“Nak buat macam mana, dah takdir tak ada jodoh sampai ke tua, hadap je lah,” Kita biasa sangat dengar keluhan ini daripada rakan malah diri sendiri juga berkeluh kesah dengan takdir jodoh ketentuan Allah. Ia seakan give up dan serahkan segalanya kepada takdir. Sedikit pula antara kita mahu berusaha untuk merubah takdir.

Ya benar, ajal, rezeki dan jodoh adalah sesuatu yang misteri. Hanya Allah yang mengetahuinya. Dalam Islam, takdir ini terbahagi kepada dua iaitu takdir Mubram dan takdir Muallaq.

Takdir Mubram ialah takdir yang tetap, muktamad dan tidak boleh diubah seperti takdir ajal. Takdir Muallaq pula merupakan ketetapan yang boleh diubah dengan syarat manusia berusaha bersungguh-sungguh, istiqamah dan berdoa serta tawakal.

 

Bertawakal adalah menyerahkan segalanya kepada Allah selepas segala usaha dan doa telah dilakukan.

Artikel berkaitan: Relakanlah Jika Dia Bukan Jodoh Kita, Mungkin Si Dia Telah Ditakdirkan Untuk Orang Lain

Artikel berkaitan: “Di mana Jodohku”, Jangan Tergesa Buat Keputusan Sebab Takut Tak Kahwin

Rasulullah SAW telah bersabda, “Tidak boleh ditolak ketetapan Allah SWT melainkan dengan doa. Dan tiada yang boleh memanjangkan umur, melainkan berbuat baik kepada ibubapa (Riwayat al-Hakim, Ibnu Hibban dan Imam at-Tirmidzi)

Setelah menginjak dwasa, kita akan ula berfikir tentang jodoh diri. Kerap berlegar dalam fikiran sapalah bakal jodoh yang ditentkan Allah. Tak ada yang tahu dan pasti dengan siapa kita ditakdirkan untuk bersama. Hal inilah yang kerap membuat seseorang dirundung rasa bimbang hingga berdebar.

Pelbagai pertanyaan menerpa; siapa jodohku? Benarkah dia adalah jodohku? Bila akan bertemu atau bolehkah dia menjadi jodohku? Pertanyaan-pertanyaan seperti itu barangkali pernah terlintas dibenak setiap insan.

IKLAN

Sebagaimana yang telah dijelaskan dalam salah satu ayat di kitab suci Al-qur’an yang menyatakan bahwa setiap makhluk yang ada di muka bumi ini diciptakan secara berpasang-pasangan.

Justeru, ini cukup membuktikan bahawa setiap insan pastinya ditakdirkan untuk berjodoh atau berpasangan. Kita sahaja yang tidak tahu siapa orangnya dan bila waktunya tiba.

Bolehkah kita mengubah takdir jodoh yang telah ditetapkan oleh Allah SWT? Jodoh sebenarnya tak boleh berubah kerana sudah tercatat di luh mahfuz. Namun, sebagaimana Allah memberikan rezeki, demikian pula pada takdir jodoh.

Allah memerintahkan manusia untuk berusaha. Seorang yang tidak berusaha untuk takdirnya dianggap sebuah kekeliruan dan kelemahan.

Gambar sekadar hiasan

Ketetapan jodoh sebenarnya boleh diubah jika kita melakukan usaha berterusan untuk merubahnya. Sebagaimana firman Allah SWT.

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” (QS 13:11)

Lalu bagaimana penyelesaiannya? Berikhtiarlah! berusaha dan berdoa lah kepada Allah SWT agar anda mendapatkan jodoh yang baik dan sesuai dengan keinginan anda.

IKLAN

Anda dapat merubah takdir jodoh dengan doa karena sesungguhnya tak ada yang bisa merubah takdir kecuali doa yang disertai usaha. Adapun doa untuk mengubah takdir jodoh akan dihuraikan berikut ini:

  • Doa Jodoh Menurut al-Qur’an

Do’a dalam al-Furqan ayat 74:
“Robbana hablanaa min azwazinaa, wadzuriyatinaa, qurata’ayyun, wajaalna lilmutaqqina immamaa”

 Ya Tuhan kami anugerahkanlah kepada kami pasangan dan keturunan yang menjadi penyejuk mata hati kami dan jadikanlah kami iman bagi orang-orang yang bertaqwa

  • Doa Jodoh Menurut Hadis

Rasulullah SAW pun telah mengajarkan doa istikharah (menurut hadis Bukhari, Ahmad dan lain-lain), yang isinya mengandung permohonan mengubah takdirNya:

“Ya Allah, sekiranya Engkau tahu bahawa urusan ini lebih baik untuk diriku, agamaku, dan kehidupanku, serta [lebih baik pula] akibatnya [di dunia dan akhirat], maka takdirkanlah dan mudahkanlah urusan ini bagiku, kemudian berkahilah aku dalam urusan ini dan takdirkanlah kebaikan untukku di mana pun, kemudian jadikanlah aku redha menerimanya.“

Selain memanjatkan doa untuk mengubah takdir jodoh, anda juga sangat dianjurkan untuk senantiasa berusaha mencari jodoh dalam Islam.

Berusaha mendapatkan jodoh tentunya harus sesuai dengan keutamaan ajaran Islam dengan menerapkan cara memilih calon pendamping hidup sesuai syariat Islam.

IKLAN

Salah satu usaha yang boleh anda lakukan adalah dengan meningkatkan ketaatan serta ketakwaan anda kepada Allah SWT, kerana orang yang baik-baik tentunya juga akan mendapatkan jodoh yang baik-baik pula. Sumber artikel: Dalam Islam

WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI

✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘

Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..

✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽‍♀‍

✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)

✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻

Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞

Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-jodoh-suami-kiriman-ilahi/