Buat masa ini kerajaan telah mengadakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sehingga 14 April 2020 bagi mengekang rantaian jaringan COVID-19.
Jadi semua orang tidak digalakkan keluar kecuali ada urusan tertentu seperti membeli barangan keperluan atau bekerja mengikut syarat ditetapkan.
Jadi kebanyakan membuat aktivitu sendiri bagi mengisi masa senggang sepanjang tempoh PKP ini. Dan salah satu amalan yang dilakukan adalah dengan mengaji al-Quran di rumah masing-masing.
Antara selebriti yang melakukannya adalah pelakon, pengacara versatil Alif Satar telah memperkenalkan sesi ‘Kuarantin Karake di laman Instagram miliknya.
Kuarantin Karaoke ini telah dimulakan sejak hari pertama kuarantin dan Alif telah berkongsi alunan indah surah Al-Kahfi. Hanya kapsyen ringkas diberikan kerana mahu warganet fokus pada bacaannya.
Quarantine Quran , al- Kahfi (The Cave)
Dalam video berkenaan Alif dilihat telah membaca 10 ayat pertama surah berkenaan.
Video berkenaan tular di laman sosial dan mendapat lebih tontonan dan rakan selebriti serta warganet turut memberi maklum balas yang baik.
Rata-rata teruja dan kagum dengan bacaan Alif Satar yang mengaji dengan suara merdu.
Terbaik @alifsatar
@alifsatar sejuk pequt mak
SubhaanAllah!
Recite al kahfi every friday and allah will give you the light until next friday 🙂 Alhumdulillah
I watched this and I think what a good job ur parents have done with u. Alhamdulillah and congratulations to them. I hope to do just as well for my own kids too InsyaaAllah.
Alhamdulillah ini lah yg patut dicontohi.. Bukan mcm segelintir artis2 selebriti2 yg gile main tiktok..
Tahniah bro 👏 Bg sy cara bacaan yg baikkk
Besar ganjarannya membaca surah al-kahfi nii
Sebenarnya banyak kelebihan jika kita membaca Surah Al-Kahfi ini terutama pada hari Jumaat akan terhindar dari fitnah dajjal.
Jika tidak mampu habiskan 110 ayat, elokan amalkan 10 ayat awal dan 10 ayat terakhir dalam Surah Al-Kahfi.
ARTIKEL BERKAITAN: Ini Kelebihan Baca Surah Al-Kahfi Di Awal & Akhir Ayat
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Siapakah 7 Orang Yang Memandikan Jenazah Rasulullah? Salah Seorangnya Adalah Ali Bin Abi Talib
Antara kewajipan seorang muslim adalah mengetahui perihal berkaitan Nabi Muhammad SAW. Daripada setiap pergerakan, percakapan, akhlak ketika Baginda hidup sehinggalah kewafatan Baginda SAW.
Berikut dibentangkan kisah akhir detik kehidupan Nabi SAW seperti yang diceritakan oleh Anas Bin Malik.
Kata beliau:
أَنَّ أَبَا بَكْرٍ كَانَ يُصَلِّي لَهُمْ فِي وَجَعِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، الَّذِي تُوُفِّيَ فِيهِ حَتَّى إِذَا كَانَ يَوْمُ الاِثْنَيْنِ وَهُمْ صُفُوفٌ فِي الصَّلاَةِ كَشَفَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، سِتْرَ الْحُجْرَةِ ، فَنَظَرَ إِلَيْنَا ، وَهُوَ قَائِمٌ كَأَنَّ وَجْهَهُ وَرَقَةُ مُصْحَفٍ ، ثُمَّ تَبَسَّمَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ضَاحِكًا قَالَ : فَبُهِتْنَا وَنَحْنُ فِي الصَّلاَةِ مِنْ فَرَحٍ بِخُرُوجِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، وَنَكَصَ أَبُو بَكْرٍ عَلَى عَقِبَيْهِ لِيَصِلَ الصَّفَّ ، وَظَنَّ أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خَارِجٌ لِلصَّلاَةِ ، فَأَشَارَ إِلَيْهِمْ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِيَدِهِ أَنْ أَتِمُّوا صَلاَتَكُمْ ، قَالَ : ثُمَّ دَخَلَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَأَرْخَى السِّتْرَ قَالَ : فَتُوُفِّيَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ يَوْمِهِ ذَلِكَ
Maksudnya: ”Sesungguhnya Abu Bakar mengetuai solat orang ramai ketika Nabi SAW sakit yang mana ia adalah kesakitan yang menyebabkan Rasulullah SAW wafat. Sehingga tiba hari isnin, orang ramai pada ketika itu berada di dalam saf. Kemudian Rasulullah SAW menyingkap tirai biliknya dan melihat kepada kami. Ketika itu, Baginda SAW sedang berdiri dan wajah Baginda seakan-akan seperti kertas mushaf. Kemudian Baginda tersenyum. Anas berkata : Maka kami pun terkejut dan berasa gembira apabila Rasulullah SAW keluar.
Pada ketika itu kami sedang dalam solat. Lalu Abu Bakar pun ke belakang sedikit untuk menyambungkan saf yang ada. Abu Bakar berbuat demikian kerana beliau menyangka Rasulullah SAW keluar untuk solat bersama. Lantas Rasulullah SAW memberi isyarat kepada orang ramai untuk menyempurnakan solat. Anas berkata lagi: Kemudian Rasulullah SAW masuk semula ke rumahnya dan menurunkan tirainya. Rasulullah SAW wafat pada hari tersebut.” Riwayat Muslim (874)
WAFAT HARI ISNIN
Menurut riwayat ini, Rasulullah SAW wafat pada hari Isnin. Kemudian berlakulah satu perbincangan di kalangan para sahabat berkenaan siapa yang bakal menggantikan Rasulullah SAW sebagai ketua yang akan menguruskan urusan umat Islam. Akhir perbincangan itu membawa satu resolusi iaitu memilih Abu Bakar sebagai khalifah bagi umat Islam.
Jenazah Rasulullah mula untuk diuruskan pada hari selasa. Ada beberapa orang para sahabat yang bertanggungjawab untuk memandikan jenazah Rasulullah SAW.
Ini berdasarkan riwayat sirah yang dinyatakan oleh Ibnu Hisyam di dalam kitab sirahnya:
قَالَ ابْنُ إسْحَاقَ : فَلَمّا بُويِعَ أَبُو بَكْر ٍ رَضِيَ اللّهُ عَنْهُ أَقْبَلَ النّاسُ عَلَى جَهَازِ رَسُولِ اللّهِ صَلّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلّمَ يَوْمَ الثّلَاثَاءِ فَحَدّثَنِي عَبْدُ اللّهِ بْنُ أَبِي بَكْرٍ وَحُسَيْنُ بْنُ عَبْدِ اللّهِ وَغَيْرُهُمَا مِنْ أَصْحَابِنَا : أَنّ عَلِيّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ، وَالْعَبّاسَ بْنَ عَبْدِ الْمُطّلِبِ ، وَالْفَضْلَ بْنَ الْعَبّاسِ وَقُثَمَ بْنَ الْعَبّاسِ ، وَأُسَامَةَ بْنَ زَيْدٍ وَشُقْرَانَ مَوْلَى رَسُولِ اللّهِ صَلّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلّمَ هُمْ الّذِينَ وُلُوا غَسْلَهُ وَأَنّ أَوْسَ بْنَ خَوْلِيّ . أَحَدَ بَنِي عَوْفِ بْنِ الْخَزْرَجِ ، قَالَ لِعَلِيّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ أَنْشُدُك اللّهَ يَا عَلِيّ وَحَظّنَا مِنْ رَسُولِ اللّهِ صَلّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلّمَ وَكَانَ أَوْسُ مِنْ أَصْحَابِ رَسُولِ اللّهِ صَلّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلّمَ وَأَهْلِ بَدْرٍ قَالَ اُدْخُلْ فَدَخَلَ فَجَلَسَ وَحَضَرَ غَسْلَ رَسُولِ اللّهِ صَلّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلّمَ فَأَسْنَدَهُ عَلِيّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ إلَى صَدْرِهِ وَكَانَ الْعَبّاسُ وَالْفَضْلُ وَقُثَمُ يُقَلّبُونَهُ مَعَهُ وَكَانَ أُسَامَةُ بْنُ زَيْدٍ وَشُقْرَانُ مَوْلَاهُ هُمَا اللّذَانِ يَصُبّانِ الْمَاءَ عَلَيْهِ وَعَلِيّ يُغَسّلُهُ قَدْ أَسْنَدَهُ إلَى صَدْرِهِ وَعَلَيْهِ قَمِيصُهُ يُدَلّكُهُ بِهِ مِنْ وَرَائِهِ لَا يُفْضَى بِيَدِهِ إلَى رَسُولِ اللّهِ صَلّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلّمَ وَعَلِيّ يَقُولُ بِأَبِي أَنْتَ وَأُمّي ، مَا أَطْيَبَك حَيّا وَمَيّتًا وَلَمْ يُرَ مِنْ رَسُولِ اللّهِ صَلّى اللّهُ عَلَيْهِ وَسَلّمَ شَيْءٌ مِمّا يُرَى مِنْ الْمَيّتِ
Maksudnya: ”Kata Ibnu Ishak: ketika mana Abu Bakar R.anhu telah dibaiah, orang ramai mula untuk menguruskan jenazah Rasulullah SAW pada hari selasa. Abdullah bin Abu Bakar,Husain bin Abdullah dan selain dari keduanya menceritakan kepada aku Ali bin Abi Talib, Abbas Bin Abdul Muttalib, Al-Fadhl Bin Abbas, Qutham Bin Abbas, Usamah Bin Zaid dan Syuqran Maula Rasulullaj adalah orang yang bertanggungjawab memandikan jenazah Nabi. Aus Bin Khauli salah seorang daripada Bani Auf Bin Khazraj berkata kepada Ali: Demi Allah wahai Ali, kami juga ada bahagian untuk menguruskan Rasulullah SAW. Aus merupakan sahabat Rasulullah dan juga di antara ahli Badar.
Kata Ali: masuklah. Maka Aus pun masuk, duduk dan turut memandikan Rasulullah SAW. Kemudian Ali menyandarkan jenazah Baginda ke dada beliau. Abbas, al-Fadhl dan Qutham memusingkan tubuh Baginda manakala Usamah Bin Zaid dan Syuqran kedua-duanya mencurahkan air. Pada masa yang sama Ali memandikan jenazah Rasulullah SAW. Beliau menyandarkan tubuh Baginda ke dadanya dan pada tubuh Baginda ada qamis yang beliau gunakan untuk menggosok bahagian belakang Baginda. Tangan beliau langsung tidak menyentuh tubuh Baginda. Lalu Ali berkata: Demi ayah dan ibuku, engkau ketika hidup mulia dan ketika wafat pun mulia. Dan tidak dilihat pada jenazah Rasulullah sesuatu (yang buruk) yang ada pada jenazah orang lain.”
TUJUH ORANG YANG TERLIBAT
Kesimpulannya, berdasarkan riwayat ini, ada 7 orang yang terlibat dalam memandikan jenazah Nabi SAW. Mereka itu ialah:
- Ali Bin Abi Talib
- Abbas Bin Abdul Muttalib
- Al-Fadhl Bin Abbas
- Qutham Bin Abbas
- Usamah Bin Zaid
- Syuqran Maula kepada Rasulullah
- Aus Bin Khauli
Semoga pencerahan yang diberikan menjawab persoalan yang dikemukakan. Semoga kita lebih mencintai Nabi SAW dengan membaca sirahnya dan sentiasa berdoa agar diberikan kekuatan untuk mengikut sunnahnya. Wallahu’alam.
Sumber kredit: FB: Mufti Wilayah Persekutuan, Sahibus Samahah Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Tersuka Tanpa Sengaja.’ Ini Hukumnya Mencintai Suami Orang Dalam Islam
‘Tersuka tanpa sengaja.’ Ini hukumnya mencintai suami orang dalam Islam. Perasaan cinta itu bukanlah sesuatu yang dilarang dalam Islam.
Cinta menurut Islam adalah fitrah. Setiap orang pasti ada cinta dalam hatinya. Dan memang benar, jatuh cinta adalah suatu perkara biasa.
Tetapi rasa cinta kepada suami orang adalah tak dibenarkan sama sekali. Seolah-olah kita sengaja mencintai suami milik wanita lain. Sebenarnya rasa cinta pada suami orang ini boleh dikawal dengan emosi yang matang.
Artikel Berkaitan:
‘Suami Yang Hebat Tidak Dedahkan Aib Isterinya.’ Block Saja Suami Orang, Jangan Layan!
Tersuka Tanpa Sengaja
Sesungguhnya Islam memandang serius berkaitan perasaan cinta ini kerana dalam Islam mengehadkan pergaulan dengan lelaki dan perempuan yang bukan mahram.
Jatuh cinta dalam Islam juga tidak seharusnya diungkapkan melalui hubungan kasih-kekasih. Larangan untuk “bercouple’ dalam Islam telah disebutkan dalam Al-Quran:
“Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.” (QS. Al Isra: 32)
Berbaik kepada hukum jatuh cinta atau menyayangi suami orang dalam Islam. Keadaan ini sering berlaku dalam masyarakat, malahan ada sesetengah wanita tanpa rasa bersalah mengakui jatuh cinta dengan suami orang.
Ini Hukumnya
Paling mengharukan apabila wanita perampas ini terang-terang mencintai lelaki yang sudah berkahwin dan kemudiannya meminta untuk berkahwin dengannya.
Pada pendapat anda bagaimana Islam memandang perkara ini?
Jika difikirkan secara logik, pastinya kita faham bahawa menyayangi suami orang adalah satu perbuatan yang tidak baik. Ulama juga berpendapat demikian. Menurut jumhur ulama, mencintai suami hingga merosakkan rumah tangga lelaki adalah haram.
Imam Al-Haitsami dalam kitabnya yang bertajuk Al-Zawajir’an Iqitiraf al-Kabair menjelaskan bahawa memutuskan hubungan wanita dengan suaminya adalah sesuatu yang haram. Perbuatan ini dikategorikan sebagai dosa besar.
Mencintai Suami Orang
Ini juga dijelaskan dalam beberapa hadis:
Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
“Barangsiapa yang menipu dan merusak (hubungan) seorang hamba dari tuannya, maka dia bukan dari golongan kami. Dan sesiapa yang merosakkan (hubungan) seorang wanita dengan suaminya, maka dia bukanlah dari golongan kami.”
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Tidak halal bagi seorang wanita meminta (suaminya) agar suaminya menceraikan wanita lain (yang menjadi isterinya) dengan tujuan wanita ini memonopoli ‘pelatnya’, sebenarnya dia. hak adalah apa yang telah ditetapkan untuknya sesuai dengan kedudukan wanita dalam Islam.
Dalam Islam
Pendapat Ulama:
Ulama Syafie berpendapat bahawa wanita yang mengganggu suami orang maka membinasakan rumah tangga lelaki tersebut. Kemudian boleh baginya meminta dikahwinkan setelah lelaki itu diceraikan.
Tetapi perbuatan ini adalah perbuatan fasik dan maksiat. Dia menanggung dosa yang besar di hadapan Allah Ta’ala.
Ulama Hanafi juga mempunyai pendapat yang sama dengan Syafie. Supaya mereka berkahwin selepas lelaki itu menceraikan isterinya. Tetapi perbuatan itu adalah perbuatan yang paling buruk dan akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak.
Ulama Maliki berbeza pendapat. Menurut mereka, wanita yang merosakkan rumah tangga orang lain. Kemudian dia meminta lelaki itu berkahwin selepas perceraian, maka hukum perkahwinan itu tidak sah. Kerana jalan yang diambil juga tidak baik.
Baca Di Sini:
“Anakku, Ini Wanita Paling Baik Buat Ayah Jatuh Cinta Setiap Hari”, Bersemut Ustaz Ebit Buat Isteri
Kashoorga: Sebelum tersasar jauh, lebih baik bunuh perasaan cinta yang membenih di hati. Jangan sampai terlalu turutkan rasa hati sendiri, tanpa sedar anda menyakiti banyak hati.
Sumber: DalamIslam.com
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Bercerai Atau Tidak, Keputusan Selepas Balik Umrah.’ Shuk & Sera Berbaik, Tunai Umrah Bersama
Bercerai atau tidak, keputusan selepas balik umrah.’ Shuk dan Sera berbaik, tunai umrah bersama. Perkara yang baik, apa salahnya diuar-uarkan.
Biarpun kemelut rumah tangga antara Shuk Sahar dan isterinya, Rossa Sera belum berakhir. Kedua mereka nampaknya enggan memanjang sengketa apabila dilihat memilih jalan berbaik dan menunaikan umrah di Makkah bersama.
Artikel Berkaitan:
‘Alhamdulillah Rezeki.’ Hargai Jasa 27 Tahun Setia Berkhidmat, Majikan Ini Taja Staf Tunai Umrah
Bercerai Atau Tidak
Berkongsi mengenai perkara itu, Sera mengakui, Shuk mengajaknya ke Tanah Suci Makkah untuk menunaikan umrah.
Kata Sera, pelawaan itu boleh diumpamakan permulaan baru selepas berdepan masalah rumah tangga, sejak beberapa tahun lalu.
“Ia umpama titik permulaan baharu buat kehidupan kami.
“Hanya bersama Shuk dan ada beberapa rakan perniagaan turut bersama. Ia boleh dikira sebagai lawatan umrah bersama rakan perniagaannya,” katanya.
Keputusan Selepas Balik Umrah
Bagaimanapun, mengulas perkembangan isu rumah tangganya, Sera hanya memohon orang ramai mendoakan kebahagiaan sama ada terus bersama atau sebaliknya.
“Keputusan mahkamah akan diketahui selepas kami pulang daripada mengerjakan umrah. Sama ada positif atau negatif, apa yang sudah berlaku, biarlah berlaku.
“Saya mahu melihat ke hadapan bersama anak-anak. Shuk juga mahu fokus pada perniagaannya.
Shuk & Sera Berbaik
“Jadi, saya dan Shuk ingin berubah menjadi lebih baik dan bertanggungjawab kepada anak-anak.
“Sebagai ibu, saya mahu fokus kepada anak-anak dan kerjaya, begitu juga Shuk.
Tunai Umrah Bersama
“Jadi, sekiranya apa sahaja yang berlaku saya mohon doakan kebahagiaan kami walaupun bersama atau tidak,” katanya.
Pada November tahun lalu, Sera telah memfailkan perceraian terhadap Shuk selepas pelawak itu didakwa curang.
Sebelum itu, Shuk dan Sera mendirikan rumah tangga pada 2015 dan dikurniakan dua cahaya mata, Nur Qurratu Ain, 6 dan Nur Assyifatu Aimi, 3.
Baca Di Sini:
Kashoorga : Semoga ada sinar bagi pasangan ini, kadang-kadang bila berkali-kali diuji, insyallah dihujungnya Allah kurnikan pelangi indah. Insyallah.
Sumber : Berita Harian
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Dosa Bulanan Wanita, Sengaja Tangguh Mandi Wajib!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI