Isi Kandungan
ToggleDoa apa pun juga amat disukai Allah, termasuk lah doa dipertemukan dengan calon suami atau isteri serta rumahtangga bahagia memang sasaran kebanyakan kita dalam hidup ini. Bagi si bujang, usaha dah banyak dilakukan untuk bertemu jodoh sesuai. Namun semuanya hampa. Bagai ada yang tak kena.
Bagi yang sudah berkahwin pula, rumahtangga aman damai memang jadi dambaan.
Selisih faham, gaduh manja-maja perkara biasa, sebab kita bukan pasangan sempurna pun. Namun jika sering bergaduh besar, maka perlu ada usaha untuk perbaiki hubungan.
Jangan terus salahkan takdir atau putus asa. Cepat putus asa adalah tanda kita tidak beriman. Kita ada Allah untuk memohon pertolongan.
Artikel berkaitan:Jodoh Suami Panas Baran, Bisikkan Je Doa Ini Di Telinganya Senyap-Senyap
Artikel berkaitan: Kelebihan Kuasa I Love You Dalam Rumahtangga, Perlu Diucap Setiap Saat Tanpa Jemu
Bagaimana caranya? Mudah sahaja. Amalkan secara konsisten bacaan surah Yusuf & Thoha selepas solat subuh.
Insya Allah, melihatkan konsistensi, kita akan dikurniakan rezeki yang tak ternilai iaitu bertemu jodoh dan persefahaman antara suami isteri.
Allah lembutkan hati, tenangkan fikiran kita maka apa juga masalah mendatang ia dapat diatasi secara matang. Kebahagiaan ini sukar dijual beli dan ia jugalah punca mengalirnya rezeki masuk dengan lancar, kerana ada keberkatan dalam rumahtangga.
Kita ikuti perkongsian rumahtangga bahagia amalan ustaz Mujahidin Al Banjari dari Pusat Perubatan Islam Al-Mujahidin
Baca dua ayat ini selepas solat subuh sebanyak tiga kali atau lebih :
1. Bacalah surah Yusuf, ayat 4
2. Kemudian sambung surah Thoha, ayat 39
Kelebihan lain ayat surah-surah ini:
Boleh juga diberi dalam minuman pada suami atau isteri. Baca ayat di atas sebanyak 7 kali dan selawat 7 kali. InsyaAllah hubungan suami isteri tambah intim atau juga boleh dibaca sebelum tidur.
Amalkan membaca ayat di atas semasa hendak temuduga kerja, InsyaAllah akan dipermudahkan.
Jika dibaca setiap kali selepas solat-solat fardhu sebanyak 3 kali, in shaa Allah akan dikasihi semua orang.
Doa ini juga baik diamalkan pada yang sukar dapat jodoh. Baca doa di atas lalu sapu di muka 3 kali sebelum keluar rumah.
Kashoorga: Banyak fadilat ayat-ayat ini. Rugi sangat jika tidak diamalkan.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Berkahwin Di Bulan Syawal Benarkah Ia Sunnah Yang Digalakkan. Ini Penjelasannya!
Syukur kepada Allah kerana umur kita disampaikan kepada bulan Syawal. Setelah satu bulan penuh mendekatkan diri kepada Allah SWT, semoga semangat ibadah kita di bulan Syawal ini tidak menurun. Yang fardu dan yang sunah tetap dikerjakan.
Umum mengetahui sunnahnya puasa enam hari di bulan syawal. Walau bagaimanapun ada yang berpendapat bahawa berkahwin di bulan Syawal juga merupakan amalan sunnah.
Pada dasarnya perkahwinan tidak terikat dengan waktu tertentu. Bila-bila sahaja boleh berkahwin, hari apapun dan bulan apapun seseorang boleh berkahwin.
Ini kerana dalam aqidah Islam tidak ada yang namanya hari dan bulan buruk, hari dan bulan sial untuk sebuah perkahwinan. Semua waktu adalah baik.
Berikut perkongsian daripada Dr. Kamilin Jamilin
Adakah Berkahwin Pada Bulan Itu Sunnah Yang Dianjurkan?
1. Ramai yang beranggapan bahawa bernikah pada bulan Syawal merupakan tuntutan sunnah dan ajuran syarak berdasarkan hadis berikut:
قالت عائشة: «تزوَّجني رسول الله صلى الله عليه وسلم في شوال، وبنى بي في شوال، فأيُّ نساءِ رسولِ الله صلى الله عليه وسلم كان أحظى عندهُ منِّي؟»، قال: «وكانت عائشةُ رضي الله عنها تستحبُّ أن تُدخلَ نساءَها في شوالٍ».
Kata ‘Aisyah RA: “Rasulullah SAW menikahiku di bulan Syawal, dan mengadakan malam pertama denganku di bulan Syawal. Isteri manakah yang lebih mendapat perhatian baginda selain dariku?”.
Salah seorang perawi mengatakan: “Aisyah menyukai jika suami melakukan malam pertama di bulan Syawal” [riwayat Muslim].
2. Hakikatnya jika kita melihat teks hadis, tiada tuntutan khas dari Rasulullah SAW sendiri untuk membina rumah tangga pada bulan Syawal mahupun mana-mana bulan lain. Dalam hadis tersebut, ‘Aisyah RA hanya menceritakan tentang waktu pernikahannya dengan baginda sahaja dan menyukai wanita lain berkahwin pada bulan yang sama beliau dikahwini baginda kerana karakternya yang begitu berbangga akan hubungan eratnya dengan suami tercinta.
3. Sekiranya hanya kerana kelangsungan perkahwinan baginda dengan ‘Aisyah RA pada bulan Syawal boleh dihukum sunnah, nescaya kita perlu mensunnahkan juga perkahwinan pada bulan-bulan lain, kerana perkahwinan baginda dengan para isterinya yang lain tidak terhad pada bulan Syawal semata, bahkan pelbagai bulan lain mengikut persefahaman dan keadaan.
Ada isteri baginda yang dikahwini pada bulan Muharram, Sya’ban dan Dzul Qe’dah.
4. Jika kita melihat konteks hadis pula, masyarakat arab pasca Jahiliyyah dahulu sememangnya dipenuhi unsur khurafat dalam kepercayaan mereka, sehingga mereka tidak menggemari perkahwinan pada bulan Syawal kerana dianggap membawa sial. Justeru Rasulullah SAW mahu memecahkan tradisi karut ini dengan berkahwin pada bulan Syawal.
5. Maka yang sunnah itu ialah berkahwin di kala sudah memiliki kemampuan, sedangkan berkahwin pada bulan Syawal itu menjadi sunnah jika masih ada di kalangan masyarakat setempat yang memiliki kepercayaan seperti masyarakat Jahiliyyah dahulu. Dalam erti kata lain, berkahwin pada mana-mana bulan yang dianggap memiliki kepercayaan mengarut oleh masyarakat setempat merupakan anjuran sunnah demi meluruskan tauhid masyarakat.
Jika tiada, maka tiadalah signifikannya.
Sumber Kredit: Dr. Kamilin Jamilin
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Saat Diuji Gempa Bumi, Rasulullah Ajar Bacakan Doa Ini Untuk Keselamatan Diri
Saat ini negara jiran iaitu Indonesia dilanda gempa bumi. Dalam kejadian, awal pagi bermula jam 9.35 pagi, satu gempa sederhana berukuran 5.0 skala ritcher diikuti gempa kuat berskala 6.2 magnitud berlaku di Pekan Baru, Indonesia yang mengakibatkan gegaran kuat namun tidak sampai menghasilkan tsunami.
Hal ini disahkan oleh Badan Meteorologi, Klimatologi, dan Geofisika (BMKG) Indonesia melalui satu ciapan di Twitter.
Gempa berlaku pada 17 kilometer (km) ke timur laut Pasaman Barat pada kedalaman 10 kilometer. Kesan dari gegaran ini lebih kurang 500 km dari lokasi kuat gempa, gegaran ini turut dirasai di beberapa kawasan di Lembah Klang termasuk Kuala Lumpur, Port Klang dan Cyberjaya.
Saat diuji dengan gempa bumi, apa perlu kita lakukan selain menyelamatkan diri?
Sebagai seorang muslim, Islam mengajarkan umatnya untuk memperbanyakkan zikir dan doa memohon perlindungan kepada Allah SWT saat gempa bumi tengah menimpa kita.
Sesuai dengan sabda Rasulullah yang diriwayatkan dalam hadits Imam An-Nasa'i dari Abu Al-Yasar.
Berikut adalah rangkuman doa boleh kita baca ketika gempa atau musibah lain yang berlaku.
ﺍَﻟﻠَّﻬُﻢّ ﺇِﻧّﻲْ ﺃَﺳْﺄَﻟُﻚَ ﺧَﻴْﺮَﻫَﺎ ﻭَﺧَﻴْﺮَ ﻣَﺎ ﻓِﻴْﻬَﺎ، ﻭَﺧَﻴْﺮَ ﻣَﺎ ﺃَﺭْﺳَﻠْﺖَ ﺑِﻪِ؛ ﻭَﺃَﻋُﻮْﺫُ ﺑِﻚَ ﻣِﻦْ ﺷَﺮِّﻫَﺎ، ﻭَﺷَﺮِّﻣَﺎﻓِﻴْﻬَﺎ ﻭَﺷَﺮِّﻣَﺎ ﺃَﺭْﺳَﻠْﺖَ ﺑِﻪِ
Bacaan rumi:- Allâhumma innî asaluka khairaha wa khaira mâ fîhâ, wa khaira mâ arsalta bihi, wa a'ûdzubika min syarrihâ, wa syarri mâ fîhâ wa syarri mâ arsalta bihi.
Ertinya:-"Ya Allah, aku memohon kehadratMu kebaikan atas apa yang terjadi, dan kebaikan apa yang di dalamnya, dan kebaikan atas apa yang Engkau kirimkan dengan kejadian ini. Dan aku memohon perlindungan kepadaMu dari keburukan atas apa yang terjadi dan keburukan atas apa yang terjadi di dalamnya, dan aku juga memohon perlindungan kepadaMu atas apa-apa yang Engkau kirimkan." (HR An Nasa'i)
Atau boleh juga membaca doa memohon perlindungan gempa bumi sesuai dengan sunnah berikut ini. Ia dibaca oleh Nabi Nuh saat memohon perlindungan dari Allah untuk diselamatkan dari bencana alam. Ini bacaan doanya.
قَالَ رَبِّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ أَنْ أَسْأَلَكَ مَا لَيْسَ لِي بِهِ عِلْمٌ ۖ وَإِلَّا تَغْفِرْ لِي وَتَرْحَمْنِي أَكُنْ مِنَ الْخَاسِرِينَ
Bacaan rumi:- Rabbi innii 'a'uu dubika ann as alaka maa laisa lii bihi 'ilmun wa illaa tag firlii wa tar ham nii akum minal khaa siriin
Ertinya: "Ya Tuhanku, sungguh aku berlindung kepadaMu dari memohon sesuatu yang aku tidak mengetahui hakikatnya. Sekiranya Engkau tidak memberi ampunan serta tidak menaruh belas kasihan kepadaku, nescaya aku akan termasuk golongan orang-orang yang merugi," (QS Hud: 47).
Doa ini pula boleh dibaca oleh mereka yang terkena gempa seperti diajar Rasulullah SAW diriwayatkan oleh Imam Muslim.
إنّاَ للهِ وإنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ اللَّهُمَّ أجِرْنِي فِي مُصِيبَتي وأَخْلِفْ لِي خَيْراً مِنْه
Bacaan rumi:- "Innalillahi wa inna ilaihi raji'un, Allahumma ajirhum fii mushibatihim, wa akhlif lahum khoiran minha".
Ertinya: "Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan sesungguhnya akan kembali kepada-Nya. Ya Allah, berilah mereka pahala dalam musibah mereka dan gantilah dengan yang lebih baik."
Saat gempa bumi atau bencana alam lain, yang boleh dilakukan oleh umat muslim hanyalah memohon dan meminta perlindungan pada Allah SWT melalui bacaan doa ketika gempa bumi sesuai sunnah di atas. Selain membaca doa, umat muslim juga bisa berzikir mengingat Allah SWT saat bencana tengah berlaku.
Semoga kita semua dalam lindungan Allah SWT.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Ustaz Segera” Pertikai Imam Al Bukhari Di Twitter! Ini Kelayakan Bergelar Pakar Hadis, Perlu Hafal Lebih 300,000 Hadis Serta Sanad Lengkap
Media sosial menjadi medan mudah menyebarkan pelbagai ilmu. Ada menyampaikan ilmu dakwah, hiburan, kewangan dan lain-lain mengikut apa yang mereka fikirkan. Namun sejak semalam, kecoh ada invidivu yang telah menulis info mempertikaikan mengenai Imam Al Bukhari sekaligus mendatangkan kekeliruan bagi yang mula mendalami agama.
Hal ini ternyata telah membuatkan ramai Ustaz-ustaz berkelayakan “membalas” kenyataan tersebut. Isu ini turut diulas oleh pengguna fb Syapik Hassan yang menulis panjang lebar di fbnya.
Ini sebahagian dari kenyataan dari Syapik Hassan.
“Orang belajar ilmu hadis bertahun-tahun, Maulana Hussein tu, Maulana Ihsan tu, Ustaz Khafidz Soroni tu, Syeikh Nuruddin tu, belajar ilmu hadis dan alat hadis bertahun-tahun. Kau baru tengok 10 video ceramah kat Youtube, baca belas-belas artikel kat Facebook, baca beberapa bebenang lahanat kat Twitter, SESUKA HATI JE PERLEKEH DAN KONDEM IMAM BUKHARI?
Cermin dulu ilmu kau tu taraf mana dibandingkan dengan imam masjid kampung / taman perumahan kau dulu. Kalau sunat ab’adh sunat hai’at dalam solat pun ko tak tau, makna doa iftitah dalam bahasa melayu pun ko tak tau, baik kau bertaubat je la dari jadi perosak agama.
Dalam pada itu, Ust Hafiz Al Za’farani (HAZA) menulis panjang lebar mengenai Imam Al Bukhari dan kelayakan indovidu perlu capia sebelum bergelar pakar hadis. Mudah untuk kita fahami kerana bahaya jika kita ikut-ikutan.
**media[371522]**
SIAPA IMAM AL BUKHARI?
Imam al-Bukhari dilahirkan pada 13 Syawal 194 Hijrah di bandar Bokhara, di bahagian timur negeri Uzbekistan. Bapanya meninggal dunia semasa beliau masih kanak-kanak, dan ibunya membesarkan beliau bersendirian. Ibunya memelihara dan mendidiknya dengan penuh ihsan serta berkorban untuk memberikan pendidikan yang terbaik kepada beliau.
Semasa kecil lagi, nilai intelek Imam Bukhari telah teserlah. Beliau amat warak dan mempunyai daya ingatan yang luar biasa serta mempunyai kesungguhan dalam pelajarannya. Diriwayatkan bahawa ketika di dalam belasan tahun, beliau sudah menghafal 70,000 hadis Rasulullah SAW
Pengajian Hadis
Ketika berumur 16 tahun, Imam Bukhari pergi ke Makkah bersama ibunya untuk menunaikan Haji. Imam Bukhari terlalu seronok berada di Makkah sehinggakan beliau memanjangkan tempoh lawatan di Makkah untuk membolehkan beliau berguru dengan cendekiawan di Makkah. Pada umur 18 tahun, Imam Bukhari menerbitkan bukunya yang pertama mengenai sahabat-sahabat Rasulullah SAW, dan selepas itu buku sejarah bertajuk “Al-Tarikh-al-Kabir”.
Imam Bukhari amat meminati sejarah dan hadis-hadis Rasulullah SAW dan menumpukan banyak tenaga bertemu dan belajar dengan cendekiawan yang terulung untuk mempelajari dan membahaskan hadis Rasulullah. Imam Bukhari melawat Damsyik, Kaherah, Baghdad, Basra, Madinah dan tempat-tempat lain untuk belajar dan membincangkan hadis-hadis yang dipelajari. Semasa di Baghdad, Imam Bukhari selalu berbincang dengan Imam Ahmed Hanbal, pengasas fahaman (mazhab) Hanbali.
Semasa pengembaraannya, Imam Bukhari hanya mempunyai satu matlamat – mengumpulkan seberapa banyak ilmu yang mungkin boleh dikumpul untuk membolehkan beliau membuat pengumpulan yang terbesar sunah hadis Rasulullah SAW. Beliau begitu giat menulis, dan pada satu ketika berkata “Saya sudah menulis mengenai 1800 orang, setiap satunya meriwayatkan hadis Rasulullah SAW, dan saya hanya menulis mengenai mereka yang lulus ujian yang ditetapkan.”
Imam Bukhari mempunyai ingatan yang mengkagumkan dan sumbangannya terhadap sains pengumpulan hadis tidak dapat ditandingi. Beliau merakamkan hadis Rasulullah SAW dalam buku “Al-Jami-al-Sahih”. Dia membuat penyelidikan selama 16 tahun dan meneliti 600,000 buah hadis sebelum memilih 7,525 buah hadis yang beliau berpuas hati menepati takrif kesahihan yang beliau tetapkan.
PERINGKAT GELARAN PAKAR HADIS
Menjadi ahli/pakar hadis menjadi rebutan ramai pada akhir zaman ini. Sedangkan para alim ulama begitu tawadhuk tidak mahu menyandang gelaran ini. Terdapat beberapa peringkat gelaran bagi ahli hadis, saya akan senaraikan dari peringkat tertinggi :-
1) Amirul Mukminin Fil Hadis
* gelaran yang diberikan kepada tokoh paling menonjol pada zamannya dalam bidang hafalan dan dirayah hadis serta segala cabang-cabangnya.
* gelaran ini diberikan oleh ulama sezaman dan terkemudian daripadanya sebagai penyaksian terhadap kedalaman ilmu hadisnya
* antara yang mendapat gelaran ini ialah :
• Imam Syu’bah ibn Al-Hajjaj
• Imam Bukhari
• Imam Ibnu Hajar Al-Asqalani
2) Al-Hakim
* ulama yang menguasai seluruh ilmu hadis sehingga tidak ada yang tertinggal baginya serta mengetahui setiap ta’dil dan tajrih bagi perawi hadis yang dihafalnya.
* menghafaz melebihi 300,000 hadis termasuk sanad yang lengkap
* antara yang mendapat gelaran ini ialah :
• Imam Malik bin Dinar
• Imam Laith bin Saad
• Imam Al-Hakim An-Naisaburi
3) Al-Hujjah
* ulama yang memiliki pengetahuan sempurna mengenai hadith dari aspek matan dan sanad hadith, perihal perawi dari sudut al-jarh wa al-ta’dil serta tarikh kelahiran dan kewafatan mereka.
* menghafaz tidak kurang daripada 300,000 hadis berserta perawi yang lengkap
* ulama yang tergolong dalam gelaran al-Hujjah ini antaranya:
• Imam Sufian bin Uyainah
• Imam Al-Darimi
• Imam Al-Tabrani
4) Al-Hafiz
* Seseorang yang masyhur menuntut ilmu hadis di kalangan ulama dan mengetahui tabaqat perawi-perawi dan martabat mereka.
* Mengetahui al-tajrih dan al-ta’dil, membezakan antara sahih dan sebaliknya, sehingga hadith-hadith yang dihafal melebihi 100,000 hadis.
* antara ulama yang tergolong dalam gelaran ini ialah :
• Imam Al-Mizzi
• Imam Al-Baihaqi
• Imam Al-Suyuthi
5) Al-Muhadith
* Al-Muhadith merupakan gelaran yang diberikan kepada seseorang yang melibatkan diri dalam ilmu hadith riwayat, dirayah serta mempunyai pengetahuan mengenai sebahagian besar hadith-hadith dan para perawi pada zamannya.
* Gelaran ini adalah lebih tinggi daripada gelaran al-musnid
* Antara ulama yang tergolong dalam gelaran ini :
• Maulana Zakaria Al-Kandahlawi
• Syeikh Mahmud Said Mamduh
• Syeikh Taqi Uthmani
6) Al-Mufid
Al-Mufid :
* Seseorang yang terhimpun pada dirinya syarat-syarat al-muhaddith, serta memenuhi keahlian untuk memberi manfaat kepada para pelajar yang menghadiri majlis mendengar dan menyalin hadith.
* Ia adalah suatu mertabat yang digunakan pada kurun ketiga hijrah.
7) Al-Musnid
* Seorang perawi yang meriwayatkan hadith dengan sanadnya sendiri, sama ada dia mengetahui maknanya atau tidak, melainkan sekadar meriwayatkannya semata-mata.
* Ulama yang menghimpunkan sanad yang banyak dari kebanyakan Al-Muhadith di zamannya.
* Antara ulama yang digelar dengan Al-Musnid :
• Syeikh Alawi Al-Maliki
• Maulana Syah Waliyullah Al-Dahlawi
• Syeikh Yasin Al-Fadani
Inilah darjat-darjat bagi pakar hadis berserta syarat-syarat yang mesti dipenuhi.
Disediakan oleh: Ust Hafiz Al Za’farani (HAZA)
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI