Semua orang hendak jadi orang yang baik serta tidak menyusahkan orang lain.
Allah gantikan sesuatu yang lebih baik. ‘Abang panda tahu dia salah, sabar & diam saja tak meluah di Facebook (FB).’ Mungkin dia sedih dan kecewa, tapi dia memilih untuk diamkan diri.
Bila kita tahu kita telah melakukan kesalahan, mana mungkin kita mahu menyalak lagi. Begitulah ciri-ciri orang baik, yang salah tetap salah. Ikuti perkongsian Puan Suryani Yaakob dan hadam baik-baik apa yang disampaikan.
Ada orang. Dia macam abang yang ambil video brader (brother) food panda ini. Mesti masa dia ambil itu hati dia sedih benar tengok brader ni kena jalan kaki hendak siapkan kerja dia hantar order. Kasihan agaknya hati dia tengok nasib brader ni. Dia orang baik.
Ada orang. Dia nampak story brader ni. Dia pun sedih sama. Dalam zaman keras macam ini dia tahu cari rezeki itu susah. Bila ada kerja kena jaga. Teruk pun kena buat juga. Orang itu pun orang baik.
Ada orang. Terus cari. Macam Aisar. Dia tidak sampai hati. Dia tahu susah. Dia tahu kalau sudah tidak ada motor macam mana hendak buat kerja.
IKLAN
Sesuatu Yang Lebih Baik
Sudahlah kerja kena hantar makan. Kena lah ada kenderaan. Dia tak tunggu. Ada duit. Buat tindakan. Aisar sudah tentulah baik juga.
Ada orang. Dia cuma buat kerja dia. Dia pun terpaksa. Dia kena buat, sudah itu tanggungjawab dia. Tak buat kerja betul pun nanti jadi masalah pula. Walau keras tapi untuk kebaikan orang itu juga. Sudah tentulah orang macam ini. Baik juga.
Ada orang. Macam brader food panda ini. Dia cakap dia tahu salah dia sendiri. Tak bayar road tax. Sudah salah kena terima. Dia tak salahkan sesiapa.
Abang Panda Tahu Dia Salah
Dia tak cakap buruk pasal orang yang lain. Dia tak post cerita sedih dia dekat FB (Facebook). Dia sudah tidak ada arah sangat. Dia diam-diam pergi. Dia pun pasti. Orang yang baik.
Begitu orang baik. Allah uji. Kemudian Allah bantu. Sebab sabar Allah gantikan dengan benda lain yang lebih baik. Sebab sabar Allah hantar bantuan dari jalan-jalan yang tak diduga. Sebab sabar ada saja rezeki Allah hantar dari mana-mana.
IKLAN
Sabar & Diam Saja Tak Meluah Di FB
Dalam hidup ini. Orang nak buat apa. Dia boleh buat ikut suka dia. Tapi Allah kata sabar. Jangan risau. Jangan gaduh. AKU ada. Sungguh.
Sikit pun tak terjejas rezeki kita. Cepat atau lambat saja bantuan tiba. Tetaplah jadi baik sebagai manusia. Bila kita baik. Allah akan baik lebih lagi pada kita.’
Perkembangan teknologi melahirkan ramai guru make-up atau tutor online yang mengajar cara-cara nak bersolek.
Tentunya dalam keghairahan itu, ada perkara yang melibatkan hukum agama kita terlepas pandang. Niat untuk beri ilmu bertukar menjadi dosa pula, boleh jadi haru. Kita baca persoalan hukum tutorial solekan wajah di media sosial oleh pejabat Mufti Wilayah Persekutuan ini.
SOALAN
Saya mempunyai kemusykilan dan tercari-cari jawapan. Saya merupakan perniaga produk kosmetik dan alat kosmetik. Persoalannya, bolehkah saya berniaga secara langsung atas talian (online) dengan mempamerkan tutorial penjagaan wajah wanita mahupun solekan wajah wanita, lebih-lebih lagi perniagaan pada musim wabak Covid-19.
Adakah dikira mendedahkan aurat walaupun muka sahaja dan bertudung. Apakah tatacara yang boleh dicontohi perniaga kosmetik seperti saya? ataupun lebih baik saya tinggalkan perniagaan tersebut. Diharap Tuan dan ahli pasukan dapat membantu. Terima kasih
JAWAPAN
Alhamdulillah segala puji bagi Allah SWT Tuhan semesta alam, selawat serta salam ke atas junjungan teragung Nabi Muhammad SAW dan ke atas ahli keluarga serta mereka yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW hingga ke hari kiamat
Realiti terkini, peniaga produk kosmetik dan alat solek menggunakan rangkaian media sosial sebagai wasilah untuk mempromosikan produk mereka.
Peniaga kosmetik mempamerkan video tutorial solekan mahupun tutorial penjagaan wajah secara langsung bagi tatapan umum pada ruangan Faceook Live mahupun Instagram Live dengan tujuan memasarkan produk mereka.
Persoalanya, bolehkah mempamerkan model wajah wanita bagi tatapan umum walaupun bertudung? Pada asasnya wajah wanita bukan aurat kerana termasuk anggota zahir yang boleh didedahkan namun solekan pada wajah -wanita hanya pada kadar yang tidak melampaui batas agar terhindar daripada fitnah. Hal tersebut berdasarkan dalil yang ditetapkan syarak seperti berikut:
Firman Allah SWT وَقُللِّلْمُؤْمِنَاتِيَغْضُضْنَمِنْأَبْصَارِهِنَّوَيَحْفَظْنَفُرُوجَهُنَّوَلَايُبْدِينَزِينَتَهُنَّإِلَّامَاظَهَرَمِنْهَا Maksudnya: Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memeliharakehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya. Surah al-Nur: (31)
Ayat tersebut menerangkan kewajipan kaum wanita menyembunyikan perhiasannya melainkan apa yang zahir. Maksud perhiasan merujuk kepada dua jenis iaitu pakaian yang menutup tubuh badan dan alat perhiasan.
(Lihat: Tafsir al-Kabir (23/363). Sementara, makna ayat “kecuali apa yang zahir” ialah muka dan dua tapak tangan (Lihat: Tafsir al-Quran al-Azim (6/42). Oleh itu, batasan aurat wanita dihadapan lelaki ajnabi ialah seluruh tubuh badan kecuali muka dan dua tapak tangan.
Sayyid Qutb dalam mentafsirkan ayat tersebut menyatakan: “Hiasan kecantikan adalah halal bagi wanita kerana menepati fitrah semulajadi mereka. Islam tidak menentang keinginan fitrah wanita namun perlu dikawal dengan garis panduan (dawabit) yang ditetapkan”(Lihat Tafsir fi Zilal al-Quran (4/2512).
Wanita tidak dibenarkan tabarruj iaitu berlebih-lebihan dalam berhias untuk mempamerkan perhiasan diri dan kecantikan wanita kepada kaum lelaki.
Hal ini berdasarkan firman Allah SWT: وَقَرْنَفِيبُيُوتِكُنَّوَلَاتَبَرَّجْنَتَبَرُّجَالْجَاهِلِيَّةِالْأُولَى Maksudnya:“Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang Jahiliyah zaman dahulu.”Surah al-Ahzab (33)
Sehubungan itu, cara mempromosikan produk kosmetik dengan mempamerkan tutorial wanita yang disolek secara berlebihan adalah bertentangan syarak selain dibimbangi boleh menimbulkan fitnah kerana tertumpu kepada kecantikan wajahnya.
Bahkan, kaum wanita perlu berusaha untuk mengelakkan sebarang fitnah dan menutup pintu yang membawa kerosakan (sadd al-zara’i).
Ini berdasarkan kaedah berikut: اتَّقُوامَواضِعِالتُّهَمِ Maksudnya: Berhati-hatilah kalian dengan ruang-ruang tohmahan.
Kaedah ini diambil daripada kata-kata Saidina Umar RA,مَنْسَلَكَمَسَالِكَالتُّهَمِاتُّهِمَ Maksudnya: Barangsiapa yang menempuhi, laluan-laluan tohmahan, akan ditohmah. Apa jua perkara yang berisiko menimbulkan fitnah, hendaklah sedaya upaya dielakkan kerana ia akan memberi kesan yang buruk baik untuk jangka masa pendek mahupun panjang.
Syor dan Cadangan
Pelbagai jenis produk kosmetik yang dijual di pasaran yang merangkumi produk penjagaan kulit skincare mahupun produk kosmetik untuk solekan wajah. Penggunaan produk kosmetik bagi menzahirkan impresi lebih sihat selain bertujuan melengkapkan penampilan zahir yang boleh diklasifikasikan sebagai tahsiniyyah (pelengkap)
Namun pengggunaan produk kosmetik tidak boleh keterlaluan sehingga boleh menarik perhatian ajnabi.
Lantaran itu, kami akan mengesyorkan beberapa tatacara mempromosikan produk kosmetik seperti berikut:
Wujudkan Pautan Telegram
Kami mencadangkan agar para peniaga produk kosmetik solekan wajah “make-up” untuk menyediakan pautan kumpulan telegram (group telegram) yang khusus disertai oleh kaum wanita sahaja sekaligus mempamerkan tutorial “make-up” wajah daripada model wanita.
Hal ini kerana produk kosmetik solekan sememangnya khusus digunakan oleh kaum wanita untuk tujuan perhiasan diri. Usaha mempromosikan produk kosmetik dengan mempamerkan tutorial solekan melalui mekanisme yang lebih tertutup adalah lebih selamat dan terhindar daripada fitnah.
Tutorial Solekan Sederhana
Kami turut mengesyorkan agar para peniaga memberi contoh tutorial solekan sederhana ‘minimalis’ kepada pelanggan seperti pengunaan pemerah bibir (gincu) pada kadar yang tidak menyerlah hanya untuk menghilangkan pucat pada bibir.
Sementara, tatarias wajah hanya untuk menutupi pucat pada wajah agar kelihatan semulajadi tanpa mengubah bentuk asalnya.
Hal ini kerana wanita hanya berhak berhias secara berlebihan dihadapan suaminya. Walaubagaimanapun, video tutorial solekan wanita tidak boleh disebarluaskan ke rangkaian media sosial.
Tutorial Terbuka Untuk Lelaki
Adapun, tutorial penjagaan kulit wajah (skincare) daripada kalangan model lelaki boleh dipromosikan secara terbuka pada ruangan Facebook Live, Instagram Live mahupun rangkaian media sosial yang lain.
Hal ini kerana produk kosmetik penjagaan kulit (skincare) seperti produk krim wajah, pelembab, serum, pembersih muka dan masker boleh digunakan oleh jantina lelaki dan perempuan.
Gunakan Testimoni
Peniaga juga boleh mempromosikan produk penjagaan wajah secara atas talian dengan menerangkan khasiat produk mereka serta bukti testimoni melalui pengakuan pengguna.
Bahan Halal Dan Tidak Memudaratkan
Seterusnya, para peniaga kosmetik juga perlu memastikan produk yang dipasarkan daripada bahan yang halal dan tidak memudaratkan.
Penutup
Setelah meneliti hujah yang dikemukakan, kami simpulkan bahawa harus menjual dan mempromosikan produk kosmetik sekiranya tidak terdapat unsur yang bertentangan dengan syarak seperti mempamerkan solekan model wanita secara berlebih-lebihan.
Hal ini kerana keinginan memenuhi fitrah manusia untuk tampil cantik dan menawan terutamanya golongan wanita mestilah berpandukan piawaian yang ditetapkan oleh syarak.
Tambahan pula, tujuan penggunaan produk kosmetik hanya sekadar menutupi pucat pada wajah selain tampil berkeyakinan dan lebih ceria agar disenangi ketika berinteraksi kepada sesiapa sahaja.
Akhir kalam, semoga kita dapat menjalankan kehidupan mengikut neraca syariah yang sebenar. Amin
Diam tak diam sudah hampir sebulan perlaksanaan Perintan Kawalan Pergerakan (PKP) bagi memutuskan rantaian jaringan wabak COVID-19.
Malah kerjasama dari rakyat yang menurut perintah itu membuahkan hasil apabila berlakunya penurunan kes positif yang dilaporkan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).
Namun itu bukanlah alasan untuk kita melakukan pergerakan seperti biasa. Dan malam semalam Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan lanjutan PKP ini sehingga 12 Mei depan.
Perdana Menteri, Tan Sri Muyiddin Yassin. Foto: Bernama
Beliau berkata, berdasarkan data-data yang dibentangkan oleh Kementerian Kesihatan, usaha-usaha untuk membendung wabak Covid-19 masih perlu diteruskan.
Menurutnya, walaupun angka-angka menunjukkan perkembangan yang positif, langkah-langkah yang kita ambil hendaklah diteruskan sampai ke satu masa di mana kita yakin wabak COVID 19 dapat dibendung sepenuhnya.
“Saya tidak menolak kemungkinan bahawa PKP akan dilanjutkan lagi selepas ini. Ini bermakna, saudara-saudari mungkin tidak boleh menyambut hari raya di kampung. Saudara-saudari masih tidak boleh bekerja, kecuali bagi mereka yang bekerja dalam sektor yang dibenarkan. Perniagaan juga masih belum boleh dibuka sepenuhnya.
“Walau bagaimanapun, jika kes-kes Covid-19 terus mencatatkan penurunan yang ketara, kerajaan berkemungkinan akan melonggarkan kawalan pergerakan secara bertahap dalam beberapa sektor termasuk sektor sosial,” katanya dalam perutusan khas sempena Ramadan sebentar tadi.
Islam itu indah. Walau dengan hanya sedikit kebaikan seperti sedekah jariah, Allah akan berikan ganjaran yang sangat besar tak terhitungkan jumlahnya. Setiap perbuatan baik itu akan dicatat dan dibalas di kemudian hari biarpun ia hanya sekecil-kecil sedekah.
Sebagaimana firman Allah SWT:
فَمَنيَّعمَلمِثقَالَذَرَّةٍخَيرًايَّرَه Ertinya “Maka barangsiapa yang mengerjakan kebaikan sebesar zarah, nescaya dia akan melihat (balasan) nya.” (QS. Al- Zalzalah: 7)
Dalam Islam terdapat begitu banyak jenis sedekah jariah dan pahalanya kekal mengalir walaupun kita telah meninggal dunia. Ia seakan sebuah ladang buah-buahan yang sentiasa mengeluarkan hasil untuk dimanfaatkan oleh tuan punya ladang. Dari Abu Hurairah r.a, berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda,
إِذَا مَاتَ الْإِنْسَانُ انْقَطَعَ عَنْهُ عَمَلُهُ إِلا مِنْ ثَلاثَةٍ : إِلا مِنْ صَدَقَةٍ جَارِيَةٍ ، أَوْ عِلْمٍ يُنْتَفَعُ بِهِ ، أَوْ وَلَدٍ صَالِحٍ يَدْعُو لَهُ “Jika manusia mati, maka terputuslah amalnya kecuali tiga perkara: (1) sedekah jariyah, (2) ilmu yang diambil manfaatnya, (3) anak soleh yang selalu mendoakan orang tuanya.” (HR. Muslim, no. 1631)
Apa kata kita lihat 10 jenis sedekah jariah yang boleh kita jadikan sebagai ‘ladang buah’ yang tidak putus menghasilkan buah-buahan untuk pemiliknya.
1.Membina Masjid
Jika ada kemampuan binalah surau atau masjid sebagai kemudahan untuk orang ramai bersolat. Jika tidak mampu, cukup memberi sumbangan beramai-ramai membangunkannya.
Diriwayatkan dari ‘Umdah al-Qari, Rasulullah SAW bersabda; “Sesiapa yang membina masjid yang dengannya dia menginginkan redha Allah, maka Allah akan membina untuknya sebuah rumah di syurga (HR al-Bukhari dan Muslim)
Membangun masjid atau mendermakan tanah wakaf untuk dibangunkan masjid merupakan amal jariah yang boleh kita lakukan.
Masjid yang dibangun di atas tanah pemberian kita akan dipakai sebagai sarang ibadah. Apabila masjid itu digunakan oleh masyarakat berhampiran, ia akan menjadi ladang pahala yang terus mengalir walaupun kita telah meninggal dunia.
2.Menggali Perigi
Walaupun hanya sebuah perigi kecil, tapi ingatlah bahawa Allah tidak melihat kepada saiz atau besar sumbangan kita sebagai pengukur pahala. Dengan perigi kecil itu lah, kita akan mendapat pahalanya selagi mana ia memberi manfaat kepada masyarakat sekeliling.
Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa yang menggali perigi, (kemudian) tidaklah setiap yang memiliki ruh, baik dari kalangan manusia, jin, dan burung yang minum dari perigi tersebut, melainkan Allah (pasti) akan membalasnya kelak di hari Kiamat.”
Pam air yang dibina untuk kegunaan ramai juga boleh mengalirkan pahala hingga kiamat.
3.Mencetak Buku Atau Posting Artikel Yang Bermanfaat
Mencetak buku atau posting artikel ke sosial media dan digital yang bermanfaat terutama berhubungan dengan ilmu agama dan ajaran kebaikan akan menjadi salah satu jenis sedekah jariah.
Ilmu yang bermanfaat dari buku akan mengalirkan pahala kepada kita yang menyebarkan ilmu itu. Bersyukurlah kepada para penulis atau wartawan yang menyampaikan ilmu bermanfaat kepada masyarakat.
4.Membangun Rumah Untuk Musafir
Mungkin cara ini kurang popular di negara kita. Bukan tidak ada, tetapi kurang. Memberi tempat tinggal untuk orang yang bermusafir juga termasuk dalam sedekah jariah yang amalannya tidak akan terputus.
5.Sedekah Sewaktu Hidup dan Sihat
Sedekah atau memberikan sebahagian harta secara iklas juga merupakan salah satu jenis sedekah jariah.
Sebagaimana dalam Firman Allah SWT: مَثَلُالَّذِينَيُنْفِقُونَأَمْوَالَهُمْفِيسَبِيلِاللَّهِكَمَثَلِحَبَّةٍأَنْبَتَتْسَبْعَسَنَابِلَفِيكُلِّسُنْبُلَةٍمِائَةُحَبَّةٍوَاللَّهُيُضَاعِفُلِمَنْيَشَاءُوَاللَّهُوَاسِعٌعَلِيمٌ Ertinya: “Perumpamaan orang -orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh tangkai, pada tiap-tiap tangkai:tumbuh seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (kurniaNya) lagi Maha Mengetahui.” (QS. Al- Baqarah ayat 261)
6.Ilmu Yang Diajarkan
Wadah ilmu hadir dalam pelbagai bentuk. Selain buku yang bermanfaat, ilmu yang bermanfaat yang diajarkan kepada orang lain juga akan menjadi amalan dan sedekah jariah bagi kita kelak.
Sebab ilmu yang bermanfaat akan senantiasa membawa seseorang menuju jalan kebaikan. Tentunya amalan nya akan terus mengalir kepada kita yang ikhlas mengajarkan ilmu yang bermanfaat tadi.
7.Mushaf Al-Quran Yang Diwariskan
Dari Abu Hurairah Berkata, Baginda Rasulullah SAW bersabda :
“Sesungguhnya termasuk amalan dan kebaikan orang mukmin yang masih mengalir selepas kematiannya adalah ilmu yang diajarkan dan disebarkannya, atau anak soleh yang ditinggalkannya, atau mushaf al-Qur`an yang diwariskannya, atau masjid yang dibangunnya, atau rumah singgah bagi para musafir yang dibangunnya, atau sungai yang dialirkannya, atau sedekah yang dkeluarkan dari hartanya saat sihatnya dan di masa hidupnya, (semua itu) masih mengalir kepadanya selepas kematiannya. ” (HR. Ibnu Majah; Shahih at-Targhib)
8. Mendirikan Rumah Anak-anak Yatim
Perihal anak yatim telah disebut sebanyak 32 dalam al-Quran. Tentulah ini menunjukkan betapa berkatnya jika kita menyediakan rumah anak yatim sebagai tempat berlindung mereka.
Usaha kita itu menjadi ladang amalan bagi kita dan pahalanya berterusan tanpa henti. Islam meletakkan kedudukan tinggi buat anak-anak yatim dan sewajarnya lah kita memelihara kebajikan mereka.
9. Memberi Makan dan Minum
Berdasarkan sabda Rasulullah SAW : « أَفْضَلُالصَّدَقَةِسَقْيُالْمَاءِ» “Sebaik-baik sedekah adalah memberi air minum.” (HR. Muslim).
Sesunggunya Nabi ketika ditanya bagaimana Islam yang baik itu. Baginda menjawab : « تُطْعِمُالطَّعَامَوَتَقْرَأُالسَّلاَمَعَلَىمَنْعَرَفْتَوَمَنْلَمْتَعْرِفْ» “Engkau beri makan dan mengucapkan salam kepada orang yang kamu kenal maupun yang tidak kamu kenal.” (Terdapat dalam Ash-Shahihain).
10. Mengadakan Majlis Zikir
Mengadakan majlis zikir merupakan amalan amal jariah yang pahalanya akan mengalir kepada kita kerana semua kegiatan dalam majlis itu merupakan kegiatan berlandaskan ajaran agama Islam.
Kashoorga: Ada 10 amal jariah yang boleh kita lakukan. Tepuk dada tanya selera. Sudah tentu kita mahukan pahala yang mengalir seperti derasnya air sungai.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kita selalu fikir, apabila kita lakukan amal kebaikan, pastinya Allah akan balas dengan pahala atau kebaikan juga. Ini apa yang selalu diajar di sekolah dahulu.