Dalam dunia ini kalau ada wang banyak kita boleh membeli apa saja makanan yang kita sukai dan mahal-mahal harganya. Namun makanan ruji kebanyakan dari kita tentunya nasi semasa di dunia ini.

Namun bagaimana pula semasa di alam akhirat terutama di dalam syurga yang digambarkan sangat indah dan makanannya semua lazat-lazat belaka. Tahukah apa makanan pertama yang dinikmati oleh ahli syurga sebaik kaki melangkah ke tempat dambaan ramai ini? Tentunya makanan ini tidak pernah kita fikirkan untuk makan walau ada banyak duit semasa di dunia.

Dalam kitab Fath al-Baari, penjelasan Shahih Bukhari karya Ibnu Hajar Al-Asqalani, dinyatakan mengenai makanan ini. Disebutkan bahawa makanan pertama yang dinikmati ahli syurga ialah hati ikan paus.

أن عبدالله بن سلام سأل النبي صلى الله عليه وسلم أول قدومه المدينة أسئلة منها: ما أول شيء يأكله أهل الجنة؟ فقال: زيادة كبد الحوت

Abdullah bin Salam bertanya kepada Nabi Muhammad SAW saat Nabi baru tiba di Madinah. Dirinya bertanyakan kepada Nabi Muhammad apakah makanan pertama yang akan dinikmatinya seandai dirinya masuk syurga.

Malah dirinya turut bertanyakan tiga hal yang hanya Nabi sahaja yang tahu dan di antaranya apakah makanan pertama yang akan dinikmati oleh penghuni syurga.

IKLAN

Abdullah bin Salam bertanya, “Apa makanan pertama yang akan dimakan oleh penhuni syurga?” Lalu Nabi SAW menjawab, “Hati ikan Paus, yang dimakan dari tepi surga.”
Sebagaimana dipetik dari Mawdoo, yang dimaksud dari hati ikan paus ialah sepotong hati ikan paus dan ia merupakan makanan terbaik bagi penghuni syurga. Malah kisah binatang ini turut tercatit kerana membantu Nabi Ynus yang dibuang dari kapal lalu menelan Nabi Yunus.

Lebih lanjut, Ibnu Hajar Al-Asqalani juga menjelaskan mengapa hati ikan paus menjadi makanan pertama ialah kerana manusia sudah lama lelah dengan kehidupan dunia dna akhirat kehidupan abadi.

Dalam mencari imam yang boleh memimpin kita ke syurga untuk bersama-sama menikmati hati ikan paus ini, apa kata sertai webinar jodoh kami. Anda akan diajar mengenal imam yang jujur dalam percintaan dan seterusnya membina jannah anda berdua.

WEBINAR JODOH : SUAMI KIRIMAN ILAHI

IKLAN

Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh

Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..

Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku” ‍‍

IKLAN

Jelas dan yakin dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)

Akan dijauhi heartbreak dan lelaki yang tak serius

Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis

Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-jodoh-suami-kiriman-ilahi/


.