Siapa tidak mengenali Alif Satar. Apa saya aktiviti yang dilakukan pastinya mendapat perhatian.
Dan terbarunya mengenai kisahnya yang duduk menyandar di masjid dikatakan tidak menghormati rumah Allah itu.
Alif dikatakan melakukannya ketika menunaikan solat Jumaat minggu lalu di sebuah masjid. Perbuatannya yang melunjur kaki ke depan itu dikatakan seperti tidak menghormati masjid.
Namun tidak melenting dengan komen netizen, sebaliknya pengacara serba boleh ini berkongsi sedikit ilmu yang dibacanya.
“Salam geng! Disebabkan ada perbincangan pasal kaki menjulur dalam masjid lah, dosa sandar dalam masjid, berdosa kaki arah kiblat lah dan macam-macam lagi.
Ads
“Nah Alif kongsi dari buku yang Alif baca ‘Kenali Rasul Kita Muhammad’. Semoga memberi manfaat kita bersama,” katanya yang turut berhasrat untuk memasarkan sejadah sandar sekdikit masa lagi.
Dalam artikel berkenaan, dijelaskan bahawa keharusan berbaring sambil menyilang kaki di dalam masjid dengan syarat tidak mendedahkan aurat. Jika aurat terdedah, maka itu adalah ditegah.
Menurut Imam an-Nawawi, dalam hadis ini terhadap dalil bagi keharusan bersandar dan berbaring menelentang atau berlunjur di dalam masjid.
Sebahagian ulama antarabanya Qadhi ‘Iyadh berpandangan keharusan berbaring di dalam masjid itu hanyalah kerana darurat atau ketika perlu sahaja seperti kepenatan, ingin berehat atau seumpamanya kerana ini bercanggah dengan kebiasaan Nabi SAW.
Dalam pada itu warganet turut memuji tindakan Alif yang tidak melenting apabila ditegur netizen.
khairulasyraaf.my good sharing bro, nak tunjuk2 kt a few pakcik ni yg bukan main marah lagi nampak kalau kaki kita melunjur gituu. amboi!
momoffour20 This book is a good read & keeper too ! For we learn every new things on a new day! Keep the knowledge coming for those we dont hv the book ! Salute bro !
amirullahramli good knowledge for us, thanks bang @alifsatar
ayuejean Thank you for sharing…. Takde mende pun yang salah kat previous post tu… Selagi memberi manfaat & inspirasi pada orang lain, why not?
jannahadi Thanks for sharing.baru tau sunnah rasul kita.tp melayu ni lebih menjaga adab daripada sunnah.keep on posting alif.semoga kita lebih mengenali Rasulullah swt.
Bulan Ramadan adalah bulan untuk kita memperbanyakkan amalan dan ibadah. Inilah masanya kita mengambil kesempatan melipat gandakan amalan kerana ada kebaikannya diberikan oleh Allah.
Penyanyi dan pengacara, Heliza Helmi berkongsi di laman Instagramnya tentang amalan kelebihan berdoa ketika berbuka puasa.
Menurutnya doa ringkas ini bagus diamalkan setiap kali berbuka puasa. Dia turut senaraikan 30 doa yang boleh diamalkan 5 minit sebelum berbuka, antaranya minta sihat tubuh badan, murah rezeki, jauhi dari azab kubur, mudah bayar hutang dan banyak lagi.
Perkongsiannya mendapat lebih 200K tontonan dan 800 komen di ruangan komen. Kebanyakan netizen turut tag nama teman masing-masing atas perkongsian diberi.
Heliza yang aktif dalam kemanusiaan memang dikenali sebagai seorang selebriti yang rajin berkongsi menyebarkan dakwah digital di laman sosial. Juga aktif dalam kerja kemasyarakatan.
Dalam video yang dimuat turut itu, Heliza turut membandingkan perihal sambutan suasana Ramadan di Malaysia dan Mekah, khususnya sebelum waktu berbuka puasa.
Ayuh kita baca perkongsiannya dan boleh dipanjangkan kepada sanak saudara serta sahabat handai di alam maya.
Ada suatu waktu yang mustajab untuk berdoa, dimana doa tersebut tidak akan ditolak oleh Allah SWT, yaitu berdoa saat menjelang berbuka puasa dan menjelang makan sahur
Tetapi sayangnya banyak kaum muslimin tidak mengetahuinya atau tahu tapi mengabaikannya.
Di Mekkah dan Madinah, satu jam sebelum azan maghrib orang-orang sudah menadahkan tangan ke langit berdoa untuk kemudahan dari segala hajat, baik hajat dunia mau pun akhirat, mereka berdoa dengan syahdu sepenuh keyakinan, sampai-sampai air mata mereka mengalir deras
Kesalahan yang dilakukan kaum muslimin ialah dengan menyibukkan diri pada waktu yang sangat mustajab ini dengan cara sibuk bersiap utk berbuka menjelang azan maghrib kemudian berkumpul menghadapi hidangan berbuka dan mereka sudah merasa cukup dengan hanya membaca “Allahuma lakasumtu… atau dzahaba zhoma’u padahal hanya mencakupi maknanya berupa ucapan syukur sahaja.
Nabi SAW : “Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa ketika saat berbuka ada doa yang tidak ditolak” (HR Ibnu Majah)
Ketika kita sibuk-sibuk menyediakan juadah berbuka pastikan kita spare sedikit masa, sekitar 3-5 minit sebelum masuk waktu berbuka, untuk menadah tangan berdoa kepada Allah SWT.
Ayuh kita amalkan doa ringkas ini setiap kali kita berbuka puasa
Cadangan doa ini sebagai panduan sahaja….. boleh diubah mengikut hajat masing
Cadangan doa ketika berbuka puasa
1. Bertambah iman 2. Sihat tubuh badan 3. Mati yang baik. 4. Murah rezeki. 5. Anak soleh. 6. Keluarga bahagia. 7. Rahmat Allah. 8. Jauh azab kubur. 9. Lapang dada. 10. Kekalkan iman. 11. Ampunkan dosa. 12. Anak2 berjaya. 13. Perniagaan yg diberkati. 14. Jauhi segala penyakit. 15. Ibadat diterima. 16. Mudah segala urusan. 17. Diterima taubat. 18. Lapangkan kubur. 19. Mudah bayar hutang. 20. Lailatulqadar. 21. Syafaat Nabi SAW. 22. Syurga Firdaus. 23. Jauhi neraka. 24. Terima kitab tgn kanan. 25. Selamat meniti Sirat. 26. Selamat fitnah Dajal. 27. Ketenangan hati. 28. Doa ibubapa. 29. Keluarga yg dirikan solat. 30. Diterima puasa Ramadhan
Semoga memberi manfaat buat semua.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sikap suami yang kedekut dengan isteri dan anak-anak pun berkira memang menyebabkan Wanita memendam rasa.
Apatah lagi isteri tak bekerja, hanya mengharapkan nafkah dari suami saja. Hendak membeli makanan yang teringin di tekak pun dianggap membazir, apatah lagi mahu membeli pakaian cantik atau barang penjagaan diri.
Mungkin juga ada isteri yang tak dapat menahan sikap suami begini lantas mengambil wang secara senyap-senyap. Dalam hal ini adakah dikira berdosa?
Persoalan ini dijawab oleh Ustazah Asma’ Harun dalam hantaran di Facebook beliau.
Suami kedekut, isteri ambil duit senyap-senyap boleh ke
Suami adalah ketua keluarga yang mentadbir ahli rumahnya serta WAJIB baginya memberi nafkah buat isteri dan anaknya.
Ini bertepatan dengan satu kisah di zaman Nabi Muhammad SAW.
يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ أَبَا سُفْيَانَ رَجُلٌ شَحِيحٌ وَلَيْسَ يُعْطِينِي مَا يَكْفِينِي وَوَلَدِي، إِلَّا مَا أَخَذْتُ مِنْهُ وَهُوَ لاَ يَعْلَمُ، فَقَالَ: «خُذِي مَا يَكْفِيكِ وَوَلَدَكِ، بِالْمَعْرُوفِ
Maksudnya: “Wahai Rasulullah, sesungguhnya Abu Sufyan itu lelaki yang sangat kedekut. Beliau tidak memberiku dan anakku perbelanjaan (nafkah) yang cukup melainkan apa yang aku ambil darinya dalam keadaan dia tidak tahu. Lalu Baginda bersabda: Ambillah (daripada hartanya) sekadar untuk memenuhi keperluanmu dan anakmu.” (HR Bukhari, hadis sahih)
Ketetapan nafkah
Menurut al-Fiqh al-Manhaji, kadar nafkah makanan asasi adalah dua cupak bagi mereka yang berkemampuan, satu setengah cupak bagi mereka yang sederhana dan satu cupak bagi mereka yang fakir. Begitu juga, lauk-pauk, pakaian dan selainnya ditentukan berlandaskan adat setempat dengan syarat tidak bertentangan dengan hukum syarak.
Seorang isteri yang tinggal serumah dan makan bersama suaminya sepertimana kebiasaan yang dilakukan pada setiap hari tanpa menetapkan kadar makanan dan lauk-pauk tertentu, maka ia sudah dikira sebagai nafkah dan disebut sebagai nafkah kecukupan.
7 NAFKAH YANG WAJIB DIBERI KEPADA ISTERI:
1. Makanan
2. Barang-barang dapur
3. Pakaian
4. Tempat tinggal
5. Alat-alat untuk membersihkan diri
6. Barangan rumah
7. Pembantu kepada isteri jika sekiranya kebiasaannya isteri mempunyai pembantu (bagi suami yang mampu sahaja).
(Rujukan: Mughni al-Muhtaj)
Kesimpulannya, sekiranya seorang suami memberi nafkah yang mencukupi buat isterinya tanpa mengambil mudah tanggungjawab dan keperluan asas isi rumah, maka isteri tidak dibenarkan mengambil duit suami. Sekiranya tidak, maka dibolehkan mengambil duit suami untuk mencukupi kadar seharian.
Bahkan meninggalkan pemberian nafkah kepada isteri dan anak-anak dianggap sebagai satu dosa berdalilkan sabda Nabi SAW yang berikut.
كَفَى بِالْمَرْءِ إِثْمًا أَنْ يُضَيِّعَ مَنْ يَقُوتُ
Maksudnya: “Cukuplah seorang lelaki itu dikira berdosa apabila dia mengabaikan tanggungjawabnya ke atas sesiapa yang berada di bawah penjagaannya.” (HR Abu Daud).
Kesimpulan
1- Suami wajib memberikan nafkah buat isteri berdasarkan kemampuan ekonomi keluarga.
2- Boleh mengambil duit suami jika suami culas dengan tanggungjawab.
3- Suami tidak wajar mengambil kesempatan akan harta isterinya tanpa keizinan.
Situasi wanita melamar lelaki bukan lah sesuatu yang baharu, cuma dalam masyarakat kita melamar cara ini kurang dipraktikkan. Mungkin juga bimbang dijolokan sebagai perigi mencari timba. Namun betapa Maha suci Allah, perkara ini tidak menjadi kesalahan di sisi agama.
Rasulullah SAW pernah dilamar oleh isteri pertamanya iaitu Saidatina Khadijah binti Khuwailid r.a pada usia baginda 25 tahun, manakala Khadijah berusia 40 tahun. Ini adalah usia yang pendapatnya diterima secara umum dalam catatan sejarah.
Besar jurang jarak usia namun itu bukan halangan menghalalkan pernikahan. Kita ikuti catatan ustaz Somad yang telah disunting berkenaan hal ini sebagai pencerahan buat mana-mana wanita yang ingin melamar lelaki pujaan hati tetapi ragu-ragu untuk berbuat demikian.
Mungkin bahasanya bukan “wanita melamar lelaki”, kerana dalam Islam, wanita itu mempunyai wali, maka ketika ia akan menikah, walinya lah yang menerima pinangan. Jadi ungkapan yang tepat adalah, bolehkah wali menawarkan wanita yang dia walikan kepada seseorang yang soleh?
Dalam al-Quran surat al-Qashash ayat 27 ada menyebut:
“Berkatalah Dia (Syu’aib): “Sesungguhnya aku bermaksud menikahkan kamu dengan salah seorang dari kedua anakku ini, atas dasar bahawa kamu bekerja denganku lapan tahun dan jika kamu cukupkan sepuluh tahun maka itu adalah (suatu kebaikan) dari kamu. Maka aku tidak hendak memberati kamu. dan kamu insya Allah akan mendapatiku termasuk orang-orang yang baik”.
Dalam ayat ini disebutkan bahwa nabi Syu’aib menawarkan anak gadisnya kepada Nabi Musa. Imam al-Qurthubi mengulas kisah ini:
Dalam kisah ini terkandung makna bahawa wali boleh menawarkan perempuan yang dia walikan kepada seorang lelaki. Ini adalah tradisi yang terus dilaksanakan; seorang yang soleh dari suku Madyan menawarkan puterinya kepada orang yang soleh dari Bani Israel.
Umar menawarkan Hafshah puterinya kepada Abu Bakar dan Usman, dan wanita itu sendiri menawarkan dirinya kepada Rasulullah SAW.
Tindakan ini merupakan perbuatan baik apabila seorang wali menawarkan perempuan yang dia walikan atau perempuan itu sendiri menawarkan dirinya kepada lelaki yang soleh mengikuti ash-Shalafu ash-Shaleh (Tafsir al-Qurthubi, juz.13, halaman: 271 Maktabah Syamilah).
Bahkan Imam al-Bukhari dalam kitab Shahihnya menulis satu Bab: Seseorang menawarkan puterinya atau saudari perempuannya kepada orang yang baik.
Kemudian dalam bab ini Imam al-Bukhari meriwayatkan hadis:
Dari Abdullah bin Umar, Sesungguhnya Umar bin al-Khatab, ketika Hafshah menjadi janda kerana suaminya, Khunais bin Hudzafah as-Sahmi yang juga salah seorang shahabat telah meninggal di Madinah. Maka Umar berkata,
“Aku datang kepada Usman, aku tawarkan Hafshah kepadanya, ia menjawab, “Aku akan memperhatikan keadaanku”. Berlalu beberapa malam, kemudian ia menemuiku dan berkata, “Telah terlihat jelas bagiku bahawa aku tidak menikah saat ini”. Maka aku menemui Abu Bakar, aku katakan, “Jika engkau mahu, aku nikahkan engkau dengan puteriku Hafshah”.
Abu Bakar diam, ia tidak menjawab apa-apa. Aku lebih berharap kepadanya daripada Usman. Berlalu beberapa malam. Kemudian Rasulullah SAW meminangnya, maka aku pun menikahkannya dengan Rasulullah SAW.
Lalu Abu Bakar datang seraya berkata,
“Ketika engkau menawarkannya kepadaku engkau berharap kepadaku, akan tetapi aku tidak membalas”. Umar menjawab, “Ya”. Abu Bakar berkata, “Tidak ada yang mencegahku untuk kembali kepadamu (memberikan jawapan), hanya saja aku mengetahui bahawa Rasulullah SAW pernah menyebut tentang Hafshah. Aku tidak mungkin membukakan rahsia Rasulullah SAW. Andai Rasulullah SAW meninggalkannya, pastilah aku menerima Hafshah”. (HR. Al-Bukhari).
Imam Ibnu Hajar al-‘Asqalani mengulas hadis ini: Dalam hadis ini terkandung makna: seseorang boleh menawarkan puterinya atau orang lain yang dia walikan kepada orang yang ia yakini kebaikannya kerana mengandung manfaat yang dapat diperoleh oleh orang yang ditawarkan tersebut dan tidak perlu malu dalam masalah ini. (Kitab Fath al-Bari, juz. 11, halaman: 82).
Imam al-Bukhari juga memuat satu bab dalam kitab Shahihnya: Bab: Seorang perempuan menawarkan dirinya kepada orang yang soleh.
Imam Ibnu Hajar al-‘Asqalani mengulas hadis-hadis yang ada dalam bab ini: Dalam dua hadis ini mengandung makna: Boleh bagi perempuan menawarkan dirinya kepada seorang lelaki yang dia kenal dan dia inginkan, tidak perlu merasa malu baginya dalam masalah ini.
Dan orang yang ditawari tersebut memiliki pilihan (untuk menerima atau menolak), akan tetapi tidak selayaknya dia tolak dengan jelas, cukup dengan diam. (Kitab Fath al-Bari, juz. 11, halaman: 80).
Dari beberapa dalil di atas dapat kita ambil kesimpulan bahawa menawarkan saudari, anak perempuan atau orang yang kita walikan kepada orang yang soleh adalah sunnah.
Terkadang seorang wali lebih rela membiarkan anak gadisnya dibawa pergi malam minggu oleh orang-orang yang tidak jelas, daripada menawarkan kepada orang yang soleh. Itulah salah satu sebab banyaknya kemungkaran saat ini.
Akan tetapi dalam hal ini perlu juga diperhatikan sifat amanah, agar jangan sampai menjadi bahan ejekan dan cacian.
Sejak dari awal belajar solat semasa kecil kita sudah dibiasakan dengan satu lafaz zikir sewaktu rukuk dan sujud. Lafaz Subhana Rabbi al-‘Azimi wa Bihamdihi...