Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan Pakej Bantuan Perlindungan Ekonomi dan Rakyat Malaysia (PERMAI) bernilai RM15 bilion dengan 22 inisiatif untuk memerangi COVID-19.
Dalam pengumuman sebentar tadi, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan Pakej Bantuan PERMAI ditunjangi tiga matlamat iaitu memerangi COVID-19, memelihara kebajikan rakyat dan menyokong kelangsungan perniagaan.
Dalam ucapannya, Perdana Menteri turut menyentuh tentang hukum menerima suntikan vaksin yang mungkin menjadi kebimbangan bagi masyarakat, sama ada mahu mengambil suntikan tersebut atau tidak.
Katanya Mesyuarat Khas Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam mengenai pengambilan suntikan ini, Jawatankuasa Muzakarah telah mengambil ketetapan bahawa hukum penggunaan vaksin Covid-19 adalah harus dan ia wajib diambil oleh golongan yang ditetapkan oleh kerajaan. Menentukan kemashalatan komuniti bagi melindungi manusia daripada dijangkiti penyakit berbahaya bukanlah perkara asing dalam persektif syarak.
Dengan ini seramai 27 juta rakyat akan menerima suntikan vaksin ini seawal bulan Mac 2021 selepas vaksin tiba di ibu negara pada penghujung Februari nanti.
Sementara itu dalam satu laporan Berita Harian pada 3 Disember lalu, Hukum penggunaan vaksin COVID-19 adalah harus dan ia wajib diambil oleh golongan yang ditetapkan oleh kerajaan.
Ketetapan itu diputuskan dalam Mesyuarat Khas Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-10 yang bersidang pada 3 Disember lalu dan sudah disembah maklum kepada Majlis Raja-Raja (MRR).
Sehubungan itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri dalam satu kenyataan hari ini, meminta seluruh rakyat, terutama umat Islam agar patuh dan memberi kepercayaan penuh kepada kerajaan dalam menangani pandemik COVID-19 menerusi penggunaan vaksin.
"Selaras pendirian kerajaan, Mesyuarat Khas Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-10 yang bersidang pada 3 Disember 2020, mengambil ketetapan bahawa hukum penggunaan vaksin COVID-19 adalah harus dan ia wajib bagi golongan bersasar.
Ads
"Ketetapan ini juga sudah disembah maklum kepada Majlis Raja-Raja. Sehubungan itu, saya menyeru seluruh rakyat Malaysia, terutama umat Islam agar patuh dan memberi kepercayaan penuh kepada kerajaan dalam menangani penularan pandemik COVID-19 menerusi penggunaan vaksin," katanya.
Ketetapan itu juga, katanya, selaras pendirian kerajaan seperti ditegaskan oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 13 Disember lalu yang berusaha untuk meningkatkan pembelian vaksin COVID-19 agar boleh menampung keperluan imunisasi sehingga 70 peratus rakyat kita.
Perdana Menteri juga, katanya, memaklumkan bahawa vaksin COVID-19 akan diberikan secara percuma kepada rakyat Malaysia.
Zulkifli menegaskan, penggunaan vaksin bagi melindungi manusia daripada dijangkiti penyakit berbahaya bukanlah perkara asing dalam perspektif syarak.
Ads
"Kaedah pencegahan melalui vaksinisasi dapat dilihat dalam enam keputusan yang mengharuskan penggunaannya oleh Jawatankuasa Muzakarah Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia dari 1988 hingga 2013," katanya.
Enam keputusan itu, katanya, adalah Pelalian Rubela (Imunisasi Rubela) pada 1988; Imunisasi Hepatitis B (1988); Imunisasi Campak, Tibi, Batuk Kokol, Difteria, Tetanus dan Polio (1989).
Selain itu, Pelalian Vaksin Meningococcal Meningitis pada 2002 dan dipinda keputusannya pada 2014, Vaksin Human Papilloma Virus (2010) dan Vaksin Meningitis Menveo (2013).
"Di peringkat antarabangsa, institusi fatwa dunia memfatwakan harus penggunaan vaksin, antaranya institusi terkemuka al-Azhar al-Sharif menerusi Hai'ah Kibar 'Ulama al-Azhar dan Majma' al-Buhuth al-Islamiyyah yang dipengerusikan Syeikh al-Azhar Syeikh Dr Ahmad al-Tayyib.
"Selain itu, Majlis Fatwa Kerajaan Emiriah Arab Bersatu yang dipengerusikan Syeikh Abdullah Ben Bayyah dan Majma' Fuqaha' al-Shari'ah di Amerika Syarikat yang dianggotai Syeikh Dr Muhammad al-Zuhaily," katanya.
Ads
Justeru, beliau menegaskan, dalam isu pengambilan vaksin COVID-19, ia adalah tanggungjawab kerajaan untuk membuat keputusan yang paling mendatangkan faedah atau maslahah kepada seluruhan rakyat.
"Keputusan itu setelah menimbangtara faktor yang pelbagai dan mendapatkan pandangan pihak berkepakaran serta berautoriti," katanya.
Malaysia sebelum ini memeterai perjanjian dengan fasiliti COVAX dan Pfizer untuk memperoleh vaksin COVID-19 dan Perdana Menteri mengumumkan kerajaan menandatangani perjanjian dengan syarikat farmaseutikal AstraZeneca juga untuk tujuan sama.
Hujung bulan lalu, Timbalan Menteri Sains Teknologi dan Inovasi, Ahmad Amzad Hashim dilaporkan berkata, keutamaan vaksinisasi COVID-19 di Malaysia adalah petugas barisan hadapan seperti kakitangan kesihatan dan anggota keselamatan, selain golongan berisiko seperti warga emas.
Katanya lagi, kerajaan menyasarkan 70 peratus rakyat Malaysia akan menerima vaksin percuma seawal suku pertama tahun depan.
Beliau juga dipetik berkata, sekurang-kurangnya 60 peratus rakyat perlu diberi vaksin bagi mencapai imuniti kelompok, yang bermaksud baki 30 peratus rakyat turut terlindung jika 70 peratus rakyat mempunyai perlindungan vaksin COVID-19.
Jumlah 30 peratus yang tidak akan diberi vaksin, kata Ahmad Amzad, adalah kanak-kanak, remaja berusia 18 tahun ke bawah dan mereka yang mempunyai masalah sistem imun yang tidak sesuai menerima vaksin.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Dalam dunia yang menuju semakin menuju ke penghujungnya ditambah ujian wabak penyakit Covid-19 yang mengakibatkan ribuan sudah meninggal dunia, sudah pasti kita mahukan pengakhiran yang baik dalam kehidupan kita.
Justeru itu, semakin ramai yang “mencari” ilmu-ilmu sebagai bekalan di akhirat kelak di mana menuntut ilmu diperlukan oleh manusia untuk mencapai kebaikan di dunia mahu pun di akhirat.
Firman Allah SWT dalam surah al-Taubah yang bermaksud: “Tidak sepatutnya bagi mukminin itu pergi semuanya (ke medan perang). Mengapa tidak pergi dari tiap-tiap golongan di antara mereka beberapa orang untuk memperdalam pengetahuan mereka tentang agama dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali kepadanya, supaya mereka itu dapat menjaga dirinya ” (Surah al-Taubah ayat 122) dan sabda Nabi SAW: “Menuntut ilmu itu wajib bagi setiap kaum muslimin” (Hadis riwayat al-Imam Ibnu Majjah).
Berdasarkan dalil-dalil yang disebutkan, maka jelas tuntutan mencari ilmu itu adalah wajib bagi seluruh umat Islam baik muslimin mahupun muslimat.
Dalam pada itu, dari satu perkongsian ilmu oleh Al-Fadhil Tuan Guru Syeikh Zainul Asri Haji Mohamad Romli yang merupakan Mudir Pusat Pengajian Darul Hadis, Yayasan Paksi Kedah mengenai “doa mahal” iaitu doa agar sempat bertaubat sebelum mati.
Jelas Tuan Guru Tuan Guru Syeikh Zainul Asri, doa ini diajarkan oleh gurunya dan sejak itu dirinya tidak pernah terlupa untuk membacanya.
Doanya juga amat ringkas dan boleh kita amalkan bersama-sama.
Doanya berbunyi begini:-
Allahummarzuqna qoblal mauti taubah
(Wahai tuhan tolong rezeki pada kami, sebelum kami mati kami sempat bertaubat).
Wa’indal mauti syahadah
(Ketika kami mati kami mendapat kesyahidan)
Waba’dal mauti jannatan wana’ima
(Selepas kami mati, kami mendapat syurga dan nikmat syurgaMu)
Bacalah doa selepas solat dan boleh juga sebelum kita melelapkan mata. Semoga kita semua meninggal dalam khusnul khotimah. Aamiin. Sumber : Tik Tok Kasturi_878
Mengambil masa hanya setahun untuk mengenali hati budi masing-masing, semalam pelakon, pengacara Mira Filzah telah selamat diijab kabulkan dalam majlis sederhana tetapi penuh meriah.
Paling penting majlis yang dilakukan di sebuah pusat konvensyen di ibu kota megikut SOP yang ditetapkan oleh pihak berwajib.
Mira Flzah dilihat sangat manis dan santun dengan menggyakan kurung Påhäng rona putih ditemani ibu tersayang di atas pentas sepanjang majlis ijab kabul.
Hanya sekali lafaz, Wan Emir Astar Wan Mohammad Khair-il Anuar, 30 sah menjadi suami kepada pelakon wanita popular ini.
Tidak meminta wang untuk mas kahwin, sebaliknya seutas gelang di majlis pernikahannya.
Rombongan lelaki juga turut menyerahkan sembilan dulang hantaran dan dibalas 11 dulling daripada pihak pengantin perempuan.
Dalam artikel di Berita Harian majlis yang dilangsungkan mengikut rutin normal baharu, turut disaksikan ibu pengantin lelaki, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Tugas-Tugas Khas), Datin Mastura Mohd Yazid dan ibu Mira, Faizatul Akmar Hisan.
Kira-kira 250 tetamu merangkumi anggota keluarga dan teman rapat pasangan berkenaan, diundang memeriahkan majlis yang turut disiarkan secara langsung di akaun YouTube TV3.
Mira ketika ditemui selepas selesai majlis akad nikah bersyukur majlis berlangsung sempurna seperti dirancang.
“Walaupun sudah bergelar isteri, Mira akan terus menyambung karier lakonan seperti biasa.
“Mira ingin mengambil kesempatan mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua peminat atas sokongan yang diberi seawal kerjaya Mira sehingga hari ini.
“Doakan yang terbaik untuk Mira dan Emir,” kata pemegang trofi Bintang Paling Popular, Anugerah Bintang Popular BH (ABPBH) Ke-32 ini.
Dalam pada itu, suaminya juga turut menitipkan doa di laman sosial Instagramnya agar perkahwinan dibina ini akan mendapat keredhaanNya dan selamat hingga ke jannah.
wanemirastar Dengan nama Allah, ٱلرَّحْمَٰنِ Yang Maha Pemurah, ٱلرَّحِيمِ Lagi Maha Mengasihani..
“Kami mohon doa kalian.. moga rahmat Allah SWT membimbing kami, Wan Emir Astar & Nur Amirah Filzah, melaksanakan ibadah perkahwinan, sunnah junjungan kita Rasulullah SAW, dalam usaha kami untuk mendapatkan keredhaan-Nya. Mohon selamat segalanya, hingga ke Jannah.
Pasangan ini mengikat tali pertunangan Julai lalu selepas hampir setahun berkenalan.
Majlis resepsi kedua berlangsung di Hotel di Le Meridien, Putrajaya, malam esok, yang akan dipancarkan secara langsung di TV3.
Satu lagi majlis resepsi akan diadakan di sebuah premis acara di Puchong, Ahad ini dan disiarkan secara langsung melalui program Melodi terbitan stesen televisyen (TV) itu.
Pasangan ini juga mendapat ucapan tahniah dari warganet atas perkahwinan yang baru dibina ini. Masing-masing mendoakan keduanya kekal bahagia till jannah.
‘Tiada keperluan jamak solat semata-mata nak pergi rumah terbuka.’ Setiap orang tak sama kesulitannya, jadi jangan samakan kesulitan atau keuzuran dengan kita.
Lagi pula Allah memberi kelonggaran atau ruang kecil dalam menunaikan solat dalam beberapa keadaan, oleh itu adalah lebih baik solat jamak daripada meninggalkannya terus.
Sebenarnya, tidak ada masalah untuk solat Jamak ketika kita kunjung-mengunjung di hari raya. Lebih-lebih lagi, ziarah adalah tuntutan agama. Bagi yang tiada anak kecil mungkin tidak ada masalah untuk solat seperti biasa.
Namun bagi yang ada anak kecil,menyusu atau sebagainya, atau berdepan perjalanan jauh. Apatah lagi dengan keadaan jalan sesak di musim perayaan ini, membuatkan ada masyaqqah di situ.
Kalau boleh solat mengikut waktu lebih baik, tetapi sekiranya kita ada masyaqqah seperti di atas bolehlah melakukan solat Jamak. Namun begitu kita ikuti pandangan pendakwah bebas, Ustaz Mohamad Anas Mohamad Naem berkaitan isu ini.
Jamak Solat
Pertama sekali kita perlu faham asas yang mana disebut dalam Al-Quran yang bermaksud, solat itu adalah sesuatu yang fardu dan telah ditetapkan waktunya.
Sebagaimana solat zohor ada waktunya, asar ada waktunya. Begitu juga maghrib, isyak dan subuh. Jadi di sini kita seharusnya mendirikan solat mengikut waktunya yang telah ditetapkan.
Seterusnya yang kedua, kita kena fahami apa yang didefinisikan sebagai jamak dan juga qasar. Kebiasaannya kita lakukan solat jamak dan qasar ini ketika musafir dan ramai menganggap jamak dan qasar ini adalah dua benda yang sama.
Semata-Mata Nak
Sedangkan jamak itu perkara yang lain dan qasar itu perkara yang lain, dua benda yang berbeza.
Qasar adalah kita memendekkan atau meringkaskan solat fardu, sebagai contoh solat zohor empat rakaat kita pendekkan dua rakaat. Begitu juga dengan solat asar dan isyak. Manakala maghrib tiada qasar. Hanya musafir sahaja yang layak menqasarkan solat.
Manakala jamak pula membawa maksud menghimpun dan mengumpulkan dua solat dalam satu waktu. Kita kumpulkan solat zohor dan asar dalm satu waktu atau kita himpunkan solat maghrib dan isyak dalam asatu waktu.
Pergi Rumah Terbuka
Kita dibenarkan untuk jamak solat dalam beberapa keadaan antaranya:
1.manasik haji
2. musafir
3. ketika sakit
4. ketika hujan lebat
5. dalam keadaan ketakutan
6. ketika berada dalam keuzuran
Menerusi status tersebut, tuan tanah kata tiada keperluan untuk jamak solat ketika pergi rumah terbuka. Jadi di sini, bila mana kita hendak meletakkan satu hUkum terhadap sesuatu perkara kepada orang lain kita perlu berhati-hati.
Hukum ini sebenarnya berbeza mengikut keadaan, masa, tempat dan jenis manusia. Oleh itu kita perlu melihat setiap sudut, barulah kita dapat jatuh hukum.
Setiap Orang
Sebaiknya kita kembali kepada asas, apa hukumnya kita pergi open house atau kenduri. Nabi Muhammad juga menegaskan bahawa jika ada panggilan atau jemputan selayaknya kita hadiri.
Berbalik kepada isu tadi adalah berhubung dengan kesulitan atau keuzuran. Jadi setiap orang kita tak boleh tentukan tahap keuzurannya. Hanya kita dan Allah saja yang mengetahui tahap keuzuran yang dihadapi.
Bila kita melihat fenomena hari ini, ramai yang pergi open house hingga meninggalkan solat. Kalau ramai orang sudah faham kepentingan solat mengikut ketetapan waktunya, sanggup berhenti solat dan luangkan waktu apabila masuk waktu solat adalah bagus dan alhamdulillah.
Tapi untuk kes ini kita melihat orang yang tak faham dan kurang peka dengan kefahaman agama dan seterusnya kita pula menutup ruang-ruang rukshah ini sudah tentu mereka dengan sengaja memilih untuk meninggalkan solat apabila berdepan dengan situasi yang sukar.
Oleh sebab itu kita kena melihat melalui banyak sudut dan Allah telah memberi rukshah untuk kita menggabungkan solat jika ada kesulitan.
Daripada membiarkan seseorang itu meninggalkan solat adalah lebih baik kita mengambil ruksah untuk tetap solat kerana kesibukan dia berhari raya dan sebagainya. Wallahualam.
Kashoorga: Ini adalah ijtihad masing-masing. Jika dia berasa sukar, tidak ada masalah melakukannya. Asalkan tidak menjadi kebiasaan.
Qada solat atau solat sunat, mana satu yang lebih utama dilakukan? Ini mungkin persoalan buat mereka yang banyak meninggalkan solat satu ketika dahulu namun...