Saling melengkapi antara satu sama lain, begitulah namanya jodoh.
‘Alhamdulillah sepanjang bersama tak pernah bergaduh.’ Suami, isteri beza 38 tahun sering dianggap bapa dan anak kerana perbezaan usia yang jauh.
Benarlah kalau sudah jodoh, beza usia ibarat bapa adan anak juga boleh bersatu. Siapa kita untuk menidakkan kuasa Allah. Seperti mana kisah pasangan suami, isteri ini.
Beza umur 38 tahun antara Nur Arelya Azahar, 24, dan suami, Mohamed Saman, 62, sering menimbulkan kekeliruan sehingga ramai beranggapan mereka adalah pasangan anak dan ayah.
Bagaimanapun, situasi tersebut tidak menjadi halangan buat pasangan duda dan dara itu untuk terus menyulam kasih sehingga gelagat romantik mereka tular selepas video yang dimuat naik di TikTok menimbulkan rasa kagum dalam kalangan warganet melihat kemesraan mereka.
Berkongsi kisah percintaan itu, Nur Arelya yang merupakan anak keempat daripada lima beradik berkata, dia mula berkenalan dengan suami pada tahun 2019 semasa bekerja di sebuah kedai makan.
IKLAN
“Suami suka makan nasi kerabu Golok yang dibuat oleh saya, boleh dikatakan setiap hari.
“Sehinggalah pada tahun 2020, kami mulai rapat selepas kematian ayah saya. Bermula dari situ hubungan kami bertambah erat sehingga jatuh cinta dan mengambil keputusan untuk bernikah pada November 2021,” katanya ketika ditemui di rumah mereka di Kampung Jabi, Binjal, Kota Bahru, Kelantan.
Suami, Isteri Beza 38 Tahun
Menurut peniaga kosmetik itu, sikap penyabar, memahami yang ditunjukkan oleh Mohamed menyebabkan dia tertarik untuk berkongsi kasih.
Tambah Nur Arelya, pada awalnya ramai terkejut dengan keputusan ‘berani mati’ untuk berkahwin dengan bekas pesara Pejabat Tanah dan Jajahan Kota Bharu yang sudah berusia 59 tahun.
“Ketika itu usia saya 21 tahun dan ramai yang kurang bersetuju dengan keputusan tersebut,” katanya.
IKLAN
Dalam masa yang sama, jelas Nur Arelya, jodoh mereka sungguh kuat apabila berjaya menempuh alam berumah tangga dan usia perkahwinan sudah menginjak ke tahun ketiga.
“Alhamdulillah, sepanjang hidup bersama, kami tidak pernah bergaduh malah kasih sayang yang diberikan oleh suami membuatkan saya terlupa tentang perbezaan umur yang ketara.
“Kami juga saling menjaga antara satu sama lain. Suami menghidap diabetes manakala saya adalah pesakit bipolar dan tidak boleh tinggal berseorangan terutama dalam gelap,” katanya.
Sering Dianggap Bapa & Anak
Bagi Nur Arelya, Mohamed seorang suami yang baik walaupun sudah di peringkat warga emas tetapi dia memahami jiwa isteri yang masih muda.
Sementara itu, menurut Mohamed dia tidak terfikir untuk mencari pengganti selepas kematian isteri. Namun manusia merancang, Allah yang menentukan.
IKLAN
Bapa kepada lima orang anak itu memberitahu, dia bersyukur selepas dipertemukan dengan isteri yang sudi menerimanya walaupun sudah berusia dan yakin Nur Arelya dapat menjaganya sehingga akhir hayat.
Jika merindui insan tersayang atau seseorang yang telah meninggal dunia, maka lepaskan lah kerinduan itu dengan mendoakannya atau boleh sahaja menziarahi kuburnya. Amalan menziarahi kubur merupakan amalan sunnah yang dianjurkan dalam Islam.
Sesungguhnya apabila kita menziarahi kubur, ia akan cepat memberikan kesedaran kepada kita bahawa hidup di dunia ini hanyalah persinggahan sebelum ke dunia akhirat. Namun tahukah kita bahawa, tatkala kita berziarah, mayat kenal akan siapa yang menziarahi kuburnya? Kita dengarkan penjelasan ustaz Azhar Idrus tentang hal ini.
Bapa saya telah meninggal dunia 12 tahun dahulu.Saya selalu ziarah kuburnya.Adakah arwah bapa saya tahu ketika saya ziarah ke kuburnya?
JAWAPAN :
Sungguhnya apabila seorang ziarah akan kubur maka mayat mengetahui dengan kedatangannya itu dan kenal akan orang yang ziarah dan akan menjawab salam yang diucapkan oleh yang menziarah kerana berdalilkan beberapa hadis yang menyebut tentang perkara ini.
“Sungguhnya segala hadis dan perkataan sahabat menunjukkan atas bahawasanya orang yang ziarah apabila datang ke kubur nescaya sekalian penghuni kubur akan tahu dengan kedatangannya dan mendengar akan salamnya dan menjawab salamnya dan merasa terhibur dengan kedatangannya.”
Diriwayatkan daripada Abdullah bin Abbas r.a. berkata :
“Tiada dari seorang kamu yang lalu ia pada kubur saudaranya yang beriman, yang dia kenal akan yang menziarah itu ketika di dunia, lalu yang ziarah itu memberi salam atasnya melainkan mayat itu pasti mengenalinya dan mayat itu menjawab akan salam atasnya.”(Hadis marfu’ riwayat Ibnu Abdil Barri)
Berkata bekas Mufti negeri Mesir Syeikh Abdul latif Hamzah :
“Orang yang telah mati mengambil menfaat dengan doa dan istighfar bagi mereka oleh orang yang ziarah dan orang yang telah mati itu gembira dengan kedatangan mereka.” (Majlis Fatwa Negeri Mesir)
Gambar sekadar hiasan
KESIMPULAN
Apabila diziarah akan kubur seorang Islam nescaya penghuni kubur tersebut tahu dan kenal siapa yang menziarahnya itu jika dia pernah kenalinya di dunia dan apabila yang ziarah memberi salam nescaya penghuni kubur itu menjawab salamnya dan penghuni kubur merasa suka dengan kedatangan saudara mara yang menziarahinya.
Wallahua’lam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Dari bangku sekolah lagi, kita diajar agar menjauhkan diri dari perbuatan memiliki harta haram.
Kita tahu betapa besarnya dosa memperoleh harta secara haram. Selagi syaitan wujud menghasut dan merosakkan nafsu manusia, selagi itu lah kita tidak kering dengan dosa.
Saban hari ada sahaja berita tentang penyelewangan wang syarikat, ketirisan, riba, mencuri, merompak, memeras ugut dan banyak lagi perbuatan terkutuk menjurus kepada pemilikan harta haram.
Jika sempat bertaubat dengan membersihkan segala harta haram itu sebelum mati, InsyaAllah kita tidak hadapi masalah untuk ke syurga. Audit diri, lihat bagaimana kita dapat membersihkannya.
1. Musnah Atau Tinggalkan Harta Haram Segera!
Sebarang rezeki yang diperoleh dari pekerjaan haram haruslah ditinggalkan atau dimusnahkan segera. Sebagai contoh, jika anda bekerja di tempat yang berkaitan dengan penghasilan, penjualan, pemasaran dan pengendalian arak, maka bersegeralah berhenti, walau apa pun alasannya.
2. Hentikan Menjual Barang Haram
Jika anda memiliki kedai jualan, pastikan tiada satu pun barang jualan menggunakan bahan-bahan haram. Contohnya barang yang mengandungi lemak babi.
Lemak babi adalah haram, tidak boleh dijual, maka pastikan barang yang dijual bebas dari unsur haram. Perniagaan kita malah lebih berkat lagi apabila kita bertegas dalam hal ini.
3. Bertaubatlah Bersungguh-sungguh
Apa pun juga dosa yang kita lakukan, dengan hanya kesungguhan bertaubat sahaja dapat membersihkan dosa kita dan harta yang kita terima dari perbuatan haram.
Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan tinggalkan sisa riba (yang belum dipungut) jika kamu orang-orang yang beriman. Maka jika kamu tidak mengerjakan (meninggalkan sisa riba), maka ketahuilah, bahawa Allah dan RasulNya akan memerangimu. Dan jika kamu bertaubat (dari pengambilan riba), maka bagimu pokok hartamu: kamu tidak menganiaya dan tidak (pula) dianiaya. [al-Baqarah 2: 278-279]
4. Rendahkan Diri, Pergilah Minta Maaf Pada Yang Dizalimi
Dikisahkan bahwa suatu hari Safwan ibn Umayyah r.a tidur di masjid Nabi SAW berbantalkan bajunya. Di saat terlelap dalam tidurnya, bajunya dicuri oleh seseorang. Namun, pencuri bajunya itu berhasil ditangkap dan segera dihadapkan kepada Rasulullah SAW. Maka segera Baginda memerintahkan agar sesuai hukum mencuri dalam Islam pencuri itu dipotong tangannya.
Mengetahui pencuri bajunya akan segera dipotong tangannya, Safwan r.a merasa hiba, sehingga dia berkata kepada Rasulullah SAW,”Wahai Rasulullah SAW, apakah tangannya akan engkau potong kerana dia mencuri bajuku? Ketahuilah bahawa aku telah menghalalkan bajuku untuknya.” Rasulullah SAW menganggapi ucapan Safwan r.a dengan bersabda: “Mengapa tidak engkau maafkan sebelum engkau melaporkannya kepadaku?
5. Maklum & Menyesali Perbuatan Buruk
Menyesal, kerana telah memakan atau menggunakan barang yang haram untuk dimakan atau digunakan serta bertekad untuk tidak mengulanginya.
Jangan lupa memanjatkan doa pengampunan dosa kepada Allah atas dosa memakan atau menggunakan harta yang haram untuk digunakan.
6. Memulangkan Semula Kepada Yang Berhak
Apabila harta haram tersebut diharamkan disebabkan cara mendapatkannya yang terlarang, maka wajib untuk mengembalikan harta tersebut kepada pemiliknya atau meminta untuk dimaafkan. Baik pemiliknya adalah perseorangan atau institusi atau organisasi dan lain-lain.
Rasulullah SAW bersabda: “Janganlah engkau mengambil barang milik temanmu, baik hanya sekadar bermain-main atau bersungguh-sungguh. Dan bila engkau mengambil barang milik saudaramu, maka segera kembalikanlah kepadanya.”
7. Mengakui Perbuatan Kepada Yang Dizalimi
Pada hadis lain Nabi SAW bersabda: “Barangsiapa pernah melakukan tindak kezaliman kepada seseorang, baik dalam urusan harga dirinya, atau hal lainnya, maka segeralah dia meminta untuk dimaafkan, sebelum tiba hari yang tiada lagi dinar atau dirham.
Bila hari itu telah tiba maka akan diambilkan dari pahala amal salehnya dan diberikan kepada orang yang dia zalimi sebesar tindak kezalimannya. Dan bila dia tidak memiliki pahala kebaikan, maka akan diambilkan dari dosa-dosa orang yangd ia zalimi dan akan dipikulkan kepadanya”
8. Didermakan Kepada Masyarakat
Segala harta haram didermakan atau disalurkan untuk kepentingan masyarakat Islam tanpa mengira siapa dan di mana. Demikian pendapat Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah.
Derma yang disalurkan itu boleh sahaja berbentuk pemberian wang atau derma fizikal asalkan untuk manfaat orang ramai. Niatkan untuk orang yang dizalimi tersebut serta niatkan untuk menyucikan diri dari dosa harta haram.
9. Diberikan Kepada Fakir Miskin
Boleh juga disalurkan pada maslahat kaum muslimin dan fakir miskin selain untuk masjid. Demikian pendapat ulama Lajnah Ad Daimah Kerajaan Saudi Arabia.
Harta haram tersebut tidak boleh disalurkan untuk pembangunan masjid kerana harta tersebut haruslah berasal dari harta yang suci.
Harta haram didermakan untuk tujuan ke jalan Allah, iaitu untuk jihad di jalan Allah. Demikian pendapat terakhir dari Ibnu Taimiyah.
Jihad ada pelbagai cara dan antaranya membantu keperluan berperang umat muslim yang melawan kafir dan sebagainya.
11. Disumbangkan Kepada Korban Peperangan Atau Bencana Alam
Sekiranya harta haram yang dicuri tidak mampu dikembalikan disebabkan suatu hal, misalnya disebabkan tidak tahu di mana orang itu tinggal atau alasan lain, wang atau benda yang haram tersebut boleh diberikan kepada yang amat memerlukan bantuan seperti korban peperangan, bencana alam, kecelakaan seperti apa yang berlaku di Lubnan.
Namun harta tersebut tidak dihitung sebagai sedekah atau amal. Ia hanya untuk membersihkan dan dalam rangka menyucikan diri saja.
Jika harta didapat dari sesuatu yang tidak baik itu telah meninggal dunia orang yang bersangkutan, maka ia perlu diberikan kepada ahli warisnya dan dengan taubat serta permintaan maaf terlebih dahulu, tentunya memang harus diperlukan keberanian untuk mengakui perbuatan silam.
Namun tentu hal itu jauh lebih baik daripada nantinya mendapat balasan yang berat di akhirat.
13. Disumbangkan Dengan Niat Sedekah Untuk Yang Dizalimi
Jika harta didapat dari menzalimi orang lain seperti mencuri dan tidak boleh pula mengembalikannya, harta itu boleh disumbangkan kepada yang memerlukan dengan meniatkan sedekah untuk orang yang dizalimi dahulu.
Kashoorga: Apa pun juga, yang paling utama jangan diulangi perbuatan terkutuk memburu harta haram. Berusaha keraslah dengan mencari rezeki halal
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Adat dalam perkahwinan adalah harus selagi mana kepercayaan dan ritual tersebut tidak membawa kepada khurafat. Sebenarnya adat perkahwinan dalam sesebuah masyarakat itu tidak salah.
Namun janganlah pula berlebihan hingga bercanggah dengan hukum agama. Tidak dinafikan, masing-masing ingin melakukan yang terbaik dalam mengadakan majlis pertunangan dan perkahwinan, tapi perlulah berhati-hati dalam mengikut trend.
Ikuti perkongsian Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang ini berkaitan adat dalam perkahwinan Melayu adakah ianya haram jika diikuti.
Soalan:
Apakah hukum bagi adat-adat seperti berikut.
1) Adat menyarung cincin ketika bertunang.
2) Adat menyarung cincin setelah akad nikah (adat batal air sembahyang).
3) Bersanding di khakayak ramai ketika walimah contohnya di hadapan dewan (tanpa melakukan sebarang upacara khurafat, sekadar duduk dengan menjaga batas aurat).
Pertunangan Dalam Islam
Pertunangan atau khitbah bermaksud menzahirkan keinginan untuk mengahwini seorang wanita yang tertentu, dan wanita tersebut menyampaikan hasrat tersebut kepada walinya.
Apabila lamaran ini dipersetujui oleh wanita atau keluarganya,maka telah sempurnalah lamaran antara kedua-dua pihak. [Lihat al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, jilid 9, halaman 3]
Maksudnya: “Dan tidak ada dosa bagi kamu semua meminang wanita-wanita itu dengan kiasan/ sindiran”.
Imam Khatib al-Syarbini menyatakan dalam kitabnya mengenai definisi khitbah:
الخطبة التماس الخاطب النكاح من جهة المخطوبة
Maksudnya:
Khitbah itu ialah pertanyaan untuk melangsungkan pernikahan yang dilakukan oleh pihak pelamar (lelaki) kepada pihak yang dilamar (perempuan). [Lihat Mughni al-Muhtaj, jilid 3, halaman 183]
Dalam mazhab Syafie, hukum khitbah ini adalah disunatkan berdasarkan perbuatan Rasulullah SAW yang melamar Aisyah binti Abu Bakar dan Hafsah binti Umar.
Adalah Harus Selagi Mana
Perkahwinan Dalam Islam
Islam menggalakkan umatnya untuk berkahwin kerana ia merupakan fitrah yang ditetapkan oleh Allah SWT dan juga salah satu sunnah Rasulullah SAW.
Firman Allah SWT:
وَمِن كُلِّ شَيۡءٍ خَلَقۡنَا زَوۡجَيۡنِ لَعَلَّكُمۡ تَذَكَّرُونَ
Maksudnya:
“Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingati (kekuasaan Kami dan mentauhidkan Kami) akan kebesaran Allah.”
[Surah al-Dzariyat: 49]
Sebuah perkahwinan akan dianggap sah sekiranya memenuhi rukun-rukun dan syarat-syarat seperti yang telah ditetapkan syarak.
Dr. Muhammad Zuhaili telah menyebut dalam kitabnya bahawa tidak akan sempurna akad nikah itu melainkan dengan memenuhi rukun-rukunnya dan melengkapi syarat-syarat bagi setiap rukun tersebut.
Beliau juga memperincikan rukun-rukun nikah kepada enam perkara iaitu sighah (ijab dan qabul), al-‘aqidan (pengantin lelaki dan wali), pengantin perempuan dan dua orang saksi.
Adat Menyarung Cincin Ketika Pertunangan dan Perkahwinan
Pada asalnya, perbuatan menyarung cincin bukanlah tuntutan syarak melainkan hanyalah adat turun temurun bagi masyarakat Melayu semata-mata.
Lazimnya, mengikut adat masyarakat Melayu ketika pertunangan, cincin bertunang akan disarungkan oleh wakil keluarga lelaki yang kebiasaannya bakal ibu mertua kepada bakal pengantin perempuan sebagai tanda atau simbolik untuk ke arah perhubungan yang serius iaitu menjadikan wanita tersebut sebagai isteri.
Begitu juga adat menyarung cincin setelah akad nikah. Ia bukanlah satu rukun atau syarat dalam menentukan bahawa akad itu sah atau tidak kerana ia tidak termasuk dalam rukun nikah bahkan merupakan satu adat yang juga dipanggil sebagai acara batal air sembahyang.
Menurut sebuah kaedah fiqh:
الأصل في العادات الإباحة إلا ما ورد عن الشارع تحريمه
Maksudnya: “Asal pada adat itu adalah harus kecuali apa yang datang daripada syarak akan pengharamannya.”
Kepercayaan & Ritual Tersebut
Justeru, adat kebiasaan yang dilakukan oleh sesuatu masyarakat itu adalah harus selagi mana tidak terdapatnya perkara atau dalil yang mengharamkan adat kebiasaan tersebut.
Misalnya terdapat sebarang kepercayaan atau ritual berkenaan adat tersebut yang boleh membawa kepada khurafat dan syirik.
Berbalik kepada persoalan yang diajukan, kami berpendapat adat menyarung cincin ketika bertunang merupakan adat yang harus dan tidak bercanggah selagi mana tiada perkara yang melanggar syarak dilakukan.
Sebagai contoh, si lelaki sendiri menyarungkan cincin tunang kepada bakal isterinya atau terdapat kepercayaan bahawa dengan pemakaian cincin itu, ia akan membina ikatan yang kuat antara bakal pasangan pengantin.
Keyakinan yang sebegini adalah bertentangan dengan syarak, maka hendaklah ditinggalkan.
Begitu juga dengan adat batal air sembahyang iaitu dengan menyarungkan cincin antara pasangan pengantin harus dilakukan dengan syarat tiada perbuatan lain dilakukan antara suami isteri yang melampaui batas syarak yang tidak sepatutnya dipertontonkan di hadapan khalayak ramai.
Namun, kami juga berpendapat adalah lebih baik sekiranya dilakukan secara bertutup tanpa menjadi tatapan umum.
Bersanding Ketika Walimah
Bersanding dikatakan tujuannya adalah untuk mempertontonkan pengantin kepada hadirin. Perkara ini berbalik kepada hukum asal melihat wanita bagi lelaki ajnabi.
Menurut para ulama, lelaki ajnabi diharamkan melihat wanita ajnabiah walaupun bukan dengan tujuan syahwat sekiranya tiada sebab yang mengharuskan baginya melihat wanita tersebut.
Namun, sekiranya terdapat sebab yang dibenarkan syarak seperti meminang, dalam majlis pengajian, berubat dan ketika berjual beli maka tiada masalah untuk lelaki ajnabi melihat wanita ajnabiah.
Jika ada golongan yang mengatakan bahawa tujuan diadakan persandingan mengikut adat ialah untuk memperkenalkan kepada ahli keluarga dan orang ramai kedua-dua pengantin.
Maka kami katakan, tiada masalah jika ingin memperkenalkan kedua-dua pengantin kepada orang yang hadir dengan syarat, adab-adab dan batasan-batasan diraikan dan dijaga dengan baik.
Tidak Membawa Kepada Khurafat
Di antara adab-adab dan batasan-batasan yang perlu dititik-beratkan ketika bersanding adalah:
Sekiranya mengadakan pelamin, perlu diingatkan bahawa ia tidak dilakukan secara berlebihan yang menjurus kepada pembaziran serta tidak berlaku percampuran lelaki dan perempuan.
Adat bertepung tawar dan menabur beras kunyit tambahan yang disertai dengan jampi dan mantera adalah haram dilakukan. Sebaliknya, adalah lebih baik sekiranya dilaksanakan majlis doa selamat bagi mendoakan pasangan pengantin.
Pasangan pengantin perlulah menjaga etika berpakaian iaitu pakaian yang menutup keseluruhan aurat bagi lelaki dan wanita, pakaian yang tebal dan tidak jarang sehingga menampakkan warna kulit dan pakaian yang longgar sehingga tidak menampakkan bentuk tubuh.
Berhias termasuk make-up sekadarnya, berpadalah dengan kecantikan asli yang diberikan Allah SWT, tanpa berlebih-lebihan sehingga tidak menghiraukan batasan syarak dalam perhiasan diri seperti bertabarruj dan membazir.
Harus Selagi Tidak Keterlaluan
Berbalik kepada persoalan yang diajukan, berdasarkan huraian di atas kami berpandangan bahawa hukum asal untuk bersanding ini adalah harus.
Namun, terdapat perkara-perkara yang berlaku di sebaliknya yang menyebabkan perbuatan tersebut menjadi haram, seperti bertepung tawar, jampi serapah, percampuran bebas lelaki dan wanita, mendedahkan aurat atau mempertontonkan pengantin perempuan kepada lelaki ajnabi secara terbuka dengan perhiasan yang berlebihan dan juga melakukan pembaziran.
Sekiranya kesemua perkara ini dapat dielakkan maka tiadalah masalah bagi kita meraikan adat tersebut. Sebaliknya, jika perkara yang disebutkan seperti di atas tidak dapat diraikan atau dilaksanakan, maka hukumnya tetap menjadi haram.
Kita selalu fikir, apabila kita lakukan amal kebaikan, pastinya Allah akan balas dengan pahala atau kebaikan juga. Ini apa yang selalu diajar di sekolah dahulu.