Menjadi kebiasaan kaum wanita mempunyai koleksi pakaian dan tudung yang banyak. Malah ada juga antara koleksi ini yang tidak lagi dipakai kerana tak muat, tak sesuai. Ada juga yang langsung tak dipakai kerana tersalah beli. Tapi semua ini tetap disimpan.
Namun pesan Ustaz Pahrol Mohamad Juoi yang juga seorang pendakwah dalam satu ceramah beliau, pakaian-pakaian yang tidak dipakai, janganlah disimpan kerana semua ini akan dihisab di akhirat kelak.
“Kaum ibu saya ingin pesan kalau ada pakaian yang dah 40 hari tak pakai, jangan simpan. Nanti akan dihisab. Kalau dah 40 hari tak pakai, maksudnya kita dah tak perlukannya.
“Ini termasuklah periuk di dapur. Biasa berlaku periuk lama masih ada, kita beli yang baru. Semua ini akan dihisab. Kalau dah 40 hari tak pakai, berilah pada orang lain untuk digunakan supaya kita tukar barang tersebut jadi pahala.
IKLAN
“Biar kita letakkan dunia ini sebagai alat, dan reda Allah itu sebagai matlamat. Kita jadikan harta yang kita ada sebagai alat untuk meraih pahala dan bukan matlamat hidup,” ujar beliau dalam satu klip video yang dikongsi di media sosial.
Seksaan tidak belanjakan harta ke jalan yang benar
Dalam pada itu, pesanan tersebut juga selaras dengan Surah at-Taubah, ayat 34-35 yang menceritakan seksaan yang akan dialami di akhirat jika seseorang tidak membelanjakan hartanya di jalan yang benar, tetapi menyimpan untuk diri sendiri.
“…Dan orang-orang yang menyimpan emas dan perak dan tidak membelanjakannya di jalan ALLAH, maka berikanlah khabar gembira kepada mereka, (bahawa mereka akan mendapat) azab yang pedih, (ingatlah) pada hari ketika emas dan perak dipanaskan di dalam neraka Jahanam, lalu dengan itu diselar dengan dahi mereka, rusuk dan punggung mereka (sambil dikatakan) kepada mereka, Inilah harta bendamu yang kamu simpan untuk dirimu sendiri, maka rasakanlah (akibat daripada) apa yang kamu simpan itu.”
IKLAN
Selain itu, terdapat juga hadis yang memperincikan bahawa lebih baik untuk memberi barang yang tidak digunakan kepada orang yang lebih memerlukan.
“Sesiapa yang memakai pakaian yang baru, hendaklah dia mengucapkan: Segala puji bagi Allah yang telah memakaikan aku sesuatu yang dapat menutup auratku dengannya dan telah memperindahkan diriku di dalam kehidupan ini. Kemudian dia pergi kepada pakaian yang telah ditanggalkannya itu (pakaian lama) lalu dia menyedekahkannya, maka dia berada di bawah lindungan Allah, pemeliharaan-Nya dan ditutup (keaibannya) semasa hidup dan selepas meninggal dunia.” – Hadis Riwayat Umar Al-Khattab, 3/134
IKLAN
Berdasarkan penerangan tentang hisab ke atas harta di atas, jelas bahawa barang yang tidak digunakan tidak elok disimpan. Sebaliknya, lebih baik jika barang tersebut diberi kepada orang yang memerlukan sekaligus memberikan ganjaran bersedekah.
Perihal mengenai syurga ada disebut di dalam surah Al-Baqarah ayat 25.
"Dan berilah khabar gembira kepada orang yang beriman dan beramal soleh, sesungguhnya mereka beroleh syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; tiap-tiap kali mereka diberikan satu pemberian dari sejenis buah-buahan syurga itu, mereka berkata: Inilah yang diberikan kepada kami dahulu dan mereka diberikan rezeki itu yang sama rupanya (tetapi berlainan hakikatnya) dan disediakan untuk mereka dalam syurga itu pasangan, isteri yang sentiasa bersih suci, sedang mereka pula kekal di dalamnya selama-lamanya”.
Matlamat akhir kehidupan manusia di dunia ialah memperoleh syurga berbanding neraka kerana neraka digambarkan suatu tempat yang menggerikan. Pasti ramai orang beriman dan beramal soleh ingin memasuki syurga kerana syurga digambarkan satu tempat yang sangat indah. Tapi tahukah kita, ada lima benda berasal dari syurga tapi ada di dunia ini.
Apakah lima barang berasal dari syurga namun ada di dunia ini?
1. Hajar Aswad
Sesiapa yang ke Makkah pasti menginginkan mencium hajarul aswad. “Kepayahan” mencapai ke penjuru terletaknya hajar aswad itu hanya mereka yang pernah merasainya faham apa diperkatakan kerana ribuan manusia berasak-asak mahu mencium batu tersebut.
Asal kejadian dikatakan ia dikatakan berwarna putih namun selepas dicium oleh manusia-manusia yang berdosa, ia bertukar menjadi warna hitam. Berdasarkan hadith, Hajar Aswad dibawa oleh Malaikat Jibril dan diserahkan kepada Nabi Ismail AS dan Ibrahim AS sewaktu membangunkan Kaabah.
Dari Abdullah bin Amru berkata, “Malaikat Jibril telah membawa Hajar Aswad dari syurga lalu meletakkannya di tempat yang kamu lihat sekarang ini. Kamu tetap akan berada dalam kebaikan selama Hajar Aswad itu ada. Nikmatilah batu itu selama kamu masih mampu menikmatinya. Karena akan tiba saat di mana Jibril datang kembali untuk membawa batu tersebut ke tempat semula. (HR Al-Azraqy).
Menurut Ibn Ishaq dalam bukunya Sirah Rasul Allah SAW, diceritakan kisah pembinaan semula Ka'abah oleh kabilah – kabilah Mekah berikutan banjir besar melanda keatas Ka'abah yang telah memusnahkan sebahagian strukturnya. Ketika itu, Hajarul Aswad telah dialihkan sementara bagi memberi laluan kepada pembinaan semula Ka'abah. Setelah pembinaan semula siap, kabilah – kabilah Mekah bertelingkah sesama sendiri mengenai kabilah mana yang lebih berhak untuk meletakkan kembali ketempat asalnya didalam Ka'abah.
Kemudiannya, mereka mengambil keputusan untuk menunggu sesiapa sahaja yang akan memasuki kawasan Ka'abah selepas itu, akan diminta membuat keputusan berkenaan perbalahan mereka. Dengan kehendak Allah jualah, lelaki yang memasuki itu adalah Muhammad bin Abdullah. Usia beliau ketika itu baru mencecah 35 tahun, iaitu 5 tahun sebelum beliau menerima wahyu keRasulan. Dengan kebijaksanaan baginda, baginda meminta disediakan sehelai kain lalu meletakkan Hajarul Aswad di tengah – tengah kain tersebut. Setiap ketua daripada setiap kabilah Mekah itu diminta untuk bersama memegang tepian kain tersebut lalu mengangkatnya.
Akhirnya Nabi Muhammad SAW sendiri yang meletakkan kembali Hajarul Aswad ketempat yang sepatutnya sedia ada, sambil memberikan kepuasan hati setiap kabilah Mekah atas kehormatan yang mereka terima secara adil. Begitulah asalnya bagaimana Muhammad bin Abdullah mendapat gelaran "Al-Amin" atau "Orang Yang Dipercayai" dikalangan masyarakat Arab.
2. Batu Maqam Nabi Ibrahim
Sama seperti Hajar Aswad, batu Maqam Nabi Ibrahim ini terletak di sisi Kaabah. Ia dikatakan menjadi batu pemijak Nabi Ibrahim ketika membangunkan Kaabah. Dikisahkan, ketika Nabi Ibrahim perlu meletakkan batu-batuan dan tanah ke tempat yang lebih tinggim maka Nabi Ibrahim telah memijak batu ini yang mana batu ini terangkat dengan sendirinya (atas izin Allah taala).
Pada batu tersebut masih terdapat bekas tapak kaki Nabi ibrahim. Dahulunya batu ini dikatakan memancarkan cahaya putih seperti Hajar aswad, namun Allah telah memadamkan cahayanya kerana dipercayai cahaya itu masih ada, cahayanya apabila digabungkan dengan cahaya Batu Hajar Aswad maka ia akan menerangi seluruh bumi antara ufuk timur dan ufuk barat.
Tentang Hajar Aswad dan Maqam Ibrahim ini Rasulullah SAW bersabda, “Rukun (Hajar aswad) dan Maqam Ibrahim adalah dua batu akik yang diturunkan dari syurga yang telah Allah redupkan sinarnya, kalau seandainya tidak demikian nescaya sinarnya akan menyinari seluruh penjuru dunia dari Timur sampai ke Barat”.
3. Kayu Gaharu
Ramai pernah dengar kayu gaharukan. Ia banyak terdapat di Indonesia dan harganya mencecah ribuan ringgit sekilogram dan banyak dibuat minyak wangi. Satu hadis menyebut mengenai kayu gaharu. Dari Abu Hurairah r.a bahwa Rasulullah SAW bersabda “golongan penghuni syurga yang pertama kali masuk syurga adalah berbentuk rupa bulan pada malam bulan purnama, … (sampai ucapan beliau) …, nyala perdupaan mereka adalah gaharu, Imam Abul Yaman berkata, maksudnya adalah kayu gaharu. (HR. Imam Bukhari).
4. Cincin Nabi Sulaiman
Wahab bin Munabih mengatakan bahwa cincin Nabi Sulaiman dikenal dengan nama “Cincin taat Nabi Sulaiman” yang diciptakan Allah dari cahaya yang bersinar sangat terang yang cahayanya mengalahkan setiap cahaya berasal dari langit yang memiliki empat sisi di antara sisinya tertulis kata:
Pada sisi pertama tertulis “Laa ilaha ilallah Wahdahu laa syarikalahu Muhammadan abduhu wa rasuluhu” ertinya : Tidak ada Tuhan selain Allah tidak ada sekutu baginya, Muhammad adalah hamba dan rasulnya.
Pada sisi kedua tertulis “Allahumma malikal mulki tu’til mulka man tasya wa tanzi’ul mulka man tasya wa tu’izu man tasya wa tuzilu man tasya” Wahai Allah raja yang memiliki kerajaan, engkau berikan kekuasaan kepada yang engkau kehendaki dan engkau hinakan orang yang engkau kehendaki ”
Pada sisi ketiga tertulis “Kullu syai’in haalikun illallah” ertinya : Segala sesuatu akan musnah kecuali Allah. .
Dan pada sisi keempat tertulis “Tabarokta ilahiy laa syariika laka” ertinya : Maha suci engkau wahai Tuahanku yang tidak ada sekutu bagimu.
Cincin tersebut memiliki cahaya yang bersinar yang apabila dikenakan maka akan berkumpul para jin, manusia, burung, angin, setan dan awan. Di mana angin sebagai kenderaannya, manusia dan jin sebagai bala tentaranya, burung sebagai pembantu dan teman bicaranya , binatang buas sebagai pekerjanya dan para Malaikat sebagai utusannya.
Beliau pernah berdoa kepada Allah meminta kerajaan yang tidak pernah ada yang menyamai setelahnya. Sebagaimana firman Allah SWT : “Ia (Sulaiman) berkata: “ Ya Tuhanku, ampunilah aku dan anugerahkanlah kepadaku kerajaan yang tidak dimiliki oleh seorang juapun sesudahku, sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Pemberi ” (Q.S Shaad : 35). Gambar : FB
5. Daun Tin
Ramai tahu kisah Nabi Adam yang melanggar perintah Allah selepas terpedaya dengan bisikan syaitan agar tidak memakan buah khuldi. Namun akhirnya Nabi Adam dan isteri yang menyesali perkara ini diturunkan ke bumi dan cuba mencapai dedaun yang ada di syurga namun dedaun menjauhi dirinya. Hanya daun Tin berasa sedih kepada Nabi Adam dan menutup tubuh Nabi Adam. Allah berikan kelebihan kepada daun tin berupa buahnya yang manis tanpa biji.Gambar buah tin (abahtani.com)
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tidak mudah sebenarnya menjaga kedua ibu bapa yang masih sakit. Seseorang itu perlu bersedia dengan mental dan fizikal kerana mereka ini memang banyak kerenahnya.
Namun diingatkan supaya jangan berkira kerana tidak terbalas segala jasa mereka yang menjaga kita sejak kecil.
Walaupun begitu, ada adab atau cara layanan yang sepatutnya kita buat jika sedang menunggu atau menjaga ahli keluarga terutama kedua ibu bapa yang sakit ini, lebih-lebih lagi bila berada di hospital.
Gambar sekadar hiasan.
Perkongsian wanita ini Zuraini Kamal di laman sosial Facebook memberi ingatan dan panduan buat kita semua.
JAGA MAK AYAH SAKIT:
Catatan ini saya tujukan kepada semua anak-anak yang menjaga mak ayah yg sedang sakit.
Kadang-kadang saya bagi ceramah ‘berletiaq’ kat anak-anak yg dok menjaga mak ayah kat wad atau di rumah.
Hangpa pi menyantuni atau hangpa pi TUNGGU? Ramai yang sekadar Menunggu di tepi katil mak ayah yg sedang sakit. Bila kita tanya: ‘Mak dah makan?’ anak: ‘mak tak mau makan’ atau ‘pagi tadi mak dah makan’ (sedangkan sekarang jam 12.30 tghari. Makanan hospital hantar pon belom terusik)
Saya nasihatkan si anak: Belikan minuman sejuk (berais); belikan buah atau puding atau agar-agar, disuapkan dulu bagi mak rasa manis di mulut.
Cuci muka dan lap badan ibu, agar dia berasa segar sedikit. Mungkin selera akan terbuka bila terasa badan sejuk dilap dengan tuala basah. Maklumlah kat wad .. bila terbaring lama, kadang-kadang badan berpeluh dan kita merasa tidak selesa.
MENJAGA ORANG SAKIT: kena banyak bersabar dan kita perlu rajin serta Kreatif.
Bila pesakit tak lalu makan, kita kena pikirkan Bagaimana nak bagi ‘selera mereka terbuka’.
Selalu mak ayah masa jaga anak-anak yg tak mahu makan, macam2 kita buatkan. Kita pastikan makanan ada ‘warna yang ceria’ kita pastikan menu dipelbagaikan kita beri apa yg anak-anak suka makan.
Begitu jugak kaedahnya apabila kita menyantuni ibu ayah yg sedang sakit Kita suapkan ibu ayah, mungkin portion nya kecil dan sedikit, tapi kita kena rajin suapkan dia makan berulang kali. Kalau boleh biarlah berjadual.
SUSU: Susu adalah makanan tambahan yg lengkap nutrisi. Jika pesakit kelihatan kurus dan kurang makan makanan pejal maka elok ditambah dengan susu. Kalau pesakit tak lalu minum susu, maka susu itu boleh dicampur dengan Milo,Teh, buah2an, atau cereal. Pelbagaikan Cara ambilan susu. Blend susu dengan aiskrim atau airbatu dicampur buah-buahan. Pastinya lebih menyelerakan dan rasanya lebih enak.
Menjadi penjaga kepada ibubapa yg sedang sakit, kita tidak boleh ambik mudah. dan kita jangan malas. Kita jangan sekadar menunggu. Tunggu depa cakap nak makan Tunggu depa kata nak mandi Jangan Tunggu depa suruh baru nak buat
Hangpa jangan biar mak ayah kurus kering, bibir pecah sebab dihidrasi.
~ zuraini kamal ~ i m done berletiaq
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Baru-baru ini tular video seorang pempengaruh berada di depan Kaabah dalam keadaan bersesak-sesak bagi membantu kumpulan jemaah terdiri kakitangannya mencium Hajar Aswad.
Video yang dimuat naik ini bagaimana pun dikecam netizen kerana dikatakan membuat content tersebut untuk meraih tontonan sedangkan berada di tanah suci, di tempat yang sepatutnya umat Islam fokus ibadah.
Situasi ini juga mendapat perhatian daripada bekas Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Dr Haji Zulkifli Mohamad Al-Bakri. Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) ini menjelaskan bahawa umrah adalah ibadah dan bukan pelancongan ‘kerohanian’. Malah beliau turut memberi meluahkan kerisauan terhadap trend mencipta content di tanah suci Mekah yang semakin banyak ketika ini.
Umrah adalah ibadah bukan pelancongan ‘kerohanian’
“Tawaf adalah satu ibadah, sebagaimana mencium Hajar Aswad juga adalah ibadah. Beza keduanya adalah, tawaf itu wajib dan mencium hajar aswad adalah sunat. Bahkan di sisi ulama Syafi’iyyah, hukum asal bagi wanita adalah tidak disunatkan bagi mereka mencium hajar aswad kecuali keadaan di mataf agak lengang.
”Jika sampai menyebabkan masalah, kesakitan kepada diri sendiri dan orang lain, atau membahayakan, hukum mencium Hajar Aswad adalah haram. Cukup sekadar berisyarat dengan lambaian tangan dan mencium tangan, sebagaimana yang disebutkan oleh Syeikhul Islam Zakariyya al-Ansari,”jelasnya.
Trend cipta content di tanah suci Mekah
Dalam pada itu beliau juga menegur video-video yang dimuat naik di sosial media ketika berada di tanah suci yang tidak kena pada tempatnya.
“Agak janggal bila ibadah yang suci dan mulia itu dirosakkan dengan telefon pintar yang diangkat untuk merakam video dan gambar, bukan pada masanya. Saya juga lihat perkembangan mutakhir ini, ramai memuat naik video sedang menyentuh Kaabah atau hajar aswad di media sosial. Jika ia hanya sekadar “trend” untuk meraih tontonan ramai, tinggalkanlah “trend” yang merugikan itu,”tegasnya.
Nasihat beliau sewajarnya di hadapan Baitullah, kita fikirkan dosa kita, keampunan daripada Allah, termasuk doa-doa kepada-Nya. Dengan itu sahaja pun kita sudah cukup sibuk tanpa sempat memikirkan peluang untuk mencipta content!
Kita selalu fikir, apabila kita lakukan amal kebaikan, pastinya Allah akan balas dengan pahala atau kebaikan juga. Ini apa yang selalu diajar di sekolah dahulu.