindung dengan Allah daripadanya dan buat isyarat seperti meludah atas pihak kirimu tiga kali. Kata Uthman : Aku telah berbuat seperti itu dan Allah telah menghilangkan daripada aku.” (Hadith riwayat Muslim dan Al-Hakim dan At-Tabarani)
Dan antara amalan yang elok dilakukan ialah amalan yang disebut oleh Syeikh Sulaiman Al-Bujairimi :
Maksudnya: “… dia mengurniakan anak-anak perempuan kepada sesiapa yang dikehendakiNya, dan mengurniakan anak-anak lelaki kepada sesiapa yang dikehendaki Nya.” (Surah al-Syura : 49)
Maksudnya: “Atau Dia mengurniakan mereka kedua-duanya – anak-anak lelaki dan perempuan, dan Dia juga menjadikan sesiapa yang dikehendaki Nya mandul. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui, lagi Maha Kuasa.”(Surah al-Syura: 50).
Namun bukan semua pasangan dikurniakan anak dalam perkahwinan walau sudah berusaha dengan pelbagai cara baik secara tradisional mahu pun moden. Namun tidak salah untuk terus mencuba kerana semuanya atas aturan Allah SWT.
Dikongsi dari akaun Tik Tok @dr.zaidul_akbar yang juga seorang doktor perubatan serta pendakwah islam yang mempraktiskan pengubatan sunnah serta mengasaskan Jurus Sehat Rasulullah SAW di Indonesia ada berkongsi resepi minuman sunnah khusus bagi isteri-isteri yang susah hamil.
Dari perkongsiannya, Dr Zaidul menjelaskan dirinya ingin mengajar resepi menghasilkan sejenis minuman yang luar biasa yang kalau minum air ini bagi yang mengalami masalah period tak teratur, haidnya akan kembali normal.
“Bahan-bahannya ialah kunyit, serai, limau nipis, madu dan air suam-suam (panas). Campur kesemuanya sekali dan minum sehari sekali,” katanya.
Dari perkongsian pengikutnya, ada memaklumkan mereka meminum minuman ini dan dalam tempoh sebulan dirinya direzekikan mengandung. Katanya, dia mengamalkannya minum sebelum sarapan dan sekali lagi sebelum masuk tidur dan turut berselawat sebelum minum dengan niat agar dipermudahkan urusan mengandung.
Ada turut memaklumkan, selepas amalkan minuman sihat ini dalam tempoh enam bulan, akhirnya Allah memberinya peluang hamil dan perasaan ini sangat sukar diungkap selepas lama berjuang mendapatkan anak.
Cubalah, insya Allah atas izinnya, mereka yang sekian lama menjadi pejuang dua garisan akan memperoleh zuriat.
Sejak dari awal belajar solat semasa kecil kita sudah dibiasakan dengan satu lafaz zikir sewaktu rukuk dan sujud. Lafaz Subhana Rabbi al-‘Azimi wa Bihamdihi...