Maksudnya: “Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingati (kekuasaan Kami dan mentauhidkan Kami) akan kebesaran Allah.” (Surah al-Zariyaat: 49)
Dari istilah syarak, nikah ialah suatu akad yang menghalalkan istimta’ (bersetubuh atau berseronok-seronok) di antara suami isteri dengan cara yang dibenarkan oleh syarak. Masyarakat arab menggunakan perkataan nikah dengan makna akad yang juga mambawa maksud persetubuhan serta berseronok-seronok.
Setiap manusia yang sudah dewasa dan sihat dari sudut fizikal dan rohaninya sudah semestinya merasakan keinginan untuk berkahwin yang sangat tinggi disebabkan fitrah untuk saling memerlukan. Perkataan “zawaj” yang digunakan di dalam Al-Quran bermaksud berpasangan dan mengikut konteks penggunaanya ia mambawa maksud perkahwinan. Allah SWT menjadikan perkahwinan untuk menghalalkan perhubungan dan mengelakkan penzinaan kerana manusia itu fitrahnya ingin berpasangan.
Oleh sebab itu, adalah dituntut kepada manusia yang sudah berkemampuan untuk segera melaksanakan sunnah yang dituntut ini, ini juga berdasarkan hadis nabi :
Maksudnya: “Wahai para pemuda! Sesiapa di antara kamu telah mampu berkahwin, maka bernikahlah. kerana nikah itu dapat menundukkan mata dan memelihara faraj (kelamin) dan sesiapa tidak sanggup, maka hendaklah berpuasa kerana puasa itu dapat membendung syahwat.” Riwayat Muslim (3386)
HUKUM PERKAHWINAN
Ads
Jumhur ulamaK telah bersepakat bahawa hukum asal pernikahan adalah sunnah bukannya wajib. Walau bagaimanapun, sebahagian ulamaK telah mambahagikan hukum nikah kepada 5 hukum mengikut kedudukan pelakunya:
Harus: Kepada orang yang tidak ada kepadanya galakan dan bantahan untuk berkahwin dan ini merupakan hukum asal perkahwinan.
Wajib: Sekiranya orang tersebut mempunyai nafsu yang kuat sehingga boleh menjerumuskannya kepada kemaksiatan sedangkan dia merupakan seorang yang berkemampuan.
Sunat: Bagi orang yang mampu namun masih mampu untuk mengawal nafusnya.
Makruh: Kepada orang yang tidak berkemampuan dari sudut nafkah batin dan juga zahir tetapi tidak mendatangkan kemudharatan kepada pasagannya tesebut.
Haram: Orang yang juga tidak berkemampuan memberi nafkah zahir dan batin serta tidak mempunyai keinginan untuk berkahwin atau dia mempunyai niat yang buruk sehingga mampu membawa kemudharatan kepada pasangannya.
Oleh hal yang demikian, jika dilihat hukumnya bergantung kepada individu terbabit, sekiranya dia mampu untuk menahan dirinya dan dia tidak terburu-terburu untuk berkahwin maka hendaklah dia mengerjakan haji terlebih dahulu.
Maksudnya: “Mengerjakan haji adalah kewajipan manusia terhadap Allah, iaitu (bagi) orang yang sanggup mengadakan perjalanan ke Baitullah. Barangsiapa mengingkari (kewajipan haji), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam.” (Surah Ali Imran: 97)
Maksudnya: “Islam dibangun di atas lima perkara: bersaksi tidak ada sembahan yang berhak disembah selain Allah dan mengaku Muhammad adalah utusan-Nya, mendirikan shalat, menunaikan zakat, berhaji dan berpuasa di bulan Ramadhan.”
Walaubagaimanapun, sekiranya dia khuatir tidak mampu untuk menahan dirinya daripada melakukan kemaksiatan maka hendaklah dia mendahulukan perkahwinan bagi mengelakkan kemudharatan yang lebih besar.
PENDAPAT ULAMAK
Ads
Syeikh Ibn Qudamah Rahimulllah telah berkata: “Jika dia perlu kepada pernikahan dan dikhuatiri dirinya menghadapi kesulitan (kerana belum bernikah), maka hendaklah dia mendahulukan perkahwinan terlebih dahulu. Hal ini kerana ia (pernikahan itu) wajib kepadanya sekiranya dia mampu untuk memberi nafkah dan sekiranya dia tidak khuatir tentang perkara tersebut maka hendaklah dia mendahulukan menunaikan haji. Hal ini disebabkan (ketika itu) pernikahan adalah sunnah, maka tidak perlu didahulukan daripada haji yang hukum asalnya adalah wajib”. (Rujuk al-Mughni, 5/12)
Syeikh Ibn Uthaiman Rahimullah berkata: “Tidak dapat diragukan lagi bahawa pernikahan adalah diutamakan daipada haji sekiranya seseorang itu telah memiliki dorongan syahwat yang sangat kuat, maka perkahwinan ketika itu padanya adalah merupakan keharusan kepada kehidupannya, dan sekiranya dia mempunyai keinginan untuk berkahwin yang tinggi maka hendaklah dia mendahulukan pernikahan daripada haji. Hal ini disebabkan Allah SWT telah mensyariatkan kewajipan menunaikan haji bagi orang yang “berkemampuan’.
Maksudnya: “Mengerjakan haji adalah kewajipan manusia terhadap Allah, iaitu (bagi) orang yang sanggup berjalan menuju ke Baitullah.” (Surah Ali Imran: 97)
Walaupun orang yang masih remaja, dan masih belum mempunyai keinginan untuk bernikah pada tahun ini atau selepasnya, maka hendaklah dia mendahulukan haji. Hal ini kerana dia tidak berada di dalam keadaan terdesak untuk mendahulukan haji daripada pernikahan.
KESIMPULAN
Haji dan perkahwinan merupakan suatu perkara yang sangat dituntut di dalam agama. Walau bagaimanapun haji merupakan suatu kewajipan yang mesti dilaksanakan bagi golongan yang berkemampuan. Dan sekiranya dia tidak berada di dalam keadaan yang terdesak untuk berkahwin dan tidak mempunyai masalah untuk berkahwin sesudah itu, maka hendaklah dia melaksanakan kewajipan haji terlebih dahulu.
Sesungguhnya Allah akan memberikan ganjaran kebaikan sebagai gantinya kerana haji merupakan suatu seruan dan suruhan Allah yang agung kepada manusia.
Sumber Kredit: Mufti Wilayah
VIDEO KASHOORGA:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Diam tak diam kita sudahpun memasuki Syaaban sebelum bertemunya Ramadan mulia.
Bagi yang tidak dapat berpuasa kerana hal tertentu, adakah sudah menggantikannya? Jika belum, tidak terlewat bagi menggantikannya dengan qada puasa dan membayar fidyah.
Namun begitu, perlu tahu siapakah golongan yang perlu membayar fidyah ini. Dan kenapa penting bagi mereka ini membayar fidyah sebagai denda tidak dapat berpuasa.
Ikuti penjelasan dari Ustaz Hamka Idris ini pada posting di laman sosial Facebook mengenai bab bayaran fidyah ini agar tidak keliru soal ini.
KECIL BAGI KITA, BESAR BUAT MEREKA
Antara aktiviti saya sekitar Ramadan. Ini gambar tahun lalu. Ada jemaah yang meminta saya bantu mereka memberikan fidyah kepada golongan yang memerlukan.
Saya akan bantu membeli barangan keperluan harian. Untuk kelangsungan hidup golongan yang berkelayakkan.
InsyaAllah, untuk tahun ini pada minggu hadapan saya akan bantu beberapa jemaah untuk urusan ini. Ada beberapa sumbangan daripada para jemaah sekalian.
Bila masuk sahaja Rejab dan Syaaban, soalan para jemaah adalah berkisarkan fidyah puasa.
Ibu mengandung @ menyusukan anak, orang yang sakit tiada harapan untuk sembuh dan lain-lain keadaan.
Persoalan yang sering juga ditanya adalah fidyah ni berganda sama macam puasa berganda juga ke?
Baik, saya kongsikan keadaan ini.
1. Pertama. Orang yang musafir atau sakit. Jika berada dalam keadaan pertama ini, kita hanya perlu ganti puasa sahaja mengikut bilangan hari yang ditinggalkan. Tidak boleh bertangguh. Tidak perlu fidyah.
Namun, akan dikenakan fidyah apabila hari yang ditinggalkan itu tidak diganti sehingga bertemu dengan Ramadhan akan datang.
2. Kedua. Orang yang sakit tiada harapan untuk sembuh atau orang yang terlalu tua dan tidak mampu untuk berpuasa.
Golongan kedua ini hanya diganti puasa yang ditinggalkan itu dengan fidyah.
3. Ketiga. Ibu mengandung dan ibu menyusukan anak.
Situasi pertama apabila berbuka puasa kerana diri sendiri tidak mampu berpuasa. Risaukan keadaan diri sendiri. Maka, perlu diganti puasa sahaja. Tidak perlu fidyah. Fidyah akan diwajibkan apabila tidak diganti puasa sehingga datang Ramadhan tahun hadapan.
Situasi kedua apabika berbuja puasa disebabkan risau anak dalam kandungan atau anak yang sedang disusukan itu. Maka perlu diganti puasa dan fidyah mengikut bilangan hari yang ditinggalkan.
Puasa tidak akan bertambah dengan bertambahnya tahun. Jika ditinggalkan 4 hari, maka 4 hari sahaja yang perlu diganti.
Fidyah akan bertambah dengan bertambahnya tahun. Bermaksud, fidyah akan berganda dengan bertangguhnya puasa yang tidak diganti.
Fidyah adalah 600g makanan asasi bersamaan RM1.85.
Sebagai contoh.
Kamal tidak berpuasa selama 6 hari pada tahun 2015. Dia tidak menggantikan puasanya sehingga Ramadhan tahun 2019. Ini bermakna Kamal telah bertangguh sehingga 4 tahun.
Bilangan Hari x Bilangan Tahun x Kadar Fidyah = Jumlah yang perlu dibayar.
6 x 4 x RM1.85 = RM44.40
Fidyah perlu diberikan kepada fakir miskin. Melalui amil zakat.
Isteri bukan hamba, Fikry Ibrahim ketepikan soal kahwin demi ibu. ‘Ini masanya saya berbakti pada mak.’ Itulah luahan Fikry Ibrahim melalui sebuah perkongsian video baru-baru ini.
Benarlah bila melibatkan ibu, segalanya-galanya bukan lagi keutamaan bagi seorang anak. Itulah apa yang dilakukan oleh pelakon, Fikry Ibrahim.
Dalam pada itu, Fikry Ibrahim sering berkongsi gambar dan video membuatkan ramai yang terharu dan kagum akan cara dirinya dalam melayani karenah ibu tercinta.
Fikry juga mengakui kini, dia kerap kali pulang ke kampungnya yang terletak di Jitra, Kedah dan adakalanya sanggup menunda semua komitmen kerja demi ibu tercinta.
Malahan dalam video yang sama, Fikry menjelaskan dia rela tidak kahwin demi menjaga ibu dan terpaksa menolak tawaran lakonan kerana kebanyakan masanya lebih terarah kepada penjagaan ibunya.
Fikry Ibrahim Korbankan
“Kalau buat bisnes saya boleh bekerja dari rumah, tetapi kalau saya shooting tiada masa untuk menjaga ibu.
“Mak memang suka duduk dengan saya, kalau shooting lama ada pak cik yang menjaga mak. Pun begitu, sedikit huru-hara.
‘Justeru, saya fikir kalau dulu mak boleh jaga saya, takkan sekarang saya tak boleh berbuat demikian (tidak berkahwin) untuknya,” ujarnya lagi sambil memberitahu ibunya sudah dua tahun mengalami minor strok.
Hal Kahwin Demi Ibu
Setiap anak rapat dengan ibu, begitu juga dengan Fikry. Sejdari kecil, ibunya rajin membawanya keluar. Walaupun mereka tidak memiliki kenderaan sendiri, dengan menaiki bas, namun Bibi Zaleha tetap mahu membawa anaknya itu berjalan-jalan .
“Sekarang ibu sakit, giliran saya pula menjaga dan membawanya berjalan-jalan untuk gembirakan hatinya. Mak adalah segala-galanya buat saya. Hubungan kami cukup rapat sejak saya kecil lagi.
“Sekarang saya bawa mak ke mana sahaja saya pergi. Kalau saya pernah duduk di hotel mahal, saya rasa menyesal kalau tidak bagi mak merasai situasi tersebut. Mak yang jadikan saya begini (berjaya) sekarang,” luah Fikry lagi.
Siapa yang tak mahu miliki isteri dan berkahwin, begitu dengan pemilik nama Fikry ini.
.
“Saya gembira dan mahu kahwin dengan calon yang boleh gembirakan ibu. Mudah dan tidak pening. Sebab itu, soal kahwin saya letakkan di nombor lapan.
“Malah, saya juga tidak mahu apabila kahwin kelak, perhatian pada isteri terkurang kerana saya jaga mak. Bukan semua orang mampu terima situasi tersebut.
“Pada masa sama, saya tidak mahu bakal isteri saya kelak rasa diri ‘hamba’ kepada saya. Sebab itu saya korbankan hal kahwin untuk menjaga ibu terlebih dahulu,” ujarnya lagi.
Tiada apa yang lebih menyedihkan saat diuji dengan pemergian orang tersayang. Apatah lagi ia berlaku saat dunia diuji dengan wabak COVID-19 yang telah banyak memisahkan ibu dan ayah, anak dan keluarga yang maut angkara wabak ini.
Dalam satu perkongsian oleh seorang doktor, Dr Sakinah Kamarul Bahrin di IGnya, Sakinah_kb, doktor perubatan yang lengkap mengenakan sut PPE dilihat sempat mewudhukan ayahnya, IR Kamarul Bahrin bin Mohamad yang juga Pengarah Unit Mekanikal & Elektrik di Jurutera Perunding Zaaba Sdn Bhd, sebelum ditolak masuk ke Unit Rawatan Rapi akibat dijangkiti COVID-19.
Ternyata permintaan berwudhu yang diminta oleh bapanya itu menjadi permintaan terakhir apabila diberitakan meninggal dunia semalam selepas berjuang melawan wabak ini namun Allah menyayangi segala-galanya.
Melalui video yang dimuatnaik di laman Instagram @sakinah_kb, Dr Sakinah memaklumkan, ia merupakan permintaan ayahnya beberapa minit sebelum ditempatkan ke ICU yang dilihat agak lemah kerana kesukaran bernafas. Video ini telah ditonton oleh sejuta orang dan ramai yang memberinya kata-kata semangat untuk mereka sekeluarga kembali sembuh selepas ibunya dan enam lagi ahli keluarganya diuji positif COVID-19.
Dan sehari selepas dimasukkan ke ICU, Allah lebih menyayangi ayahnya dan ucapan perkongsian itu membuatkan ramai yang sebak.
Memaklumkan yang “penderitaan” abahnya berakhir dengan baik, Dr Sakinah turut memakkumkan arwah sempat berpuasa penuh di bulan Ramadhan lalu dan masalah kesihatan ini hanya dikesan pada penghujung Ramadhan.
“Alhamdulillah, ramai yang sayang abah. Terima kasih Allah atas segala kurniaan ini,” katanya sambil menambah dirinya sempat bercakap dengan abahnya agar tidak perlu risau dengan semua yang berlaku.
“Semua urusan di dunia ini Nor akan ambil alih, jangan risau. Kami akan urusakan. Mak, adik, Aizat akan kami jaga sebaiknya. Terima kasih abah kerana redha dengan Nor,” katanya yang menambah dirinya meminta maaf kerana membuat keputusan menghantar abahnya ke ICU.
Sambil mahu masyarakat mempercayai COVID-19 itu perkara benar-benar berlaku, dirinya mahu masyarakat menjaga penjarakan fizikal supaya tidak dijangkiti dan menjangkiti virus membunuh ini.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
10 Kelebihan Orang Bertaubat, Antaranya Dapat Rezeki BerkatTiada manusia yang sempurna. Malah tiada manusia yang terlepas dari berbuat dosa. Tapi sebagai hamba Allah, kita...