Setiap dari kita pastinya memasang impian untuk berkahwin dengan seseorang yang mencintai dan menyayangi kita sepenuh hati.

Cuma kita tidak tahu bila, sama ada cepat atau lambat jodoh kita itu kerana segala urusan terletak di tangan Allah.

Hidup kita adalah sebuah perjalanan untuk mencari cintaNya demi syurga yang dambakan. Setiap perjalanan terselit ujian-ujian yang menduga dan terbitnya sebagai kifarah dosa-dosa kita. Jadikan pengalaman lepas untuk pengajaran berguna untuk masa kini.

Orang kata untuk mendapatkan jodoh kita perlu berusaha. Berusaha yang bagaimana ?

Berusaha untuk menjemput jodoh itu dengan cara.

IKLAN

1. Jaga hubungan dengan Allah dan sesama manusia

Jaga hubungan itu melalui solat, cukupkan solat 5 waktu. Mulakan dengan pekara kecil tetapi berterusan contohnya melakukan sesuatu dengan bismillah dan berzikir kepadaNya. Bangun solat Subuh dan jaga juga hubungan dengan mak ayah kita mahupun dengan adik beradik dan sahabat.

2. Belajar untuk setia

Kadang kita ini tak sabar, terlalu terburu-buru, terlalu mengucap sayang. Sehingga satu persatu kita berjanji sumpah setia. Kita mudah meluah rasa sayang dan tukar pasangan. Belajarlah jadi seseorang yang terbaik untuk di miliki. Belajarlah untuk setia pada yang satu, setia pada cinta Allah. InshaAllah di permudahkan.

3. Persiapi dari segi kewangan dan kebendaan

Mulai dari sekarang kumpullah sedikit demi sedikit duit tabungan tak kira lelaki mahupun perempuan. Zaman sekarang untuk berkahwin kosnya tinggi walaupun majlis yang sederhana. Jika jodohnya sudah tiba maka saat itu semua telah di siapi maka binalah masjidmu.

IKLAN

4. Kekuatan kita adalah doa

Kita akui kekuatan kita adalah doa, tapi kenapa tak berdoa ?

Hanya berserah semata tanpa ceritakan padaNya. Jangan sombong dan sangsi. Allah Maha mendengar. Mungkin dari 1000 doa kita , doa yang ke 1001 di makbulkan Allah. Doalah yang baik-baik.

5. Selalu buat solat taubat dan solat hajat

Allah mahu lihat sejauh mana keseriusan kita dalam mencari cintanya. Buatlah solat taubat untuk kita dekatkan diri dan serah hati padanya. Sesudah itu lakukan solat hajat dan nyatakan hajat kita padanNya.

6. Istisyarah adalah seperti kita meminta pendapat dan pandangan dari orang lain

Selain kita melakukan istikharah, istisyarah dapatkan pandangan orang dan mintalah pertolongan pada ustaz mahupun kawan-kawan untuk mencarikan. Taaruflah mana tahu ada jodoh.

IKLAN

Hai jodoh, semoga kamu dan aku segera dipertemukan. Dipersatukan dalam cinta-Nya dengan jalan yang indah sesuai dengan sekenario-Nya. Sekarang, cukuplah kau ada hanya dalam doaku. Tak harus tahu sepertimana dirimu sekarang, jika kau belum siap untuk menggenapkan diri yang aku miliki. Cukuplah kita hanya terhubung dalam doa, berusaha saling setia dengan tidak mengumbar cinta kepada dia yang belum halal.

Kadang ada sesuatu dalam hati yang dinamakan rindu. Dia terus menanyakan dirimu seperti apa, dan bila kita bertemu ?.Ia adalah salah satu alasanku untuk terus muhasabah diri untukmu. Tidak hanya itu, rindu aku titipkan kepada penciptanya dengan penuh keimanan.

Jodohku, tau kah kalau aku disini menunggumu. Menantimu datang membawa rindu yang telah aku titipkan padaNya. Menyempurnakan iman yang akan membuat cinta ini kukuh. Cepatlah datang, aku disini masih menunggu.

SUMBER: JODOH ITU URUSAN ALLAH