Bacalah doa ini di kala menjelang subuh agar Allah permudahkan kita beribadah. Setelah selesai tunaikan solat tahajud dan mahu menanti azan subuh, sudah tentu kita akan bertasbih, berzikir, tahmid, bermunajat dan tidak lupa berdoa. 

Doa yang dipohon kepada Allah agar dipermudahkan urusan kehidupan harian dan memohon pertolongan agar sentiasa sihat dan kuat untuk beribadah kepadaNya.

Dalam kitab Al-Riqqoh wa Al-Buka’, Ibnu Abi Al-Dunya menyebutkan bahawa di antara munajat dan doa para salafus soleh saat menjelang terbit fajar agar mereka selalu mendapat kemudahan dan pertolongan untuk senantiasa senang beribadah kepada Allah adalah sebagai berikut;

مَوْلَايَ عَبْدُكَ يُحِبُّ الِاتِّصَالَ بِطَاعَتِكَ فَأَعِنْهُ عَلَيْهَا بِتَوْفِيقِكَ أَيُّهَا الْمَنَّانُ مَوْلَايَ عَبْدُكَ يُحِبُّ اجْتِنَابَ سَخَطِكَ فَأَعِنْهُ عَلَى ذَلِكَ بِمَنِّكَ عَلَيْهِ أَيُّهَا الْمَنَّانُ مَوْلَايَ عَبْدُكَ عَظِيمُ الرَّجَاءِ لِخَيْرِكَ فَلَا تَقْطَعْ رَجَاءَهُ يَوْمَ يَفْرَحُ بِخَيْرِكَ الْفَائِزُونَ

IKLAN

Mawlaaya, ‘abduka yuhibbul ittishoola bithoo’atika fa a’inhu ‘alaiha bi taufiiqika ayyuhal mannan. Mawlaaya, ‘abduka yuhibbu ijtinaaba sakhothika fa a’inhu ‘alaa dzaalika bi mannika ‘alaihi ayyuhal mannaan. Mawlaaya, ‘abduka ‘azhiimur rojaa-i li khoirika falaa taqthoo’ rojaa-ahuu yawma yafrohul faa-izuun.

Wahai Tuhanku, hambaMu senang menyatu dengan taat kepadaMu, maka bantulah dia dengan pertolonganMu, wahai zat Pemberi Nikmat. Wahai Tuhanku, hambaMu senang menjauhi murkaMu, maka bantulah dia atas itu dengan anugerahMu padanya, wahai zat Pemberi Nikmat. Wahai Tuhanku, hambaMu sangat mengharap kebaikanMu, maka jangan putus harapannya pada hari di mana orang-orang beruntung mendapat kebahagiaan.

IKLAN

Artikel berkaitan: Baru Tiga Hari Jadi Bilal, Meninggal Dunia Ketika Laungkan Azan Subuh, Sempat Ucapkan Dua Rangkap Kalimah Mulia

Artikel berkaitan: Rasulullah Baca Doa Al-Mu’awwidzaat, Lindung Diri, Anak-anak  Cucu Dari Gangguan Syaitan

IKLAN

Kashoorga: Amalan berdoa merupakan salah satu cara kita mendekatkan diri dengan Tuhan. Memohon pertolongan melalui doa boleh sahaja dilakukan ketika di atas sejadah usai solat fardhu dan sunat atau walau di mana kita berada dan bila-bila masa sekalipun.

Bangunlah untuk bersolat tahajud kemudian berdoa lah merendahkan diri kepada Allah. kita memohon apa sahaja yang diinginkan atau diharapkan.

Malaikat yang turut sama bertahajud akan mengangkat doa-doa kita agar diterima Allah SWT. InsyaAllah agar segalanya dimakbulkanNya.

Sumber : bincangsyariah