Ada hikmahnya juga kerajaan mengenakan langkah Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) kerana boleh menyemarakkan lagi hubungan suami isteri itu.

Jika sebelum ini masing-masing sibuk dengan kerja menyebabkan hari boleh bertemu pada waktu malam saja.

Dan kali ini hampir setiap masa bersama dari pagi hingga malam, malah boleh lakukan aktiviti seperti sembahyang berjemaah, mengaji untuk mengeratkan lagi kasih sayang ini.

Perkongsian lelaki ini di laman sosial Facebook Baharuddin Mohamed memberitahu kita betapa saat romantik itu boleh berlaku bila-bila sahaja dan di mana saja asalkan ada kemahuan berbuat demikian.

Gambar sekadar hiasan.

Mohon maaf jika pagi ni saya cerita jiwang sikit.

Saya ada banyak cerita tentang kisah romantic suami isteri. Tetapi hari ini saya ceritakan satu cerita tentang kasih isteri. Cerita ini masa lama dulu masa saya mula berkahwin. Masa tu saya di Johor dan isteri di Selangor. Saya kerja di Batu Pahat tetapi isteri jadi cikgu di Klang. Balik hujung minggu.

IKLAN

Satu hari macam biasa saya nak pergi kerja setelah bercuti sabtu ahad. Isteri saya cium tangan saya dan saya peluk dia. Tapi kali ini lama sikit dia peluk. Tiba-tiba saya rasa bahu saya basah dengan air mata. Saya tanya kenapa ?. ” Abang jaga diri baik-baik. Awin rindu kat abang bila abang tak ada “.

Adoi janganlah macam ni. ” Awin … abang kan pergi kerja. Cari duit. Ada rezeki kita tinggal sama. Awin pun jaga mak kat sini kan “. Awin anggukan kepalanya.

Saya fikir masa tu isteri saya rindu saya sebab saya jarang balik. Tapi saya salah. Masa kami sudah bersama tinggal di Muar. Keadaan begitu juga. Pernah sehari dia pujuk saya untuk tak pergi kerja. Masa tu saya ada meeting penting. Saya keluar juga tapi saya belikan sarapan dulu kat luar. Masa tu awin dah tak kerja jadi suri rumah sepenuh masa.

Tiba-tiba saya tersentak dan tersedar. Saya sibuk dengan hal saya sahaja. Saya balik rumah jam 10 malam dan kadang-kadang tak sempat nak balik kerana kerja saya tidur hotel.

Saya tak ruangkan masa untuk isteri saya sehingga walaupun tiap hari berjumpa dia rindukan saya. Isteri sebenarnya perlukan masa suaminya. Bersama, berbual dan bercerita.

Isteri ini macam anak-anak yang perlu dimanja. Isteri ini perlu suami dengar cerita-ceritanya sepanjang hari walaupun suami dah tahu dan ceritanya berulang-ulang. Isteri tak akan cakap dengan suami mereka mahukan itu semua. Mereka faham suami mencari rezeki untuk keluarga.

Gambar sekadar hiasan.

Sejak itu, saya suka keluar minum malam-malam dengan dia. Saya suka keluar sarapan dengan puan CEO. Cerita-cerita gosip. Isteri kita tak ada kawan. Kawan paling dia rapat dan dia percaya cuma kita. Lebih lagi bagi isteri yang jadi suri rumah.

Buat suami diluar sana. Berikanlah masa untuk isteri mu. Beri masa untuk mereka bercerita walaupun sudah bersama lebih 20 tahun dan sampai bila-bila.

Share dan like

#CeritaAyahRamaiAnak
#JiwangKarat