Hidup dipenuhi ujian. Namun tiada siapa mengharapkan ujian di luar pemikiran manusia. Ia disifatkan sangat kejam apatah lagi kekejaman itu terjadi dalam alam rumahtangga yang diharapkan bahagia hingga ke akhir hayat bagi semua wanita.

Pasti kita masih ingat situasi seorang kakitangan awam, Jahidah Nordin, 43 yang ketika itu hamil empat minggu namun telah dibelasah teruk oleh suaminya hingga tengkorak kepalanya hancur selain tulang belakang dan rusuknya retak dipercayai dipukul pada 4 Mei lalu. Namun selepas bertarung nyawa beberapa bulan di unit rawatan rapi, Jahidah mula sedarkan diri dan dibenarkan keluar dan dijaga oleh adiknya, Fazariah Nordin di Bandar Sri Sendayan, Negeri Sembilan hingga kini.

Dalam keadaan kini hamil lima bulan, di aplikasi Tik Tok @ziahzara15, adik yang merindu suasana ketika kakaknya masih sihat dahulu menjelaskan walau kakaknya sudah sedar namun pandangan mata kakaknya kelihatan kosong. Ia pandangan separuh sedar.

Apa yang lebih menyedihkan Fazariah memaklumkan kakak kesayangannya itu mengalami kerosakan otak yang teruk. Dirinya tak akan kembali normal seperti dahulu,” kongsinya di aplikasi Tik Toknya. Jelas Fazariah, berita sedih itu dimaklumkan oleh petugas yang mengendalikan rawatan fisioterapi kakaknya selain pakar neurologi pun turut memaklumkan berita yang sama.

IKLAN

“Ia sesuatu yang sangat menyedihkan buat kami semua. Sudah tiada bahasa untuk mengungkapkannya.  Masa yang sama dalam keadaan kandungan kakak yang semakin membesar, sebenarnya amat sedih memikirkan nasib anaknya yang tidak berdosa yang akan lahir tanpa ibu yang mampu memeluk dan menciumnya. Membesar dengan ibu yang mungkin tidak mampu memberi kasih sayang seperti ibu lain,” kongsinya di aplikasi tik toknya itu.

Sedikit perkongsian dari Mufti Wilayah Persekutuan, perkahwinan adalah sesuatu yang suci. Ia juga merupakan sunnah Rasulullah SAW yang dianjurkan berdasarkan nas al-quran dan hadis, inilah fitrah yang dilalui oleh manusia dalam membina kehidupan dengan sempuna dan bahagia. Dan tiada siapa mengharapkan derita dalam perhubungan ini.

IKLAN

إِذَا تَزَوَّجَ الْعَبْدُ فَقَدِ اسْتَكْمَلَ نِصْفَ دِينِهِ؛ فَلْيَتَّقِ اللهَ فِي النِّصْفِ الْبَاقِي

Maksudnya: Apabila seorang hamba itu berkahwin, maka sesungguhnya dia telah berusaha menyempurnakan sebahagian agamanya, oleh itu hendaklah dia bertaqwa kepada Allah pada sebahagian lagi yang berbaki. Riwayat al-Baihaqi (5486), al-Tabarani dalam Mu’jam al-Awsat (7647).

IKLAN

Namun ujian isteri yang dibelasah suami ini sangat berat dan mari kita bersama-sama berdoa agar ada keajaiban Allah buat mangsa agar kembali sembuh seperti dahulu kala. Dalam pada itu akhbar memaklumkan suami mangsa yang sebelum ini menyorok selepas melakukan perbuatan kejam itu sudah ditahan pihak berkuasa.

@ziahzara15

💔💔💪💪🤲🤲#lakidayus #ziahzara #pregnant #braindamage #deraisteri pukulbini #koma

♬ original sound – Aaq Ardian – Aaq Ardian