Solat merupakan ibadah yang boleh mendekatkan diri seorang hamba itu dengan Allah SWT. Ia mestilah dilakukan dengan bersungguh-sungguh supaya diterima dan diberi ganjaran daripada Allah SWT.
Khusyuk dalam solat pula ialah tunduk dan merendah diri dengan tumpukan fikiran, hati dan anggota ketika solat dan dilakukan adalah semata-mata kerana mencari keredhaan Allah.
Namun begitu sering kali ramai yang mengeluh sukar untuk khusyuk ketika menunaikan ibadah ini. Ketika solat, fikiran masih menerawang memikirkan urusan dunia yang tidak berkesudahan, hingga ada yang terlupa bacaan malah raakat dalam solat.
Tidak khusyuk petanda tidak baik buat seorang muslim
Tidak khusyuk dalam solat menurut al-Imam al-Hasan al-Basri memberi petanda yang tidak baik buat seorang muslim. Kata beliau:
قال الحسن البصري: “َصلاة بلا خشوع هي إلى العقوبة أقرب
“Solat yang tidak khusyuk lebih dekat dengan azab Allah.”
Ads
Barangkali dengan sebab itu Allah menegaskan di dalam al-Quran bahawa salah satu ciri-ciri orang yang berjaya adalah mereka yang khusyuk solatnya. Firman Allah:
قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (1) الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ
“Telah berjayalah orang-orang yang beriman. iaitu mereka yang mendirikan solat dalam keadaan khusyuk.” (al-Mukminun:1-2)
Ads
Al-Imam al-Ghazali memberikan pandangannnya mengapa terjadi sebegini. Kata al-Imam al-Ghazali:
ويقول الإمام الغزالي ر حمه الله : إن الرجل ليسجد السجدة يظن أنه تقرب بها إلى الله سبحانه وتعالى , ووالله لو وزع ذنب هذه السجدة على أهل بلدته لهلكوا ، سئل كيف ذلك ؟؟؟ فقال : يسجد برأسه بين يدي مولاه , وهو منشغل باللهو والمعاصي والشهوات وحب الدنيا
“Kata al-Imam al-Ghazali: Seorang lelaki sujud kepada Allah dengan menyangka sujudnya itu akan membawa dia lebih dekat dengan Allah sedangkan sekiranya diagihkan dosa lelaki yang bersujud itu kepada setiap ahli sebuah negeri, akan hancur negeri itu. Al-Ghazali ditanya: Mengapa terjadi sedemikian? Jawab beliau: Kerana dia sujud dihadapan Tuhannya sedangkan jiwanya sibuk dengan nafsu, maksiat, syahwat dan kecintaan kepada dunia.”
Al-Imam Malik pernah menukilkan kisah lelaki daripada Ansar yang menjual kebunnnya kerana kebunnya telah menyebabkan dia lupa berapa rakaat yang telah dilaksanakan dalam solatnya. Kata lelaki tersebut:
لقد أصابَتني في مالي هذا فتنةٌ
“Sesungguhnya harta aku ini telah menjadi fitnah (ujian yang melekakan diri dari solat). (al-Imam Malik, Muwatta’)
Ads
Cara mendapat khusyuk dalam solat
1. Mencari Pengertian bacaan dalam solat
2. Fokuskan fikiran kepada makna bacaan dan perbuatan dalam solat
3. Membesarkan Allah yakni hati merasai betapa hebatnya kuasa Allah yang telah mencipta dirinya, alam semesta, akhirat dan segala makhluk.
4. Kagum dan takut akan Keagungan Allah
5. Rasa Mengharap Kepada Allah, hanya kepadanya tempat kita bergantung
6. Rasa malu dan hina diri kita sebagai hamba yang penuh dosa dalam solat
Antara kewajipan seorang muslim adalah mengetahui perihal berkaitan Nabi Muhammad SAW. Daripada setiap pergerakan, percakapan, akhlak ketika Baginda hidup sehinggalah kewafatan Baginda SAW.
Berikut dibentangkan kisah akhir detik kehidupan Nabi SAW seperti yang diceritakan oleh Anas Bin Malik.
Maksudnya: ”Sesungguhnya Abu Bakar mengetuai solat orang ramai ketika Nabi SAW sakit yang mana ia adalah kesakitan yang menyebabkan Rasulullah SAW wafat. Sehingga tiba hari isnin, orang ramai pada ketika itu berada di dalam saf. Kemudian Rasulullah SAW menyingkap tirai biliknya dan melihat kepada kami. Ketika itu, Baginda SAW sedang berdiri dan wajah Baginda seakan-akan seperti kertas mushaf. Kemudian Baginda tersenyum. Anas berkata : Maka kami pun terkejut dan berasa gembira apabila Rasulullah SAW keluar. Pada ketika itu kami sedang dalam solat. Lalu Abu Bakar pun ke belakang sedikit untuk menyambungkan saf yang ada. Abu Bakar berbuat demikian kerana beliau menyangka Rasulullah SAW keluar untuk solat bersama. Lantas Rasulullah SAW memberi isyarat kepada orang ramai untuk menyempurnakan solat. Anas berkata lagi: Kemudian Rasulullah SAW masuk semula ke rumahnya dan menurunkan tirainya. Rasulullah SAW wafat pada hari tersebut.” Riwayat Muslim (874)
WAFAT HARI ISNIN
Menurut riwayat ini, Rasulullah SAW wafat pada hari Isnin. Kemudian berlakulah satu perbincangan di kalangan para sahabat berkenaan siapa yang bakal menggantikan Rasulullah SAW sebagai ketua yang akan menguruskan urusan umat Islam. Akhir perbincangan itu membawa satu resolusi iaitu memilih Abu Bakar sebagai khalifah bagi umat Islam.
Jenazah Rasulullah mula untuk diuruskan pada hari selasa. Ada beberapa orang para sahabat yang bertanggungjawab untuk memandikan jenazah Rasulullah SAW.
Ini berdasarkan riwayat sirah yang dinyatakan oleh Ibnu Hisyam di dalam kitab sirahnya:
Maksudnya: ”Kata Ibnu Ishak: ketika mana Abu Bakar R.anhu telah dibaiah, orang ramai mula untuk menguruskan jenazah Rasulullah SAW pada hari selasa. Abdullah bin Abu Bakar,Husain bin Abdullah dan selain dari keduanya menceritakan kepada aku Ali bin Abi Talib, Abbas Bin Abdul Muttalib, Al-Fadhl Bin Abbas, Qutham Bin Abbas, Usamah Bin Zaid dan Syuqran Maula Rasulullaj adalah orang yang bertanggungjawab memandikan jenazah Nabi. Aus Bin Khauli salah seorang daripada Bani Auf Bin Khazraj berkata kepada Ali: Demi Allah wahai Ali, kami juga ada bahagian untuk menguruskan Rasulullah SAW. Aus merupakan sahabat Rasulullah dan juga di antara ahli Badar. Kata Ali: masuklah. Maka Aus pun masuk, duduk dan turut memandikan Rasulullah SAW. Kemudian Ali menyandarkan jenazah Baginda ke dada beliau. Abbas, al-Fadhl dan Qutham memusingkan tubuh Baginda manakala Usamah Bin Zaid dan Syuqran kedua-duanya mencurahkan air. Pada masa yang sama Ali memandikan jenazah Rasulullah SAW. Beliau menyandarkan tubuh Baginda ke dadanya dan pada tubuh Baginda ada qamis yang beliau gunakan untuk menggosok bahagian belakang Baginda. Tangan beliau langsung tidak menyentuh tubuh Baginda. Lalu Ali berkata: Demi ayah dan ibuku, engkau ketika hidup mulia dan ketika wafat pun mulia. Dan tidak dilihat pada jenazah Rasulullah sesuatu (yang buruk) yang ada pada jenazah orang lain.”
TUJUH ORANG YANG TERLIBAT
Kesimpulannya, berdasarkan riwayat ini, ada 7 orang yang terlibat dalam memandikan jenazah Nabi SAW. Mereka itu ialah:
Ali Bin Abi Talib
Abbas Bin Abdul Muttalib
Al-Fadhl Bin Abbas
Qutham Bin Abbas
Usamah Bin Zaid
Syuqran Maula kepada Rasulullah
Aus Bin Khauli
Semoga pencerahan yang diberikan menjawab persoalan yang dikemukakan. Semoga kita lebih mencintai Nabi SAW dengan membaca sirahnya dan sentiasa berdoa agar diberikan kekuatan untuk mengikut sunnahnya. Wallahu’alam.
Sumber kredit: FB: Mufti Wilayah Persekutuan, Sahibus Samahah Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Masuk sahaja ke surau atau bilik solat wanita pada hari ini, akan terlihatlah pelbagai jenis kain dan rekaan telekung yang digayakan oleh jemaah wanita. Ada yang berenda, kain jenis lycra, berwarna-warni dan bermacam lagi. Namun persoalan yang sering ditimbulkan ialah hukum solat orang yang memakai telekung yang kita anggap ‘berfesyen’ ini.
Perkara pertama tentang pakaian solat adalah ia perlu menutup aurat secara sempurna. Antara ciri-ciri pakaian yang menutup aurat ketika solat adalah pakaian yang tidak memperlihatkan atau menggambarkan apa di sebalik kain yang menutupi tubuh. Bahkan seharusnya tidak memperlihatkan rupa bentuk atas sebab ketatnya pakaian itu atau jarang serta nipisnya pakaian tersebut sehingga boleh menampakkan warna kulit.
Maka pakaian yang menutup aurat seseorang itu haruslah menutupi keseluruhan tubuh (kecuali muka dan kedua tangan) dan tidak menampakkan anggota tubuh atau warna kulit atas sebab longgar mahupun nipisnya kain. Tidaklah longgar itu dimaksudkan dengan selonggar-longgarnya namun apa yang penting adalah tidak menjelaskan rupa bentuk tubuh terutama pada bahagian tertentu seperti dada dan lain-lain.
Di samping tidak dibolehkan juga memakai pakaian compang-camping (tidak sempurna) yang boleh menampakkan aurat.
Imam Nawawi turut menyatakan bahawa wajib untuk menutupi tubuh daripada penglihatan yang boleh melihat pada warna kulit. Tidak mencukupi hanya dengan kain yang menutup tubuh tetapi dapat pula dilihat warna kulit sama ada putih (cerah) atau hitam (gelap).
Begitu juga dengan pandangan dari Ibnu Qudamah, yang mengatakan wajib untuk menutup aurat dan jika disebabkan kain yang nipis itu menampakkan warna kulit di sebaliknya sama ada putih atau merah maka tidak harus untuk bersolat dengannya. Ini kerana ia tidak mencapai maksud asal tujuan menutup aurat itu.
Imam Saffarini al-Hanbali juga menyatakan di dalam Syarah Manzumah al-Adab bahawa makruh bagi lelaki dan wanita yang memakai pakaian yang menjelaskan warna kulit dan juga yang menampakkan saiz atau bentuk tubuh . Manakala, Imam Dusuqi al-Maliki di dalam hashiyahnya berpendapat bahawa pakaian seperti itu jelas makruh melainkan terdapat pakaian luar maka ia menjadi tidak makruh.
Maka melihatkan perkara-perkara ini, adalah SAH solat orang yang memakai telekung berfesyen, selagi ia menutup aurat seseorang itu dengan sempurna.
Nota: Jawapan diberikan oleh USTAZ KHAIRUL NAIM MANSOR, Penyunting Al-Quran di Jabatan Penerbitan AlQuran Karangkraf dan pemegang Ijazah Sarjana Muda Bahasa Arab Dan Kesusasteraan, Universiti Yarmouk, Jordan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Baru berkahwin atau dah lama menyewa dan berhajat nak beli rumah sendiri? Alhamdulillah. Tapi berapa ramai yang ambil tahu dan mahu ada rumah yang mengikut syariah Islam?
Jika kaum Cina, memilih kediaman mengikut ‘Feng shui’ kita pula patut cari rumah patuh Syariah.
Untuk itu, kita ikuti perkongsian Izzat Rahimin dalam entrinya di Pejuang Hartanah tentang ciri rumah patuh Syariah. Huraian beliau panjang lebar, namun berbaloi untuk dibaca mereka yang sedang mencari rumah sendiri untuk dibeli!
Menurut beliau dalam hal membeli kediaman hukum Islam sekadar pada pinjaman rumah yang Islamik sahaja, malah sebenarnya ada garis panduan dalam agama Islam melalui al-Quran untuk memilih sesebuah rumah.
KAWASAN DAN LOKASI
Perkara utama kita mesti ikuti adalah konsep kawasan di dalam sesuatu lokasi. Lingkungan atau persekitaran kawasan atau dipanggil bi’ah (بيئة ) atau environment.
Firman Allah SWT di dalam Surah Ar-Rum, ayat 41: ظَهَرَالْفَسَادُفِيالْبَرِّوَالْبَحْرِبِمَاكَسَبَتْأَيْدِيالنَّاسِلِيُذِيقَهُمبَعْضَالَّذِيعَمِلُوالَعَلَّهُمْيَرْجِعُونَ
“Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan buruk mereka, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat).”
Jadi, pilihlah persekitaran yang sihat, kerana ia boleh mempengaruhi keperibadian, pola pemikiran serta tingkah laku manusia.
Carilah rumah yang berhampiran masjid, ada padang untuk beriadah, kawasan bebas daripada pencemaran udara, air, bau dan lain-lain.
KONSEP SOSIAL
Islam sering menekan konsep silaturahim namun ia tidak terhad semasa
kenduri atau rumah terbuka Hari Raya sahaja. Malah, dalam memilih rumah pun kita kena jaga konsep sosial menurut Islam melalui 3 perkara berikut:
a) Terhadap Diri Sendiri (Individu)
Mesti ada ruang terlindung, ada privasi dan selesa untuk kita lakukan aktiviti peribadi seperti mandi, solat, urusan peribadi dan lain-lain.
b) Terhadap Keluarga
Kita perlu pastikan ada ruang selesa untuk semua isi rumah. Jika ada ahli yang uzur atau sakit, pastikan ada kemudahan seperti tandas dan bilik mandi yang bersesuaian.
c) Bilangan Ahli Keluarga
Fikir perancangan jangka panjang jauh kebih awal. Pertambahan bilangan anak, menantu dan mungkin juga adanya pembantu rumah memerlukan lebih ruang dan bilik.
d) Lelaki dan Perempuan
Islam menetapkan WAJIB pisahkan tempat tidur anak lelaki dan perempuan apabila salah seorang capai umur 10 tahun.
e) Sanak Saudara
Sesekali mesti ada saudara kita yang datang ziarah dan bermalam, contohnya masa musim perayaan atau cuti sekolah. Sebagai tetamu, mereka juga perlukan ruang privasi bagi solat, tidur atau tukar pakaian.
f) Terhadap Jiran Dan Komuniti
Kenali jiran tetangga dan komuniti masyarakat di rumah anda itu. Islam menyuruh umatnya bertanggungjawab dan menjaga perhubungan sesama jiran tetangga.
KONSEP RUANG
Ruang memainkan peranan yang penting apabila seseorang pembeli ingin memiliki rumah.
a) Keperluan Ibadah.
Pada zaman kini, banyak pemaju kurang ambil perhatian dalam pelan pembinaan rumah menepati hukum syariah Islam. Namun, tak mengapa. Kita sendiri boleh pastikan ada ruang khas untuk ibadah, terutamanya ketika hendak melakukan ibadah secara berjemaah.
Utamakan juga orientasi dan kedudukan ruang-ruang dalam rumah terhadap arah kiblat. Arah kiblat mempengaruhi arah pintu masuk, arah tandas, arah ruang solat dan juga sekiranya berlaku kematian nanti, arah jenazah tersebut.
b) Saiz Ruang
Berehat, beribadah dan bersosial bersama keluarga adalah antara aktiviti yang dilakukan di rumah, maka sediakanlah ruang yang selesa.
Islam menekan konsep kesederhanaan dalam setiap perkara. Oleh itu, pilihlah saiz ruang rumah yang menepati cita rasa kita tetapi berdasarkan kemampuan dan bukannya untuk tujuan bermegah-megah.
Firman Allah SWT di dalam Surah At-Takathur, ayat 1-8: أَلْهَاكُمُالتَّكَاثُرُ. حَتَّىزُرْتُمُالْمَقَابِرَ. كَلاسَوْفَتَعْلَمُونَ. ثُمَّكَلاسَوْفَتَعْلَمُونَ. كَلالَوْتَعْلَمُونَعِلْمَالْيَقِينِ. لَتَرَوُنَّالْجَحِيمَ. ثُمَّلَتَرَوُنَّهَاعَيْنَالْيَقِينِ. ثُمَّلَتُسْأَلُنَّيَوْمَئِذٍعَنِالنَّعِيمِ
“Kamu telah dilalaikan oleh perbuatan berlumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (hartabenda, anak-pinak, pangkat dan pengaruh). Sehingga kamu masuk kubur. Jangan sekali-kali (bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak. Sekali lagi (diingatkan): jangan sekali-kali (kamu bersikap demikian)! Kamu akan mengetahui kelak (akibat yang buruk pada hari kiamat). Demi sesungguhnya! Kalaulah kamu mengetahui dengan pengetahuan yang yakin. (Ingatlah) demi sesungguhnya! Kamu akan melihat neraka yang marak menjulang. Selepas itu – demi sesungguhnya, Kamu akan melihatnya dengan penglihatan yang yakin (semasa kamu dilemparkan ke dalamnya). Kemudian kamu akan ditanya pada hari itu, tentang segala nikmat (yang kamu telah menikmatinya).”
c) Susun Atur Ruang
Pintu Masuk: Mestilah terhalang dari pandangan luar. Serta tidak menghadap arah rumah jiran. Fikirkan soal privasi.
Tingkap: Perlu dibuat untuk tujuan aliran udara dan cahaya. Sekiranya menghadap rumah jiran, letaklah langsir untuk privasi bersama.
Laluan: Seeloknya ada laluan berasingan bagi kaum wanita supaya memudahkan pergerakan mereka tanpa perlu mendedahkan aurat.
Bilik: Perlu mengambil kira privasi serta jantina penghuni bilik. Lelaki dan wanita bukan mahram mestilah berasingan.
Tandas: Pintu mesti dibina untuk dibuka oleh tangan kanan supaya kaki kiri melangkah masuk dahulu. Arah tandas juga tak boleh menghadap atau membelakangkan kiblat. Serta seeloknya wujudkan tandus cangkung.
Kajian mendapati, mencangkung ketika buang air adalah lebih baik serta cara itulah telah diajar oleh Rasulullah SAW.
Tempat Berwuduk: Lebih afdal berasingan dari ruang tandas.
KONSEP KEBERSIHAN
Islam sangat menekankan soal kebersihan di dalam segala aspek kehidupan. Pastikan rumah kita ada:
Sistem pembuangan yang sampah yang teratur.
Sistem perpaipan yang lancar untuk sumber air bersih.
Sistem kumbahan yang efektif untuk saliran keluar bahan kumbahan.
Dengan memastikan keberkesanan sistem-sistem ini, maka kebersihan rumah korang akan terjamin dan rumah yang didiami juga akan memberikan keselesaan yang maksimum.
Semoga bermanfaat dan membantu kita semua dalam membuat keputusan mengikut syariah Islam ketika memilih rumah ya!
InsyaAllah!
Sungguhnya negeri syurga itu adalah negeri nikmat dan antara nikmat yang ada di dalam syurga ialah semua penghuninya sangat cantik diri mereka dan perhiasan...