Kasih ibu membawa ke syurga. Dalam islam, mengata “ah” sahaja sudah cukup seorang anak tidak mampu mencium syurganya apatah lagi kalau menyakiti hati ibunya.
Allah berfirman dalam surah al-Isyra’ 23:
“Dan Tuhanmu telah memerintahkan supaya kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah kamu berbuat baik pada ibu bapamu dengan sebaik-baiknya. Jika salah seorang di antara keduanya atau kedua-duanya sampai berumur lanjut dalam pemeliharaanmu, maka sekali-kali janganlah kamu mengatakan kepada keduanya perkataan “ah” dan janganlah kamu membentak mereka dan ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia.”
Berkongsi kisah dari pendakwah terkenal Indonesia, Ustaz Abdul Somad di instagramnya @ustadzabdulsomad_official, Ustaz Abdul Somad berkongsi kata-kata kiasan yang biasa digunakan oleh arwah ibunya mengenai sedekah.
Biasa arwah ibunya, Hajjah Rohana tidak menyatakan secara terus bahawa seseorang itu perlu dibantu namun ibunya sering mengunakan kata kiasan dengan menceritakan kesusahan orang ditemuinya dan anak-anak biasanya dapat memahami maksud si ibu bahawa individu itu harus dibantu. Tidak hairanlah, sudah dua tahun ibunya menemui Ilahi pada bulan Ramadan, pendakwah ini telah menubuhkan Yayasan Wakaf Hajjah Rohana Berbagi bagi meneruskan kerja-kerja dakwah arwah ibunya.
IKLAN
Baca perkongsiannya:-
IKLAN
Walaupun sekarang sudah tahun 2021, tapi kalender di dinding rumah Omak tetap 2019. Masih tampak beliau lingkari satu tanggal, beliau tulis di bawahnya: ke Silau. Itu berarti sepekan sebelum Ramadhan.
Beliau pergi ke pasar pagi Arengka, beli daging. Dimasak rendang. Beli nampan-nampan plastik tempat nasi, sayur, dll. Untuk sedekah makanan ke faqir miskin. Biasanya pergi sendirian. “Berapa umur ibu?”, tanya orang di pasar. Beliau jawab, “Tujuh puluh”. “Sampai hati anak-anak ibu, dibiarkannya ibu ke pasar sendirian”, kata mereka. Omak biarkan mereka bicara, sampai habis.
Setelah itu, baru dia balik bertanya, “Tau kau siapo namo anak aku?”. “Siapa Bu?”, tanya mereka. “Somad”, mereka pun terkaget-kaget. Ujung-ujungnya, mereka antar Omak pulang ke rumah. “Aku tadi di pasar”, begitu biasanya Omak memulai ceritanya.
IKLAN
Bukan kami tak mau mengantar, tapi begitulah Omak merasa nyaman pergi sendiri.
“Duit yang kau kasi tu tak cukup. Banyak kali tamu kau”, saya faham, sebenarnya uang itu beliau belikan beras untuk faqir miskin.
“Si anu, sudah tak bayar sewa rumah tiga bulan. Cucunya tiga”, begitu bahasanya. Maksudnya, bayarkan.
“Si anu, tukang masak di jalan nangka, jalan kaki dari Panam. Kasian kali ah”, faham, maksudnya, belikan sepeda.
Setelah beliau wafat, kami hanya melanjutkan apa yang beliau lakukan dulu. Alhamdulillah, Yayasan Waqaf Hajjah Rohana Berbagi sudah genap dua tahun. Semoga kita selalu dalam ridho Allah Subhanahu wa Ta’ala, amin.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tidak dinafikan salah satu cara mudah menyebarkan dakwah adalah melalui laman sosial. Ramai pendakwah berbuat demikian termasuk juga Ustazah Asma Harun.
Beliau antara pendakwah yang gemar berkongsi ilmunya menggunakan medium laman sosial.
Dalam satu perkongsian, beliau mengingatkan kita bahawa jangan kerana dosa orang lain, kita lebih berdosa daripada dia (orang berkenaan).
Begitu juga jangan kerana kesilapan dilakukan kita, kita juga turut melakukan kesilapan berganda.
Memberi contoh isteri yang diuji mendapat suami tidak bertanggungjawab atau pemalas dan isteri membuka aib suami pada orang lain.
Dan dalam hal ini isteri berkenaan jadi sangat malang dan jadi lebih berdosa daripada suaminya.
Ayuh, ikuti perkongsian yang boleh dijadikan panduan.
SAHABAT SEMUA, SEBAGAI SATU RENUNGAN PENTING..
Jangan kerana kesilapan orang lain, kita melakukan kesilapan lebih berganda.
Jangan kerana dosa orang lain, kita lebih berdosa daripada dia.
Jangan kerana kejahatan orang lain, kita menjadi lebih jahat daripada dia.
Contohnya,
1. Seorang isteri yang diuji dengan suami yang tidak bertanggungjawab, mungkin malas, kerja tak kerja, solat pun culas dll. Lalu si isteri lepaskan marah dengan maki hamun, membuka aib suami kepada pihak yang tidak sepatutnya, mengata menjaja mengumpat disana disini, betapa dia isteri yang malang, bahkan menanam pula kebencian anak² kepada ayahnya. Nauzubillah, si isteri bertukar menjadi lebih berdosa daripada si suami.
2. Melihat ada orang menulis atau update sesuatu yang salah di media sosial, lalu dimaki, dikeji, diperlekeh, di screen shot, kadang kesalahan tu tidaklah besar sangat, dan bukan melibatkan asas agama seperti menggugat aqidah. Kemudian ia makin melebar, netizen hembur komen bukan², akhirnya kemarahan dan kebencian sesama muslim berlaku. Maka pencetus viral lebih berganda salah.
3. Ada orang mengkhianati atau berkata buruk tentang dia, mungkin ada unsur tokok tambah yang nampak seperti fitnah, lalu diberi warning secara terbuka di laman sosial, sehingga di tag lagi ramai kawan², kemudian kerana marah yang membuak dibuka cerita² lama yang mengaibkan demi membuktikan bahawa si pelaku memang jahat, supaya orang lain pun boleh memulaukan. Daripada hanya dia yang putus kawan, dia mengajak beramai-ramai putus kawan. Beginilah adu domba yang berlaku hari ini secara besar²an. Nabi bersabda, “tidak masuk Syurga pengadu domba”. Nauzubillahi minzalik.
Hakikatnya…
Segala Ujian Allah yang datang dalam bentuk Musibah atau Nikmat, keduanya adalah proses menilai diri kita. Apakah respon daripada Ujian tersebut, resultnya lulus atau gagal.
Maksudnya: Tolaklah (kejahatan yang ditujukan kepadamu) dengan cara yang lebih baik; apabila engkau berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat karib.
(Surah Fussilat: 34)
Firman Allah SWT :
“Dan orang-orang yang sabar kerana mengharapkan keredaan Tuhan mereka semata-mata, dan mendirikan sembahyang, serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka, secara bersembunyi atau secara terbuka; dan mereka pula menolak kejahatan dengan cara yang baik; mereka itu semuanya adalah disediakan baginya balasan yang sebaik-baiknya pada hari akhirat”
“Iaitu Syurga yang kekal yang mereka akan memasukinya bersama-sama orang-orang yang mengerjakan amal soleh dari ibu bapa mereka dan isteri-isteri mereka serta anak-anak mereka; sedang malaikat-malaikat pula akan masuk kepada mereka dari tiap-tiap pintu; –
Daripada Amru bin Syu’aib daripada bapanya daripada datuknya, dia berkata; Seorang laki-laki datang menemui Rasulullah SAW lalu berkata; “Wahai Rasulullah, sesungguhnya aku mempunyai sanak saudara, aku menyambung silaturahim tetapi mereka memutuskannya, aku memaafkan tetapi mereka berbuat zalim, aku berbuat baik tetapi mereka berbuat jahat, apakah aku harus membalas perbuatan mereka?” maka Baginda SAW menjawab: “Jangan engkau lakukan, dengan begitu bererti engkau tinggalkan mereka semua, tetapi ambillah kebaikannya dan sambunglah hubungan silaturahim dengan mereka, kerana sesungguhnya Allah akan sentiasa memberimu pertolongan selama engkau mampu konsisten begitu.” (Musnad Ahmad No: 6661)
Semoga dalam apa jua situasi kita kuat memilih untuk menjadi baik, orang baik pasti tidak pernah dirugikan Allah swt di Dunia dan Akhirat, walaupun mungkin nampak rugi dimata manusia. Hidup dan matinya sentiasa mendapat pertolongan rahmat Allah SWT.
Perkembangan teknologi digital hari ini membolehkan sesiapa sahaja bertindak seperti wartawan di lokasi bagi sebarkan gambar orang meninggal dunia dan dan ‘berita’. Apa sahaja yang difikirkan akan menarik perhatian pengguna sosial media, maka ‘berita’ tersebut akan dimuat naik dengan harapan boleh menjadi viral dan sensasi.
Salah satu ‘berita’ yang kerap kita lihat ialah keberanian mereka memuat naik gambar mayat atau jenazah dalam keadaan yang mengerikan atau yang mengaibkan. Di sini orang ramai perlu maklum apa yang boleh dan tidak dilakukan.
Assalamualaikum W.B.T. Sesetengah masyarakat kita yang gemar mengambil dan menyebarkan gambar mangsa kemalangan atau kes tertentu di media sosial, apakah hukum perbuatan ini dari perspektif agama?
Jawapan:
Sabda Nabi Muhammad S.A.W:
لايؤمنأحدكمحتىيحبلأخيهمايحبلنفسه Maksudnya: “Tidak beriman seseorang daripada kamu sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri”. (Riwayat al-Bukhari: 13 dan Muslim:45)
Berdasarkan hadis di atas, jelaslah bahawa seorang muslim hendaklah menyukai segala kebaikan yang diperoleh oleh saudara muslim yang lain sebagaimana dia menyukai kebaikan itu untuk dirinya, dan membenci segala keburukan yang menimpa saudara muslim yang lain sebagaimana dia membenci keburukan itu menimpa dirinya.
Oleh itu hendaklah seseorang muslim berlaku ihsan dan berbuat baik kepada saudara semuslim-nya yang lain, menutup segala keaibannya serta menjaga hak-hak ke atas mereka (sesama muslim).
Justeru, pada asasnya perbuatan menyebarkan gambar mayat si mati adalah haram dan bercanggah dengan moral dan akhlak Islam kerana hal tersebut boleh membuka aib si mati dan menyakiti hati keluarga waris.
Islam sangat menitikberatkan kewajipan seseorang Islam terhadap saudaranya yang lain iaitu antaranya menjaga nyawa, harta dan kehormatan diri sebagaimana sabda Nabi S.A.W:
كُلُّالْمُسْلِمِعَلَىالْمُسْلِمِحَرَامٌ،دَمُهُ،وَمَالُهُ،وَعِرْضُهُ Maksudnya: “Hak setiap muslim ke atas muslim yang lain adalah haram (baginya mencerobohi) maruahnya, hartanya dan darahnya”. (Riwayat Muslim: 2564)
Berdasarkan hadis di atas, ia menunjukkan kewajipan seseorang muslim terhadap saudaranya yang lain maka haram ke atasnya untuk menumpahkan darah saudara muslim yang lain, mencerobohi hartanya seperti mencuri atau merompak atau menipu dalam urusan jualbeli, dan hendaklah menjaga kehormatan dirinya iaitu tidak boleh menghina sifatnya atau rupa paras atau keturunannya kerana hal itu boleh menjatuhkan kehormatannya dan hendaklah memelihara kemuliaan dirinya. (Rujuk: Al-Adab al-Nabawi, 1/137).
Firman Allah S.W.T:
….ولقدكرمنابنيآدم Maksudnya: “Dan sesungguhnya kami telah memuliakan anak Adam…..”. ( Surah al-Isra’ : 70)
Ayat di atas menunjukkan Allah S.W.T. memuliakan manusia samada semasa hidup atau matinya. Dan tidak syak lagi apa yang diharamkan oleh seseorang muslim ke atas saudaranya ketika hidup sama seperti pengharamannya setelah meninggal dunia.
Oleh itu, berdasarkan dalil-dalil di atas wajib ke atas kita untuk beradab dan memuliakan saudara muslim yang lain samada ketika hidup ataupun setelah meninggal dunia. Segala perkara yang boleh membawa kepada pencerobohan nyawa, harta dan kehormatan diri seseorang muslim adalah haram dan dilarang di sisi agama kita yang mulia.
Selain itu, perbuatan menyebarkan gambar mayat yang kurang elok atau tidak menutup aurat adalah suatu bentuk pendedahan aib dan ia merupakan suatu perkara yang ditegah dalam agama. Malah tiada khilaf dalam kalangan para ulama’ bahawa wajib menutup aurat jenazah. (Rujuk: Hasyiyah al-Dasuqi, 1/408).
Sehinggakan para ulama menitikberatkan hendaklah dijaga aurat dan aib si mati sekalipun ketika urusan memandikan jenazah.
Berkata Imam al-Nawawi: “Dan disunatkan agar ditutup mayat (ketika memandikan jenazah) daripada orang lain, kerana berkemungkinan terdapat pada badannya itu suatu aib yang beliau menutupinya dahulu (ketika dia hidup), dan boleh jadi terdapat badannya itu suatu tompokan darah, lalu disangka oleh orang yang melihatnya itu sebagai suatu hukuman baginya (mayat itu).” (Rujuk: Al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, 5/154).
Riwayat Abu Daud (3140), Ibnu Majah (1460)
Apatah lagi sekiranya keadaan mayat tersebut mengaibkan seperti tertanggal anggota dari badan, terburai jasad dan sebagainya maka itu boleh membuka aib si mayat tersebut. Jelaslah bahawa perbuatan seperti ini adalah sangat tidak bertanggungjawab dan dilarang tegas oleh agama.
Oleh itu, berdasarkan dalil-dalil di atas jelaslah bahawa wajib ke atas kita menutup aurat dan aib seseorang sekalipun orang tersebut telah meninggal dunia.
Malah wajib hukumnya bagi seorang muslim menutup apa juga yang tidak disukai oleh seseorang ketika hidupnya.
Barangsiapa yang melakukan sebarang perbuatan yang mendedahkan aurat dan aib si mati maka dia telah tergolong dalam golongan yang mencerobohi maruah saudara muslimnya yang lain dan ianya termasuk dalam perkara yang dibenci oleh Allah dan RasulNya.
Kesimpulan:
Perbuatan menyebarkan mayat orang yang meninggal dunia adalah haram kerana ia boleh mendedahkan aib si mati dan menyakiti hati keluarga waris.
Tambahan pula, sekiranya keadaan mayat yang agak tidak sempurna seperti terdedah aurat, tertanggal anggota tubuh dari badan maka haram menyebarkan gambar tersebut kerana Islam melarang umatnya mendedahkan aurat dan hal tersebut boleh menjatuhkan kehormatan si mati.
Selain itu ia boleh mendatangkan trauma kepada keluarga si mati dan boleh mengundang pelbagai perkara yang tidak diingini. Justeru, perbuatan menyebarkan gambar mayat perlu dihentikan kerana ia bercanggah dengan etika, moral dan akhlak Islam.
Di samping itu, individu yang melakukan perbuatan ini juga harus diambil tindakan tegas agar fenomena ini tidak berleluasa dalam masyarakat.
Wallahu a’lam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Demi Cik Ani, Chef Wan berusaha beri penjagaan terbaik. “Duit boleh cari, ibu adalah segalanya.’ Begitulah kasih sayang Chef Wan yang tidak berbelah bahagi buat ibunya.
Pengorbanan Chef Wan yang bukan sedikit memberi inspirasi untuk orang lain menjadi sepertinya. Ternyata menguruskan ibu yang semakin hari dimamah usia dan diuji dengan keadaan kesihatan yang kurang baik sememangnya menguji kesabaran anak.
Tidak semua anak mampu melayani karenah mak, ayah. Namun, demi kasih sayang kepada ibu tercinta, cef selebriti Datuk (Dr) Chef Redzuawan Ismail atau lebih dikenali sebagai Chef Wan memaklumkan sanggup mengupah jururawat khas.
Ibu Chef wan, Noraini Abdullah,90 atau lebih dikenali dengan panggilan Cik Ani kini menghidapi kanser payudara dan demensia tinggal bersama beliau memerlukan penjagaan rapi.
Sudah tentu, menjaga warga emas yang sakit bukanlah tugas yang mudah. Chef Wan acap kali menjadi perhatian netizen apabila sanggup berkorban apa sahaja demi bondanya.
Dalam satu hantaran di Instagram, cef berusia 64 tahun itu berkongsi info berkaitan ibunya.
Chef Wan Berusaha
Katanya jururawat khas itu bekerja bermula dari jam 9 pagi sehingga 6 petang dengan bayaran RM180 sehari. Secara total, Chef Wan memperuntukkan RM5,800 untuk upah bulanan jururawat tersebut.
“Apabila tiba masanya dia (jururawat) boleh menanganinya dengan baik. Pada masa ini hanya waktu siang sahaja, kerana pada waktu petang saya ada pembantu rumah untuk mengendalikannya.
“Saya berasa lega apabila ibu mendapat bantuan daripada jururawat profesional untuk mandi, menukar lampin, sarapan, memberikan ubat-ubatan dan melakukan sedikit senaman serta memastikan dia juga tidur siang dan petang.
‘Banyak bezanya bagi pembantu rumah dan jururawat profesional yang tahu mengendalikan pesakit demensiadan kanser. Tidak mengapalah duit boleh cari ibu adalah segala-galanya.
‘Anda mesti sentiasa berusaha untuk memberinya penjagaan yang terbaik supaya dia gembira dan selesa. Tidak payahlah beli kasut Gucci atau beg Prada lagi. Sedekahkan kepada kesejahteraan ibu kita sendiri,” titip bapa kepada dua cahaya mata itu.
Duit Boleh Cari, Ibu Adalah Segalanya
Malah, dalam masa yang sama Chef Wan berbesar hati sekiranya ada dalam kalangan warga maya yang menjadikan apa yang dilakukan beliau sebagai inspirasi.
“Saya baca di sini (Instagram) ada yang kata perbuatan saya menjadi satu inspirasi kepada mereka. Masing-masing mengikuti perjalanan saya ini, saya senyum dan rasa sangat bersyukur .
“Tak banyak, di dalam satu juta ada satu atau orang pun boleh ikut macam saya, I am very happy. Anda tidak akan pernah salah dengan bersikap baik dan murah hati kepada ibu bapa anda sendiri,” katanya lagi.
Kashoorga : Semoga kisah Chef Wan memberi inspirasi kepada orang lain untuk berbuat baik kepada ibu, bapa.
Beberapa hari lagi kita akan memasuki 10 malam terakhir Ramadan. Dalam tempoh ini umat Islam mencari-cari malam Lailatul Qadar, satu malam yang sangat istimewa...