Kita tidak tahu apa yang terjadi pada kehidupan kita di usia tua. Bagaimana Allah menguji kehidupan kita, sama ada dijaga oleh anak-anak atau hidup keseorangan pada usia emas ini. Apa pun ujian, Allah akan selalu hadirkan orang baik-baik kerana kita pernah berbuat kebaikan dalam hidup kita.

Tular kisah seorang warga emas dari Sik, Kedah yang merantau seorang diri ke Kuala Lumpur demi sesuap nasi sebelum dipertemukan dengan Ustaz Ebit Lew yang membantu menguruskan keperluan dirinya sebelum menghantarnya semula ke Kedah hari ini.

Apa yang membuat ramai sebak, kata Pakcik dirinya tidak boleh sangat melelapkan mata kerana memikirkan kehidupan dilaluinya sebelum dibantu oleh Ustaz Ebit Lew yang mengambilnya di stesen bas TBS selepas beberapa hari tidur di stesen berkenaan dalam keadaan kelaparan dan ketiadaan wang.

Menyedihkan di sebalik ujian melalui kehidupan berseorangan di usia emasnya, pakcik ini turut diuji dengan keadaan mata sebelah tak nampak sementara sebelah lagi kabur dan dirinya tidak membuat pemeriksaan doktor.

Sebelum menghantarnya balik ke Sik, Kedah, Ustaz Ebit telah membawanya bertemu Datuk Prof Dr Muhaya bagi pemeriksaan doktor.

IKLAN

Berikut perkongsiannya :-

Sebak sangat bila tahu rupanya pakcik ni sebelah mata tak nampak. Sebelah lagi pun tak nampak sangat. Pakcik tak nampak sangat muka kita. Tongkat untuk arah berjalan. Tak periksa mata dah lama. Terus bawa jumpa Datuk Prof Dr Muhaya.

Syukur dapat periksa mata pakcik. Prof Muhaya membantu semuanya. Baik sangat layanan Prof dan semua di Ikonik. Terharu rasa. Terima kasih Datuk Prof yang teramat saya hormati.
Saya pula dapat hadiah spec dan periksa mata sekali. Syukur mata saya sihat. Doakan pakcik yer. Sekejap lagi bawa beli phone untuk pakcik dan hantar ke Kedah. Terima kasih doa semua.

IKLAN

Dalam pada itu, Ustaz Ebit Lew turut berkongsi bagaimana dirinya mula-mula bertemu pakcik.

Tengah live tik tok berkongsi nasihat ramai anak muda komen minta tolong pakcik TBS. Tik tok Syira dan Maisarah. Merantau dari Sik Kedah ke KL cari kerja. Tiada duit tinggal beberapa ringgit sahaja. Tidur di TBS. Pukul 12 malam terus bergegas cari pakcik ni sampai 4 pagi tak jumpa.

Seharian mencari pakcik ni tak tidur. Malam tadi 10 malam rezeki akhirnya terjumpa. Pakcik ni ada rumah di Kedah. Isteri dah meninggal dunia. Tinggal seorang diri di kampung. Umur 70 lebih. Tapi susah tiada duit tu yang selalu datang KL nak cari duit untuk makan minum.

IKLAN

Sedih tengok macam ayah-ayah kita. Saya kata pakcik nak tak kami beri duit bulanan. Katanya dulu pernah ada bantuan tapi dah banyak bulan kena potong. Tiada bantuan.

Pakcik duduk kampung rehat je. Katanya memang ingin nak duduk kampung je. Saya beri sedikit duit. Pakcik ni sebak. Ulang kali cakap terima kasih. Katanya tak pernah ada orang beri duit banyak begini. Kena halau kena marah bila minta tolong.

Sedih dengar ceritanya. Saya yang dah tiada ayah ni. Rindu teramat pada ayah saya. Malam ni terus bawa ke rumah saya untuk rehat tidur. Pakcik ni makan minum laju dan habis 2 bekas. Lapar sangat. Sedih pula rasanya.

Bila bagi jubah dan kurta seronok sangat. Senyum sampai telinga. Katanya esok saya balik nak pakai kurta ni ustaz. Pergi masjid solat. Ya Allah. InsyaAllah pagi ni nak bawa pakcik ni beli beberapa keperluan lain sebelum menguruskan balik ke Kedah. Semoga pakcik tidur lena dan rehat yer. Ya Allah maafkanlah diriku di saat tidur lena ada orang dalam kesusahan dan kelaparan. Sumber : fb Ustaz Ebit Lew