Ramadan telah pun berlalu. Selepas puas berhari raya ramai yang mengambil peluang menambah pahala dengan melakukan puasa enam.
Tak kurang juga yang mula menqadhakan puasa (ganti) disebabkan uzur syarie. Persoalannya bolehkan niat puasa qadha dilakukan ecara serentak dengan puasa serentak.
SOALAN:
Bolehkah saya berniat puasa qada (ganti) dan puasa enam dibulan Syawal secara serentak (dua dalam satu (puasa ganti dan puasa enam).
JAWAPAN:
Firman Allah SWT: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.
(Surah al-Baqarah:183)
BERBUKA PUASA DI BULAN RAMADAN TANPA ADA SEBARANG KEUZURAN
Sesiapa yang berbuka puasa pada bulan Ramadan tanpa sebarang keuzuran wajib ke atasnya menqadhakannya serta merta selepas tamatnya Ramadan dan selepas selesai hari raya yang pertama. Seseorang itu tidak boleh mendahulukan puasa sunat enam pada bulan Syawal kemudian diekori dengan puasa qadha.
Adapun sekiranya dia tidak berpuasa pada bulan Ramadan kerana ada keuzuran (yang dibenarkan syarak) maka harus baginya mendahulukan puasa enam pada bulan Syawal daripada puasa qadha kerana qada waktu puasa qadha adalah muwassa` (luas).
Imam as-Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani Rahimahullahu Taala menyebut: “ (Dan demikian lagi) orang yang tiada puasa dengan uzur sunat dia berpuasa enam hari sunat Syawal melainkan orang yang berbuka puasa Ramadan dengan tiada uzur maka wajib ke atasnya menyegerakan menqada Ramadan kerana makruh mengerjakan sunat orang yang ada padanya qada Ramadan dengan tiada uzur maka wajib menyegerakan qada dahulu.” (Rujuk Kitab Bughyah at- Tullab, hlm. 128)
ISU MENGGABUNGKAN DUA IBADAT DENGAN SATU NIAT
Masalah ini dikenali di sisi para ulama sebagai masalah tasyrik (mengabungkan dua ibadat dengan menggunakan satu niat) hukumnya :
Sekiranya ia adalah termasuk dalam wasilah atau perkara yang bercampur maka hukumnya sah. Terhasil apa yang dihajatinya daripada kedua ibadat tersebut. Misalnya, jika seseorang itu mandi junub pada Hari Jumaat untuk melakukan Jumaat dan juga mengangkat junub, sesungguhnya junubnya terangkat dan pahala mandi Jumaat tersebut pun terhasil.
Walaupun salah satu daripada dua ibadat tersebut tidak diniatkan manakala yang lain pula diniatkan dengan zatnya maka sah himpunan atau gabungan tersebut dan tidak mencederakan ibadat tersebut misalnya solat tahiyyah masjid dilakukan berserta solat fardhu atau solat sunat yang lain.

Adapun menghimpunkan atau gabung di antara dua ibadat yang diniatkan dengan zatnya seperti puasa qadha atau kaffarah, atau nazar berserta puasa sunat seperti puasa sunat 6 hari pada bulan Syawal maka tidak sah tasyrik tersebut mengikut pendapat yang muktamad kerana setiap ibadat itu berasingan daripada ibadat lain yang diniatkan dengan zatnya dan tidak pula berada di bawah ibadah yang lain.
Ads
Persoalannya, adakah berpuasa dengan niat qadha bulan Ramadan dan niat puasa 6 pada bulan Syawal yang digabungkan sah keduanya? Atau salah satu sahaja sah? Jika dibuat secara ithlaq (Umum) berhasil keduanya atau salah satu sahaja?
GABUNG NIAT PUASA QADHA RAMADAN DAN PUASA ENAM SYAWAL
Fuqaha dalam Mazhab Syafie berselisih pendapat tentang isu menggabungkan niat di antara puasa qadha Ramadan dan puasa sunat enam hari pada bulan Syawal.
Syaikul Islam Zakaria al-Ansari Rahimahullahu Taala:
“Jika seseorang berpuasa pada Bulan Syawal untuk qadha bagi puasa Ramadan, atau selainnya sama ada puasa nazar atau puasa sunat lain maka terhasil pahala sunatnya. Kerana topik perbincangannya adalah tentang puasa pada 6 hari daripada bulan Syawal…tetapi dia tidak akan memperolehi pahala yang sempurna sebagaimana yang diinginkannya melainkan dengan hanya dia berniat puasa khusus untuk 6 hari pada bulan Syawal sahaja.
Terutamanya orang yang telah luput daripadanya puasa Ramadan kerana tidak sesuai dia berpuasa Ramadan dan seterusnya berpuasa 6 hari di bulan syawal” (Rujuk Kitab Syarqawi ‘ala al-Tahrir)
Imam Ramli Rahimahullahu Taala menyebut bahawa dia pernah ditanya tentang puasa Ramadan dan qadha di bulan Syawal, adakah berhasil qadha puasa Ramadan dan pahala puasa 6 hari pada bulan Syawal, ada ke tidak dalam masalah ini sebarang nukilan?
Imam Ramli Rahimahullahu Taala menjawab: “Bahawa berhasil puasa qadha Ramadannya walaupun dia gabung niat puasa qadha Ramadannya dengan puasa yang lain. Dan berhasil pahala puasa 6 hari pada bulan Syawal. Masalah ini disebut oleh ramai ulama terkemudian (mutaakhirin).” (Rujuk Fatawa Imam Ramli, 2/339)
Ads
Imam Ibnu Hajar Al-Haitami Rahimahullahu Taala dalam mengenai orang yang berniat puasa sunat bersama puasa wajib: “Jika diniatkan keduanya (puasa sunat dan pusat wajib), dia mendapat ganjaran bagi kedua-duanya atau diniatkan salah satu maka gugur tuntutan yang satu lagi dan tidak mendapat ganjarannya.” (Rujuk Kitab Al-Fatwa Al-Kubra, 2/75)
Sebahagian ulama menyebut sah seseorang itu melakukan qadha puasa bulan Ramadan bersama puasa sunat enam Syawal dan terhasil pahala puasa sunat yang dilakukan di dalam bulan Syawal tersebut.
Hal ini kerana diqiyaskan dengan seseorang yang memasuki masjid kemudian solat 2 rakaat fardu atau solat sunat rawatib (mengiringi solat fardu) maka terhasil sekali baginya pahala solat sunat Tahiyyatul Masjid kerana ia melakukan solat berkenaan sebelum ia duduk.
Imam Sulaiman al-Bujairimi Rahimahullahu Taala berkata: “Terhasil pahala solat sunat Tahiyyatul Masjid dengan melakukan solat fardhu atau sunat yang lainnya, sama ada diniatkan atau tidak solat sunat Tahiyyatul Masjid tersebut. Hal ini berdasarkan hadis yang telah diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim:
“Apabila masuk salah seorang dari kamu ke dalam masjid hendaklah ia solat dua rakaat sebelum ia duduk” dan kerana itu juga maksud solat sebelum duduk yang disebutkan dalam hadis telah terhasil dengan melakukan solat Fardhu atau solat sunat yang lain. (Rujuk Kitab Hasyiah al-Bujairimi 1/280)
Begitu juga nas yang hampir serupa dikatakan Syeikh Islam Zakaria Al-Ansori Rahimahullahu Taala: Terhasilnya solat sunat dua rakaat atau lebih (yang dimaksudkan dengan adalah hasilnya pahala solat walaupun bersama dengannya solat fardhu atau solat sunat yang lain) sama ada diniatkan sekali ataupun tidak.
Ia berdasarkan hadis Riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim Rahimahumahullahu Taala “ Apabila masuk seseorang daripada kamu ke dalam masjid maka janganlah ia duduk sehingga ia solat dua rakaat”. ” dan kerana itu juga maksud solat sebelum duduk yang disebutkan dalam hadis telah terhasil dengan melakukan solat Fardhu atau solat sunat yang lain (Rujuk Kitab Fathul Wahab Syarah Manhajul Tullab 1/67)
Ads
Imam ar-Ramli Rahimahullahu Taala telah berkata: “Dan sekiranya berpuasa pada bulan Syawal, puasa qadha, nazar atau selain daripada keduanya atau seumpama dengannya, seperti berpuasa pada hari Asyura maka telah dapat pahala puasa sunat itu baginya, seperti yang telah difatwakan oleh bapanya (bapa kepada Imam ar-Ramli), begitu juga oleh al-Barizi, al-Asfahuni, A-Nasyizi, al-Faqih Ali Soleh al-Hadrami dan selainnya tetapi ia tidaklah mendapat pahala yang sempurna ke atas yang dituntut.
” Begitulah sama hukumnya puasa Ramadhan dengan puasa sunat enam Syawal. (Rujuk kitab Nihayah al-Muhtaaj, 3/208-209)
Imam as-Suyuti Rahimahullahu Taala berkata : “Sekiranya seseorang berpuasa sunat misalnya pada hari Arafah, qadha atau nazar atau kafarah, dan diniatkan puasa-puasa tersebut bersama dengan niat puasa sunat hari Arafah, maka al-Barizi telah memberi fatwa bahawa sah puasa dan terhasil pahala untuk kedua-duanya.
Begitu juga halnya jika dia ithlaqkan (sahaja aku berpuasa) maka masalah tersebut mengikut masalah solat tahiyyah Masjid. ” (Rujuk kitab Ashbah Wan Nazoir, hlm. 61)
Dalam Syarah al-Tanbih karangan al-Hafiz al-Suyuti Rahimahullahu Taala, daripada fatawa al-Baarizi Rahimahullahu Taala, beliau mengatakan : Sekiranya seseorang berpuasa sunat misalnya pada hari Arafah, qadha atau nazar atau kafarah, dan diniatkan puasa-puasa tersebut bersama dengan niat puasa sunat hari Arafah terhasih keduanya (sah keduanya), begitu juga jika dia ithlaqkan (sahaja aku berpuasa).
Tetapi al-Isnawi menyebut perkara ini tertolak dan qiyas yang dilakukan tidak sah dalam menggambarkan perkongsian satu daripada keduanya. Disisinya apa yang terhasil adalah yang fardhu sahaja dalam gambaran ithlaq”
Walaupun begitu, perlulah diambil perhatian, maksud terhasilnya pahala puasa sunat enam Syawal apabila dimasukkan sekali dengan puasa fardhu adalah pahala semata-mata pahala sunat bukannya pahala yang sempurna.
KESIMPULAN
Kesimpulannya, mengikut pendapat yang muktamad, afdhal seseorang itu menjadikan puasa qadha berasingan dengan puasa 6 pada bulan syawal. Namun begitu, menyatukan puasa qadha dengan puasa enam itu tetap diharuskan dan mendapat ganjaran pahala kedua-duanya mengikut pendapat yang dhaif.
Namun begitu, menyegerakan qadha puasa itu adalah sikap yang terpuji dan dituntut oleh syarak terutama kepada sesiapa yang meninggalkan puasa tanpa uzur yang dibenarkan syarak. Semoga kita termasuk bersama-sama dengan orang bertaqwa.
Sumber Kredit: Mufti Wilayah Persekutuan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bab poligami memang agak sensitif bagi sebahagian isteri di Malaysia. Bukan menentang hukum syarak, tetapi bimbang diri tersisih; kurang perhatian dan kasih sayang suami malah keperluan nafkah juga takut terjejas. Kuncinya ialah bimbang terabai.
Islam pun tidak akan benarkan poligami sekiranya lelaki tidak berkemampuan serta gagal menyempurnakan keperluan isteri sedia ada. Namun tak kurang ramainya juga yang bahagia berpoligami.
Poligami bukanlah pelik, cuma ia agak ‘berani’ dilakukan oleh Adnan,22 tahun, warga Pakistan; yang sekarang mempunyai tiga orang isteri.
Berkahwin seawal usia 16 tahun semasa masih lagi belajar, Adnan kemudiannya berkahwin kali kedua semasa berusia 20 tahun dan terkini perkahwinan ketiganya pada 2019!
Sewaktu ditemuramah oleh Daily Pakistan, Adnan inginkan bakal isteri keempat ini mempunya nama yang bermula dengan huruf ‘S’ kerana semua nama isterinya bermula dengan huruf ‘S’.
Tetapi lebih unik lagi, ketiga-tiga isterinya bersetuju berpadu tenaga membantu suami mereka mencari jodoh keempat buat Adnan.
Adnan dikurniakan dengan tiga orang anak dengan Shumbal iaitu isteri pertama, manakala dua orang anak dengan isteri kedua iaitu Shubana yang mana salah seorangnya dijadikan anak angkat oleh Shahida, isteri ketiganya.
Bagi kebanyakan suami, hidup berpoligami sememangnya mencabar kesabaran apabila terpaksa memastikan kesemua isteri dilayan secara adil, Namun rasa ‘pening kepala’ ini tidak pernah dihadapi oleh Adnan.
Tiada perselisihan antara isterinya. “Satu-satunya masalah yang isteri selalu rungutkan ialah perhatian kurang mencukupi buat setiap daripada mereka,” jelas Adnan.
Memang benar, kehidupan berpoligami ini perlukan kesetiaan dan ketaatan yang tinggi. Bagi Adnan dia bernasib baik kerana semua isterinya mampu menyesuaikan diri antara satu sama lain.
Urusan hal ehwal rumahtangga disusun atur mengikut jadual penggiliran seperti memasak, membasuh, mengilatkan kasut Adnan dan lain-lain.
Menjelas lanjut tentang perbelanjaan bulanan keluarga, dia menyatakan setiap bulan sejumlah 1.5 Lakh Pakistani Rupee diperlukan atau bersamaan dengan RM3,840. Namun baginya, ia bukan satu masalah, kerana semenjak berkahwin kali pertama, rezekinya bertambah baik.
Adnan bersama keluarganya kini menghuni sebuah kediaman yang mempunyai enam buah bilik tidur, sebuah bilik melukis dan stor.
Kelihatanya seperti cerita dongeng, namun ia adalah realiti sebuah kehidupan indah seorang lelaki dan para isteri tercinta.
Kashoorga: Semoga secebis kisah hidup berpoligami ini dapat dilihat satu perkongsian positif. Bukan mudah tapi tak mustahil.
Foto: Daily Pakistan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Perkembangan teknologi melahirkan ramai guru make-up atau tutor online yang mengajar cara-cara nak bersolek.
Tentunya dalam keghairahan itu, ada perkara yang melibatkan hukum agama kita terlepas pandang. Niat untuk beri ilmu bertukar menjadi dosa pula, boleh jadi haru. Kita baca persoalan hukum tutorial solekan wajah di media sosial oleh pejabat Mufti Wilayah Persekutuan ini.
SOALAN
Saya mempunyai kemusykilan dan tercari-cari jawapan. Saya merupakan perniaga produk kosmetik dan alat kosmetik. Persoalannya, bolehkah saya berniaga secara langsung atas talian (online) dengan mempamerkan tutorial penjagaan wajah wanita mahupun solekan wajah wanita, lebih-lebih lagi perniagaan pada musim wabak Covid-19.
Adakah dikira mendedahkan aurat walaupun muka sahaja dan bertudung. Apakah tatacara yang boleh dicontohi perniaga kosmetik seperti saya? ataupun lebih baik saya tinggalkan perniagaan tersebut. Diharap Tuan dan ahli pasukan dapat membantu. Terima kasih
JAWAPAN
Alhamdulillah segala puji bagi Allah SWT Tuhan semesta alam, selawat serta salam ke atas junjungan teragung Nabi Muhammad SAW dan ke atas ahli keluarga serta mereka yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW hingga ke hari kiamat
Realiti terkini, peniaga produk kosmetik dan alat solek menggunakan rangkaian media sosial sebagai wasilah untuk mempromosikan produk mereka.
Peniaga kosmetik mempamerkan video tutorial solekan mahupun tutorial penjagaan wajah secara langsung bagi tatapan umum pada ruangan Faceook Live mahupun Instagram Live dengan tujuan memasarkan produk mereka.
Persoalanya, bolehkah mempamerkan model wajah wanita bagi tatapan umum walaupun bertudung? Pada asasnya wajah wanita bukan aurat kerana termasuk anggota zahir yang boleh didedahkan namun solekan pada wajah -wanita hanya pada kadar yang tidak melampaui batas agar terhindar daripada fitnah. Hal tersebut berdasarkan dalil yang ditetapkan syarak seperti berikut:
Firman Allah SWT وَقُللِّلْمُؤْمِنَاتِيَغْضُضْنَمِنْأَبْصَارِهِنَّوَيَحْفَظْنَفُرُوجَهُنَّوَلَايُبْدِينَزِينَتَهُنَّإِلَّامَاظَهَرَمِنْهَا Maksudnya: Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memeliharakehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya. Surah al-Nur: (31)
Ayat tersebut menerangkan kewajipan kaum wanita menyembunyikan perhiasannya melainkan apa yang zahir. Maksud perhiasan merujuk kepada dua jenis iaitu pakaian yang menutup tubuh badan dan alat perhiasan.
(Lihat: Tafsir al-Kabir (23/363). Sementara, makna ayat “kecuali apa yang zahir” ialah muka dan dua tapak tangan (Lihat: Tafsir al-Quran al-Azim (6/42). Oleh itu, batasan aurat wanita dihadapan lelaki ajnabi ialah seluruh tubuh badan kecuali muka dan dua tapak tangan.
Sayyid Qutb dalam mentafsirkan ayat tersebut menyatakan: “Hiasan kecantikan adalah halal bagi wanita kerana menepati fitrah semulajadi mereka. Islam tidak menentang keinginan fitrah wanita namun perlu dikawal dengan garis panduan (dawabit) yang ditetapkan”(Lihat Tafsir fi Zilal al-Quran (4/2512).
Wanita tidak dibenarkan tabarruj iaitu berlebih-lebihan dalam berhias untuk mempamerkan perhiasan diri dan kecantikan wanita kepada kaum lelaki.
Hal ini berdasarkan firman Allah SWT: وَقَرْنَفِيبُيُوتِكُنَّوَلَاتَبَرَّجْنَتَبَرُّجَالْجَاهِلِيَّةِالْأُولَى Maksudnya:“Dan hendaklah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang Jahiliyah zaman dahulu.”Surah al-Ahzab (33)
Sehubungan itu, cara mempromosikan produk kosmetik dengan mempamerkan tutorial wanita yang disolek secara berlebihan adalah bertentangan syarak selain dibimbangi boleh menimbulkan fitnah kerana tertumpu kepada kecantikan wajahnya.
Bahkan, kaum wanita perlu berusaha untuk mengelakkan sebarang fitnah dan menutup pintu yang membawa kerosakan (sadd al-zara’i).
Ini berdasarkan kaedah berikut: اتَّقُوامَواضِعِالتُّهَمِ Maksudnya: Berhati-hatilah kalian dengan ruang-ruang tohmahan.
Kaedah ini diambil daripada kata-kata Saidina Umar RA,مَنْسَلَكَمَسَالِكَالتُّهَمِاتُّهِمَ Maksudnya: Barangsiapa yang menempuhi, laluan-laluan tohmahan, akan ditohmah. Apa jua perkara yang berisiko menimbulkan fitnah, hendaklah sedaya upaya dielakkan kerana ia akan memberi kesan yang buruk baik untuk jangka masa pendek mahupun panjang.
Syor dan Cadangan
Pelbagai jenis produk kosmetik yang dijual di pasaran yang merangkumi produk penjagaan kulit skincare mahupun produk kosmetik untuk solekan wajah. Penggunaan produk kosmetik bagi menzahirkan impresi lebih sihat selain bertujuan melengkapkan penampilan zahir yang boleh diklasifikasikan sebagai tahsiniyyah (pelengkap)
Namun pengggunaan produk kosmetik tidak boleh keterlaluan sehingga boleh menarik perhatian ajnabi.
Lantaran itu, kami akan mengesyorkan beberapa tatacara mempromosikan produk kosmetik seperti berikut:
Wujudkan Pautan Telegram
Kami mencadangkan agar para peniaga produk kosmetik solekan wajah “make-up” untuk menyediakan pautan kumpulan telegram (group telegram) yang khusus disertai oleh kaum wanita sahaja sekaligus mempamerkan tutorial “make-up” wajah daripada model wanita.
Hal ini kerana produk kosmetik solekan sememangnya khusus digunakan oleh kaum wanita untuk tujuan perhiasan diri. Usaha mempromosikan produk kosmetik dengan mempamerkan tutorial solekan melalui mekanisme yang lebih tertutup adalah lebih selamat dan terhindar daripada fitnah.
Tutorial Solekan Sederhana
Kami turut mengesyorkan agar para peniaga memberi contoh tutorial solekan sederhana ‘minimalis’ kepada pelanggan seperti pengunaan pemerah bibir (gincu) pada kadar yang tidak menyerlah hanya untuk menghilangkan pucat pada bibir.
Sementara, tatarias wajah hanya untuk menutupi pucat pada wajah agar kelihatan semulajadi tanpa mengubah bentuk asalnya.
Hal ini kerana wanita hanya berhak berhias secara berlebihan dihadapan suaminya. Walaubagaimanapun, video tutorial solekan wanita tidak boleh disebarluaskan ke rangkaian media sosial.
Tutorial Terbuka Untuk Lelaki
Adapun, tutorial penjagaan kulit wajah (skincare) daripada kalangan model lelaki boleh dipromosikan secara terbuka pada ruangan Facebook Live, Instagram Live mahupun rangkaian media sosial yang lain.
Hal ini kerana produk kosmetik penjagaan kulit (skincare) seperti produk krim wajah, pelembab, serum, pembersih muka dan masker boleh digunakan oleh jantina lelaki dan perempuan.
Gunakan Testimoni
Peniaga juga boleh mempromosikan produk penjagaan wajah secara atas talian dengan menerangkan khasiat produk mereka serta bukti testimoni melalui pengakuan pengguna.
Bahan Halal Dan Tidak Memudaratkan
Seterusnya, para peniaga kosmetik juga perlu memastikan produk yang dipasarkan daripada bahan yang halal dan tidak memudaratkan.
Penutup
Setelah meneliti hujah yang dikemukakan, kami simpulkan bahawa harus menjual dan mempromosikan produk kosmetik sekiranya tidak terdapat unsur yang bertentangan dengan syarak seperti mempamerkan solekan model wanita secara berlebih-lebihan.
Hal ini kerana keinginan memenuhi fitrah manusia untuk tampil cantik dan menawan terutamanya golongan wanita mestilah berpandukan piawaian yang ditetapkan oleh syarak.
Tambahan pula, tujuan penggunaan produk kosmetik hanya sekadar menutupi pucat pada wajah selain tampil berkeyakinan dan lebih ceria agar disenangi ketika berinteraksi kepada sesiapa sahaja.
Akhir kalam, semoga kita dapat menjalankan kehidupan mengikut neraca syariah yang sebenar. Amin
Memelihara diri daripada terjebak kepada perkara-perkara yang diharamkan adalah merupakan antara tuntutan agama. Mengikut suruhan Nabi adalah ibadah dan akan dikurniakan pahala kerananya. Sabda Nabi
Maksudnya : “Apa yang aku larang kamu lakukan, hendaklah kamu jauhi dan apa yang aku perintahkan kepadamu, maka lakukanlah sesuai kemampuan kamu” [HR Muslim].
Malah sebagai umat Islam, kita diwajibkan menjaga maruah diri. Berazam untuk meninggalkan juga adalah ibadah dan mendapat pahala. Dalam satu hadis, Allah SWT telah berfirman,
Maksudnya : “Sesungguhnya Allah telah menetapkan nilai kebaikan dan kejahatan, kemudian Dia menjelaskannya. Maka barang siapa berniat mengerjakan kebaikan tetapi tidak dikerjakannya, Allah mencatatnya sebagai satu kebaikan yang sempurna. Jika ia berniat untuk berbuat kebaikan lalu ia mengerjakannya, Allah mencatatnya sebagai 10 sampai 700 kali kebaikan atau lebih banyak lagi. Jika ia berniat melakukan kejahatan, tetapi ia tidak mengerjakannya, Allah mencatatkan padanya satu kebaikan yang sempurna. Jika ia berniat melakukan kejahatan lalu dikerjakannya, Allah mencatatnya sebagai satu kejahatan” [HR al-Bukhari dan Muslim]
Ajar anak berkata TIDAK
Dalam satu perkongsian oleh seorang peguam, Nor Zabetha dari Tetuan Chinna & Co mengenai posting seorang kanak-kanak dicabul, ibu bapa wajib mengajar anak kecil berkata TIDAK pada lelaki yang cuba mengganggunya.
Dalam kes ini kanak-kanak ini menggunakan istilah 'bunga' bagi merujuk kepada kemaluannya.
Persoalan, adakah istilah seperti bunga begini diterima di mahkamah sebagai satu pembuktian berlakunya kes jenayah seksual?
Pastinya penggunaan istilah ini berbeza mengikut ibu bapa. Rata-rata di zaman moden ini ramai ibu bapa menggunakan istilah sebenar seperti faraj, vagina, zakar atau penis.
Penggunaan begini lebih jelas dan membawa maksud sebenar. Saya juga mengajar anak istilah ini.
Dalam tulisan saya semalam yang merujuk kepada kes Ahmad Hafizal bin Darusalam lwn Pendakwa Raya [2019] MLJU 830 sepanjang perbicaraan memang digunakan perkataan bunga merujuk kepada faraj.
Misalnya soalan peguam:
Saya cadangkan bahawa abang Fizal tak pernah sentuh bunga kamu dan kamu cuma salah faham bahawa abang Fizal sentuh bunga kamu?
Jawapan: Tak.
Mahkamah menerima pakai perkataan bunga ini menggantikan faraj, mengambil kira umur saksi dan saksi tahu bahawa bunga yang dirujuk adalah faraj.
Mengambil keterangan saksi kanak-kanak di mahkamah, ada prosedur dan syaratnya juga kerana kanak-kanak ini berbeza pemahamannya mengikut peringkat umur.
Jika umur 4 tahun berbanding dengan 10 tahun, pasti 10 tahun itu lebih faham. Tidak kira peringkat umur, keterangan kanak-kanak digunapakai di mahkamah selaras dengan Akta Keterangan 1950 selagi mana kanak-kanak itu boleh menunjukkan dia faham dan tahu tentang perkara yang disampaikan.
Berdasarkan Seksyen 133A akta ini, jika kanak-kanak tidak faham kesan angkat sumpah sebelum memberi keterangan, jadi dia tidak perlu mengangkat sumpah dan keterangan yang diberikan oleh kanak-kanak boleh diambil secara bertulis dan dibacakan semula kepadanya sewaktu perbicaraan dan dihadapan tertuduh.
Jika dia faham kesan angkat sumpah, kesan menipu, jadi dia bakal mengangkat sumpah dan memberikan keterangan di mahkamah.
Semuanya berdasarkan penilaian dan sekiranya mahkamah berpuas hati, kanak-kanak ini sesuai memberikan keterangan, mahkamah akan mengarahkan kanak-kanak ini memberi keterangan.
Dalam menilai istilah, sama ada bunga, roti, nasi lemak atau apa sahaja istilah yang akan dihujahkan di mahkamah sebenarnya merujuk kepada organ seksual. Mahkamah juga tahu dan boleh menilai maksud sebenar rujukan ini, jika sekalipun peguam pembela cuba memberi definisi yang berbeza.
Cumanya bayangkan jika mangsa kanak-kanak itu berusia 3 tahun atau 4 tahun. Sukar juga jika bunga itu sebenarnya faraj dan bunga juga memberi erti kata yang lain. Jika ditanya soalan lain, pasti juga bakal keliru.
Tambah pula melibatkan organ seksual dan perbuatan seksual, bimbang nanti timbul kekeliruan. Sebab itu sebaiknya elok diajar, istilah sebenar supaya tidak mengelirukan dan tidak memberi impak kepada siasatan kes.
Walaupun mahkamah bakal menilai maksud, keterangan saksi dari mangsa, ibu bapa mangsa, pakar perubatan dan istilah sesuatu itu mungkin hanya jadi sebahagian dari keterangan kes tetapi pastinya kita tidak mahu sekiranya isu-isu kecil begini menimbulkan kekeliruan. Oleh itu, sebaiknya ajarkan anak-anak istilah yang sebenar. Pada pandangan saya juga, penggunaan istilah eksklusif seperti faraj atau zakar dan bukan bunga memberikan gambaran yang tegas dan tidak ada definisi lain. Lebih nampak serius.
Saya kongsikan poster rakan FB , Inche Faris sebagai usaha menyokong mempertingkatkan kesedaran dikalangan ibu bapa dan anak-anak berkenaan isu jenayah seksual.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Seakan menjadi kebiasaan bagi ramai baik lelaki mahu pun wanita, waktu malam selesai Isyak kita duduk berkumpul, melepak dan bersembang kosong. Sama ada di...