Ada hikmahnya juga kerajaan mengenakan langkah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) kerana boleh menyemarakkan lagi hubungan suami isteri itu.
Jika sebelum ini masing-masing sibuk dengan kerja menyebabkan hari boleh bertemu pada waktu malam saja.
Dan kali ini hampir setiap masa bersama dari pagi hingga malam, malah boleh lakukan aktiviti seperti sembahyang berjemaah, mengaji untuk mengeratkan lagi kasih sayang ini.
Perkongsian lelaki ini di laman sosial Facebook Baharuddin Mohamed memberitahu kita betapa saat romantik itu boleh berlaku bila-bila sahaja dan di mana saja asalkan ada kemahuan berbuat demikian.
Mohon maaf jika pagi ni saya cerita jiwang sikit.
Saya ada banyak cerita tentang kisah romantic suami isteri. Tetapi hari ini saya ceritakan satu cerita tentang kasih isteri. Cerita ini masa lama dulu masa saya mula berkahwin. Masa tu saya di Johor dan isteri di Selangor. Saya kerja di Batu Pahat tetapi isteri jadi cikgu di Klang. Balik hujung minggu.
IKLAN
Satu hari macam biasa saya nak pergi kerja setelah bercuti sabtu ahad. Isteri saya cium tangan saya dan saya peluk dia. Tapi kali ini lama sikit dia peluk. Tiba-tiba saya rasa bahu saya basah dengan air mata. Saya tanya kenapa ?. ” Abang jaga diri baik-baik. Awin rindu kat abang bila abang tak ada “.
Adoi janganlah macam ni. ” Awin … abang kan pergi kerja. Cari duit. Ada rezeki kita tinggal sama. Awin pun jaga mak kat sini kan “. Awin anggukan kepalanya.
Saya fikir masa tu isteri saya rindu saya sebab saya jarang balik. Tapi saya salah. Masa kami sudah bersama tinggal di Muar. Keadaan begitu juga. Pernah sehari dia pujuk saya untuk tak pergi kerja. Masa tu saya ada meeting penting. Saya keluar juga tapi saya belikan sarapan dulu kat luar. Masa tu awin dah tak kerja jadi suri rumah sepenuh masa.
IKLAN
Tiba-tiba saya tersentak dan tersedar. Saya sibuk dengan hal saya sahaja. Saya balik rumah jam 10 malam dan kadang-kadang tak sempat nak balik kerana kerja saya tidur hotel.
Saya tak ruangkan masa untuk isteri saya sehingga walaupun tiap hari berjumpa dia rindukan saya. Isteri sebenarnya perlukan masa suaminya. Bersama, berbual dan bercerita.
Isteri ini macam anak-anak yang perlu dimanja. Isteri ini perlu suami dengar cerita-ceritanya sepanjang hari walaupun suami dah tahu dan ceritanya berulang-ulang. Isteri tak akan cakap dengan suami mereka mahukan itu semua. Mereka faham suami mencari rezeki untuk keluarga.
IKLAN
Sejak itu, saya suka keluar minum malam-malam dengan dia. Saya suka keluar sarapan dengan puan CEO. Cerita-cerita gosip. Isteri kita tak ada kawan. Kawan paling dia rapat dan dia percaya cuma kita. Lebih lagi bagi isteri yang jadi suri rumah.
Buat suami diluar sana. Berikanlah masa untuk isteri mu. Beri masa untuk mereka bercerita walaupun sudah bersama lebih 20 tahun dan sampai bila-bila.
Saya ingin bertanya beberapa persoalan berkaitan siram air jampi pada kenderaan : 1.Apakah hukum renjis/bilas kenderaan bagi memastikan tidak kena musibah seperti kemalangan, kecurian, kerosakan dan sebagainya.
2.Apakah hukum siram/renjis kereta kerana disyakki kenderaan yang digunakan terkena Ain.
3.Adakah terdapat perbezaan/persamaan perbuatan tersebut dengan amalan kaum agama lain yang mana secara zahirnya dilihat lebih kurang sama.
Jawapan
Merujuk kepada persoalan saudara;
1. Perbuatan merenjis/ membilas kenderaan bagi mengelakkan musibah adalah sesuatu yang tidak disyariatkan, hukumnya tidak harus kerana menimbulkan fitnah dan tohmah terhadap masyarakat Islam.
Jika berlaku sesuatu musibah ucaplah sebagaimana firman Allah SWT; الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعونَ Maksud: “(iaitu) orang yang apabila mereka ditimpa musibah, mereka berkata, “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali”. (al-Baqarah : 156)
2. Hukumnya juga tidak harus. Cara menghindari daripada penyakit Ain bukanlah dengan menyiram/ merenjis air ke kereta. Caranya ikutlah panduan yang telah dinyatakan dalam hadith yang diriwayatkan daripada Abi Said RA; كان رسول الله ﷺ يتعوذ من عين الجان ثم أعين الانس. فلما نزل المعوذتان أخذهما. وترك ماسوى ذلك
Maksudnya : “Adalah Rasulullah SAW berlindung diri kepada Allah dari penyakit pandangan jahat jin dan juga manusia. Maka ketika turun surah al-Muawwizatan (iaitu surah al-Falaq dan surah an-Nas) baginda mengamalkannya dan meninggalkan yang lainnya” (Riwayat Ibnu Majah)
Justeru, amalkanlah bacaan surah al-Falaq dan surah an-Nas sebagai pelindung diri dari kejahatan jin, manusia dan makhluk lainnya.
3. Jika orang Islam sendiri percaya amalan tersebut, tiada bezanya dengan kaum lain. Sedangkan Islam telah memberikan panduan untuk berkenderaan dengan membaca dan mengamalkan doa sebagaimana firman Allah SWT; وَالَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا وَجَعَلَ لَكُمْ مِنَ الْفُلْكِ وَالْأَنْعَامِ مَا تَرْكَبُونَ لِتَسْتَوُوا عَلَىٰ ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْكُرُوا نِعْمَةَ رَبِّكُمْ إِذَا اسْتَوَيْتُمْ عَلَيْهِ وَتَقُولُوا سُبْحَانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَٰذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ وَإِنَّا إِلَىٰ رَبِّنَا لَمُنْقَلِبُونَ
Maksudnya : “Dan (Dia lah) yang menciptakan sekalian makhluk yang berbagai jenisnya; dan Ia mengadakan bagi kamu kapal-kapal dan binatang ternak yang kamu dapat mengenderainya, Supaya kamu duduk tetap di atasnya; kemudian kamu mengingati nikmat Tuhan kamu apabila kamu duduk tetap di atasnya, serta kamu (bersyukur dengan) mengucapkan: “Maha Suci Tuhan yang telah memudahkan kenderaan ini untuk kami, sedang kami sebelum itu tidak terdaya menguasainya -“Dan sesungguhnya kepada Tuhan kamilah, kami akan kembali!” (az-Zukhruf : 12 – 14)
Selepas semua usaha dilakukan seperti memastikan kenderaan diservis, memandu secara berhemah, mematuhi isyarat di jalanraya dan sebagainya, maka bertawakkallah kepada Allah SWT.
والله أعلم بالصواب
Sejak dahulu lagi, usahawan Sajjad agak terkenal dengan kontroversi. Semuanya berkaitan dengan isu jantinanya yang tidak pernah selesai. Namun baru-baru ini, sekali lagi Sajjad menjadi tumpuan selepas mendapati dirinya digari dan menangis di instagramnya. Ia berikutan dakwaan dikasari oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) yang menyiasat berikutan aduan dan dakwaan mengenai dirinya berpenampilan wanita. Masa yang sama, Sajjad berkata, dia turut berbuat kebaikan
Ikuti penjelasan Pensyarah Kanan di Fakulti Pengajian Quran dan Sunnah, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)Dr Ahmad Sanusi Azmi yang menulis isu ini, antara Sajjad dan JAIS, adakah sedekah menghalalkan dosa di fbnya.
1.Pihak JAIS telah mengesahkan bahawa mereka telah memanggil Encik Sajjad sebagai proses siasatan di bawah Seksyen 10, Enakmen Jenayah Syariah Negeri Selangor yang menyentuh soal menghina Islam atau menyebabkan Islam dipandang hina.
2. Berdasarkan laporan yang diterima, pihak JAIS hanya bertugas menjalankan siasatan terhadap aduan yang diterima pada tahun 2018 dan 2020. Malah apa lebih serius, peruntukan seksyen 10 tersebut menyentuh soal penghinaan terhadap Islam. Jadi, En Sajjad seharusnya memberikan kerjasama penuh terhadap dakwaan tersebut kerana ia melibatkan isu penghinaan terhadap Islam.
3. Pihak En Sajjad pula memberikan respon bahawa beliau telah dikasari sehingga mengungkit kebaikan menganjurkan majlis amal buat pelajar tahfiz. Benar, dalam hadis Rasulullah menjelaskan bahawa amalan yang baik akan menghapuskan dosa, tetapi seseorang itu juga dituntut untuk meninggalkan dosa dan bertaubat agar amalan mereka diterima Allah.
4. Seorang Muslim tidak boleh mendakwa telah banyak bersedekah sedangkan dalam masa yang sama dia turut melakukan perkara yang dicegah yang membawa kepada dosa. Apakah bersedekah kepada pelajar tahfiz membolehkan kita melakukan perkara yang dilarang oleh Allah?
5. Satu perkara yang sering diperkatakan tentang En Sajjad adalah isu pemakaian ala wanita yang ditegah keras oleh Rasulullah. Sabda Rasulullah:
“Allah melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai lelaki.” (HR al-Bukhari).
Menurut al-Imam al-Nawawi, lelaki yang berkelakuan seperti wanita dari aspek perbuatan dan pemakaian adalah termasuk dalam golongan yang dilaknat di dalam hadith ini.
6. Perlakuan dosa terlaknat seperti ini hendaklah diiringi dengan sesalan taubat untuk meninggalkan dosa tersebut. Ia bukan sekadar disucikan dengan memberi makan kepada pelajar tahfiz. Ini selaras dengan firman Allah:
“Dan (sebahagian) yang lain mengakui dosa-dosa mereka. Mereka telah mencampur adukkan amal yang baik dengan amal yang lain, yang buruk. Mudah-mudahan Allah akan menerima taubat mereka.”
7. Menurut al-Imam Ibn Asyur, ayat ini menjelaskan bagaimana seorang muslim seharusnya tidak mencampurkan amalan yang soleh dengan amalan dosa dan maksiat. Mereka yang melakukan sedemikian seharusnya meninggalkan dosa-dosa yang mereka lakukan. Kata Ibn Asyur:
فالاعتراف بالذنب كناية عن التوبة منه ، لأن الإقرار بالذنب الفائت إنما يكون عند الندم والعزم على عدم العود إليه
“(Ayat al-Quran tentang) mereka yang mengakui dosa mereka ini adalah sebuah perumpaan mengenai orang yang bertaubat dari dosa mereka. Kerana pengakuan mengenai dosa yang lalu menunjukkan sikap penyesalan dan (mereka seahrusnya) berazam untuk tidak kembali kepada dosa.” (Tafsir IbnAsyur)
8. Namun apabila seseorang itu memcampurkan perbuatan baik dengan dosa, dan kemudian terus konsisten melakukan dosa, ia jelas bercanggah dengan ayat al-Quran di atas yang menuntut kaum muslimin untuk bertaubat meninggalkan dosa mereka dan mudah-mudahan Allah menerima taubat mereka.
9. Malah apa yang lebih membimbangkan adalah ancaman Allah untuk tidak menerima sumbangan sedekah orang yang fasik. Firman Allah:
“Katakanlah (wahai Muhammad kepada mereka): "Dermakanlah harta kamu sama ada dengan sukarela atau kerana terpaksa, (sumbangan kamu) tidak akan langsung diterima, (kerana) sesungguhnya kamu adalah orang-orang yang fasik". Semoga Allah membimbing kita.
Apa yang penting, matlamat tidak pernah menghalalkan cara. Seharusnya kita hidup berlandaskan Al-Quran dan Hadis. #SinarUntukMalaysia
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tuntut nafkah selepas cerai di mahkamah syariah sememangnya satu kerja yang memeritkan bagi seorang wanita yang diceraikan. Manakan tidak, nak upah peguam sahaja sudah melibatkan kos tinggi ditambah pula episod turun naik mahkamah yang tidak tahu kesudahannya.
Urusan seperti ini bukan boleh selesai sekelip mata. Terlalu banyak proses yang perlu dilalui; buang banyak masa dan tenaga. Dalam erti kata lain, hati kena kental.
Memang benar, proses perbicaraan di mahkamah syariah akan mengambil masa lama berikutan penangguhan kes dan kelewatan menyelesaikan kes seperti perceraian serta tuntutan nafkah. Keadaan ini mengakibatkan tekanan perasaan dan menyebabkan wanita yang teraniaya menjadi marah, beremosi dan kecewa.
Mungkin disebabkan itu lah, ada wanita seakan malas menuntut nafkah. Ini sebagaimana yang dicatatkan oleh Kaunselor Berlesen, Normaliza Mahadi dari HR Capital Sdn Bhd menerusi entri dalam akaun facebooknya yang boleh kita jadikan iktibar akan pergantungan bulat kepada Allah SWT.
Dalam catatannya, Normaliza ingin berkongsi kisah menarik, yang mungkin ramai juga mengambil pendekatan serupa klien beliau ini. Ia berkenaan seorang wanita yang diceraikan tetapi enggan tuntutan nafkahnya.
“Klien saya ni bekerja dengan gaji yang tak berapa cukup jika bekas suami tak bagi nafkah. Ada anak 3 orang dan tinggal di rumah sewa,” ujarnya
“Lepas sahaja sah bercerai di mahkamah, dia diminta oleh saudara mara, rakan taulan, jiran tetangga dan semua yang berkaitan untuk menuntut nafkah,”
Namun, jawapan kepada desakan mereka itu dijawab dengan penuh yakin dan bersahaja. “Puan ini dengan selambanya bagitahu yang nafkah ni tak payah dituntut. Bapak mesti tahu yang anaknya kena makan pergi sekolah dan perlukan rumah serta pakaian,” ceritanya lanjut.
Mungkin tidak mahu membebani fikiran dengan urusan yang renyah dalam tuntutan nafkah, maka wanita yang diceraikan ini amat yakin akan ada pertolongan dari Allah.
“Jadi klien saya bagitahu kalau bekas suami nak bagi, no akaun dia tahu. Kalau tak nak bagi, itu urusan dia dengan Allah di akhirat nanti. Orang kat akhirat nanti ramai, katanya. Carilah dia dan anak-anak,” jelasnya
Islam memang mewajibkan suami untuk bertanggungjawab memberi nafkah kepada anak-anak, walaupun bekas isterinya sudah berkahwin lain. Tanggungjawab seorang bapa tetap seperti biasa. Hanya tidak tinggal sebumbung lagi bersama isteri.
“Maka puan ini meneruskan hidup dengan anak-anak. Klien saya beritahu sesuatu yang saya rasa penting untuk difikirkan. Bekas suami saya tu bukanlah ada apa sangat. Yang lebih kaya adalah Allah. Saya minta aje daripada Allah dan pasti dapat lagi banyak. Buat apa minta dengan bekas suami yang paling banyak boleh bagi RM500 aje. Itupun dia kena ikat perut agaknya,”
Ternyata apa yang diungkapkan oleh kliennya adalah benar belaka. “Kepercayaan puan ini kepada Allah tidak berbelah bagi. Allah cukupkan gajinya yang selalunya tak cukup tu. Ada aje rezeki dari sumber yang tak disangka-sangka,” ulasnya lanjut.
Hanya tuan punya badan tahu apa yang dilakukannya adakah baik atau buruk untuk dia dan anak-anak. Walaupun ada desakan supaya dia tuntut nafkah, namun kliennya tetap dengan pendirian awalnya.
Jawapan kliennya memberi respon terhadap desakan orang sekelingnya sangat bersahaja tetapi semuanya benar. “Saya mudah aje, tuntut dengan Allah lagi mudah. Tak payah naik turun mahkamah. Tak payah cuti kerja. Tak payah bentang kes. Tak payah bukti itu dan ini. Tak payah juga sakit hati”
Bagi Normaliza, bukan semua wanita berfikiran dan berani ambil tindakan begini. “Ini klien saya lah. Mungkin ada orang yang ada pendapat lain,” ulasnya mengakhiri catatan.
Kashoorga: Diceraikan, bergaji kecil dan menanggung tiga orang anak tetapi tidak mahu tuntut nafkah daripada suami. Ini memang satu ujian dan pengorbanan besar. Bergantung bulat-bulat bantuan Allah, dan yakin akan memperolehinya. Tak semua bersetuju dan mahu untuk tidak tuntut nafkah. Namun, kes ini adalah bukti kebesaran Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang.
Syekh Wahbah Az Zuhaili, di dalam Kitab Fiqhul Islam wa Adillatuhu juz 10 mengatakan bahawa memberi nafkah kepada anak hukumnya adalah wajib. Pengajar ilmu Fikih dan Ushul Fikih di Universitas Damaskus ini mengatakan, hal itu sebagaimana firman Allah SWT dalam Surat Al Baqarah ayat 233:
Ertinya: Para ibu hendaklah menyusui anak-anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan. Dan kewajiban ayah memberi nafkah dan pakaian mereka dengan cara ma’ruf. Seseorang tidak dibebani melainkan menurut kadar kesanggupannya. Janganlah seorang ibu menderita kesengsaraan kerana anaknya dan seorang ayah kerana anaknya, dan warispun berkewajiban demikian.
Apabila keduanya ingin berpisah (sebelum dua tahun) dengan kerelaan keduanya dan permusyawaratan, maka tidak ada dosa atas keduanya. Dan jika kamu ingin anakmu disusukan oleh orang lain, maka tidak ada dosa bagimu apabila kamu memberikan pembayaran menurut yang patut. Bertakwalah kamu kepada Allah dan ketahuilah bahwa Allah Maha Melihat apa yang kamu kerjakan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ketika ini ramai yang melaksanakan puasa enam Syawal. Tapi dalam masa yang sama kita juga mungkin menerima jemputan rumah terbuka.
Boleh jadi ketika puasa enam...