Fitnah merujuk kepada sebarang tuduhan yang diada-adakan untuk memburukkan atau membencanakan seseorang atau sesuatu pihak yang membawa kepada porak-peranda.
Hukum fitnah jelas haram dan ditegah. Ini kerana perbuatan fitnah dikecam dengan keras oleh Nabi SAW dalam hadith yang diriwayatkan Huzaifah R.A:
Maksudnya: “Tidak masuk syurga orang yang menyebarkan fitnah (mengadu domba).” [Riwayat al-Bukhari (6056) dan Muslim (105)]
Namun begitu hari ini dengan kehadiran teknologi maklumat dan perkembangan sosial media fitnah berleluasa hingga menjadi seperti perkara biasa.
Antara apabila seseorang mengada-adakan suatu berita mengenai seseorang lalu menyebarkannya kepada orang lain dengan tujuan untuk memburuk-burukkan atau menjatuhkan maruah orang tersebut.
Satu lagi fitnah yang mungkin secara sedar atau tak sedar dilakukan apabila seseorang menerima berita mengenai seseorang tanpa menyelidiki kesahihannya lalu menyebarkannya kepada orang lain sama ada dengan niat untuk memburuk-burukkan atau tidak.
Doa dihindarkan dari fitnah orang yang zalim
Menyedari mudahnya fitnah dibuat dan disebar tak dinafikan kita sendiri boleh menjadi mangsa fitnah. Disebabkan itu kita harus memohon perlindungan dari Yang Maha Esa agar terlindung dari fitnah ini.
Antara yang boleh kita lakukan adalah mengamalkan doa yang dikongsi oleh Ustaz Mohammad Yaakub Yusra.
Ujar beliau hidup di akhir zaman ini duduk diam di dalam rumah pun boleh kena fitnah.
“Tak semua orang suka kita. Hidup akhir zaman ni kena hati-hati. Banyak sangat fitnah yang boleh kena kepada kita. Duduk rumah diam-diam pun boleh kena fitnah.”
Sama-sama amal doa dari surah Yusuf ayat 85-86, moga Allah lindung kita semua dari fitnah-fitnah jahat orang zalim. Doa yang dikongsi ringkas dan boleh dihafal untuk kita praktikkan setiap hari.
Sumber: Ustaz Mohammad Yaakub Yusra & Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Isteri Mengidam Perkara Pelik-Pelik, Wajarkah Suami Tunaikan
Isi Kandungan
ToggleSituasi biasa bila seorang isteri hamil teringin atau mengidam makan sesuatu. Kalau makanan biasa mungkin tiada masalah tapi ada juga yang mengidam minum alkohol, makan sabun atau teringin hidu minyak petrol.
Jika mengidam perkara begini bagaimana pula, wajarkah suami tunaikan? Berikut adalah penjelasan yang dipetik daripada Mufti Wilayah Persekutuan
Penjelasan Mufti Wilayah Persekutuan
Mengidam merupakan keinginan yang tinggi bagi wanita hamil terhadap makanan. Oleh itu, suami wajib menunaikan apa-apa keinginan isteri hamil (mengidam) terhadap makanan yang menjadi kebiasaannya kerana termasuk dalam konteks nafkah.
Walau bagaimanapun keinginan wanita hamil yang bertunjangkan hawa nafsu semata-mata serta perkara haram adalah dilarang. Hal ini kerana mengidam bukanlah sesuatu darurat yang boleh menghalalkan perkara yang haram. Oleh itu, suami sewajarnya menapis agar setiap kemahuan tersebut tidak menjatuhkan maruah suami serta apa-apa keinginan yang bercanggah dengan hukum syarak.
Huraian
Alhamdulillah segala puji bagi Allah SWT Tuhan semesta alam, selawat serta salam ke atas junjungan teragung Nabi Muhammad SAW dan ke atas ahli keluarga serta mereka yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW hingga ke hari kiamat.
Mengidam Semasa Hamil
Mengidam ialah keinginan yang tinggi terhadap sesuatu jenis makanan yang dirasai ketika mengandung.[1] Namun punca mengidam masih lagi tidak dapat ditemui.
Sementara, dakwaan air liur bayi akan meleleh kerana kemahuan ibunya ketika hamil tidak dipenuhi masih belum dapat dibuktikan secara saintifik. Sementara, sesetengah saintis menyatakan mengidam makanan pelik mahupun melakukan sesuatu yang luar biasa mungkin disebabkan perubahan hormon wanita semasa hamil. [2]
Tanggungjawab Nafkah Suami Bagi Wanita Yang Mengidam Makanan
Fuqaha mazhab Syafi‘i telah membahaskan berkaitan nafkah yang perlu diberikan oleh suami untuk perbelanjaan isteri hamil yang mengidam makanan. Perkara ini disebut dalam kitab Hasyiah al-Bujairimi:
يَنْبَغِي أَنْ يَجِبَ مَا تَطْلُبُهُ الْمَرْأَةُ عِنْدَ مَا يُسَمَّى بِالْوَحَمِ مِنْ نَحْوِ مَا يُسَمَّى بِالْمُلُوحَةِ إذَا اُعْتِيدَ ذَلِكَ. وَأَنَّهُ حَيْثُ وَجَبَتْ الْفَاكِهَةُ وَالْقَهْوَةُ وَنَحْوُ مَا يُطْلَبُ عِنْدَ الْوَحَمِ، يَكُونُ عَلَى وَجْهِ التَّمْلِيكِ فَلَوْ فَوَّتَهُ اسْتَقَرَّ لَهَا وَلَهَا الْمُطَالَبَةُ بِهِ وَلَوْ اعْتَادَتْ نَحْوَ الْأَفْيُونِ بِحَيْثُ تَخْشَى بِتَرْكِهِ مَحْذُورًا مِنْ تَلَفِ نَفْسٍ وَنَحْوِهِ لَمْ يَلْزَمْ الزَّوْجَ لِأَنَّ هَذَا مِنْ بَابِ التَّدَاوِي
Maksudnya: “ sepatutnya menjadi kewajiban apa -apa yang diinginkan isteri ketika mengalami apa yang disebut mengidam iaitu kemasinan sekiranya menjadi kebiasaan. Begitu juga wajib memberi buah-buahan, kopi dan apa-apa yang diinginkan isteri semasa mengidam yang dinyatakan sebagai nafkah yang bersifat pemilikan (tamlik).
Sekiranya suami lambat menunaikan, maka si isteri berhak menuntutnya agar suami dapat melangsaikan. Jika isteri terbiasa dengan makan candu/dadah dan apabila dikhuatiri meninggalkannya menyebabkan kerosakan fungsi badan, maka suami tidak wajib memenuhi permintaan tersebut kerana ia termasuk dalam bab perbahasan perubatan bukannya nafkah.”[3]
Berdasarkan kenyataan berikut, makanan yang memang menjadi kebiasaan isteri dan apabila isteri mengidam ketika hamil, maka wajib suami tunaikannya. Sebagai contoh apabila isteri suka makan benda-benda masin, maka apabila isteri hamil dan kemudian mengidam ikan masin dan ia termasuk tanggungjawab nafkah suami.
Tambahan lagi, jika makanan yang diidamkan itu memberi khasiat dan nutrien kepada ibu dan anak yang dikandung. Walau bagaimanapun, suami tidak diwajibkan memenuhi keinginan isteri sekiranya makanan yang diidamkan di luar kemampuan suami untuk memenuhinya atau bukan makanan yang biasa dimakan oleh isteri.
Adapun, isteri yang mengidam atau berkehendak sesuatu yang di luar kebiasaan dan ditegah oleh syarak serta tidak memberi sebarang kebaikan kepada isteri mahupun kandungannya seperti mengidam minum arak, makan daging khinzir, memegang badan lelaki ajnabi dan sebagainya, maka suami bertanggungjawab menghalang dan haram memenuhi keinginan tersebut. Perkara ini jelas disebutkan dalam firman Allah SWT berikut:
الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ ۚ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ ۚ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ
Maksudnya: “Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka.
Maka perempuan-perempuan yang soleh itu ialah yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemuliharaan Allah dan pertolonganNya.
Dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka, dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur, dan (kalau juga mereka masih degil) pukullah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya).”
Surah al-Nisa’ (34)
Oleh yang demikian, dalam keadaan mengidam, isteri hamil yang mengalami perubahan hormon dan beremosi hendaklah sedaya upaya mengawal keinginan dan tidak terlalu mengikut nafsu semata-mata. Suami juga perlu mengambil langkah yang lebih proaktif bagi mengalihkan perhatian dan keinginan tersebut dengan perkara-perkara yang diharuskan oleh syarak.
Selain itu, pasangan suami isteri juga boleh merujuk ahli perubatan bagi mendapatkan khidmat nasihat serta tip bagi mengawal rasa mengidam selain membantu wanita hamil tersebut agar tidak terlalu melayan perasaan terhadap keinginan yang tidak syarii.
Penutup
i. Suami diharuskan memenuhi permintaan dan keinginan isteri lebih-lebih lagi dalam keadaan isteri yang sedang hamil, selagi mana permintaan isteri tersebut dalam lingkungan yang diharuskan oleh syarak. Hal ini kerana permintaan isteri ketika hamil juga merupakan sebahagian daripada nafkah isteri.
ii. Menjadi kewajipan seorang suami mendidik isteri sekiranya kelakuan melebihi batas syarak atau keinginannya pada sesuatu yang telah diharamkan.
iii. Wanita hamil sepatutnya memperbanyakkan amalan untuk mendekatkan diri dengan Allah SWT agar dapat mengumpulkan kekuatan untuk menghadapi saat perit getir bersalin.
Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan
[1] http://www.myhealth.gov.my/mengidam-semasa-mengandung/
الوَحَمُ: شِدَّةُ شَهْوَةِ الحُبْلَى لِمَأْكَلٍ
[2]https://hsaas.upm.edu.my/akhbar/mengidam_petanda_ibu_kurang_zat_perubahan_deria-19402?L=en
[3] Al-Bujairimi, Sulaiman bin Muhammad, Hasyiyah al-Bujairimi ‘ala al-Khatib :Tuhfah al-Habib ‘ala Syarh al-Khatib ( Dar al-Fikr, 1995) J4: P89
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Batuk, Bersin, Menguap Ketika Baca Rukun Qauli Boleh Sebabkan Solat Batal. Ini Penjelasannya
Masalah batuk antara yang selalu kita alami, namun ia tidaklah menjadi penghalang kita untuk melakukan solat.
Bagaimanapun kita harus hati-hati juga kerana masalah batuk ini boleh menyebabkan solat seseorang itu terbatal.
Bagaimana batuk boleh membatalkan solat
Batuk yang menjadi sebab batal atau tidak sahnya solat ialah batuk ketika membaca rukun qauli iaitu batuk ketika takbiratul ihram dan batuk ketika membaca fatihah dan batuk ketika membaca tahiyat akhir dan batuk ketika memberi salam.
Sebagai contoh batuk ketika membaca fatihah. Jika batuk berlaku selepas selesai membaca satu ayat seperti selesai membaca Alhamdulillahi Rabbil ‘Almiin lalu dia terbatuk maka batuk seperti ini tidak memudaratkan bacaan. Dia hanya perlu menyambung bacaan Ar-Rahmani -Ar-Rahiim selepas batuknya itu.
Begitulah dikiaskan dengan ayat-ayat yang seterusnya.
Ada pun jika batuk ketika sedang membaca satu ayat dan sebelum selesai membacanya lalu dia terbatuk maka wajiblah diulangi bacaan ayat tersebut kerana bacaan itu tidak sempurna bunyi sebutannya kerana dicelahi dengan bunyi batuk.
Jika tidak diulanginya bacaan yang tidak sempurna itu lalu dia rukuk maka batal solatnya kerana berpindah dari qiam kepada rukuk tanpa membaca fatehah dengan betul.
Sama juga keadaan jika terbersin atau menguap di tengah bacaan, kita harus ulang semula. Sekiranya kita biarkan terputus, solat boleh menjadi batal.
Bagaimanapun sekiranya seseorang itu batuk pada bacaan surah yang sunat maka sunat ulangi bacaan tersebut dan jika tidak diulanginya bacaan yang sunat itu maka solatnya tidak batal kerana bacaan surah itu hanyalah sunat bukannya rukun.
Dan harus seorang yang sedang membaca bacaan yang sunat bahawa dia tinggalkan membacanya sebab batuknya itu.
Diriwayatkan daripada Abdullah Bin Sa’id r.a. menceritakan:
صَلَّى لَنَا النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الصُّبْحَ بِمَكَّةَ فَاسْتَفْتَحَ سُورَةَ الْمُؤْمِنِينَ حَتَّى جَاءَ ذِكْرُ مُوسَى وَهَارُونَ أَخَذَتِ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ سَعْلَةٌ فَرَكَعَ
Ertinya : “Rasulullah sollallahu alaihi wasallam telah menjadi imam bagi kami dalam solat fardu subuh di Mekah maka baginda memulai (selepas fatehah) dengan membaca surah Al-Mu’minun sehingga sampai kepada ayat yang menyebut kisah Nabi Musa dan Harun. Kemudian telah mengenai akan Nabi sollallahu alaihi wasallam oleh batuk lalu Nabi sollallahu alaihi wasallam pun rukuk.” (Hadith riwayat Imam Muslim)
Berkata Imam Nawawi yang maksudnya :
“Hadith ini menjadi dalil bahawa dibenarkan menghentikan bacaan (surah) dan tidak makruh yang demikian itu jika seseorang itu berhenti dengan ada sebab.” (Kitab Syarah Muslim)
Jadi terjawab sudah bahawa batuk di dalam solat tidak membatalkan solat kerana bukan dengan sengajanya dia batuk dan mengeluarkan bunyi.
Yang jadi batal solat ialah apabila bacaan yang wajib tidak disebut dengan sempurna dengan sebab seseorang itu batuk dan tidak dia ulangi membacanya dengan betul dan seperti demikian juga hukumnya dikiaskan dengan batuk itu dengan berdehem dan sendawa dan bersin dan menguap.
Sumber: Ustaz Azhar Idrus
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Wujudkah Hadis Solat Dua Rakaat Orang Berkahwin Lebih Baik Berbanding Solat Orang Bujang
Solat merupakan salah satu daripada rukun Islam dan ia digambarkan sebagai tiang agama. Ini bermaksud, jika seseorang itu tidak menunaikan solat maka akan runtuhlah agamanya. Namun persoalannya adakah benar hadis solat dua rakaat orang berkahwin lebih baik berbanding solat orang yang bujang?
Sabda Nabi SAW:
رَأْسُ الأَمْرِ الإِسْلَامُ، وَعَمُودُهُ الصَّلَاةُ
Maksudnya: “Tunjang segala urusan adalah Islam dan tiangnya adalah solat.” [Riwayat al-Tirmizi” [Hadith ini dinilai hasan sahih oleh Imam al-Tirmizi]
Selain itu juga, Allah SWT mencipta lelaki dan wanita serta Allah SWT mensyariatkan perkahwinan di antara mereka. Ini kerana, hukum asal atau secara umumnya bagi perkahwinan ini adalah sunat kerana ia berkait dengan fitrah dan keinginan yang ada pada manusia. [Lihat: al-Muktamad, 16/4]
Didapati bahawa hadis ini cukup ‘popular’ dalam masyarakat pada hari ini dan hadis atau riwayat ini sering diucapkan oleh jurunikah di dalam khutbah nikah iaitu:
Dikatakan bahawa Nabi SAW:
رَكْعَتَانِ مِنَ الْمُتَزَوِّجِ أَفْضَلُ مِنْ سَبْعِينَ رَكْعَةً مِنَ الأَعْزَبِ
Maksudnya: “Dua rakaat orang yang berkahwin lebih afdhal berbanding 70 rakaat orang yang bujang.”
Berikut beberapa pandangan ulama dalam menilai hadis ini, antaranya:
*Imam Ibn al-Jauzi (597 H) menghukum hadith ini sebagai tidak sahih. [Lihat: al-Mawdhu’at, 257/2]
*Imam al-Suyuthi (911 H) menilai hadith ini tidak sahih di dalam kitabnya. [Lihat: al-La’aali al-Masnu’ah, 135/2]
*Imam Ibn Iraq al-Kinani (963 H) menukilkan pandangan Ibn Hajar bahawa hadith ini adalah munkar. [Lihat: Tanzih al-Syariah, 205/2]
*Imam al-Fattani (986 H) menghukum hadith ini sebagai tidak sahih.
*Imam al-Syaukani (1250 H) menilai hadith ini sebagai tidak sahih.
*Imam al-Qawqaji (1305 H) menghukum menghukum hadith ini sebagai palsu.
*Syiekh al-Albani (1420 H) juga menilai hadith ini sebagai tidak sahih.
Setelah melihat dan menekuni beberapa pendapat para ulama seperti di atas, maka dapat dinyatakan bahawa hadis ini adalah tidak sahih. Ini kerana, tidak terdapat perbezaan pada sudut kelebihan bagi orang yang berkahwin atau bujang dalam menunaikan solat.
Adapun antara yang disebutkan atau terdapat di dalam hadis berkaitan perbezaan dari sudut kelebihan dalam ibadah solat ini ialah solat orang yang berjemaah lebih afdhal daripada solat secara sendirian.
Daripada Abu Said al-Khudri RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
صَلاَةُ الجَمَاعَةِ تَفْضُلُ صَلاَةَ الفَذِّ بِخَمْسٍ وَعِشْرِينَ دَرَجَةً
Maksudnya: “Solat orang yang berjemaah lebih afdhal berbanding orang yang solat secara bersendirian dengan 25 darjat.” [Riwayat al-Bukhari (646)]
Solat di awal waktu lebih afdhal berbanding orang yang solat di akhir waktu.
Daripada Abdullah bin Mas’ud RA bahawa beliau bertanya Nabi SAW tentang amalan yang paling disukai Allah SWT. Maka Nabi SAW bersabda:
الصَّلاَةُ عَلَى وَقْتِهَا
Maksudnya: “Solat di awal waktu.” [Riwayat al-Bukhari (527)]
KESIMPULAN
Ditegaskan sekali lagi bahawa hadis di atas adalah tidak sahih dan kita sesekali tidak dibenarkan menyebarkannya kepada orang lain melainkan untuk menyatakan akan kepalsuannya. Ini kerana, hukuman bagi orang yang berdusta di atas nama Rasulullah SAW adalah neraka yang akan menjadi tempatnya di akhirat kelak. Akhirnya, semoga Allah SWT memelihara lidah-lidah kita daripada menyampaikan dan menyebarkan hadis-hadis yang tidak sahih. Amin.
Sumber kredit: Mufti Wilayah Persekutuan, Sahibus Samahah Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI