Wanita sememangnya cukup sinonim dengan kecantikan. Maka sebab itulah solekan tidak dapat dipisahkan dengan wanita. Salah satu produk solekan yang setiap wanita mesti ada ialah lipstik. Namun timbul persoalan apakah hukumnya wanita memakai lipstik.
SOALAN:
Saya dari Terengganu ingin menanyakan satu persoalan yang iaitu berkaitan pemakaian lipstik oleh wanita. Saya difahamkan setakat saya belajar dan ustaz-ustaz yang saya jumpa, setakat ini saya masih berpendapat lipstik itu haram.
Sebabnya ia telah mengubah warna asal bibir seperti mengubah hakikat kejadian asal manusia. Ia juga dikira bertabarruj. Akan tetapi apabila saya melihat para ustazah memakainya, hati saya tertanya-tanya, apakah hukum pemakaian lipstik itu? Saya berharap tuan dapat memberi penjelasan yang penuh berkaitan masalah ini.
JAWAPAN:
1. Memakai lipstik hukumnya harus, jika tidak najis dan tidak dengan niat mempertontonkan kecantikan diri kepada orang lain selain suami.
2. Perbuatan tersebut bukan sampai ke tahap mengubah hakikat kejadian asal manusia. Ia cuma warna dan boleh dihilangkan bila-bila masa, ia juga tidak kekal.
Sumber: Jabatan Mufti Negeri Selangor
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Boleh Ke Bercakap Ketika Mengambil Wuduk
SOALAN:
Saya sedang mengambil wuduk, tiba-tiba saya disapa oleh seseorang dari belakang. Bolehkah saya bercakap? Batal atau tidak wuduk saya?
JAWAPAN:
Bercakap semasa berwuduk tidak membatalkan wuduk, sekalipun sah wuduknya ia adalah makruh. Meninggalkan bercakap semasa mengambil wuduk adalah lebih disukai (mustahab) kerana seseorang itu dapat menumpukan perhatiannya pada wuduk kerana ia dikira sebagai ibadah.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Kalau Dah Makan, Kenyang, Istighfar Saja…” Jawapan Ustaz Untuk Yang Dari Dulu Makan Gula-Gula White Rabbit Tak Halal
Gempar apabila gula-gula kesukaan ramai White Rabbit yang banyak dijual di kedai murah seperti Kedai RM2 ini rupa-rupanya telah disahkan tidak halal. ini adalah kerana gula-gula ini mengandungi gelatin babi.
Menurut laporan berita di TV Al-Hijrah, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Fuziah Salleh yang dihubungi secara langsung mengesahkan bahawa gula-gula berkenaan yang dihantar ke Jabatan Kimia Malaysia mengesahkan mengandungi gelatin babi dan gelatin lembu.
Jadi bagaimana dengan status kita yang telah lama makan gula-gula berperisa susu yang diimport dari China yang mana pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) tidak pernah menerima permohonan sijil halal dari gula-gula susu White Rabbit ini.
Menjawab persoalan dan keraguan pada kita yang telah makan gula-gula ini sejak dulu, menurut Pendakwah Bebas, Ustaz Riza Kamaruddin jika sudah termakan, terasa dan akan terkenyang.
“Dalam hal ini Nabi ada menyebut, Allah mengangkat dosa orang yang terlupa dan tertidur. Inikan pula sebab seseorang itu tidak tahu sehingga dia diberitahu. Samalah kes dengan kita yang selama ini sedap makan gula-gula susu White Rabbit ini.
“Jadi apa yang boleh dilakukan adalah dengan beristighfar sahaja. Dan untuk mengelakkan kita berhadapan situasi ini lagi, tinggalkan terus makanan yang ada keraguan tentang status halal. Kita juga boleh menyokong #BuyMuslimFirst yang sudah tentu status halalnya diyakini,” tambahnya.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Nak Tinggal Bersama Mertua Atau Berasingan Lepas Kahwin
Apabila telah berkahwin, seeloknya tinggallah berasingan. Perkahwinan sebenarnya mengajar kita untuk hidup berdikari. Namun akan berlaku konflik apabila suami belum mampu lagi untuk menyediakan tempat tinggal buat si isteri.
SOALAN:
Saya sudah dua tahun lebih berkahwin namun suami masih gagal menyediakan tempat tinggal. Kami tinggal di rumah ibu mertua (ibu tunggal), bersama adik ipar perempuan dan suaminya. Saya sentiasa kena menutup aurat kecuali dalam bilik saya. Isunya kami cuba mencari rumah sewa tapi tak dapat. Apakah boleh kami keluar rumah untuk tinggal berasingan dari ibu?
JAWAPAN:
Apabila pasangan sudah berkahwin dan mempunyai kemampuan untuk hidup bersama selain daripada ibubapa dan keluarga, maka inilah yang terbaiknya. Ini kerana dengan hanya berpasangan, hak privasi dan membina kehidupan dengan lebih selesa akan terwujud. Tambahan pula, tanpa campur tangan mana-mana pihak.
Antara makna kemampuan itu adalah mampu menyediakan tempat tinggal khusus bagi isteri seperti mana yang difirmankan oleh Allah SWT:
أَسْكِنُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ سَكَنتُم مِّن وُجْدِكُمْ وَلَا تُضَارُّوهُنَّ لِتُضَيِّقُوا عَلَيْهِنَّ
Maksudnya: Tempatkanlah isteri-isteri (yang menjalani idahnya) itu di tempat kediaman kamu sesuai dengan kemampuan kamu; dan janganlah kamu adakan sesuatu yang menyakiti mereka (di tempat tinggal itu) dengan tujuan hendak menyusahkan kedudukan mereka (supaya mereka keluar meninggalkan tempat itu). (Surah al-Talaq: 6)
Pepatah Melayu menyebut: “Biar banyak rumah daripada banyak orang dalam rumah,” dengan maksud dengan ramainya anggota dalam sebuah rumah, maka ragam dan juga perangai akan berbeza yang boleh membawa kepada pertelingkahan jika tidak ditangani dengan sebaiknya.
Oleh kerana ibu sudah ada anaknya yang menjaganya, maka tidak lagi menjadi masalah untuk anak yang lain keluar daripada rumah tersebut. Yang penting, sentiasa memberi perhatian dan kecaknaan sama ada dari segi nafkah atau kasih sayang melalui ziarah serta hadiah dan juga nafkah. Bahkan dengan cara ini, perasaan kasih sayang dan penghormatan akan jadi lebih tinggi berbanding tinggal sebumbung di rumah.
Suami sewajarnya memahami hak isteri untuk ditempatkan, yang munasabah dengan status keisterian agar peranan masing-masing dapat dijelmakan dengan lebih baik dan jelas. Ini akan menatijahkan bahtera rumahtangga lebih bahagia.
Layanilah isteri dengan seterbaik mungkin. Firman Allah SWT:
وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ
Maksudnya: “Dan bergaulah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik.” (Surah al-Nisa’: 19)
Syeikh a-Maraghi berkata: “Para suami diwajibkan bergaul dengan isteri-isterinya secara baik. Oleh itu, bergaullah dengan mereka secara yang dapat menyenangkan tabiat mereka. Tetapi tidak pula bertentangan dengan syariat dan adat. Janganlah kamu bersikap bakhil dalam menafkahi mereka dan jangan pula kamu sakiti mereka dengan ucapan dan perbuatan atau kamu menghadapi mereka dengan wajah muram dan kening berkerut.
Kalimah mu’asyarah (bergaul) di sini menunjukkan pengertian kebersamaan dan perkongsian iaitu layanilah mereka dengan cara yang baik dan para isteri perlu melayani kamu seperti itu juga. Jadi, suami dan isteri diseru agar saling memberikan kebahagiaan serta menjadi sumber ketenangan dan kebahagiaan dalam melayari rumahtangga.
Kepada isteri hendaklah patuh dan berkhidmatlah kepada suami dengan seterbaik mungkin kerana dengan sifat isteri solehah dan pelaksanaan ibadat kepada Allah akan menatijahkan syurga buat isteri. Benarlah hadis daripada Abdul Rahman bin ‘Auf, Nabi SAW bersabda:
إِذَا صَلَّتْ الْمَرْأَةُ خَمْسَهَا، وَصَامَتْ شَهْرَهَا، وَحَفِظَتْ فَرْجَهَا، وَأَطَاعَتْ زَوْجَهَا، قِيلَ لَهَا: ادْخُلِي الْجَنَّةَ مِنْ أَيِّ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ شِئْتِ
Maksudnya: “Jika seorang wanita solat lima waktu, puasa Ramadhan, menjaga kemaluannya dan mentaati suaminya maka dikatakan kepadanya: “Masuklah syurga dari mana-mana pintu yang kamu mahu.” Riwayat Ahmad (1661), al-Tabarani dalam al-Mu’jam al-Awsat (4598) dan Ibn Hibban (4237)
Elakkan daripada menjadi nusyuz kerana akibatnya amat buruk. Sebuah hadis Nabi SAW menyebut:
وَالَّذِى نَفْسِى بِيَدِهِ لاَ تُؤَدِّى الْمَرْأَةُ حَقَّ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ عَلَيْهَا كُلَّهُ حَتَّى تُؤَدِّىَ حَقَّ زَوْجِهَا
Maksudnya: “Demi Tuhan yang diriku dalam kekuasaan-Nya, seorang perempuan yang belum menunaikan hak Tuhannya sehinggalah dia menyempurnakan hak suaminya.” Riwayat Ahmad (4/381) dan Ibn Majah (1853)
Sentiasalah bermesyuarat dan berbincang antara suami isteri dalam membuat sebarang keputusan. Ini akan menatijahkan ketenangan dan rasa puas hati dari kedua belah pihak. Bermesyuaratlah dengan cara yang baik.
Benarlah firman Allah SWT:
وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ
Maksudnya: “Dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan hal-hal keduniaan) itu.” (Surah Ali-Imran: 159)
Syeikh al-Maraghi berkata: “Berbincang itu mengandungi banyak faedah, antaranya memperlihatkan bahawa adanya kesatuan hati dalam menyelesaikan sesuatu masalah. Penyatuan hati ini yang akan menolong mencapai sesuatu tujuan.
Akhir kalam, sentiasalah berdoa antara satu sama lain agar rumah tangga harmon. Elakkan daripada memberi tekanan kepada suami sehingga akhirnya niat yang baik boleh membawa akibat yang buruk.
Sumber kredit: Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI