![peluk](https://cdn.kashoorga.com/2020/02/144244-09_46_068267-696x365.jpeg)
Saat mula bergelar suami isteri, pastinya tidak sabar untuk memeluk pasangan kita sebagai tanda kasih dan cinta.
Namun apabila usia perkahwinan sudah semakin lama, amalan itu seperti jarang dilakukan dek kerana kesibukan dengan urusan masing-masing.
Namun sebenarnya dalam mengekalkan hubungan suami isteri supaya terus utuh, amalan memeluk pasangan ini memang sangat digalakkan.
Isteri sebenarnya akan rasa diri terasa selamat dan dilindungi serta merasakan dirinya sentiasa menjadi insan paling disayangi suaminya sendiri.
![“Kebaikan Sentiasa Peluk Isteri Terutama Ketika Nak Tidur, Si Dia Akan Rasa Selamat & Buat Cinta Lebih Membara”](https://cdn.kashoorga.com/2020/02/144245-09_49_423534.jpeg)
Ayuh kita lihat kelebihan lain amalan memeluk pasangan ini, tidak kiralah ketika mahu keluar bekerja, balik kerja atau sewaktu mahu tidur.
Rasailah kehangatan si dia sebagai Imammu yang begitu mendamaikan dan memberi seribu ketenangan.
1. Meningkatkan Sifat Romantis Antara Pasangan
Bagi anda yang memang kurang memiliki rasa romantis di dalam diri, anda boleh melakukan ini. Cukup hanya dengan memeluk isteri waktu mahu keluar bekerja, atau waktu pulang dari pejabat. Dan paling terbaik saat untuk tidur, diingatkan untuk saling memeluk pasangan.
Situasi ini akan membuat hubungan anda berdua semakin romantis dan menambah rasa cinta antara anda berdua. Malah rasa amarah sebelum ini pada pasangan akan terhapus begitu sahaja. Tak percaya boleh cuba.
2. Membantu Komunikasi
Apakah anda tahu bahawa pelukan ternyata memiliki bahasa komunikasi yang luar biasa? Kajian mendapati bahawa hanya dengan satu pelukan dapat membantu komunikasi non-verbal untuk menggambarkan rasa sayang, terharu, terima kasih, kekesalan, bahkan kemarahan.
Komunikasi seperti ini juga penting dalam menghangatkan lagi ikatan rumahtangga yang lama dibina.
3. Membantu Ringankan Beban Isteri
Satu pelukan sehari akan memberi begitu banyak kehangatan bagi isteri anda. Jika ingin menunjukkan bahwa anda peduli, maka peluklah dia. Ini kerana kadang-kadang pasangan ini lebih merasa bimbang dengan perubahan sikap suaminya. Dan hanya dengan satu pelukan saja dapat menenangkannya.
4. Menghilangkan Stres
Memeluk istri terbukti dapat menghilangkan stres. Ini kerana pelukan kepada isteri mampu mengurangi jumlah hormon stres kortisol yang diproduksi dalam tubuh. Malah pelukan yang tidak sampai beberapa minit juga mampu memberi kelegaan buat isteri yang sedang dalam stress.
![“Kebaikan Sentiasa Peluk Isteri Terutama Ketika Nak Tidur, Si Dia Akan Rasa Selamat & Buat Cinta Lebih Membara”](https://cdn.kashoorga.com/2020/02/144238-09_56_449928.jpeg)
5. Meningkatkan suasana hati
Ketika isteri menerima pelukan anda ketahuilah hormon oksitosin akan dilepaskan sehingga membuatkan isteri merasakan kehangatannya, tenang, dan juga perasaan bahagia yang sukar diungkap kata-kata. Hanya bahasa tubuh dengan merangkul kembali pelukan berkenaan dapat mentafsir perasaan sebenar dialaminya.
6. Meredakan Emosi
Tak dinafikan bahawa setiap kehidupan rumah tangga pasti ada salah faham atau perang dingin. Keadaan ini akan menyebabkan isteri berada dalam situasi serba-salah. Diingatkan suami agar tidak terlalu ego, segerelah maafkan isteri. Satu pelukan saja boleh menyembuhkan hati wanita. Beri dia kehangatan, rasa nyaman, cinta, dan meminta maaf secara tulus. Bandingkan dengan aanda yang hanya meminta maaf kepadanya tanpa melakukan apapun. Mana yang lebih cepat?
7. Jarang Bertengkar Dengan Pasangan
Masih berhubungan dengan poin di atas. Pelukan dapat menurunkan energi negatif dan mengembangkan energi positif. Semakin sering pasangan suami isteri berpelukan, maka akan semakin sayang dan cinta. Dua-duanya akan sangat sabar dan mau menerima perbezaan pendapat. Kemudia berpelukan lagi, untuk menyelesaikan segala masalah. Dan akhirnya rumahtangga akan kekal bahagia till jannah.
![“Kebaikan Sentiasa Peluk Isteri Terutama Ketika Nak Tidur, Si Dia Akan Rasa Selamat & Buat Cinta Lebih Membara”](https://cdn.kashoorga.com/2020/02/144239-09_04_628184.jpeg)
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Elak Guna 7 Ayat Kasar Ini Sewaktu Bertengkar Suami Isteri
![Elak Guna 7 Ayat Kasar Ini Sewaktu Bertengkar Suami Isteri](https://cdn.kashoorga.com/2020/08/251702-28_42_003709.jpeg)
Orang kata, kalau tak bertengkar suami isteri, tak ada thrill lah. Hubungan suami isteri memang tak pernah sunyi daripada perselisihan faham.
Bak kata peribahasa, ‘Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri’ Pengalaman menangani masalah rumahtangga secara matang mampu menjamin kerukunannya.
Setiap pasangan mempunyai hak dan tanggungjawab terhadap rumahtangga yang asalnya dibina dengan penuh kasih dan sayang.
Rasulullah SAW bersabda :
Orang lelaki ialah penjaga ke atas keluarganya dan dia bertanggungjawab terhadap mereka, manakala perempuan penjaga ke atas rumahtangga dan anak-anaknya serta dia bertanggungjawab terhadap mereka (HR Bukhari dan Muslim)
Dalam melayari bahtera perkahwinan, sebagai insan biasa, kita sering melakukan kesilapan seterusnya mencetus pertengkaran.
Dalam situasi tidak stabil ini, selalu terkeluar kata-kata yang menyakitkan hati antara satu sama lain.
Artikel berkaitan:Resipi Hubungan Suami Isteri Makin Erat, Segala Benda Perlu Dikongsi Bersama
Artikel berkaitan:Amalkan Bacaan Ayat Kursi Ini Untuk Elakkan Gangguan Sihir Dalam Rumahtangga
Hasutan syaitan bakal menyemarakkan lagi amarah. Di sini lah kekuatan cinta dan kasih suami isteri diuji dan tidak mustahil pasti ada hati yang terluka.
Oleh itu, awas! Jangan kita gunakan ayat-ayat kasar ini untuk melempiaskan rasa marah kepada pasangan semasa bertengkar.
1. Menyumpah seranah
Acapkali terjadi, kita gagal kawal fikiran dan emosi masa bergaduh. Ada sahaja kata nista terkeluar bagai air mengalir deras. Sumpah seranah, maki-hamun dan kutukan laju sahaja keluarnya dari mulut tanpa memikirkan perasaan pasangan.
Masa ini lah syaitan berpesta kerana berjaya memainkan peranan. Hati sakit, dosa pun dapat.
2. Jolokan nama kasar
Jika semasa keadaan aman damai, indah dan baik sekali nama panggilan yang diberikann kepada pasangan. Tetapi tatkala bergaduh, keluar semua nama panggilan yang kurang enak dituturkan.
Bertambah malang apabila panggilan itu turut didengari anak-anak yang masih kecil. Ini akan menjadi teladan oleh mereka. Ia sangat bahaya.
3. Membandingkan pasangan dengan bekas kekasih
Macam-macam boleh terjadi ketika emosi tak terkawal. Ini termasuklah apabila sanggup membandingkan kekasih lama dengan pasangan.
Jika kita boleh terima kekurangan pasangan semasa keadaan harmoni, kenapa pantas bertukar kepada adegan perbandingan yang boleh mengguris hati? Itu kan kurang bijak namanya.
4. Meminta cerai
Perkataan cerai ini sewajarnya dielakkan langsung. Takut-takut, akan jatuh talak. Hati yang sedang marah memang tidak fikir kesan masa hadapan. Apa yang penting waktu itu, hati puas menyakitkan pasangan. Bawa-bawalah beristighfar.
5. Mempersendakan impian atau kegemaran pasangan
Kadangkala, apabila bertengkar, semua perkara nak diungkit termasuklah hal-hal yang tidak bersangkutan pun dengan isu pokok punca pertengkaran.
Matlamat ketika ini hanyalah ingin menyakitkan hati pasangan. Hindarilah kata-kata mempersendakan impian dan kegemaran pasangan. Ia satu tindakan tidak matang.
6. Mempertikaikan takdir dipertemukan dengan pasangan
Berhati-hati lah ketika menghemburkan perkataan ketika bertengkar. Jangan mengeruhkan lagi keadaan sehingga sanggup menyalahkan takdir dipertemukan dengan pasangan. Apabila ini terjadi seolah-olah kita menyalahkan Allah dengan jodoh yang ditetapkanNya.
7. Mengharapkan pasangan mati
Ucapan ini sepatutnya langsung tak boleh keluar dari mulut kita walau apa pun keadaannya. Jangan sesekali berkata betapa kita mahu pasangan mati cepat agar kita tidak pening kepala!
Ini hanya akan menyebabkan pasangan saling membenci antara satu sama lain dan jika berbaik sekali pun selepas pertengkaran itu, hati yang terluka tetap akan berbekas.
Sebagai seorang Muslim, kita mempunyai keimanan di hati. Ketujuh-tujuh ucapan di atas tidak menggambarkan didikan agama yang diterapkan oleh ibu ayah dan guru kita. Cuba audit diri selalu.
Paling penting, bawa bertenang. Ikut cara Rasulullah SAW mengawal rasa marah.
Dalam satu hadis yang mahsyur, diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a:
Seorang pemuda meminta nasihat daripada Nabi SAW, dan Nabi bersabda:
“Janganlah kamu menuruti amarah”
Dia mengulangi pertanyaannya, dan Nabi mengulanginya sebanyak tiga kali. (HR Sahih Bukhari : 6116)
Alangkah baiknya jika kita dapat kawal emosi. Tenangkan diri, mungkin boleh keluar seketika dari rumah untuk mencari ketenangan seperti ke masjid atau ke pantai.
Hanya dengan ketenangan hati, kita dapat berfikir secara rasional dan matang serta dapat mencari solusi yang baik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
6 Keistimewaan Masjid Al Aqsa Yang Perlu Dijaga Umat Islam
![6 Keistimewaan Masjid Al Aqsa Yang Perlu Dijaga Umat Islam](https://cdn.kashoorga.com/2023/11/Untitled-design-2023-11-03T124147.762.jpg)
Bila menyebut tentang Masjid Al Aqsa di Palestin ramai membayangkan masjid dengan kubah berwarna emas. Malah dalam carian di internet juga akan memaparkan gambar ini. Namun perlu kita ketahui ia bukanlah Masjid Al-Aqsa dan ramai yang tersalah anggap.
Struktur tersebut adalah Qubbat As- Sakhrah atau dikenali sebagai Dome of the rocks (kubah batu) dan ia berbeza dengan Masjid Al Aqsa. Sebenarnya terdapat banyak masjid di tapak yang kita kenali sebagai Masjid Al Aqsa.
Ramai juga yang mengangangap Masjid Al Aqsa sebagai bangunan paling selatan masjid ini dengan kubah berwarna perak gelap tapi itu sebenarnya Masjid Qibli. Ia mendapat nama kerana berada di kedudukan paling dekat dengan kiblat.
Al-Aqsa seperti yang dimaksudkan dalam al-Quran merujuk kepada seluruh plaza di Baitulmaqdis termasuk masjid, arena, gerbang, air pancut, menara dan banyak mercu tanda keagamaan dan bersejarah lainya.
Seluruh tanah di sebalik dinding kompleks ini dikenali sebagai Masjid Al-Aqsa juga disebut sebagai al Haram as Sharif.
6 Keistimewaan Masjid Al Aqsa yang perlu dijaga oleh umat Islam
1.Tempat hijrah para Nabi, Rasul
Allah SWT memberitahu kita bahawa Masjid Al-Aqsa adalah tempat para Nabi dan Rasul berhijrah. Seperti ayat yang Allah berfirman:
وَنَجَّيْنَٰهُ وَلُوطًا إِلَى ٱلْأَرْضِ ٱلَّتِى بَٰرَكْنَا فِيه َا لِلْعَٰلَمِينَ
Dan Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke negeri yang telah Kami berkati untuk seluruh manusia. (QS. al-Anbiya ayat 71)
2.Tempat suci dari dosa, syirik
يٰقَوْمِ ادْخُلُوا الْاَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِيْ كَتَبَ اللّٰهُ لَكُمْ وَلَا تَرْتَدُّوْا عَلٰٓى اَدْبَارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوْا خٰسِرِيْنَ
Hai kaumku, masuklah ke tanah suci (Palestin) yang telah ditetapkan Allah untukmu, dan janganlah kamu lari ke belakang (kerana takut akan musuh), maka kamulah orang-orang yang rugi. (QS. al-Maidah ayat 21)
3. Termasuk dalam tiga masjid yang boleh dituju untuk beribadat
Berdasarkan hadis Abu Hurairah radhiyallahu’anhu bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:
لا تشد الرحال إلا ثلاثة مساجد: المسجد الحرام والمسجد الاقصى ومسجدي
Jangan bepergian kecuali ke tiga masjid: Masjidil Haram, Masjidil Aqsa dan masjidku (Masjid Nabawi). (HR Bukhari dan Muslim)
4. Kiblat pertama umat Islam sebelum beralih ke Kaabah
Barro bin ‘Azib berkata:
InsyaAllah شرشهرا، ثم صرفه نحو القبلة
Kami solat bersama Nabi dan menghadap BaitulMaqdis selama enam belas atau tujuh belas bulan. Kemudian Nabi mengubah arah kiblat (ke Kaabah). (HR Bukhari dan Muslim)
5. Tempat persinggahan dalam perjalanan Rasulullah SAW semasa Isra Mi’raj
Dari Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Aku telah didatangi oleh sebuah kenderaan Buraq, seekor binatang putih yang tinggi, lebih tinggi dari keldai dan di bawah Bighal, laju langkahnya sepantas sekelip mata. . Kemudian saya mendakinya sehingga saya sampai ke Baitul Maqdis.” (HR Muslim)
6.Dajjal tidak akan masuk
Rasulullah SAW pernah melaporkan bahawa Masjidil Aqsa mempunyai keutamaan tersendiri seperti Masjidil Haram di Mekah, Masjid Nabawi di Madinah dan Masjid Thursina iaitu Dajjal tidak akan memasukinya.
Sumber: Iluminasi, Banggabersarung.com
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Dalam Adik Beradik Bukan Semua Sekepala! Gaduh Bab Apa Pun, Jangan Putuskan Silaturahim. Tak Cium Syurga
![Dalam Adik Beradik Bukan Semua Sekepala! Gaduh Bab Apa Pun, Jangan Putuskan Silaturahim. Tak Cium Syurga](https://cdn.kashoorga.com/2021/09/ZT3fDqmJ-Untitled-design-9.jpg)
Kadangkala bukan mudah mencapai kata sepakat dalam adik beradik. Walau dilahirkan dari rahim yang sama, tapi perangai dan sikap berbeza-beza. Ada yang mudah mengalah, ada yang kuat merajuk, ada suka menguasai, ada nak jadi big boss dan macam-macam lagi perangai. Tapi dalam kebanyakan kes, kita sering mendengar, berebutkan harta menjadi punca putusnya ikatan persaudaraan apatah lagi jika harta diperoleh dengan cara tidak betul.
Tapi apa sekali pun terjadi, jangan sesekali putuskan ikatan persaudaraan kerana orang yang putuskan ikatan persaudaraan sesama keluarga dan menganggap ia bukan sebahagian daripada ahli keluarganya adalah asbab kita tak masuk syurga.
Ikuti penjelasan dari page Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan mengenai isu ini.
Jawapan :-
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad ﷺ, ahli keluarga Baginda ﷺ, sahabat Baginda ﷺ serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda ﷺ..
Kalimah Silaturrahim diambil daripada dua perkataan Arab iaitu “صلة” yang bermaksud hubungan dan “الرحم” bererti kaum kerabat yang terdekat. Ia membawa maksud memelihara dan menyambung hubungan dengan kaum kerabat yang terdekat.
Sebahagian Ulama berpendapat kalimah Rahim terbatas kepada mahram sahaja dan ada juga Ulama yang berpendapat ia adalah dikalangan ahli waris.
Dimaksudkan dengan “Rahim” apabila disebut silaturrahim ialah :
الأقارب من جهة أبيه وأمه كالجدات والأجداد والخالات والعمات وأولادهم والأخوال والأعمام وأولادهم
Maksudnya: “Kaum kerabat sebelah ayah dan ibunya seperti nenek, datuk, ibu saudara sebelah bapa, ibu saudara sebelah ibu, anak-anak mereka (sepupu-sepupu), bapa saudara sebelah bapa, bapa saudara sebelah ibu dan anak-anak mereka”.
Ancaman Memutuskan Silaturrahim
Memutuskan silaturrahim adalah termasuk antara–dosa dosa besar secara ijmak ulama. Memutus silaturrahim boleh berlaku dengan memencilkan hati rahimnya/kerabat terdekatnya dan meminggirkan mereka sama ada dengan cara tidak berbuat ehsan kepada mereka seperti tidak memberikan harta ketika mereka dalam keadaan yang sangat memerlukan sedangklan kita berkemampuan daripada sudut kewangan atau tidak menziarahi mereka tanpa ada sebarang keuzuran. Uzur yang dimaksudkan adalah seperti seseorang itu hilang sesuatu yang boleh menyatukan hubungan dengan mereka seperti hilang harta atau pun ada harta tapi harta tersebut hanya memenuhi hajatnya sahaja yang lebih utama untuk dibelanjakan.
Rasulullah bersabda ﷺ :
لَيْسَ الوَاصِلُ بِالمُكَافِئ، وَلكِنَّ الوَاصِلَ الَّذِي إِذَا قَطَعَتْ رَحِمُهُ وَصَلَهَا
Maksudnya: “Bukanlah orang yang menyambung (silaturrahim) itu adalah orang yang membalas kebaikan orang lain setimpal sepertimana yang dilakukan kepadanya, akan tetapi penyambung itu adalah orang yang jika ada yang memutuskan hubungan dengannya, dia bertindak menyambungnya.”
Riwayat al-Bukhari (5991)
Hadis ini mengisyaratkan bahawa seorang lelaki yang menyambungkan hubungan dengan rahimnya/ kaum kerabatnya yang tidak menyambungkan hubungan dengannya lagi adalah lebih afdhal daripada dia menyambungkan hubungan dengan kaum kerabatnya yang tidak memutuskan silaturrahim dengannya kerana itu antara akhlak baik yang amat disarankan oleh syarak.
Imam al-Nawawi Rahimahullahu Taala menyatakan :
صلة الرحم فهي الاحسان إلى الاقارب على حسب حال الواصل والموصول فتارة تكون بالمال وتارة بالخدمة وتارة بالزيارة والسلام وغير ذلك
Maksudnya: “Menghubungkan silaturrahim bermaksud berlaku ehsan kepada kaum kerabatnya yang terdekat berdasarkan keadaan penyambung dan yang disambung ; boleh jadi ia berlaku dengan sebab harta, kadang-kadang berlaku dengan cara berkhidmat kepadanya, kadang-kadang dengan melakukan ziarah, memberi dan menjawab salam dan sebagainya” (Lihat Syarh al-Nawawi ‘ala Sahih Muslim, 2/201)
Memutuskan silaturrahim boleh berlaku dengan cara menyakitinya, tidak menziarahinya, lalu datang rasa dipencilkan di dalam hatinya, atau mereka adalah kerabat fuqara yang sangat berhajat kepada bantuan sedangkan seseorang itu mempunyai harta yang melebihi hajatnya, selain itu juga dia mampu membantunya, namun begitu dia tetap juga tidak mahu membantunya.
Allah SWT berfirman,:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً ۚ وَاتَّقُوا اللَّـهَ الَّذِي تَسَاءَلُونَ بِهِ وَالْأَرْحَامَ ۚ إِنَّ اللَّـهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا
Maksudnya: “Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya – Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya – zuriat keturunan – lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu.”. (Surah al-Nisaa’:1)
![Dalam Adik Beradik Bukan Semua Sekepala! Gaduh Bab Apa Pun, Jangan Putuskan Silaturahim. Tak Cium Syurga](https://cdn.kashoorga.com/2021/09/media_4ebc85f0007485348e2ad97457134928.jpg)
Allah SWT berfirman lagi :
فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِن تَوَلَّيْتُمْ أَن تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَكُمْ ﴿٢٢﴾ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّـهُ فَأَصَمَّهُمْ وَأَعْمَىٰ أَبْصَارَهُمْ
Maksudnya: “Kalau kamu tidak mematuhi perintah) maka tidakkah kamu harus dibimbang dan dikhuatirkan – jika kamu dapat memegang kuasa – kamu akan melakukan kerosakan di muka bumi, dan memutuskan hubungan silaturrahim dengan kaum kerabat?, (Orang-orang yang melakukan perkara yang tersebut) merekalah yang dilaknat oleh Allah serta ditulikan pendengaran mereka, dan dibutakan penglihatannya”. (Surah Muhammad: 22-23)
Ayat ini menjelaskan kepada kita agar kita takut kepada Allah untuk tidak memutuskan silaturrahim.
Berdasarkan ayat ini Imam Al-Qurtubi Rahimahullahu Taala menyatakan berkaitan perkataan أَرْحَامَكُمْ: “Perkataan Rahim boleh membawa makna Am dan Khas. Dimaksudkan dengan makna Am ialah kerabat dari sudut Agama. Mereka ialah saudara-saudara kamu seagama walaupun diantara kamu tiada pertalian kerabat. Maka wajib kamu menyambungkan silaturrahim berdasarkan keimanan dengan cara berkasih-sayang tolong-menolong, nasihat-menasihati, tidak memudharatkannya, berlaku adil, memberi hak yang sepatutnya dan menunaikan hak-hak yang wajib seperti memunaikan hak-hak orang yang meninggal dunia seperti memandikan, solat atasnya , mengebumikan dan juga hak-hak yang harus seperti menziarahinya ketika sakit. Adapun Rahim dari sudut yang khusus ialah membawa makna kaum kerabat dari sebelah pihak bapa dan ibu”. Maka wajib bagi mereka menunaikan hak yang khusus seperti memberi nafkah bersesuai dengan keadaaan mereka dan tidak melalaikan perkara yang dijanji pada waktu-waktu yang mereka perlukan”. (Lihat al-Jami’ Li Ahkam Al-Quran, 8/164)
Rasulullah ﷺ bersabda :
وَمَنْ كانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ والْيوم الآخِر، فَلْيصلْ رَحِمَهُ …
Maksudnya: “Sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat maka hendaklah seseorang itu menyambung silaturrahim”. Riwayat al-Bukhari (4830)
Daripada Anas bin Malik bahawa Rasulullah ﷺ bersabda :
مَنْ أَحبَّ أَنْ يُبْسَطَ لَهُ في رِزقِهِ ويُنْسأَ لَهُ في أَثرِهِ فَلْيصِلْ رحِمهُ
Maksudnya: “Sesiapa ingin dilapangkan baginya rezekinya dan dipanjangkan untuknya umurnya, hendaknya dia menyambung silaturahim.” Riwayat al- Bukhari (5986) dan Muslim (2557)
Diriwayatkan oleh daripada daripada hadith Jubair bin Muth^im RadhiAllahu Anhu bahawa Rasulullah ﷺ bersabda :
لاَ يَدْخُلُ الجَنَّةَ قَاطِعٌ
Maksudnya: “ Tidak masuk syurga orang yang memutuskan silaturrahim”. Maksud “tidak masuk syurga” di sini adalah tidak masuk bersama golongan terawal (bukan ertinya dia tidak akan masuk syurga selama-lamanya padahal dia memiliki Iman). Riwayat Al-Bukhari (2408) dan Muslim (593)
![Dalam Adik Beradik Bukan Semua Sekepala! Gaduh Bab Apa Pun, Jangan Putuskan Silaturahim. Tak Cium Syurga](https://cdn.kashoorga.com/2021/09/28-1-30_28_450619-1024x598.jpg)
Kaedah Bersilaturrahim Dan Keadaan Diharuskan Memutus Silaturrahim
Bersilaturrahim mempunyai pendekatan dan cara yang pelbagai. Antaranya:
- Jika kamu boleh menziarahi rahimmu/kaum keramat terdekat denganmu maka jangan sekali kamu mengabaikannya. Hendaklah kamu menziarahi mereka. Tidak memadai kamu mengirimkan salam kepada mereka tanpa menziarahi mereka. Dalam beberapa keadaan memang memadai hanya dengan mengirimkan salam. Adapun jika berada di tempat yang sama, negeri yang sama, daerah yang sama kemudian tidak pula menziarahinya dalam jangka masa setahun, tidak juga dalam 2 tahun dan tidak juga menziarahnya pada tahun yang ketiganya, sedangkan dia mampu melakukannya maka inilah dosa memutuskan silaturrahim.
- Adapun jika rahim atau kerabat terdekat tersebut tidak suka kerabatnya ini memasuki rumahnya dan dia tidak pula redha orang tersebut berbuat demikian serta orang tersebut ini pula tahu bahawa dia tidak menyenangi/tidak redha dia memasuki rumahnya maka tiada dosa dikenakan ke atasnya kerana kerabatnya itu tidak redha dia berbuat demikian. Jatuh tanggungjawab tersebut daripadanya. Walaupun begitu, dia masih lagi perlu bertindak mengirimkan salam kepadanya atau menyampaikan salam secara bertulis mahupun telefon. Lebih mudah lagi pada zaman ini dengan adanya sms, laman sosial, whatsapp, twitter dan sebagainya.
- Namun, jika kerabatnya amat suka dia masuk ke rumahnya dan dia dibenarkan duduk di dalam rumahnya, maka tidak memadai dengan hanya mengirimkan salam bagi tempoh yang lama tidak bersua. Adapun jika dah berjumpa dengannya sebelum ini dalam tempoh yang terdekat maka sudah memadai dengan hanya kiriman salam.
- Adapun jika seseorang itu memiliki keuzuran seperti dia berada di tempat yang jauh, atau luar negeri atau luar negara dan tidak mudah baginya untuk pergi menziarahi kaum kerabatnya, jika dia menghilangkan diri misalnya 3 tahun sedangkan dia masih lagi mengirimkan salam dari semasa ke semasa maka itu tidak mengapa.
- Jika dia menziarahi kaum kerabatnya tetapi dia tidak mendapati dia di rumah, maka hendaklah orang tersebut meninggalkan pesanan di atas pintu rumahnya atau kepada jirannya: “ Saya adalah si fulan, saya telah datang menziarahimu tetapi saya dapati kamu tiada di rumah”, ini sudah memadai.
Antara keuzuran atau alasan yang menyebabkan seseorang itu dibenarkan tidak menziarahi kerabatnya/rahimnya seperti dia mendengar bahawa kaum kerabatnya ini telah melakukan riddah/murtad seperti mencaci Allah, para nabi, malaikat, atau mempersendakan al-Quran dan seumpamanya, maka orang ini tidak perlu lagi disambung hubungan silaturrahim dengannya.
Diharuskan memutuskan silaturrahim sekiranya kerabatnya itu fasiq disebabkan sikapnya meminum arak, meninggalkan solat, berzina dan seumpamanya. Perlu diingat tidak diharuskan memutuskan silaturrahim dengannya melainkan setelah memberitahunya terlebih dahulu apakah sebab kita bertindak sedemikian agar dia sedar dan meninggalkan perbuatan keji tersebut.
Allah SWT berfirman:
وَالَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَآ أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الأَرْضِ أُوْلَئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ
Maksudnya: “ Dan (sebaliknya) orang-orang yang merombak (mencabuli) perjanjian Allah sesudah diperteguhkannya dan memutuskan perkara-perkara yang disuruh oleh Allah supaya dihubungkan, serta mereka pula membuat kerosakan dan bencana di muka bumi, – mereka itu beroleh laknat, dan mereka pula beroleh balasan hari akhirat yang seburuk-buruknya”.(Surah ar-Ra’d : 25)
Berkata Ibnu Abi jamrah (dalam Kitabnya Bahjah An-Nufus jilid 4 hlmn 146) Rahimahullahu Taala: ”Silaturrahim boleh dilakukan dengan harta, menolongya ketika ia berhajat, membantunya menolok kemudharatan, bermuka manis, berdoa. Semua ini dilakukan sekiranya kaum kerabat tersebut mereka istiqamah di dalam kebaikan. Namun, sekiranya mereka golongan kuffar dan sering melakukan kejahatan maka memutuskan silaturrahim dengan mereka dengan niat kerana Allah SWT dan berusaha menasihati mereka( mengikut kadar kemampuan) kemudian memberitahu sekiranya ia berttrusan di dalam kejahatan yang dilakukan maka itulah menjadi sebab terputusnya silaturrahim. Maka tindakan inilah sebenarnya dinamakaan silaturrahim dengan mereka. (Lihat Fathul Bari Syarah Sohih Al-Bukhari, 13/521)
Namun, perlu diingat bahawa hubungan dengan mereka (yang fasik dan jahat ini) masih berterusan walaupun telah terputus, dengan sentiasa berdoa kepada mereka supaya Allah SWT memberi hidayah kepada mereka agar berubah ke arah kebaikan.
Nabi ﷺ bersabda:
أَيُّهَا النَّاسُ أَفْشوا السَّلامَ، وَأَطْعِمُوا الطَّعَامَ، وصلوا الأرحام وَصَلُّوا باللَّيْل وَالنَّاسُ نِيامٌ، تَدخُلُوا الجَنَّةَ بِسَلامٍ يَاَ
Maksudnya: “Wahai Manusia sebarkanlah salam, berilah makan, sambunglah silaturrahim dan solatlah diwaktu malam hal keadaan manusia sedang tidur, maka masuklah kamu ke dalam Syurga dengan sejahtera dan selamat. Riwayat Ibnu Majah (3251)
Hadis ini menerang dan meminta kita lakukan empat perkara iaitu:
Pertama: Sebarkanlah salam iaitu memberi salam kepada orang kamu kenal ataupun tidak.
Kedua: Memberi makan dan minum kepada terutama kepada mereka yang memerlukan.
Ketiga: Sambunglah silaturrahim antara kaum kerabat.
Keempat: Solatlah dimalam hari diwaktu manuasia sedang tidur. Bermunajat kepada Allah SWT.
Memutuskan silaturrahim adalah antara sebab kenapa disegerakan azab seseorang di dunia lagi sebelum tibanya Hari Akhirat. Rasulullah ﷺ bersabda :
مَا مِنْ ذَنْبٍ أَجْدَرُ أَنْ يُعَجِّلَ اللَّهُ تَعَالَى لِصَاحِبِهِ الْعُقُوبَةَ فِي الدُّنْيَا مَعَ مَا يَدَّخِرُ لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِثْلُ الْبَغْيِ وَقَطِيعَةِ الرَّحِمِ
Mafhumnya, “Tidaklah sebuah dosa yang lebih pantas untuk disegerakan balasannya di dunia dan juga disamping yang sedang menantinya di Hari akhirat dibanding dengan dosa menzalimi manusia dan dosa memutuskan silaturrahim”. Riwayat Abu Dawud (4902), al-Tirmizi (2511) dan Ibnu Majah (4211)
Rasulullah ﷺ bersabda :
” مَنْ سَرَّهُ أَنْ يُمِدَّ اللَّهُ لَهُ فِي عُمُرِهِ وَيُوَسِّعَ لَهُ فِي رِزْقِهِ وَيَدْفَعَ عَنْهُ مَيْتَةَ السُّوءِ فَلْيَتَّقِ اللَّهَ وَلْيَصِلْ رَحِمَهُ ”
Maksudnya: “Sesiapa yang ingin umurnya panjang, mendapat rezeki yang luas, dan menolak sesuatu yang buruk (bencana/musibah) maka hendaklah dia bertaqwa kepada Allah dan menghubungkan silaturahim” Riwayat Imam Ahmad (1171) dan al-Tabarani dalam al-Mu’jam al-Ausat (3108)
Kesimpulan : Maka, berdasarkan nas-nas yang diberikan maka menjaga dan menghubungkan silaturrahim merupakan perkara yang dituntut di dalam agama. Semoga kita bersama-sama termasuk di dalam golongan yang menyambung dan memelihara silaturrahim. Ameen.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI