Mengapa ahli Ma’rifat sangat menitikberatkan soal hati? Mengapa mereka lebih menitikberatkan soal pembersihan hati daripada segala hal ehwal perlakuan, ucapan, perkataan sama ada berbentuk ibadah atau muamalat?
Allah SWT telah menjadikan hati sebagai alat untuk beribadah. Setiap manusia merupakan penguasa atas dirinya sendiri. Segala usaha yang dilakukan oleh anggota badan adalah untuk melaksanakan perintahNYA. Maka untuk tujuan itu diwujudkan hati sebagai sumber kemahuan dan tempat manusia memproses ketentuan yang akan dilakukan oleh mereka.
Rasulullah s.a.w bersabda, “Ketahuilah bahawa di dalam tubuh itu terdapat segumpal daging. Jika ia baik, maka baiklah seluruh tubuh itu dan sekiranya ia rosak, maka rosaklah seluruh tubuh itu. Dan ingatlah segumpal daging itu adalah hati.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Hati mempunyai ‘tentera-tenteranya’ tersendiri antaranya ialah akal. Tugas akal yang terpenting adalah sebagai alat ilmu dan pemikiran. Akal adalah penasihat dan pembantu terdekat kepada hati. Hubungan dan pautan hati yang kuat dengan akhirat akan membuatkan kehidupan di dunia begitu kecil dan remeh sekali.
Rasulullah s.a.w bersabda, “Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada jasad kamu dan bukan pula kepada paras kamu, tetapi Allah melihat kepada hati-hati dan amalan-amalan kamu.” (Riwayat Muslim)
Keimanan yang tertanam di dalam hati menyebabkan kita tidak mudah lalai dan cinta terhadap kemewahan dunia. Oleh itu hendaklah kita bermula dengan hati terlebih dahulu untuk melakukan segala perbuatan, perlakuan dan amalan yang boleh mendekatkan diri kita kepada Allah.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Di sebalik Sehelai Pakaian, Bukan Sahaja Si Pemakai, Si Tukang Jahit Pun Sama-sama Dapat ‘Saham’
Antara syiar terpenting yang membezakan seorang wanita Islam dengan wanita bukan Islam ialah daripada segi pakaian yang menepati kehendak dan piawaian syariat. Disiplin berpakaian ini lebih kerap disebut sebagai kewajipan menutup aurat kerana secara asasnya Islam tidak menetapkan jenis pakaian yang perlu dipakai, tetapi menetapkan bahagian mana yang wajib ditutup bersama beberapa kriteria asas.
Apabila seorang wanita Islam mengenakan pakaian, bukan si pemakai sahaja yang mendapat ‘saham’ tetapi si tukang jahit pun turut mendapat ‘saham.’
Perlu diketahui, bahawa gaji atau pendapatan yang didapatkan dari pekerjaan yang haram bekerja sebagai tukang jahit pada bahagian membuat pakaian haram atau menjadi karyawan kepada model yang menjual pakaian haram adalah harta yang haram.
( 3488دواد يبأ جيحص ” يف ينابلألاهححصو ) ( دواد وبأهاور ) ُهَنَمَث َمَّرَح ًائْيَش َمَّرَح اَذِإ هللا َّنإ “
Nabi bersabda, “Sesungguhnya jika Allah mengharamkan sesuatu maka Allah pasti mengharamkan pendapatan yang dihasilkan darinya” [HR. Abu Daud, no. 3488, dinilai sahih oleh Al-Albani]
Orang yang sudah terlanjur bekerja dengan pekerjaan haram di atas, wajib segera keluar dan mencari pekerjaan lain yang halal sehingga halal pula gaji dan makanan yang dia makan atau tidak membuat pakaian yang menjolokkan mata. Semoga Allah memberi hidayah-Nya kepada kita sekalian dan memudahkan semua urusan kita serta membukakan pintu untuk kita mengecapi kekayaan-Nya dengan cara lebih halal.
TUJUH GARIS PANDUAN PAKAIAN MUSLIMAH DI HADAPAN BUKAN MAHRAM
1.Menutupi keseluruhan tubuh melainkan wajah dan tapak tangan.
2. Pakaian yang dipakai bukanlah perhiasan yang melampau atau bertabarruj sehingga menarik perhatian.
3. Pakaian yang dipakai itu tidak terlalu nipis atau jarang sehingga menampakkan warna kulit dan membayangkan anggota tubuh.
4. Pakaian yang longgar, tidak ketat dan memperlihatkan bentuk tubuh sehingga boleh menimbulkan syahwat.
5. Tidak memakai wangi-wangian yang boleh dihidu oleh lelaki bukan ajnabi.
6. Pakaian yang dipakai tidak menyerupai pakaian lelaki.
7. Tidak dipakai untuk tujuan menunjuk-nunjuk atau ingin nampak glamor.
Sesungguhnya menutup aurat itu adalah demi untuk menjaga kehormatan diri seorang wanita yang sangat tinggi nilainya dalam Islam.
Sumber: FB: Prof Dr Muhaya
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Adab Ziarah Raya, Kena Betul-betul Hadam Dan Fahamkan
Menjadi lumrah setiap kali hari raya, amalan ziarah-menziarahi menjadi satu perkara ‘WAJIB’ dalam masyarakat kita. Malah amalan ini sememangnya dituntut oleh agama. Tujuan kunjung mengunjung adalah untuk merapatkan silaturahim dan saling bermaafan.
Islam memperincikan beberapa syarat atau adab yang perlu diamalkan ketika seseorang Muslim berhasrat untuk menziarah jiran atau sanak saudara, bukan sahaja pada hari raya malah ketika hari-hari biasa.
Adab-adab tersebut diperincikan bermula daripada sebelum berziarah, semasa menziarah, selepas menziarah dan perkara-perkara yang perlu dihindarkan ketika berziarah.
ADAB-ADAB SEBELUM DATANG MENZIARAH
*Memilih masa yang sesuai. Masa yang sesuai dikira berdasarkan keselesaan pihak yang anda kunjungi, bukan keselesaan pihak anda. Sebagai contoh, kunjungan ke rumah seseorang tanpa memberi tahu terlebih dahulu. Datang lewat malam melebihi pukul 10 malam. Waktu begini memang tidak sesuai untuk datang berziarah kerana pada waktu beginilah tuan rumah ingin berehat. Jalan terbaik, khabarkan terlebih dahulu kepada tuan rumah mengenai kunjungan anda.
*Memakai pakaian yang sopan dan menutup aurat. Jangan sesekali memakai pakaian yang menjolok mata sehingga tuan rumah serta tetamu yang ada di rumah tuan rumah berasa tidak selesa.
*Berniat pertemuan dan perpisahan adalah kerana Allah. Niatkan kunjungan itu hanya kerana Allah di samping ingin memperkukuhkan hubungan silaturahim.
ADAB SEMASA MENZIARAH
*Memberi salam dan bersalaman. Ini perkara pertama yang perlu dilakukan semasa anda dating menziarah.
*Meminta izin untuk masuk. Selagi tuan rumah belum mempelawa anda masuk ke rumahnya, ada baiknya anda tunggu. Jangan memandai-mandai masuk ke rumah tuan rumah tanpa dipelawa.
*Memendekkan tempoh ziarah. Tidak berlama-lama di rumah tuan rumah sehingga menimbulkan ketidakselesaan kepada tuan rumah.
*Mengawal pandangan. Mengawal pandangan pula termasuklah mata anda tidak meliar atau merayau-rayau ke segenap ceruk rumah meneliti setiap hiasan atau susun atur kelengkapan rumah yang anda kunjungi.
*Merendahkan suara. Kawal suara ketika berbual. Elakkan sama sekali ketawa yang berdekah-dekah dan kuat sehingga menganggu tuan rumah dan keluarga.
ADAB SELEPAS MENZIARAH
*Meminta izin apabila hendak beredar. Jangan terus beredar sahaja tanpa sebarang kata.
*Memberi salam dan bersalaman sebelum beredar. Ia sebagai tanda yang anda dan tuan rumah akan ‘berpisah’ buat sementara waktu. Panjang umur, boleh jumpa lagi.
PERKARA YANG PERLU DIHINDARI SEMASA MENZIARAH
*Enggan memberi salam
*Masa yang tidak bersesuaian
*Mengaibkan tuan rumah
*Mengumpat
Mungkin nampak mudah dan agak remeh namun jika tidak diberi perhatian, kunjungan anda mungkin boleh menimbulkan kebencian dan permusuhan. Ziarahlah dengan hati yang suci.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Deep Nasihat Prof Madya Dato Dr Mohd Izhar Ariff : Jangan Kedekut Belanja Orang Makan
Golongan yang suka belanja orang lain makan memang murah rezeki mereka. Makin banyak bersedekah makin banyak dan berganda rezeki dan pahala yang mereka akan dapat. Sikap pemurah untuk memberi kawan makan minum dan seumpamanya adalah sikap yang mulia dan dituntut Islam. Sikap pemurah lawannya kedekut. Pemurah menjadikan seseorang itu dikasihi dan dimuliakan.
Bukan semua orang mempunyai sahsiah sebagai seorang pemurah. Pemurah dalam Islam bukan sahaja dari aspek wang ringgit tetapi juga dari aspek ilmu pengetahuan, senyuman dan bantuan kudrat seseorang kepada orang lain yang berada di sekitarnya.
Melalui perkongsian Prof Madya Dato Dr Mohd Izhar Ariff di laman Facebooknya, beliau berkongsi perlu menjauhi sifat kedekut belanja orang lain makan.
Jangan terlampau kedekut untuk belanja orang makan
جَابِرُ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ ، يَقُولُ : سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، يَقُولُ : ” طَعَامُ الْوَاحِدِ يَكْفِي الِاثْنَيْنِ ، وَطَعَامُ الِاثْنَيْنِ يَكْفِي الْأَرْبَعَةَ ، وَطَعَامُ الْأَرْبَعَةِ يَكْفِي الثَّمَانِيَةَ “
Jabir bin ‘Abdullah r.a berkata: Aku pernah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Makanan untuk seorang cukup untuk dua orang, makanan untuk dua orang cukup untuk empat orang, dan makanan untuk empat orang cukup untuk lapan orang.
[Sahih Muslim ]
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : ” أَفْشُوا السَّلَامَ وَأَطْعِمُوا الطَّعَامَ وَاضْرِبُوا الْهَامَ تُورَثُوا الْجِنَانَ “
Abu Hurairah r.a meriwayatkan nabi s.a.w bersabda: Sebarkanlah salam, berikanlah makan, nescaya kalian akan mewarisi syurga.
[Sunan at-Tirmizi ]
https://www.facebook.com/ustazmohdizharariff/videos/508070729944701/?__xts__[0]=68.ARCnQ_VcZreIh7TZdP9_-IBFSn1NhjV3ndM7fI3hAsj2fOUoeYWPZNNaSsk2DEHbaGoXe4U3CVXtUhKw6UqcNIz046mOrGU0os64e1fF2JYk6pFwZuaUevcuWT1fkOEd_364kufQqUbCc-3MgWoW5HOM0ksUsn5qL5_JFmLwyVnebWdOnawH88_62L2qrv-zjK16Ejt65VLXGslKTra7igcwkE_XyoyNgovaC5K7EItiUKa_asFXNNQ_bUx7JwpVl67iettCO_Oa8ldQuF2E_nI2_DcWlwYWFxMmpQTuPDQIdNFFy2cSUNx8BEoxm8juMcE_rjfwJ4vpgeZNgVXyO_oSjAbV2dfyS7f8Hg&__tn__=-R
INILAH PAHALA DAN KEUTAMAAN MEMBERI MAKAN ORANG LAIN
1) Nabi bersabda, “Sesungguhnya orang terbaik di antara kalian adalah orang yang memberi makan”. (HR. Ibnu Sa’ad, Al-Hakim, Ath-Thobroni)
2) Diriwayatkan bahawa seorang lelaki bertanya kepada Raslulullah, “Perbuatan apa yang terbaik di dalam agama Islam? Maka Rasulullah menjawab, iaitu kamu memberi makan kepada orang lain, dan kamu mengucapkan salam kepada orang yang kamu kenal dan yang tidak kamu kenal.” (HR. Bukhari: 12 dan Muslim: 39)
3) Nabi Muhammad SAW bersabda, “Sesungguhnya di syurga terdapat kamar-kamar yang mana bahagian luarnya terlihat dari bahagian dalam dan bahagian dalamnya terlihat dari baghaian luarnya.” Lantas seorang arab Baduwi berdiri sambil berkata, “Bagi siapakah kamar-kamar itu diperuntukkan wahai Rasulullah?” Nabi menjawab, “Untuk orang yang berkata benar, yang memberi makan, dan yang sentiasa berpuasa dan solat pada malam hari di waktu manusia pada tidur.” (HR. Tirmidzi: 1984)
4) Nabi bersabda, “Wahai sekalian manusia, sebarkanlah salam, berilah makan, sambunglah silaturrahim, solatlah di waktu malam ketika orang-orang tertidur, nescaya kalian akan masuk syurga dengan selamat.” (HR. Tirmidzi, ad-Darimi, Ibnu Majah, al-Hakim, Ahmad dan Ibnu Abi Syaibah).
5) Nabi bersabda, “Barangsiapa yang memberi makan kepada seorang mukmin sehingga dapat mengenyangkannya dari kelaparan maka Allah akan memasukkannya ke dalam salah satu pintu syurga yang tidak dimasuki oleh orang lain kecuali oleh orang-orang sepertinya.” (HR. Thabrani)
6) Nabi bersabda, “Ada seorang wanita penzina melihat seekor anjing di hari yang panasnya begitu terik. Anjing itu mengelilingi sebuah perigi sambil menjulurkan lidahnya kerana kehausan. Lalu wanita itu melepas sepatunya (lalu menimba air dengannya). Ia pun diampuni kerana amalannya tersebut.” (HR. Muslim: 2245)
Imam Ibnu Hajar mengatakan, “Jika dengan memberikan minum pada anjing boleh mendapatkan pengampunan dosa maka memberi minum pada manusia tentu pula akan mendapatkan pahala yang besar.” (Fathul Bari Syarh Shahih Bukhari 5: 42)
Sumber: Prof Madya Dato Dr Mohd Izhar Ariff dan dakwah.net
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI