Dalam keadaan marah, tindakan spontan pasti berlaku. Ini termasuklah perbuatan menampar seseorang yang cuba menjatuhkan maruah pasangan seperti yang terjadi di Oscar di mana pelakon Will Smith menampar muka Chris Rock yang dilihat menjatuhkan maruah isterinya berkaitan isu rambut botak.
Namun sebelum ramai meraikan atau meniru perbuatan menampar itu, Islam melarang keras menampar muka orang lain berdasarkan satu hadith dari Nabi Muhammad SAW ini.
Dikongsi dari Mufti Negeri Perlis, Prof Madya Dato Dr Mohd Asri bin Zainul Abidin, fahami mengapa perbuatan menampar muka ini tidak dibenarkan hatta kepada musuh apatah lagi anak isteri.
1. Islam menghormati kedudukannya insan yang mana Allah telah tegaskan kemuliaannya dalam al-Quran pada Surah al-Isra ayat 70:-
(maksunya) “Dan sesungguhnya telah Kami muliakan anak-anak Adam, Kami angkut mereka di daratan dan di lautan, Kami beri mereka rezeki dari yang baik-baik dan Kami lebihkan mereka dengan kelebihan atas kebanyakan makhluk yang telah Kami ciptakan”.
2. Atas penghormatan kepada keturunan Adam, maka Nabi s.a.w melarang kita memukul, menampar ataupun mencederakan wajah ataupun muka sesama insan sekalipun di medan peperangan. Ini kerana muka merupakan tempat kemuliaan seseorang.
Daripada Abu Hurairah RA, daripada Nabi SAW bersabda: “Apabila seseorang kamu berperang, jauhilah dari (mencederakan) muka”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Hadis Abu Hurairah di atas diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari dalam kitabnya Al-Adab al-Mufrad dengan lafaz.
“Apabila seseorang kamu memukul khadamnya, maka jauhilah dari (memukul) muka”
Sementara dalam riwayat lain daripada al-Imam Ahmad diriwayatkan dengan lafaz:-
Ads
إِذَا ضَرَبَ أَحَدُكُمْ فَلْيَجْتَنِبِ الْوَجْهَ
“Apabila seseorang kamu memukul maka jauhilah muka”.
Hormati Insan
4. Islam mengajar kita disiplin dalam segala tindakan sekalipun ketika marah. Justeru itu dalam Islam, sekalipun ketika berada di medan perang bertempur dengan musuh yang memerangi kita, namun kita tetap diperintahkan berdisiplin dalam tindakan.
Ini bertujuan menghormati nilai keinsanan yang ada dalam diri kita dan diri pihak yang kita bertembung dengannya. Pertempuran sesama manusia sudah pasti tidak sama dibandingkan pertempuran sesama binatang yang tiada nilai insani dan peradaban insaniah.
Nabi SAW menunjukkan untuk umat Islam pelbagai peraturan sekalipun dengan musuh bagi tujuan memelihara nilai kita sebagai manusia hamba Allah yang dijadikan khalifah atas muka bumi ini. Antaranya, sabda Nabi SAW.
“Jangan kamu melanggar perjanjian, jangan kamu mengkhianati harta rampasan perang, jangan kamu rosakkan mayat, jangan kamu bunuh kanak-kanak dan ahli-ahli rumah ibadat”. (Riwayat Ahmad, kata Ahmad Muhammad Syakir ketika mentahqiqkan musnad Ahmad, hadith ke-2728: “Sanad hadith ini hasan”).
Kenapa Dilarang?
Ads
5. Al-Imam al-Nawawi (meninggal 676 Hijrah) ketika mensyarahkan Sahih Muslim meletakkan hadis perintah ‘jauhilah muka’ tersebut di bawah bab (بَاب النَّهْيِ عَنْ ضَرْبِ الْوَجْهِ) iaitu BAB TEGAHAN MEMUKUL MUKA. Al-Imam al-Nawawi menyebut dalam Sharah Sahih Muslim menyebut:-
Terjemahan: Dalam satu riwayat yang lain: “Apabila kamu memukul…” dan dalam riwayat yang lain pula “Jangan kamu menampar muka”…berkata para ulama: Hadis ini menyebut secara jelas mengenai larangan memukul muka. Ini kerana muka sesuatu yang lembut (gentle) yang menghimpunkan segala keelokan.
Anggota-anggota pada muka itu sangat berharga dan lembut juga sering terdedah. Memukul muka boleh merosakkannya atau boleh mencacatkannya atau boleh merosakkannya atau boleh menghodohkannya. Kecacatan pada wajah itu buruk kerana ia jelas lagi zahir yang tidak mungkin untuk ditutupi.
Apabila ia dipukul maka biasanya tidak selamat dari berlakunya kecacatan. Termasuklah dalam larangan ini memukul isteri atau anak atau hamba (sekalipun) untuk tujuan mendidik” (Al-Nawawi, Sharh Sahih Muslim, 16/165. Beirut: Dar Ihya al-Turath al-‘Arabi)
Terjemahan: “Hadis ini merupakan dalil haram memukul muka dan ia (muka) dielakkan, tidak dipukul, tidak ditampar sekalipun dalam hudud yang disyariatkan dan sekalipun dalam jihad”. (Al-Son’ani, Subul al-Salam, 2/667. Beirut: Dar al-Hadith)
7. Muka atau wajah merupakan anggota yang memberikan identiti seseorang insan dikenali. Kerinduan, kasih, suka, benci antara sesama insan juga sering berkaitan dengan wajah. Pada wajah seseorang juga dapat diselami perasaannya. Wajah juga merupakan perlambangan kasih-sayang, maruah, penghormatan dan pelbagai perkara yang membabitan keinsanan seseorang Maka, Islam mengajar agar wajah insan itu dihormati.
Ads
8. Wajah merupakan anggota mulia yang dengannya insan menghadap ke arah tempat ibadah. Ia lambang kesungguhan insan menyerahkan diri kepada Allah. Ini seperti disebut dalam banyak tempat dalam al-Quran:-
(maksudnya) “Dan dari mana saja kamu keluar (datang), maka hadapkanlah wajahmu ke arah Masjidil Haram, sesungguhnya perintah itu benar-benar sesuatu dari Tuhanmu. Dan Allah sekali-kali tidak lalai mengenai apa yang kamu kerjakan. Dan dari mana saja kamu (keluar), maka hadapkanlah wajahmu ke arah Masjidil Haram. Dan dimana saja kamu (sekalian) berada, maka hadapkanlah wajah-wajah kamu ke arahnya, agar tiada hujah bagi manusia atas kamu, kecuali orang-orang yang zalim diantara mereka. Maka janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah kepadaKU (sahaja). Dan agar AKU sempurnakan nikmatKU atas kamu, dan supaya kamu mendapat petunjuk” (Surah al-Baqarah ayat 149-150)
Nabi Ibrahim menyebut:-
إِنِّي وَجَّهۡتُ وَجۡهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضَ حَنِيفٗاۖ وَمَآ أَنَا۠ مِنَ ٱلۡمُشۡرِكِينَ ٧٩
“Sesungguhnya aku hadapkan wajahku kepada DIA yang menciptakan langit dan bumi dalam keadaan bertauhid dan aku bukan dari kalangan mereka yang musyrik” (Surah al-An’am ayat 79).
Anak Isteri Lebih Dilarang
9. Islam memerintahkan umatnya berdisiplin dalam tindakan sekalipun ketika marah. Jika musuh di medan peperangan disuruh untuk kita elakkan mencacatkan wajah ataupun muka mereka ketika bertempur, padahal keadaan di medan peperangan itu biasanya sukar untuk dikawal pergerakan. Maka apatah lagi mereka yang bukan musuh yang tidak bertarung dengan kita. Anak, isteri dan juga murid bukanlah musuh kita, maka lebih wajar untuk tidak memukul ataupun menampar muka mereka. Perintah larangan memukul atau menampar muka mereka tentu tentu lebih utama. Kata al-Hafiz Zain al-Din Abd al-Rahim al-‘Iraqi (meninggal 806H) dalam Tarh al-Tathrib (طرح التثريب):
Terjemahan: “Apabila berlaku peperangan antara dua pihak, sekalipun untuk mempertahankan diri dari serangan penyerang atau seumpamanya maka dia (hendaklah) mengelakkan (menyerang) muka. Justeru, apatahlagi untuk kau fahami jika tidak berlaku pukulan (serangan) dari pihak yang lain, maka sudah pastilah lebih wajar untuk menjauhi muka. Ini kerana, pihak yang mempertahankan diri kadang-kala keadaan memaksanya untuk memukul muka, pun begitu perkara itu dilarang. Maka, orang tidak mempertahankan diri dari serangan lebih wajar untuk diperintahkan mengelakkan (memukul) muka…termasuk dalam perkara ini pukulan (hukuman) imam (pemerintah) atau pihak yang dibenarkan (melaksanakan hukuman) hudud dan ta’zir. (Begitu juga) pukulan seseorang pada isterinya atau anaknya atau hambanya yang bertujuan mendidik”.( sumber: al-‘Iraqi, Tarh al-Tathrib fi Syarh al-Taqrib, 8/16. Beirut: Dar al-Turath al-‘Arabi)
1. ِِAl-Imam Anwar Shah al-Kashmiri (meninggal 1353H) dalam Faidh al-Bari (فيض الباري) mengulas hadis ini dengan menyebut:-
والأَمْرُ بالاتقاء عن الوَجْه ليس مخصوصًا بالإِنسان، بل ينبغي أن لا يُضْرب وَجْهُ الفَرَس أيضًا
(Larangan mengelakkan memukul muka bukan hanya khusus tehadap insan, bahkan sepatutnya tidak dipukul muka kuda juga). (4/37. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah)
Pendapat al-Kashmiri ini selaras dengan bab yang telah diletakkan oleh al-Nawawi dalam Sharh Sahih Muslim iaitu بَابُ النَّهْيِ عَنْ ضَرْبِ الْحَيَوَانِ فِي وَجْهِهِ وَوَسْمِهِ فِيهِ (Bab Larangan Memukul Binatang dan Membuat Tanda Pada Mukanya).
Demikianlah, wajah binatang pun disuruh untuk kita elakkan dari mencederakannya. Apatahlagi wajah manusia. Betapa luasnya rahmat dan ihsan Islam ini untuk semua pihak.
11. Pendidikan dibina atas kasih sayang. Bagaimanakah mungkin untuk ibu bapa ataupun guru menampar muka orang yang mereka kasihi?! Mungkin kadang-kala atas perasaan marah, namun kemarahan dalam kehidupan ini hendaklah dikawal agar tidak melanggar batasannya. Sepertimana cinta, sedih, cemburu dan perasaan yang lain ada kawalannya, demikianlah kemarahan dalam diri seseorang. Memukul ataupun merotan anak dibolehkan dengan syarat-syaratnya tetapi bukan pada muka dan mana-mana anggota yang boleh mendatangkan kecacatan kekal ataupun serius.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sehari dua ini tular di media sosial kes melibatkan Dayana Mohamed yang dalam rayuan di media sosialnya memaklumkan dirinya sudah terlalu lama menunggu permohonan untuk bantuan ibunya yang lumpuh. Malah mendakwa sudah dua kali menghantar permohonan selepas kali pertama borangnya hilang.
Ekoran videonya menjadi viral, pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat dan MAIPk telah hadir ke rumahnya bagi mengetahui kesnya.
Sebelum menetap di rumah didiaminya sekarang, Dayana atau nama sebenarnya Diwiyana terlebih dahulu menetap di Cheras Kuala Lumpur sebelum berpindah.
Bakan semakan mendapati ada pelbagai jenis bantuan telah diterimanya melebihi RM15,000 bahkan permohonan barunya di MAIPk hanya dibuat pada awal Februari lalu.
Dipetik dari fb Kisah Zakat Malaysia, ani adalah secara ringkas jenis bantuan yang telah dibantu oleh Baitulmal MAIWP kepada dirinya semasa tinggal di Cheras. Sebab banyak komen Baitulmal dan Zakat buat apa? Sampai gereja pun naik nama.
Jadi ini pencerahan untuk makluman masyarakat Islam.
Semasa Puan Diwiyana Binti Mohamed tinggal di Cheras dahulu beralamat DA-01-09, Blok Delima Persiaran Baiduri Cheras, beliau telah menerima bantuan Baitulmal MAIWP : –
Bantuan Perniagaan pada 1/2013 berjumlah RM2000 one off
Bantuan Kewangan Bulanan 11/2015 – 10/2016 sebulan RM250, jumlah RM3000 untuk setahun (pertukaran nama ketua keluarga kerana berkahwin).
Bantuan Kewangan Bulanan 3/2015 – 2/2016 sebulan RM400, jumlah RM4800 untuk setahun (bantuan atas nama suami Mohd Ashraf bin Adam)
Kemudian telah berkahwin baru dengan Taufiq Iqmal bin Yusof pada 24/11/2015 dan tinggal di Blok 3-4-13 Jalan 2144A, Taman Bukit Cheras. Suami bekerja Mydin dengan pendapatan RM1758.65 sebulan. Kemudian suami beliau berniaga mesin jualan topup ebill dengan pendapatan bersih RM2053 sebulan. Ibunya masih menerima bantuan JKM secara bulanan RM350 dan mendapat rawatan di HUKM.
Bantuan Perniagaan pada 1/2019 berjumlah RM2000 one off (atas nama suami).
Bantuan Am Persekolahan anak Nur Balqis Alia tahun 2019 RM500, tahun2020 RM600, tahun 2021 RM800, tahun 2022 RM800 (tetapi tahun 2022 akan ditahan kerana tiada makluman yang anak anak beliau berpindah sekolah). Beliau juga tidak memaklumkan kepada Baitulmal telah berpindah ke Perak.
Bantuan Peralatan Persekolahan anak Nur Balqis Alia 12/2020 bernilai RM350 dan 1/2022 bernilai RM350 (tapi akan ditahan kerana telah berpindah ke Perak kerana tiada makluman yang anak berpindah sekolah ke Perak)
Ibunya juga Puan Selamah binti Hamid, penerima Bantuan Kewangan Bulanan pada tahun 2012 (tidak dinyatakan kerana rekod lama), tahun 2013 RM200 sebulan, berjumlah RM2400, dan 3/2014 sehingga 2/2015 sebulan RM250, berjumlah RM3000
Apabila pindah ke Perak, Puan Diwiyana memohon bantuan daripada Zakat Perak-MAIPk pula dengan mengisi borang pada 03/02/2022 dan permohonannya telah diluluskan. (boleh rujuk bahagian komen).
Team Kisah Zakat Malaysia terus mencari kesahihan. Dan semoga ia menjadi pencerahan buat umat islam yang bertanya apa fungsi dan peranan zakat ini.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Guna kain kapan dan kapas lebihan pengurusan jenazah arwah isteri.’ Dua minggu isteri meninggal, suami pula menyusul mengadap Ilahi.
Berat mata memandang, lagi berat bahu lima anak arwah menelan takdir yang cukup pahit ini. Kehilangan ibu dan ayah dalam masa dua minggu berturut-turut sudah tentu cukup menguji emosi.
“Kalau hampa (awak) pi (pergi), aku nak pi sekali, tak mau (tidak mahu) jauh nak duduk dekat-dekat. Kalau hampa tak ada, tiada makna (hidup ini),” itu ungkapan Ab Rani Arshad yang masih diingati anaknya sehingga kini.
Ab Rani, 65, meluahkan rasa itu ketika membalas ungkapan isteri, Azizah Hamid, 65, yang meminta lelaki itu tinggal bersama anak mereka jika dia meninggal dunia dahulu.
Takdir tertulis apabila permintaan lelaki warga emas berkenaan termakbul apabila dia menyusul isteri kesayangan ke negeri abadi selepas dua minggu wanita itu meninggal dunia.
Pengurusan Jenazah Arwah Isteri
Lebih menghibakan apabila jenazah Ab Rani dikafankan menggunakan lebihan kain kapan dan kapas yang ditinggalkan Azizah ketika urusan pengurusan jenazahnya dilakukan.
Kisah pasangan yang hidup bersama selama 47 tahun itu mendapat perhatian di TikTok apabila anak keempat mereka, Izzati, 33, memuat naik video mengenainya yang meraih 1.1 juta tontonan.
Berkongsi kisah itu, Izzati berkata, hasrat bapanya yang sentiasa mahu berada disamping ibu juga tercapai apabila jenazahnya disemadikan bersebelahan pusara wanita itu meskipun tidak dalam satu liang lahad.
2 Minggu Isteri Meninggal
Menurutnya, ibunya meninggal dunia pada November tahun lalu kerana komplikasi darah tinggi selepas 29 hari diserang angin ahmar, manakala bapa yang juga pesakit asma dan gaut dijemput Ilahi kerana penyakit asma pada Disember.
“Dua bulan sebelum mak sakit dia cakap yang dia tak tahu sama ada akan beraya dengan kami atau tidak nanti (tahun ini) dan suruh ayah duduk dengan anak tetapi ayah tidak mahu, malah dia cakap mahu ikut mak sekali.
“Perbualan itu saya masih ingat sehingga kini.
“Ayah memang sangat sayangkan mak dan sepanjang saya hidup ayah tak pernah meninggi suara pada mak serta kami, malah ayah selalu cakap mak isteri terbaik dan mereka selalu menghabiskan masa bersama.
“Mak pula selalu mengutamakan ayah, malah dia menjaga ayah yang tidak berdaya berjalan, tangan tidak kuat serta jari membengkok selain ada saraf sudah mati tetapi mak tidak pernah mengeluh penat,” katanya memberitahu ibu bapanya tinggal di Kampung Kuala Ruman, Sik, Kedah.
Suami Pula Menyusul
Cerita Izzati, selepas ibunya meninggal dunia, bapanya mula menunjukkan perubahan apabila kesihatannya kurang baik dan tiada selera makan.
“Ayah bukan saja kehilangan isteri, malah dia hilang sahabat baiknya. Kehilangan mak memberi kesan mendalam pada ayah dan kehilangan mereka dalam tempoh yang dekat juga sangat menghibakan kami lima beradik, kami macam jatuh terduduk.
“Ketika mak meninggal dunia ada orang beritahu yang mak ada tinggalkan lebihan kain kapan dan kapas yang mana kami diberitahu itu antara petanda ada orang dekat nak ikut (meninggal dunia).
“Tak sangka ayah pula menyusul selepas itu dan ketika urusan pengurusan jenazah ayah, kain kapan dan kapas tidak cukup sebelum lebihan yang mak tinggalkan sebelum ini digunakan cukup-cukup untuk ayah,” katanya.
Berhubung video TikToknya, sehingga kini dia masih merindukan ibu bapanya dan video itu adalah luahan rindunya selain mengikut trend video kehilangan seseorang sedang popular di media sosial itu ketika ini.
‘Isteri enggan serumah dengan mentua.’ Suami wajib sediakan tempat tinggal yang tidak bercampur dengan orang lain termasuklah dengan ibu, bapa mertua.
Sebenarnya isu tinggal bersama mentua merupakan isu yang sering menjadi perdebatan. Tidak semua selesa tinggal dengan mentua. Oleh itu, sebaiknya sebelum berumah tangga, bincang baik-baik agar tidak menjadi masalah di kemudian hari.
Ikuti perkongsian Dr. Syed Shahridzan Ben-Agil ini dan hadam baik-baik apa yang disampaikan,
Isteri enggan tinggal bersama mentua
1) Tanggung jawab suami menyediakan tempat tinggal untuk isteri berdasarkan kemampuannya, sama ada beli, sewa atau pinjam dari orang lain.
Dengan Mentua
2) Antara hak isteri yang wajib suami sediakan ialah tempat tinggal yang tidak bercampur dengan orang lain termasuk ibu bapa mentua. Perkara ini ditegas oleh ulama-ulama mazhab Syafie antaranya Imam Syamsuddin al-Ramli di dalam karyanya, “Ghāyat al-Bayān Syarḥ Zubad Ibn Arsalān”:
وَلَو اشْتَمَلت دَار على حجر مُفْردَة الْمرَافِق جَازَ إسكان الضرات فِيهَا من غير رضاهن وَكَذَا إسكان وَاحِدَة فِي علو واخرى فِي سفل مَعَ تَمْيِيز الْمرَافِق لِأَن كلا مِمَّا ذكر مسكن.
Maksudnya: “Jika sebuah rumah terdapat bilik-bilik yang memiliki kemudahan-kemudahan yang tersendiri, suami harus menempatkan isteri-isterinya di dalamnya tanpa reda mereka.
Begitu juga menempatkan salah seorang isterinya di tingkat atas dan seorang lagi di tingkat bawah beserta kemudahan-kemudahan yang dapat dibezakan (dipisahkan) kerana kedua-duanya disebut sebagai tempat tinggal (yang berbeza)”.
Suami Wajib Sediakan
3) Berdasarkan kenyataan di atas, si isteri berhak mendapatkan hak tinggal di tempat sendiri bersama suami dan anak-anaknya tanpa dicampurkan dengan orang lain.
4) Isteri juga berhak mendapat tempat tinggal sendiri yang memiliki keperluan-keperluan asas hidup seperti dapur, perkakas asas rumah, tandas dan tempat tidur yang tidak dikongsi oleh orang lain kecuali suami dan anak-anak.
5) Suami boleh menempatkan si isteri dalam sebuah bilik yang besar dalam sebuah rumah yang besar yang bercampur ahli keluarga yang lain. Dengan syarat bilik itu lengkap dengan kemudahan-kemudahan asas rumah. Dengan itu si isteri mampu bergerak bebas dan urusan privasinya tidak terganggu oleh orang lain.
6) Ini kerana bilik sebegitu (point 5) sudah termasuk dalam kategori rumah kediaman yang tersendiri. Berlainan jika isteri ada hak privasinya hanya dalam bilik tidur di sebuah rumah yang bercampur dengan orang lain. Bahkan tiada privasi ketika dia ingin menggunakan kemudahan dan barang keperluan di dalam rumah.
Yang Tidak Bercampur Dengan Orang Lain
7) Suami boleh menempatkan isteri serumah dengan mentuanya atau dengan madunya berdasarkan syarat keredaan dari si isteri. Jika isteri tidak reda si suami tiada hak untuk memaksa si isteri berbuat demikian. Begitu sebaliknya, si isteri tidak boleh paksa si suami tinggal bersama ibu bapanya(isteri).
8) Taat kepada perintah ibu bapa itu wajib hukumnya, tetapi bukanlah secara mutlak. Seseorang wajib mentaati kedua-duanya selagimana arahan itu tidak bercanggah dengan syariat, tidak berunsur maksiat dan tidak mengambil hak orang lain.
Wallahualam.
Kashoorga : Kadang-kadang tinggal berasingan adalah untuk elak masalah di kemudian hari.
Sejak dari awal belajar solat semasa kecil kita sudah dibiasakan dengan satu lafaz zikir sewaktu rukuk dan sujud. Lafaz Subhana Rabbi al-‘Azimi wa Bihamdihi...