Adat, budaya dan agama adalah perkara berbeza. Sesekali kita terkeliru kerana menyangka itu adat di dalam Islam sedangkan ia hanya satu adat atau budaya sahaja. Contohnya berinai, memberi hantaran dan banyak lagi yang dianggap sebagai sebahagian darinya.
Orang Melayu penuh dengan adat. Dan itulah yang membentuk jati diri orang Melayu hingga kini. Namun ada beberapa perkara tidak harus menjadi wajib seolah-olah ianya ajaran Islam.
Bacalah satu perkonsian mengenai masuk hutan di mana ramai di antara kita sering mengungkapkan perkataan Tok Nek Anak Cucu Tumpang Lalu. Buat mereka yang beragama Islam, hati-hati dengan perkataan diucapkan kerana boleh jadi syirik.
Perkongsian terutamanya untuk yang beragama Islam…
DI dalam hutan sesungguhnya adalah tempat tinggal utama bagi para Jin terutamanya "Jin Kafir".
JANGAN sesekali ketika mahu masuk ke dalam hutan, melafazkan ayat seperti ini:-
"TOK, Cucu Tumpang Masuk Hutan Ye, Tolong Jangan Kacau!!"..
TOLONG Jangan Sekali-kali!! SYIRIK Hukumnya..!!
AMALKAN ayat ini ketika melangkah ke dalam hutan dengan perlahan-lahan sebanyak 7 kali..
Sebaiknya, sebelum melangkah masuk hutan bacalah doa ini:-
"SALAMUN a'la sulaiman fil a'lamin" – MAKSUDNYA : "SALAM Sejahtera Ke Atas Nabi Sulaiman.."
SESUNGGUHNYA Jin sangat takut akan Nabi Sulaiman dan gerun mendengar nama Baginda. AMALKAN ayat itu, InsyAllah dengan izin ALLAH, tidak akan ada sebarang gangguan ke atas diri anda.
AMALAN doa yang ini juga sangat-sangatlah di galakkan dibaca terlebih dahulu sebelum masuk ke dalam hutan.
Bismillahillazi la yadhurru ma'asmihi syaiun fil ardhi wala fis sama'ie wa huas sami'un alim.
"DENGAN nama Allah yang tidak memberi mudharat akan sesuatu yang dibumi dan yang dilangit (selagi) bersama dengan Nama-Nya dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.."
BARANG siapa membaca sebanyak tiga (3) kali, maka dia tidak akan ditimpa kesusahan bala dan musibah sehinggalah subuh esoknya dan barangsiapa membacanya ketika waktu subuh sebanyak tiga (3) kali, dia tidak akan ditimpa kesusahan bala dan musibah sehingga petangnya. (Riwayat Abu Daud, At-Tirmizi dan Ahmad):
MARILAH sama-sama kita mengamalkannya. SENTIASA mulakan dengan bacaaan doa, bukan hilai ketawa sebelum masuk hutan!!
DOA tambahan untuk mengelakkan dari haiwan buas atau binatang berbisa.
"SALAMUN a'la nuhin fil a'lamin" – MAKSUDNYA : "SALAM Sejahtera Ke Atas Nabi Nuh.." SEMOGA kita sentiasa dibawah lindungan Allah S.W.T tidak kira dimana jua anda berada. Aamiin.
Semoga Bermanfaat. Sumber : Amirul Iskandar
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Kami banyak dosa, berilah hidayah.’ Pakai tudung sebab rambut rosak, Mila Jirin syukur Allah tak bolak-balikkan hatinya dan masih kekal bertudung.
Ternyata manusia biasa, tidak lari daripada ujian. Kadang-kadang kita tahu menutup aurat itu wajib, namun ada saja halangan menentang. Ya Allah, ampunkan dosa-dosa kami.
Usahawan dan selebriti, Mila Jirin terpanggil untuk mengulas tentang isu buka tudung atau “lepas hijab” kerana dia sendiri akui sebelum ini niatnya mengenakan hijab adalah “tak betul”.
“Saya masih ingat ketika itu rambut saya rosak teruk disebabkan kerakusan diri saya sendiri nak gayakan macam-macam jenis gaya. Sekejap kerinting, sekejap straight dan akhirnya padan muka rambut rosak.
Pakai Tudung Sebab Rambut Rosak
Dalam perkongsiannya juga, Mira juga luahkan bahawasanya asbab rambutnya rosak teruk membuatkan dia terdetik di hati untuk bertudung sebab nak cover rambut dan sebagainya.
“Namun saya bersyukur pada Allah ia menjadi asbab saya bertudung, dan Dia tak bolak-balikkan hati saya.
“Walaupun niat pada awalnya tak betul, alhamdulillah Allah sudah betulkan niat itu dan saya dapat bertudung, dapat tutup aurat sekarang.
“Jadi bila hari ini bila dapat tahu ada sahabat kita diuji Allah, mungkin Allah sedang bolak-balikkan hatinya. Jadi kita yang membaca dan tahu akan cerita ini sebaiknya kita doakan dia, agar Allah memberi dia hidayah dan membimbing dirinya ke arah kebaikan.
“Sebab kita semua tak sempurna, kita sendiri pun banyak dosa. Tapi itulah menjadi tanggungjawab kita untuk menegur dan harapnya sudah dilaksanakan. Insyallah kita doakan yang baik-baik,” ungkap Mila sebelum mengakhiri videonya.
Baru-baru ini drama bersiri Nur kembali bersiaran sepanjang Ramadan. Dan watak paling diingati selain watak utama adalah watak Aishah lakonan Noorkhiriah.
Biarpun digambarkan seorang yang menjengkelkan, namun realitinya pelakon ni sangat istiqamah dengan penghijrahannya beberapa tahun lalu.
Terbaru, pelakon berbakat ini berkongsi di laman instagram kisahnya yang ubah suai kereta MPV miliknya menjadi van jenazah.
Dalam kapsyen juga Noorkhiriah memberitahu dia akan menyediakan perkhidmatan pengangkutan jenazah secara percuma kepada orang ramai.
Segala perancangannya itu akan diberitahu kepada pengikutnya tidak lama lagi. Malah dia turut memohon orang ramai mendoakan agar segala urusannya dipermudahkan.
Tambahnya lagi, biarpun tidak hidup mewah, Khiriah merasakan dia harus meninggalkan amalannya di dunia untuk kebahagiaan di akhirat.
“Alhamdulilah lepaskan kerana Allah..akak sayang,maka akak jadikan blkg ni #vanjenazah.Bagi yg memerlukan dialu2kan..Perkhidmatan Percuma #vanjenazah@nurbykhiriah..
Perkongsian ini mendapat respon baik daripada warganet. Masing-masing menyokong apa yang dilakukannya ini.
arashmohd30@khiriah17 Semoga dipermudahkan segala urusan dik. Hanya Allah SWT shj yg tahu isi hati Nor. Inshaa Allah… proud of you
makwanju Semoga Allah swt melindungi mu nak di mne saja nor berada ..dn segala nye di permudah kn Aamiin2
sitifaizahsy Moga dprmudhkan segala urusan dan diberkati olehNYA
dillaz.__ Kebaikan yang ikhlas dibalas jua dengan kebaikan
azidinmantaril Alhamdulillah..moga dipermudahkan dan moga dimurahkan rezeki,tak usah takut utk berbuat baik,peduli apa org akan kata yg penting nawaitu kita Allah dh tahu,kita mudahkan urusan org Allah permudahkan lg urusan kita,lagi2 lh yg berkaitan dgn urusan fardhu kifayah,moga ia menjadi inspirasi kepada semua,tahniah
mawar.mazlan Alhamdulillah jangkamasa panjang saham akhirat akak
Kala ini di media sosial rancak kempen mengibarkan bendera putih. Ia satu insitiafif membantu rakyat yang terkesan dengan Perintah Kawalan Pergerakan yang dilaksanakan di negara ini lebih sebulan lalu.
Bagaimana pun ada berbagai pandangan mengenai istilah mengibar bendera putih ini hingga seorang individu bertanyakan kepada Mufti Wilayah Dr Luqman Abdullah mengenai persoalan ini.
Saya nak minta penjelasan tuan mufti berkenaan isu kibar bendera putih baru-baru ini. Isu ni asalnya pasang bendera putih sebagai isyarat untuk minta bantuan jika ada yang dalam kesusahan era pkp, namun ada yang mengatakan tidak boleh kibar atau pasang bendera putih kerana seperti membuka aib dan ia menunjukkan kekalahan dan tanda putus asa. Mohon penjelasan tuan mufti untuk isu ini.
Ringkasan Jawapan
Waalaikumussalam wbt. Hukum menggunakan bendera putih sebagai cara untuk meminta bantuan ketika kesusahan bergantung kepada perspektif kita melihat perkara tersebut. Jika perbuatan itu atas dasar membantu mereka yang memerlukan dengan cara memudahkan pihak yang ingin memberi bantuan dan mengenal pasti pihak yang dalam kesusahan, maka boleh dilaksanakan. Sebaliknya jika kita lihat itu sebagai mengaibkan diri sendiri maka wajar dielakkan. Dalam keadaan sekarang, ramai pihak sudi menghulurkan bantuan dan juga disediakan nombor-nombor untuk dihubungi bagi mereka yang dalam kesusahan. Mereka juga boleh menghubungi terus pihak yang membantu untuk segera mendapatkan bantuan. Ia terserah kepada pertimbangan masing-masing dalam melaksanakan melalui cara dan inisiatif dalam bentuk bagaimana yang dirasakan selesa.
Huraian Alhamdulillah segala puji bagi Allah SWT Tuhan sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, keluarga baginda, para sahabat, serta orang-orang yang mengikuti jejak langkahnya sehingga hari akhirat.
Meminta bantuan ketika kesusahan tidak dilarang di dalam Islam. Bahkan digalakkan untuk mereka yang mampu dari segi harta mencari orang-orang yang susah dan fakir miskin. Kebanyakan daripada kita semua beranggapan ramai yang mampu bertahan ketika dalam kesusahan, tetapi sebaliknya mereka yang dalam kesusahan ini memilih untuk memendam keresahan dan berdiam diri. Hal ini sangat bertepatan dengan firman Allah SWT:
Maksudnya: “Pemberian sedekah itu ialah bagi orang-orang fakir miskin yang telah menentukan dirinya (dengan menjalankan khidmat atau berjuang) pada jalan Allah (membela Islam), yang tidak berupaya mengembara di muka bumi (untuk berniaga dan sebagainya); mereka itu disangka: orang kaya – oleh orang yang tidak mengetahui halnya, kerana mereka menahan diri daripada meminta-minta. Engkau kenal mereka dengan (melihat) sifat-sifat dan keadaan masing-masing, mereka tidak meminta kepada orang ramai dengan mendesak-desak. Dan (ketahuilah), apa jua yang kamu belanjakan dari harta yang halal maka sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahuinya”Surah al-Baqarah (273)
Prof. Dr. Wahbah az-Zuhaili mengatakan ayat ini menegaskan kepada orang-orang mukmin bahawa sedekah itu hendaklah diberi kepada orang-orang yang memerlukan, sama ada orang Islam ataupun yang bukan Islam tidak kira mereka daripada golongan musyrik atau daripada Ahli kitab. Beliau juga mengatakan tidak salah untuk meminta bantuan ketika di dalam kesusahan, dan ia bukan lah suatu perkara yang memalukan atau aib. Ayat ini juga menjadi dalil akan luasnya sifat rahmah dan kasih sayang di dalam Islam untuk sekalian manusia mengatasi batasan agama. [Rujuk Tafsir al-Munir: 2/82[1]}
Antara Meminta-Minta dan Meminta Kerana Susah
Umum mengetahui bahawa perbuatan meminta-minta adalah perbuatan yang buruk. Tetapi perlu difahami bahawa perbuatan meminta-minta yang dilarang tersebut adalah bagi orang yang mempunyai kemampuan serta cukup keperluannya yang kemudian masih lagi meminta-minta daripada orang lain.
Imam Ibn Kathir ketika menerangkan bahawa perkataan (لا يسألون الناس إلحافا) dalam ayat 273 Surah al-Baqarah merujuk kepada perbuatan meminta-minta kepada orang lain dalam keadaan dia tidak mempunyai hajat atau keperluan kepadanya. Menurut beliau lagi, perbuatan meminta-minta yang dilarang juga merujuk kepada orang yang sengaja meminta sesuatu daripada orang lain untuk menambah atau memperbanyakkan hartanya. (Rujuk Tafsir Ibn Kathir 705/1[2])
Tambahan lagi, terdapat beberapa hadis yang diriwayatkan berkenaan perkara ini, antaranya Rasulullah SAW bersabda:
” من سأل وعنده ما يغنيه فإنما يستكثر من جمر جهنم ” قالوا يا رسول الله: وما يغنيه؟ قال: ” ما يغديه أو يعشيه “
Maksudnya:Sesiapa yang suka meminta-minta sedangkan dia mempunyai kecukupan keperluan bagi dirinya maka dia sedang memperbanyakkan batu api neraka. Mereka bertanya, “Wahai Rasulullah, bagaimanakah dikira sebagai cukup keperluannya?” Baginda menjawab, “Sesuatu yang mencukupi bagi dirinya (untuk makan) pada waktu siang dan malam.Riwayat Abu Daud (1629)
Selain itu, terdapat juga riwayat lain yang menyebut tentang orang yang meminta-minta dengan tujuan untuk mengumpul harta, sedangkan dalam masa yang sama keperluannya mencukupi. Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya:Sesiapa yang meminta harta daripada orang lain dengan niat untuk memperbanyakkan hartanya maka dia sebenarnya meminta bara api neraka. Oleh itu, terpulanglah pada dia untuk meminta sikit atau banyak. Riwayat Ibn Hibban (534)
Perbuatan meminta-minta adalah dilarang sekiranya orang meminta tersebut mempunyai kemampuan untuk bekerja mencari rezeki dan keperluannya mencukupi. Namun begitu, dalam keadaan memaksa dan tersepit, meminta bantuan adalah perkara yang wajar dan tidak termasuk dalam larangan meminta-minta yang dinyatakan. (Rujuk Tafsir al-Munir 76/3[3]; Syarh al-Masobih 442/2[4])
Tolong Menolong Asas Kekuatan Orang Beriman
Islam menggalakkan umatnya untuk mengambil berat terhadap masyarakat sekeliling terutamanya jiran tetangga. Ini kerana asas keimanan seorang mukmin adalah sifat tolong-menolong sesama jiran yang dalam kesusahan. Sabda Nabi Muhammad SAW:
Maksudnya: “Tidaklah seorang itu dianggap orang beriman yang mana dia dalam kekenyangan dan dalam masa yang sama jiran sebelahnya kelaparan” Riwayat al-Baihaqi (19668)
Hadis di atas menunjukkan betapa pentingnya untuk seorang mukmin mengambil cakna akan jiran tetangganya serta tidak mementingkan diri sendiri. Seorang mukmin juga sepatutnya mengamalkan sikap cakna dan saling menguatkan antara satu sama lain . Oleh kerana itu, dalam keadaan saudara seislamnya dilanda kesempitan dan kesusahan, orang yang beriman perlu menghulurkan bantuan bagi mengurangkan beban saudara seagama mereka. (Rujuk Fiqh al-Nawazil li al-Aqaliyyat al-Muslimah 930/2[5])
Kesimpulan
Sebagai kesimpulannya, meminta bantuan sama ada dalam bentuk kewangan, makanan dan sebagainya adalah dibenarkan bagi orang yang betul-betul dalam kesempitan. Manakala hukum menggunakan bendera putih sebagai cara untuk meminta bantuan ketika kesusahan bergantung kepada perspektif kita melihat perkara tersebut. Jika perbuatan itu atas dasar membantu mereka yang memerlukan dengan cara memudahkan pihak yang ingin memberi bantuan dan mengenal pasti pihak yang dalam kesusahan, maka boleh dilaksanakan. Sebaliknya jika kita lihat itu sebagai mengaibkan diri sendiri pula maka wajar dielakkan.
Dalam keadaan sekarang, ramai pihak sudi menghulurkan bantuan dan juga disediakan nombor-nombor untuk dihubungi bagi mereka yang dalam kesusahan. Mereka juga boleh menghubungi terus pihak yang membantu untuk segera mendapatkan bantuan. Ia terserah kepada pertimbangan masing-masing dalam melaksanakan melalui cara dan inisiatif dalam bentuk yang bagaimana yang dirasakan selesa.
Suasana pandemik sekarang ini adalah berbeza dan di luar dari kebiasaan yang pernah kita hadapi. Terdapat ramai pihak yang hidup ditimpa kesusahan dengan pelbagai bentuk masalah melibatkan pelbagai latar belakang. Oleh itu tidak sepatutnya sebarang isu yang berkaitan dengan bantuan dan meminta bantuan dipolemikkan. Bagi yang ingin membantu, tanamkan keikhlasan dalam hati untuk membantu, manakala bagi yang memerlukan bantuan pula boleh memohon bantuan mengikut kaedah yang dirasakan selesa dengan cara masing-masing. Apa yang penting tunjukkan akhlak dan perilaku yang mulia di semua keadaan. Wallahua’lam.
[1] وإدلالا على توافر صفة الرحمة والمحبة في قلب المسلم لكل إنسان, وإبعادا للعصبية الدّينية [2] أي: لا يلحون في المسألة ويكلفون الناس ما لا يحتاجون إليه، فإن من سأل وله ما يغنيه عن السؤال، فقد ألحف في المسألة؛ [3] القوة والسوي الخلق: السليم الأعضاء، والمراد به القادر على الكسب. [4] “تكثرا”: مفعول له؛ أي: ليكثر ماله، لا للاحتياج. [5] فما آمن حق الإيمان من بات شبعان وجاره جائع (3)، والمسلم للمسلم كالبنيان يشد بعضه بعض
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Menular secara senyap dalam masyarakat, isu penyelewengan akidah melalui ajaran sesat sentiasa perlu dibendung.Dalam hal ini orang ramai juga perlu didedahkan dengan ciri-ciri ajaran...