Ayat Al-Kursi digelar sebagai Penghulu Segala Ayat Al-Quran. Ayat 255 dari Surah Al-Baqarah ini juga merupakan ayat yang paling mulia daripada seluruh ayat yang terdapat di dalam ayat Al-Quran. Ayat ini disebut ‘Ayat Kursi’ kerana di dalamnya terdapat perkataan ‘KURSI’ yang bermaksud tempat duduk yang megah lagi yang mempunyai martabat.

Banyak kelebihan mengamalkan bacaan ayat Kursi terutama kepada golongan wanita. Ikuti kisah tentang seorang wanita yang mengamalkan doa Kursi dalam kehidupan hariannya.


‘KENAPA SAYA TIDAK DIPERKOSA ?”

Ia tentang seorang wanita dari Malaysia yang bekerja di USA. Dia berjilbab dan memiliki akhlak yang bagus, suka membaca Ayat Kursi.

Suatu malam wanita ini dalam perjalanan pulang ke rumah dari tempat kerjanya. Kebetulan dia mengambil jalan pintas untuk pulang. Jalan yang dilalui pula agak sunyi, tidak ramai orang yang melalui jalan itu.

Oleh kerana hari sudah lewat malam, berjalan di jalan yang agak gelap membuatkan dia agak gelisah dan takut. Lebih–lebih lagi dia berjalan sendirian.

Tiba-tiba dia melihat ada seorang lelaki (kulit putih Amerika) bersandar di dinding tepi lorong itu. Wanita tersebut sudah mulai takut, cemas, dan gelisah. Yang boleh dilakukannya waktu itu adalah berdoa kepada Allah SWT memohon keselamatan atas dirinya.


Dia baca ayat kursi dengan penuh pengharapan agar Allah SWT membantu dia saat itu.

IKLAN

Allah SWT berfirman:

اللَّهُ لَآ إِلٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَىُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُۥ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُۥ مَا فِى السَّمٰوٰتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ ۗ مَنْ ذَا الَّذِى يَشْفَعُ عِنْدَهُۥٓ إِلَّا بِإِذْنِهِۦ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىْءٍ مِّنْ عِلْمِهِۦٓ إِلَّا بِمَا شَآءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمٰوٰتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُۥ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِىُّ الْعَظِيمُ
allohu laaa ilaaha illaa huw, al-hayyul-qoyyuum, laa ta`khuzuhuu sinatuw wa laa na`uum, lahuu maa fis-samaawaati wa maa fil-ardh, man zallazii yasyfa’u ‘indahuuu illaa bi`iznih, ya’lamu maa baina aidiihim wa maa kholfahum, wa laa yuhiithuuna bisyai`im min ‘ilmihiii illaa bimaa syaaa`, wasi’a kursiyyuhus-samaawaati wal-ardh, wa laa ya`uuduhuu hifzhuhumaa, wa huwal-‘aliyyul-‘azhiim

Maksudnya:

“Allah, tidak ada tuhan selain Dia. Yang Maha Hidup, yang terus-menerus mengurus (makhluk-Nya), tidak mengantuk dan tidak tidur. Milik-Nya apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Tidak ada yang dapat memberi syafaat di sisi-Nya tanpa izin-Nya. Dia mengetahui apa yang di hadapan mereka dan apa yang di belakang mereka dan mereka tidak mengetahui sesuatu apa pun tentang ilmu-Nya melainkan apa yang Dia kehendaki. Kursi-Nya meliputi langit dan bumi. Dan Dia tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Dia Maha Tinggi, Maha Besar.”
(QS. Al-Baqarah 2: Ayat 255)


Waktu dia melewati tempat lelaki itu bersandar, dia sempat menoleh dan dapat melihat wajah lelaki itu. Lelaki itu tidak menganggu wanita ini dan dia selamat sampai ke rumahnya.

IKLAN

Keesokan paginya, wanita ini membaca surat kabar yang memberitakan seorang wanita diperkosa oleh seorang lelaki yang tidak dikenalinya di lorong yang dia lalui semalam hanya 10 minit setelah dia melintasi lorong tersebut. Muslimah ini yakin benar lelaki yang dia lihat semalam adalah pelakunya.

Atas rasa tanggung jawab, dia terus membuat laporan di balai polis. Wanita ini dapat mengenali pelakunya, pihak polis juga dapat membuktikan bahawa lelaki tersebut adalah perogol yang dicari.

ADA DUA LELAKI DI KANAN & KIRI

Namun wanita ini hairan juga kenapa lelaki tadi tidak menjadikan dia mangsa ketika dia melalui lorong tersebut padahal dia sendirian ketika itu. Wanita ini meminta kebenaran kepada pegawai polis yang bertugas untuk bertanya sedikit kepada si perogol tadi. Selepas pihak polis memberi keizinan, wanita ini bertanya kepada si perogol.

IKLAN

Tanya perempuan : ”why dont ‘t you do anything to me on that night even though you know that I’m alone.” (kenapa anda tidak melalukan apa-apa terhadap saya malam itu walaupun anda tahu saya seorang saja di sana)

Perogol itu menjawab :
”No,you are not alone, that night I saw two young man walking with you. One your right side and the other one was by your left. If you were alone of course you will be my victim.”
(tidak, kamu bukan sendiri malam itu saya tampak ada 2 orang lelaki berjalan dengan kamu. Seorang sebelah kanan dan seorang lagi sebelah kiri kamu. Kalaulah kamu seorang diri malam itu, sudah pasti kamu jadi mangsa saya.”

BERKAT AYAT KURSI

Wanita ini merasa terkejut, mendengar penjelasan si perogol. Dia bersyukur ke hadrat Allah SWT kerana dirinya masih dipelihara, mungkin juga berkat ayat kursi yang dia baca malam itu.

”..Barangsiapa membaca ayat kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah mewakilkan 2 orang malaikat memeliharanya hingga subuh. Barangsiapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam ksempitan, Niscaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya.” Dari Abdullah Bin ‘Amr r.a

Jika kita sebagai hambaNya menurut segala perintah dan meninggalkan segala laranganNya maka Allah pasti akan sentiasa dekat dan memelihara hambaNya. Melalui kisah wanita ini, dia seorang wanita yang menutup aurat dan menjaga batas-batas yang ditetapkan Islam. Mungkin dua orang lelaki yang ‘menemani’ wanita itu adalah malaikat yang diutuskan Allah untuk menjaga hambaNya yang sentiasa ingat akan diriNya.

Sumber kredit: Viral Media Johor