Ternyata beliau sangat gembira dalam gembirakan orang lain. Ramai bertanya kenapa barangan yang dijual di hari pembukaan nanti sangat murah-murah.
Ustaz Ebit Lew menjelaskan ketika PKP lalu dia belajar sesuatu yang tidak pernah dirasainya sebelum ini. Baginya hidup hanya sekali dan hidup untuk Allah sayang.
Beliau juga terkenang saat dulu pernah bekerja di petrol pam dan ada antara hamba Allah yang menyelitkan duit dalam poket bajunya.
Waktu itu beliau senyum tidak henti kerana dengan duit berkenaan boleh digunakan untuk membeli telur goreng.
IKLAN
Malah semua duit gaji diperoleh diberikan kepada emaknya di kampung. Emaknya tidak tahu beliau tidak mempunyai duit lain ketika itu.
Jadi Beliau sangat menghargai RM2 yang diberi kerana nilainya snagat besar pada dirinya.
Jadi sangat bermakna padanya jika dapat menggembirakan orang lain dan memberikan bantuan walaupun dengan perkara kecil.
IKLAN
Diakhir posting, Ustaz Ebit Lew mahu semua mendoakan kejayaannya sempena pembukaan kedai runcit pertama di Bandar Baru Bangi.
“Doakan yer..best bila dapat gembirakan ramai orang. Orang tanya kenapa Elewsmart murah sangat hari pembukaan elewsmart. Saudaraku, Murah..untuk semua yer..semua dialu-alukan yer..
“Senyuman orang lain buat saya rasa gembira. Masa PKP saya semakin belajar sesuatu yang tak pernah saya rasa begitu sebelum ini..buat orang tersenyum. Hidup ini cuma sekali. Hidup untuk Allah sayang.
“Buat saya teringat masa dulu. Kerja petrol pam, ada orang selit rm2 dalam poket saya. Senyum saya tak berhenti. Happy sangat boleh beli telur nak goreng. Semua duit gaji bagi dekat mak dekat kampung.
IKLAN
“Mak tak tahu pun saya tiada duit lain. Besar rm2 tu untuk saya. Walau sekali sekala jer dapat begitu tapi nikmat dalam hidup saya. Begitulah teringin nak buat semua orang senyum tanpa mengira bangsa,latar belakang siapa sahaja tak terkecuali. Bila kita berkongsi niat hadiah rasa happy sangat.
“Allah beri rasa bahagia sangat dapat gembirakan orang walau dengan perkara kecil. Anak menangis kita beri mainan. Pujuk anak yang lapar tiada makan. Beri hadiah. Best sangat rasanya. Jumpa orang beri hadiah.
“Doakan yer Sabtu ini hari pertama pembukaan Bandar Baru Bangi. Ahad di Kajang. Minggu seterusnya setiap hari 8 cawangan lain. Berdebar rasa. Pohon doa semua kerana doa semua sangat penting dalam hidup saya.-ebitlew
Merancang keluarga semakin jadi pilihan pasangan berpendapatan rendah?Kehadiran cahayamata adalah rezeki daripada Allah. Dan anak itu pembawa rezeki. Namun terdapat kebimbangan di kalangan suami isteri apabila memikirkan kebajikan anak-anak akan terabai berikutan pendapatan keluarga yang kecil.
Hari ini, kos hidup semakin meningkat. Ia mendatangkan dilemma kepada ramai pasangan berpendapatan rendah, takut keperluan anak tak terpenuhi.
Kita ikuti penjelasan, mantan Mufti Wilayah Persekutuan, SS Datuk Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri tentang apakah hukumnya pasangan berpendapatan rendah mahu merancang keluarga. Mereka bimbang dengan keadaan ekonomi keluarga belum stabil.
Salam. Boleh saya tanya? Seseorang suami yang berpendapatan rendah, adakah perlu merancang keluarga?
JAWAPAN:
Waalaikumussalam wbt, Para ulama berbeza pandangan tentang hukum tanzim al-usrah atau perancangan keluarga atas alasan kemiskinan.
Pendapat pertama:
Bagi mereka yang tidak membenarkannya, mereka berhujah:
Rezeki itu berada dalam ketentuan Allah, dan Allahlah yang menetapkan pembahagian rezeki bagi setiap anak. Allah berfirman dalam al-Quran:
وَلاَتَقْتُلُواْأَوْلاَدَكُممِّنْإمْلاَقٍنَّحْنُنَرْزُقُكُمْوَإِيَّاهُمْ Maksudnya: Dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan, (sebenarnya) Kamilah yang memberi rezeki kepada kamu dan kepada mereka. Surah al-An’am, (6:151)
Penyerupaan amalan Jahiliyyah yang membunuh anak-anak mereka kerana takut miskin, sekalipun kaedah ini hanyalah menghalang lahirnya anak-anak. Namun tujuannya adalah sama, yakni takut miskin, maka hukum tujuan ialah hukum wasilah (sarana).
Rezeki itu adalah milik Allah, dan perancangan keluarga kerana takutkan kemiskinan ialah suatu bentuk sangka buruk kepada Allah. Maka sepatutnya seseorang itu bertawakal kepada Allah kerana Allah akan memberikan rezeki kepada siapa yang Dia ingini tanpa hisab. Wajib baginya berbaik sangka kepada Allah kerana seseorang itu tidak mengetahui hakikat kebaikan dan keperluan yang sebenar seperti yang ditentukan oleh Allah.
Firman Allah Taala: وَعَسَىأَنتَكْرَهُواْشَيْئاًوَهُوَخَيْرٌلَّكُمْوَعَسَىأَنتُحِبُّواْشَيْئاًوَهُوَشَرٌّلَّكُمْوَاللّهُيَعْلَمُوَأَنتُمْلاَتَعْلَمُونَ
Maksudnya: Dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu, dan (ingatlah) Allah jualah yang mengetahui (semuanya itu) sedang kamu tidak mengetahuinya. (Surah al-Baqarah, 2:216)
Pendapat kedua:
Bagi mereka yang membenarkannya, mereka memperincikan perancangan keluarga atau tanzim al-usrah kepada tanzim al-nasal (perancangan anak) dan tahdid al-nasal (membataskan anak).
Tanzim al-Nasal merujuk kepada usaha untuk menjarakkan anak dengan menggunakan kaedah-kaedah seperti memakan ubatan pil perancang, melakukan persetubuhan pada waktu tidak subur, memakai kondom, melakukan azal (ejakulasi luar rahim), dan mengeluarkan air mani daripada kemaluan wanita selepas selesai persetubuhan dan memasang peranti intrauterine (IUD) bagi tujuan pemandulan sementara.
Kaedah ini diharuskan dengan syarat-syarat:
Iktikad bahawa jika Allah ingin mengurniakan anak juga, tiada siapa yang boleh menghalang dan wajiblah pasangan memelihara kandungan dan menjaga maslahatnya.
Tidak mendatangkan kemudaratan kepada pasangan khususnya isteri.
Dilakukan dengan kebenaran dan persetujuan kedua-dua suami isteri.
Ini berdalilkan athar daripada Jabir RA: كُنَّانَعْزِلُعَلَىعَهْدِالنَّبِيِّصَلَّىاللهُعَلَيْهِوَسَلَّمَوَالقُرْآنُيَنْزِلُ
Maksudnya: Kami dahulu melakukan `azal pada zaman Rasulullah SAW sedangkan al-Quran sedang turun. Hadis riwayat Imam al-Bukhari (no. 5209) dalam al-Sahih
Ertinya, tiada larangan daripada al-Quran tentang perkara itu kerana jika ia dilarang nescaya al-Quran akan menyatakan larangan.
Dalam riwayat Abu Said al-Khudri bahawa Rasulullah SAW pernah ditanya tentang `azal, maka baginda menjawab:
Maksudnya: Apa yang baik atas kamu agar kamu tidak melakukannya, kerana Allah telah menulis siapakah yang menjadi Pencipta (bagi setiap sesuatu) sehingga Hari Kiamat.
Dalam riwayat Abu Said RA menyebut: لَيْسَتْنَفْسٌمَخْلُوقَةٌإِلَّااللَّهُخَالِقُهَا
Maksudnya: Tiada suatu nyawa pun yang diciptakan melainkan Allahlah Penciptanya. (Hadis riwayat Imam al-Bukhari . No. 7409)
Ertinya, jika Allah mengkehendaki seorang anak itu dikandungkan dan dilahirkan juga, tiada siapa yang boleh menghalang. Maka, pasangan yang merancang itu hendaklah reda, beramanah dan berasa tanggungjawab.
Manakala Tahdid al-Nasal menggunakan kaedah yang lebih melibatkan campur tangan perubatan yang kekal seperti pemandulan kekal dan melakukan pengguguran.
Kaedah ini dianggap haram kerana melibatkan pengubahan ciptaan Allah, merosakkan asas kehidupan dan melakukan pembunuhan. Ini juga tindakan yang menafikan Allah sebagai Pemberi Rezeki bagi ibu bapa dan anak-anak.
Apatah lagi jika ia dilakukan oleh wanita atau lelaki yang belum berkahwin. Pengecualian ialah bagi kes yang melibatkan masalah kesihatan yang mengancam nyawa seseorang wanita seperti risiko besar kematian atau menyebabkan masalah kesihatan yang kritikal bagi ibu akibat mengandung dan bersalin.
Maka ketika itu, boleh dilakukan pengguguran sebelum kandungan mencapai umur 120 hari daripada tarikh persenyawaan berlaku, atau 106 hari daripada hari terakhir haid.
Fatwa-fatwa ulama
Imam al-Ghazzali berpendapat pengguguran kandungan ialah haram mutlak sekalipun pada peringkat awal seperti nutfah kerana ianya asas kehidupan manusia.
Namun, beliau berpendapat bahawa azal ialah harus dan menyatakan beberapa niat syarie untuk melakukan azal antaranya ialah faktor ekonomi, kesihatan isteri, dan kecantikan isteri bagi tujuan kasih sayang berpanjangan antara pasangan bagi mengelakkan talaq.
Beliau juga menyatakan faktor yang fasid (rosak) yang tidak boleh diterima dan berdosa seperti takut untuk mendapat anak perempuan. Rujuk Ihya’ Ulum al-Din (2/52)
Persidangan Majma’ al-Fiqh al-Islami di bawah Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) di Kuwait pada 1-6 Jamadilakhir 1409 H bersamaan 15 Disember 1988 M telah memutuskan, antara lain:
Haramnya menghilangkan kemampuan reproduksi daripada lelaki atau pun wanita, seperti apa yang dikenali dengan pemandulan. Pengecualian diberikan dalam kes-kes darurat yang perlu ditimbang dengan kayu ukur yang Syarie.
Dibolehkan untuk mengawal secara sementara kemampuan reproduksi dengan tujuan menjarakkan antara tempoh-tempoh kehamilan, atau menghentikan bagi tempoh tertentu, jika terdapat keperluan yang diambil kira oleh Syarak.
Ini dilakukan berdasarkan persetujuan dan keredaan daripada perbincangan antara kedua pasangan yang sah, dengan syarat kaedah kawalan untuk tidak mendatangkan mudarat, berdasarkan kaedah yang tepat dengan syariat, dan tidak menzalimi kandungan yang sedia ada. Rujuk Majallah al-Majma’ Siri 4 (1/73)
Syeikh Atiyyah pada Mei, 1997 melalui Dar al-Ifta’ al-Misriyyah mengeluarkan fatwa atas soalan hukum melakukan pemandulan bagi tujuan perancangan keluarga bahawa dibolehkan pemandulan atas alasan kesihatan atau selainnya bagi tempoh tertentu, dengan syarat kemampuan untuk reproduksi itu kekal dan boleh digunakan kembali apabila masa berlalu.
Justeru, tidak boleh pemandulan itu dilakukan jika kesannya bersifat sempurna dan kekal sehingga hilang kemampuan dan fungsinya, melainkan wujudnya kemudaratan yang serius. Rujuk Fatawa Dar al-Ifta’ al-Misriyyah (47/10)
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-28 yang bersidang pada 29 Februari 1991 telah membincangkan Sistem Susuk Norplant Dalam Program Perancang Keluarga Kebangsaan.
Muzakarah telah memutuskan bahawa Sistem Susuk Norplant ini adalah harus digunakan. Penggunaan sistem ini hendaklah tertakluk kepada keputusan Muzakarah Kali Ke-12 pada 20 Januari 1977 yang memutuskan hukum mengenai Perancang Keluarga adalah seperti berikut:
Memandul lelaki dan perempuan hukumnya adalah haram.
Mencegah beranak atau menghadkan bilangan anak hukumnya adalah haram melainkan dengan sebab yang diharuskan oleh syarak bagi orang perseorangan.
Menyusun keluarga dari kesihatan, pelajaran dan kebahagiaan keluarga dengan cara yang selain daripada (1) dan (2) di atas adalah harus.
Kesimpulan
Berdasarkan soalan yang dikemukakan, merancang keluarga dibolehkan bagi kedua pasangan untuk menggunakan kaedah tanzim al-nasal yang diharuskan oleh Syarak bagi tujuan merancang keluarga dengan cara menjarakkan anak, bagi tujuan pengurusan ekonomi kerana berpendapatan rendah.
Ini perlu disertakan dengan niat bahawa jika Allah mengurniakan pasangan itu anak, maka tiada siapa yang boleh menghalang dan hendaklah pasangan itu redha kepada takdir Allah dan bersikap bertanggungjawab.
Wallahua’lam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tidak mudah sebenarnya menjaga kedua ibu bapa yang masih sakit. Seseorang itu perlu bersedia dengan mental dan fizikal kerana mereka ini memang banyak kerenahnya.
Namun diingatkan supaya jangan berkira kerana tidak terbalas segala jasa mereka yang menjaga kita sejak kecil.
Walaupun begitu, ada adab atau cara layanan yang sepatutnya kita buat jika sedang menunggu atau menjaga ahli keluarga terutama kedua ibu bapa yang sakit ini, lebih-lebih lagi bila berada di hospital.
Gambar sekadar hiasan.
Perkongsian wanita ini Zuraini Kamal di laman sosial Facebook memberi ingatan dan panduan buat kita semua.
JAGA MAK AYAH SAKIT:
Catatan ini saya tujukan kepada semua anak-anak yang menjaga mak ayah yg sedang sakit.
Kadang-kadang saya bagi ceramah ‘berletiaq’ kat anak-anak yg dok menjaga mak ayah kat wad atau di rumah.
Hangpa pi menyantuni atau hangpa pi TUNGGU? Ramai yang sekadar Menunggu di tepi katil mak ayah yg sedang sakit. Bila kita tanya: ‘Mak dah makan?’ anak: ‘mak tak mau makan’ atau ‘pagi tadi mak dah makan’ (sedangkan sekarang jam 12.30 tghari. Makanan hospital hantar pon belom terusik)
Saya nasihatkan si anak: Belikan minuman sejuk (berais); belikan buah atau puding atau agar-agar, disuapkan dulu bagi mak rasa manis di mulut.
Cuci muka dan lap badan ibu, agar dia berasa segar sedikit. Mungkin selera akan terbuka bila terasa badan sejuk dilap dengan tuala basah. Maklumlah kat wad .. bila terbaring lama, kadang-kadang badan berpeluh dan kita merasa tidak selesa.
MENJAGA ORANG SAKIT: kena banyak bersabar dan kita perlu rajin serta Kreatif.
Bila pesakit tak lalu makan, kita kena pikirkan Bagaimana nak bagi ‘selera mereka terbuka’.
Selalu mak ayah masa jaga anak-anak yg tak mahu makan, macam2 kita buatkan. Kita pastikan makanan ada ‘warna yang ceria’ kita pastikan menu dipelbagaikan kita beri apa yg anak-anak suka makan.
Begitu jugak kaedahnya apabila kita menyantuni ibu ayah yg sedang sakit Kita suapkan ibu ayah, mungkin portion nya kecil dan sedikit, tapi kita kena rajin suapkan dia makan berulang kali. Kalau boleh biarlah berjadual.
SUSU: Susu adalah makanan tambahan yg lengkap nutrisi. Jika pesakit kelihatan kurus dan kurang makan makanan pejal maka elok ditambah dengan susu. Kalau pesakit tak lalu minum susu, maka susu itu boleh dicampur dengan Milo,Teh, buah2an, atau cereal. Pelbagaikan Cara ambilan susu. Blend susu dengan aiskrim atau airbatu dicampur buah-buahan. Pastinya lebih menyelerakan dan rasanya lebih enak.
Menjadi penjaga kepada ibubapa yg sedang sakit, kita tidak boleh ambik mudah. dan kita jangan malas. Kita jangan sekadar menunggu. Tunggu depa cakap nak makan Tunggu depa kata nak mandi Jangan Tunggu depa suruh baru nak buat
Hangpa jangan biar mak ayah kurus kering, bibir pecah sebab dihidrasi.
~ zuraini kamal ~ i m done berletiaq
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kita biasa mendengar orang miskin ditangkap mencuri susu, berus gigi dan sebagainya. Dan hukumannya dilihat agak memeranjatkan kerana hukuman penjaranya diterima “tidak setimpal” dengan nilai di penjarakan. Walau undang-undang digubal untuk kesejahteraan dan keselamatan negara tapi ada ketika “nilai kemanusiaan” itu mesti diletakkan sama.
Satu perkongsian dari Dr Amirul Amin mengenai satu kes jenayah kecil yang berlaku di Amerika Syarikat, sarat dengan kisah pengajaran yang perlu kita sama-sama nilaikan sebagai manusia.
Ini kisahnya.
Ini berlaku di AS…
Keputusan yang tidak biasa yang diberikan oleh hakim kepada seorang pencuri kecil. Seorang budak lelaki berusia 15 tahun ditangkap merompak sebuah kedai di Amerika. Untuk cuba melarikan diri, budak lelaki itu juga memusnahkan sebuah rak.
Selepas hakim mendengar kes ini, dia bertanya kepada budak lelaki itu:-
"Adakah anda benar-benar mencuri sesuatu? "Adakah anda mencuri roti dan keju dan memusnahkan rak itu? "
Budak lelaki itu, pemalu, menundukkan kepala, menjawab: "Ya."
hakim: "Kenapa awak mencuri? ""Kanak-kanak: "Ia perlu”.
Hakim: "Anda tidak dapat membelinya daripada mencuri mereka?”
Budak lelaki: "Saya tiada duit"
Hakim: "Anda boleh meminta wang kepada ibu bapa anda"
Budak lelaki: "Saya hanya ada ibu saya yang susah dan sakit dan tiada pekerjaan. "Saya curi roti dan keju untuk dia”.
Hakim: "Kamu tidak melakukan apa-apa, kamu tidak mempunyai pekerjaan?”
Anak: "Saya pernah bekerja di sebuah pencuci kereta. "Saya mengambil cuti untuk membantu ibu saya dan itulah sebabnya saya dipecat”.
Hakim: "Bukankah anda mencari sesuatu yang lain untuk bekerja di tempat lain?”.
Selepas perbualan dengan budak lelaki itu tamat, hakim mengumumkan keputusan:
Mencuri terutamanya mencuri roti adalah jenayah yang sangat memalukan. Dan di sini kita semua bertanggungjawab atas jenayah ini. Semua orang dalam bilik mahkamah hari ini, termasuk saya, bertanggungjawab atas jenayah ini.
Dengan cara ini semua orang di sini akan didenda $10 tiada siapa yang akan keluar dari sini tanpa memberi $10
Hakim mengeluarkan nota $10 dari poketnya, mengambil pen dan mula menulis:
Juga, saya mengenakan denda $10,000 ke atas pemilik kedai kerana menyerahkan kanak-kanak yang kelaparan itu kepada pihak polis. Jika denda tidak dibayar dalam masa sejam, kedai akan kekal ditutup”.
Semua orang di sini meminta maaf kepada budak lelaki itu dan memberikannya $10 kembali. Hakim meninggalkan bilik mahkamah menyembunyikan tangisannya.
Selepas mendengar keputusannya, orang di mahkamah menangis di mata mereka.
Saya tertanya-tanya jika masyarakat kita, sistem kita, mahkamah kita boleh membuat keputusan sebegitu?
Hakim menambah: "Jika seorang ditangkap mencuri roti, semua ahli komuniti, masyarakat dan negara ini patut berasa malu!”
Moral dari cerita benar ini:- Budak ini mencuri kerana kemiskinan dan untuk memberi makan kepada ibunya yang sakit tapi " MUNGKIN RAMAI ORANG KAYA" mencuri berbilion ringgit untuk kemewahan dan berpoya-poya. Semoga Allah SWT melindungi kita dan menjauhkan kita daripada sifat mazmumah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kita selalu fikir, apabila kita lakukan amal kebaikan, pastinya Allah akan balas dengan pahala atau kebaikan juga. Ini apa yang selalu diajar di sekolah dahulu.