Alhamdulillah, menjunjung titah perkenan Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong atas ketetapan terkini had jemaah Solat Jumaat, Solat Fardhu dan Solat Sunat Aidiladha di masjid dan surau dalam tempoh Pelan Pemulihan Negara berfasa di Wilayah-Wilayah Persekutuan.
Dalam satu kenyataan dikeluarkan oleh Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI), Datuk Haji Mohd Ajib Ismail memaklumkan, seramai 300 jemaah dibenarkan untuk menunaikan solat Jumaat dan sunat aidiladha di Masjid Wilayah Persekutuan.
“Jumlah itu bagaimana pun berbeza di lapan buah Masjid Pusat Zon iaitu hanya 100 orang dibenarkan. Bilangan jemaah di Masjid Kariah dan surau Jumaat dibenarkan seramai 50 orang sahaja manakala bagi Surau yang diberi kebenaran Khas untuk mendirikan solat Jumaat dibenarkan hanya 40 orang sahaja.
“Manakala jumlah jemaah di Surau Jumaat Projek Perumahan Rakyat (PPR) dan Perumahan Awam (PA) Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dibenarkan seramai 12 orang,” katanya menambah jumlah jemaah bagi solat fardu berbeza mengikut kapasiti ditetapkan.
“Bagi solat fardu lima waktu, jumlah jemaah dibenarkan bagi Masjid Wilayah ialah 100 orang. Bilangan jemaah di lapan buah Masjid Pusat Zon iaitu hanya 50 orang dibenarkan. Bilangan jemaah di Masjid Kariah dan surau Jumaat dibenarkan seramai 30 orang sahaja manakala bagi Surau yang diberi kebenaran Khas untuk mendirikan solat Jumaat dibenarkan hanya 20 orang sahaja. Manakala jumlah jemaah di Surau Jumaat Projek Perumahan Rakyat (PPR) dan Perumahan Awam (PA) Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dibenarkan seramai 12 orang
Dalam pada itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Zulkifli Al Bakri menjelaskan di fbnya, SOP terbaharu ini disusun dengan lebih terperinci, mengambil kira keluasan kawasan dan risiko setempat yang pastinya lebih meraikan hasrat umat Islam setempat, tanpa mengenepikan keperluan kepada pematuhan SOP.
Saya juga mengambil maklum akan ketetapan terbaharu yang diputuskan oleh Pihak Berkuasa Agama Negeri di beberapa buah negeri yang telah memperlihatkan kelonggaran dan pembukaan kapasiti lebih luas bagi jemaah masjid dan surau di negeri masing-masing. Semoga masjid dan surau dapat diimarahkan semula seperti sedia kala, insya-Allah.
Moga dengan pengimarahan masjid dan surau ini wabak Covid akan berlalu pergi.
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Selalunya kita hanya membaca surah Al-Fatihah dipermulaan solat ataupun untuk dihadiahkah kepada mereka yang sudah meninggal dunia.
Pernah atau tidak terfikir untuk sedekahkan surah pembuka ini kepada diri sendiri. Jika belum lakukannya hari ini kerana Al-Fatihah merupakan makanan yang baik untuk roh kita, selain bacaan zikir.
Malah ia adalah hadiah terbaik untuk Rohani kita. Ada cara untuk mengamalkannya iaitu sebaik setiap pagi apabila bangun dari tidur.
Al-FATIHAH untuk DIRI SENDIRI
Pernahkah anda menghadiahkan Al-Fatihah untuk DIRI anda sendiri…? Jika belum, lakukanlah mulai hari ini karena ini adalah makanan yang baik bagi ROH kita, iaitu zikir-zikir dan Al-Fatihah. Ia adalah sebaik² hadiah untuk Ruhani kita.
CARA MENGAMALKANNYA : Setiap pagi apabila kita bangun dari tidur… 1. “Beri salam” pada diri sendiri dahulu 2. Lalu panggil nama PENUH kita dengan lembut 3 kali 3. kemudian sentuh dada kiri kita ( jantung ) sambil mengucapkan : ” ALHAMDULILLAH “ 4. Kemudian katakanlah : Aku hadiahkan Al-Fatihah ini untuk diriKu sendiri, lahir dan batinku, Yaa Allah jagalah hamba-Mu ini, lindungi hamba-Mu, Jadikanlah hamba Penjemput rezeki Allah yang berlimpahan seperti air sungai yang mengalir tiada hentinya.. Aamiin Ya Allah. Lalu baca surah” Al-Fatihah 1x.
Lakukan sekarang kerana mungkin sudah lama atau tidak pernah anda menghadiahkan Al-Fatihah pada diri sendiri, lakukan sekarang dan nikmatilah RASAnya…
Rasulullah S.A.W bersabda :”Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yang mengamalkannya,maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala.” – (HR. Al-Bukhari)
Aamiin ya Rabbal’alamin
Saya doakan semua yang ngebagikan 2 grup dan mengaminkan doa ini, di beri rezeki melimpah 7 turunan dan diundang segera oleh Allah menunaikah Haji dan Umroh dengan cara2Nya. Aamiin…. Yng bilang aamiin semoga panjang umur Aamiin Ucapan adalah doa
Semoga bermanfaat dunia akhirat… Aamiin.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sejak semalam tular mengenai satu status mengenai pertanyaan seorang isteri tentang status perkahwinannya kerana suami melarang dan akan menceraikan dirinya seandainya menerima suntikan vaksin. Apa yang menjadi pertanyaannya ialah dirinya sudah pun menerima suntikan berkenaan sebelum suaminya mengeluarkan kaat-kata itu kerana mereka merupakan pasangan jarak jauh.
Di page Mufti Wilayah Persekutuan, timbul pertanyaan dari seorang isteri yang mahu mengambil suntikan vaksin namun suaminya tak izinkan. Ikuti penjelasan berkaitan isu ini.
Assalamualaikum Datuk. Saya nak vaksin tapi suami saya tak izinkan langsung, sebab saya isteri dia kena dengar kata dia dalam undang-undang perkahwinan. Macam mana saya nak defend diri saya? Saya sedih.
RINGKASAN JAWAPAN
Dalam Islam adalah menjadi kewajipan seorang isteri untuk mentaati suami. Manakala vaksinisasi pula adalah satu bentuk penjagaan dari mendapat sesuatu penyakit yang mana dalam situasi sekarang ia untuk menjaga dari dijangkiti COVID-19 yang boleh mengancam nyawa. Dalam keputusan muzakarah MKI menyatakan hukum penggunaan vaksin COVID-19 adalah harus dan wajib diambil oleh golongan yang ditetapkan.
Manakala pihak pemerintah pula telah menjalankan program vaksinisasi besar-besaran di seluruh negara maka sepatutnya ia diambil cakna oleh setiap rakyat untuk menyambut baik usaha-usaha ini. Untuk menjaga kerukunan rumah tangga isteri sebaiknya berbincang dengan suami dalam perkara ini, begitu juga pihak suami tidak seharusnya menghalang pihak isteri untuk mengambil vaksin lebih-lebih lagi itu adalah hak isteri untuk mendapat kaedah penjagaan yang sebaiknya daripada jangkitan COVID-19 berdasarkan pandangan pakar.
HURAIAN JAWAPAN
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga Baginda SAW, sahabat Baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW.
Sistem kekeluargaan Islam sangat memberi penekanan dalam aspek tanggungjawab atau hak-hak antara suami dan isteri. Suami isteri mesti bertanggungjawab dalam memastikan segala hak tersebut dilaksanakan dengan baik. Hal ini kerana, sebarang bentuk pengabaian terhadap hak dan tanggungjawab boleh menyebabkan keruntuhan dan kecelaruan berlaku dalam rumah tangga. Islam memberi penekanan yang jelas dalam perkara ini. Firman Allah SWT:
Maksudnya: “Dan isteri-isteri itu mempunyai hak yang sama seperti kewajipan yang ditanggung oleh mereka (terhadap suami) dengan cara yang sepatutnya (dan tidak dilarang oleh syarak); dalam pada itu orang-orang lelaki (suami-suami itu) mempunyai satu darjat kelebihan atas orang-orang perempuan (isterinya).” Surah al-Baqarah (228)
Imam al-Thobari dalam menjelaskan ayat di atas, beliau menukilkan kata-kata al-Dhahhak bahawa jika para isteri taat kepada Allah dan para suami mereka, maka suami perlu berkelakuan baik serta bertanggungjawab dalam menunaikan hak-hak isteri dengan sebaik mungkin.(Rujuk:Jaami’ al-Bayan li al-Thobari, 4/531)
Selain itu, kesihatan dan keselamatan isteri merupakan hak yang wajib dipelihara oleh suami. Hal ini kerana aspek ini merupakan suatu tuntutan syarak dan maqasid syariah, bahkan ia berada dalam kategori al-Dharuriyyat al-Khamsah yang wajib setiap individu memeliharanya. Hal ini sebagaimana yang dinyatakan oleh Imam al-Ghazali R.H di dalam kitabnya:
Maksudnya: “Dan tujuan Syari’at itu ada lima, iaitu: untuk memelihara agama, nyawa, akal, keturunan dan harta mereka.” (Rujuk:al-Mustasfa min ‘Ilm al-Usul, 174)
Memelihara nyawa merupakan prinsip yang kedua terpenting mengikut urutan keutamaan untuk dijaga selepas memelihara agama. Justeru, Ikhtiar perubatan adalah bertujuan untuk memelihara nyawa termasuklah mengambil vaksin. Tambahan pula, dalam keadaan wabak yang semakin kritikal adalah satu keperluan untuk seseorang itu mendapat vaksin bagi mencegah jangkitan COVID-19.
Perkara yang perlu difahami ialah ketetapan oleh pihak kerajaan berdasarkan pandangan pakar-pakar yang dipercayai telah memutuskan untuk mengambil kaedah vaksinisasi sebagai langkah pencegahan dalam menangani wabak COVID-19.
Bagi kita sebagai seorang Muslim, Islam telah mengajar supaya merujuk kepada pakar dalam bidangnya. Hal ini berdasarkan kepada firman Allah SWT:
Maksudnya:Oleh itu bertanyalah kamu (wahai golongan musyrik) kepada orang-orang yang berpengetahuan agama jika kamu tidak mengetahui. Surah al-Nahl (43)
Sebagaimana umat Islam dituntut agar memelihara lima perkara teras dalam kehidupan seperti agama, nyawa, akal, harta dan maruah. Oleh yang demikian, sebagai Muslim perlu menjaga kesihatan tubuh badan agar memelihara kelangsungan hidup berpanjangan. Lebih-lebih lagi apabila keadaan dunia dilanda dengan wabak yang berbahaya sehingga membawa kepada kematian. Oleh itu, kita perlu mencegah diri kita daripada terkena dengan wabak tersebut dengan cara yang ditetapkan oleh pemerintah seperti pematuhan SOP dan pengambilan vaksin yang dapat mengurangkan kebarangkalian dijangkiti wabak COVID-19 yang sedang melanda. Hal ini kerana kaedah fiqh yang masyhur ada menyatakan bahawa:
الضرر يُزَال
Maksudnya:Kemudaratan itu disingkirkan. (Rujuk: Al-Asybah wa al-Nazhoir, al-Subki, 1/41)
Berdasarkan kaedah fiqh ini, Syeikh Mustafa Al-Zarqa ada menyatakan bahawa sesuatu kemudaratan itu WAJIB dihilangkan atau disingkirkan. Kaedah ini berkaitan dengan kemudaratan dari sudut larangan melakukannya dan kewajipan mencegah dan menyingkirkannya setelah ianya berlaku. (Rujuk: Syarah Al-Qawa’id Al-Fiqhiyyah, 179)
Oleh itu, sekiranya terdapat sesuatu yang boleh mendatangkan kemudaratan terhadap diri dan nyawa individu seperti wabak virus maka perlulah disingkirkan dan dihilangkan. Antaranya adalah dengan mengambil langkah berhati-hati terhadap sesuatu bahaya yang bakal menimpa seperti pengambilan vaksin yang turut termasuk dalam cara menyingkirkan kemudaratan daripada menimpa seseorang individu.
Oleh yang demikian, pengambilan vaksin ini selari dengan kaedah fekah ini. Sebaliknya, perbuatan meninggalkan pengambilan vaksin yang boleh memberikan kemudaratan jangkitan terhadap seseorang individu adalah tindakan yang bertentangan dengan kaedah fekah tersebut.
Justeru itu, sekiranya terdapat dakwaan bahawa vaksin ini akan memberikan kesan sampingan kepada individu yang menggunakannya, maka mudarat ini tidak sebesar jika dibandingkan dengan mudarat tidak mengambil vaksin secara total. Hal ini selari dengan kaedah yang menyatakan apabila bertembung dua mafsadah atau keburukan maka kita lakukan mafsadah yang lebih ringan kesannya. Hal ini seperti yang disebutkan oleh Imam Ibnu Nujaim:
Maksudnya:Apabila bertembungnya dua mafsadah, maka dipelihara (ditolak) mudarat yang paling besar dengan melakukan mudarat yang lebih ringan.
(Rujuk: Al-Asybah wa al-Nazhair, Ibn Nujaim, 76)
Syeikh Mustafa Al-Zarqa’ memperincikan kaedah tersebut bahawa maksud meraikan kemudaratan yang paling berat diantara kedua-dua mudarat itu adalah dengan cara membuangnya (meninggalkannya). Hal ini kerana segala kemudaratan dipertimbangkan untuk kita mengelak dari melakukannya sepertimana segala kebaikan dipertimbangkan untuk kita melaksanakannya.
(Rujuk: Syarah al-Qawa’id al-Fiqhiyyah, 201)
Dalam isu vaksin ini sekiranya benar terdapat kesan-kesan sampingan seperti demam-demam kecil dan seumpamanya, maka pengambilannya tetap diteruskan kerana ia bertujuan untuk mengelakkan kesan mudarat yang lebih besar yang bakal berlaku sekiranya ia tidak diambil seperti jangkitan wabak COVID-19 berskala yang lebih besar lagi.
KESIMPULAN
Berdasarkan huraian di atas adalah jelas tentang keperluan untuk menyambut usaha kerajaan ini dengan sebaiknya. Manakala dari sudut hubungan antara suami dan isteri pula adalah menjadi kewajipan seorang isteri untuk mentaati suami. Manakala vaksinisasi pula adalah satu bentuk penjagaan dari mendapat sesuatu penyakit yang mana dalam situasi sekarang ia untuk menjaga dari dijangkiti COVID-19 yang boleh mengancam nyawa. Dalam keputusan muzakarah MKI menyatakan hukum penggunaan vaksin COVID-19 adalah harus dan wajib diambil oleh golongan yang ditetapkan.
Manakala pihak pemerintah pula telah menjalankan program vaksinisasi besar-besaran di seluruh negara maka sepatutnya ia diambil cakna oleh setiap rakyat untuk menyambut baik usaha-usaha ini. Untuk menjaga kerukunan rumah tangga isteri sebaiknya berbincang dengan suami dalam perkara ini, begitu juga pihak suami tidak seharusnya menghalang phak isteri untuk mengambil vaksin lebih-lebih lagi itu adalah hak isteri untuk mendapat kaedah penjagaan yang sebaiknya daripada jangkitan COVID-19 berdasarkan pandangan pakar. Sumber : Mufti Wilayah
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Begini caranya nak elak riba bagi pembelian rumah. ‘Semua boleh asal disiplin.’ Memang tak mudah hendak menabung dalam jumlah yang banyak untuk membeli sebuah umah.
Apatah lagi setiap tahun harga rumah makin hari makin naik. Mungkin yang miliki tanah sendiri bernasib baik apabila mempunyai peluang kumpul duit sikit-sikit dan bina sendiri.
Puan Faridzal Radzali hanya berkongsi pandangan bagi mereka yang ingin elak riba bagi pembelian rumah. Mungkin cara wanita ini mampu membantu mereka mengumpul duit sedikit demi sedikit dalam memiliki rumah idaman tanpa riba.
Cara nak elak riba bagi pembelian rumah. Target nak beli rumah harga berapa. Contohnya RM100, 000.
Kita boleh simpan berapa sebulan? Katakan RM1,000.00 sebulan. Jadi, kena simpan secara istiqamah selama 100 bulan iaitu 8 tahun 4 bulan.
Nak Elak Riba
Selepas 8 tahun 4 bulan, agak-agak harga rumah yang kita target RM100K itu, masih berharga RM100K ke?
Tidak. Harga rumah meningkat sebanyak 15 peratus sehingga 20 peratus setiap tahun bergantung kepada peningkatan kos bahan mentah.
Bermakna selepas 8 tahun, harga rumah yang kita target tu mungkin dah RM200K katakan.
Jadi, kita kena simpan lagi 8 tahun. Selepas 8 tahun, harga rumah itu sudah mencapai harga RM300K. Begitulah seterusnya.
Bagi Pembelian Rumah
Jika keadaan ini berterusan, bila dan macam mana kita hendak buat pembiayaan perumahan.
Kita beli rumah RM100K. Bayar selama 16 tahun. Lepas 16 tahun barulah rumah itu menjadi hak kita. Kita bayar RM1k setiap bulan. Tapi kita sudah dapat rumah itu, geran sudah tukar nama kita.
Selepas 16 tahun (192 bulan), bayaran kita kepada bank ialah RM192K. Padahal harga rumah kita cuma RM100K.
Adakah RM92k tu riba?
Kalau ikut kiraan di atas, nampaknya ia seperti harga peningkatan harga hartanah mengikut tahun.
Saya tak sokong riba. Ianya haram. Itu jelas.
Semua Boleh Asal Disiplin
Sebab itulah pihak berwajib mengeluarkan produk Pembiayaan Secara Islamic di mana ada aqad waktu bank beli dari peminjam dan kemudian peminjam beli dari bank setelah habis bayaran ansuran.
Atau cara paling selamat, kita sewa rumah. Sudah tentu tidak akan ada riba. Tapi sewa rumah pun boleh naik, mengikut kadar nilai hartanah.
Ada seorang klien, dia datang mengamuk. Katanya tuan rumah yang dia sewa itu bagi notis suruh dia kosongkan rumah dalam tempoh 3 bulan sebab anak tuan rumah hendak tinggal di situ.
Sewa Rumah Pun Ada Risikonya
Penyewa ini marah-marah, katanya tuan rumah tak boleh halau dia macam itu saja. Dia bayar sewa tidak pernah gagal, naikkan sewa pun dia masih bayar. Dia sudah duduk di rumah itu selama 15 tahun, dari mula berkahwin sampai sekarang sudah ada 4 orang anak.
Lagipun katanya rumah itu dia jaga elok. Dia cat, rumah itu jadi cantik sebab mereka sekeluarga jaga rumah itu baik-baik. Tiba-tiba tuan rumah suruh keluar, tidak adil. Katanya.
Lalu saya jawab, “Tapi rumah itu tetap milik tuan rumah walau 100 tahun sekalipun. Dia tetap berhak menentukan siapa yang boleh tinggal di situ,”
“Kalau macam itu, saya hendak minta bayaran untuk semua kos yang saya sudah buat untuk jaga rumah tu sepanjang saya menyewa,” katanya.
“Semua itu dibuat atas arahan tuan rumah atau encik sendiri yang hendak buat?” Saya tanya.
Penyewa Tetap Penyewa
“Memanglah saya yang buat sebab saya yang nak tinggal di situ,” katanya.
“Tuan rumah ada janji bahawa dia akan bayar balik semua kos ke? Kalau ada, boleh bagi saya surat hitam putihnya?” Saya tanya.
“Memang tak adalah. Sebab saya buat sendiri. Tuan rumah pun tak tahu,” katanya.
“Jadi, encik hendak macam mana sekarang? Itu rumah dia,” saya tanya dia.
Dia diam.
Dan pada saya, tuan rumah itu bertolak ansur. Sebab ikut perjanjian, notis sepatutnya hanya sebulan, tapi tuan rumah bagi tempoh 3 bulan untuk penyewa cari rumah lain.
Masih lagi tuan rumah tak adil katanya.
Bukan saya kata sewa rumah tak elok. Bukan juga saya minta anda semua amalkan riba. Habis itu, macam mana? Fikirlah yang mana baik untuk kita.
Bagi anak yang sudah ketiadaan orang tua pasti akan terselit doa untuk mereka dalam setiap solat agar dosa ibu bapa diampunkan dan ditempatkan dalam...