Apakah hukumnya bagi lelaki memakai inai? Kita lihat ketika majlis perkahwinan, selalunya pengantin lelaki akan diinaikan jarinya.
Inai adalah perhiasan bagi wanita bukannya untuk lelaki. Dalam sebuah hadith, diriwayatkan daripada ‘Aisyah R.Anha:
Maksudnya: Seorang wanita memberikan isyarat dari belakang tabir bagi menunjukkan pada tangannya ada surat untuk diberikan kepada Rasulullah SAW. Maka Nabi SAW menggenggam menutup tangannya lalu berkata:
“Aku tidak tahu adakah ini tangan lelaki ataupun tangan perempuan?”. Jawab perempuan tersebut: “Perempuan”. Lalu Baginda berkata: “Jikalau kamu ini perempuan, nescaya akan lakukan perubahan pada kuku-kuku kamu (iaitu dengan inai)”.
Ads
Al-Imam al-Nawawi Rahimahullah menyebutkan di dalam al-Majmu’:
Maksudnya: Adapun mewarnakan kedua tangan dan kaki dengan inai, maka digalakkan bagi yang berkahwin dikalangan perempuan berdasarkan hadith-hadith masyhur padanya dan haram ke atas lelaki-lelaki (memakai inai) kecuali untuk berubat.
Ads
[Lihat al-Majmu’. Dar al-Fikr, 1/294]
Ads
Begitu juga al-Imam al-Syarwani Rahimahullah di dalam hasyiahnya bagi kitab Tuhfah al-Muhtaj karangan Ibn Hajar al-Haitami Rahimahullah turut menyatakan perkara yang sama iaitu digalakkan bagi wanita yang telah berkahwin untuk berinai dan haram ke atas lelaki.
Oleh kerana berinai itu termasuk di dalam perhiasan wanita maka tidak boleh bagi lelaki untuk berinai. Sama ada untuk tujuan perkahwinan ataupun atas dasar berhias, agar nampak cantik dan sebagainya, tetap tidak boleh melainkan untuk tujuan berubat yang mana dengan berinai boleh membantu menyembuhkan penyakit-penyakit tertentu. Walau bagaimanapun lelaki boleh mengenakan inai pada rambut, ini kerana terdapat hadis yang membenarkannya.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Amalan bersedekah yang amat dianjurkan Islam sememangnya akan mendapat ganjaran pahala yang besar. Sedekah ialah pemberian semasa hidup kepada seseorang tanpa ada tukar ganti atas dasar semata-mata kerana mendekatkan diri kepada Allah.
Hukum bersedekah itu adalah sunat. Ketika melakukan amalan bersedekah, kita perlulah ikhlas kerana Allah bukan disebabkan sesuatu seperti kerana nama atau asal bersedekah sahaja. Supaya perbuatan bersedekah itu tidak menjadi sia-sia dan sentiasa ‘mengalir’ ada sedekah-sedekah yang boleh dijadikan saham akhirat.
Berikut perkongsian Najmi Farisham tentang bagaimana untuk mendapatkan ganjaran pahala yang berterusan melalui bersedekah.
Ada seseorang hantarkan nasihat ini di grup WhatsApp kami. Jadi aku terjemahkan ke bahasa Melayu mengikut kesesuaian masyarakat kita.
Katanya ada ENAM cara untuk memastikan pahala sentiasa mengalir masuk walaupun setelah kita meninggal dunia nanti:
1. Wakafkan mushaf al-Quran di mana-mana surau, masjid, sekolah tahfiz dan agama.
2. Dermakan kerusi roda untuk kegunaan di rumah kebajikan atau rumah sakit.
3. Ambil bahagian dalam pembinaan masjid walaupun sekadar infak RM10.
4. Sediakan air mineral di tempat awam seperti taman, pantai dan lain-lain kawasan orang berkumpul. Mudah jika mereka dahaga, dapat melegakan kering tekak.
Di Arab Saudi, mereka mengagihkan air mineral ketika kereta berhenti di lampu isyarat. Letakkan di depan pintu masjid, kedai-kedai dan juga di jalanan.
5. Tanam pokok untuk kemudahan orang ramai mengambil manfaat daripadanya seperti berteduh dan memetik buah. Bahkan haiwan pun dapat merasa tempiasnya juga dengan membuat sarang di atasnya.
Dan yang paling senang lagi adalah, kongsi dan sebarkan kepada rakan kalian semua. Mereka baca dan amalkan hasil perkongsian kita. Mudah-mudahan dikira sebagai amalan baik oleh Tuhan yang Maha Berkuasa.
Sumber kredit: FB: Najmi Farisham
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Maksudnya: Kami terserempak dengan arnab lalu mengejarnya. Dan aku dapat menangkapnya serta membawa kepada Abu Talhah. Beliau sembelih dan memberi sebahagiannya kaki atau pehanya kepada Rasulullah SAW dan Rasulullah menerimanya.
Riwayat al-Bukhari (2572)
Muhammad bin Safwan (atau Safwan bin Muhammad) berkata:
اصَّدْتُ أَرْنَبَيْنِ فَذَبَحْتُهُمَا بِمَرْوَةٍ ، فَسَأَلْتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم عَنْهُمَا فَأَمَرَنِي بِأَكْلِهِمَا
Maksudnya: Aku memburu dua ekor arnab dan aku sembelihnya di Marwah. Maka aku bertanya Rasulullah SAW lantas beliau memerintahkan aku makan kedua-duanya.
Riwayat Abu Daud (2822), Ibn Majah (3175) dan al-Nasa’ie (4239)
Arnab juga haiwan yang tiada bertaring dan tiada nas yang menunjukkan haramnya. Dengan sebab itu, dinukilkan bahawa Sa’ad bin Abi Waqqas telah memakannya. Begitu juga diberi kelonggaran oleh ulamak dalam kalangan sahabat dan selepasnya.
Maka hukum memakan daging arnab adalah halal di sisi jumhur.
Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bukan sahaja saat hambaNya berjaga , malah sewaktu hendak tidur pun Allah titipkan pahala! Bukan perkara sulit untuk tidur malah ramai yang suka tidur bagi melepaskan lelah seharian bekerja.
Sesungguhnya Allah itu Maha Pengasih dan Penyayang kepada setiap hambaNya. Rabbul Izzah tidak pernah berkira melimpahkan kebaikan dan pahala kepada para hambaNya tanpa kira siapa, di mana dan bila masa sekalipun.
Tidur juga merupakan ibadah. Betapa nikmatnya tidur menghilangkan penat kemudian menjadi amalan mengutip pahala.
Bagaimana tidur yang nikmat itu dapat memberi ganjaran pahala? Jawapannya kerana adanya sunnah Rasulullah yang dapat dilakukan setiap kali hendak tidur. Berikut adalah lima amalan Rasulullah saat hendak tidur. Senang sesenang-senangnya.
Ambil wuduk
Bukan hanya berwuduk sebelum solat, kita disarankan mengambil wuduk sebelum tidur agar kita dalam keadaan suci saat tidur. Seandainya kita menemui ajal saat tidur, maka kita meninggal dalam keadaan suci.
Selain itu, sunnah ini juga dapat melindungi kita daripada gangguan syaitan dan menghantarkan kita pada mimpi yang baik.
Dari Al Bara bin Azib, Rasulullah SAW bersabda, “Apabila kamu mendatangi tempat tidurmu, maka berwuduklah kamu sebagaimana wudukmu untuk solat,” (HR.Al Bukhari dan Muslim).
Jika terjaga di tengah malam sekalipun, Nabiyullah Muhammad pun berwuduk kembali. Sebagaimana dalam hadis dari Ibnu Abbas r.a mengatakan,
“Rasulullah terjaga di suatu malam lalu beliau menunaikan hajatnya kemudian membasuh wajah dan tangannya (berwuduk) lalu tidur,” (HR. Al Bukhari dan Abu Dawud)
Membersihkan tempat tidur
Sunnah berikutnya ialah membersihkan tempat tidur dengan cara mengibas-ngibaskan cadar. Hal ini termasuk adab tidur yang menjadikan tidur kita lebih bernilai pahala di sisi Allah.
Padahal, fungsi membersihkan tempat tidur semata-mata kerana kebaikan hamba agar terhindar bahaya di tempat tidur. Mungkin sahaja di sana terdapat binatang melata ataupun serangga berbahaya yang dapat menyengat apabila saja saat kita terlelap.
Rasulullah bersabda, “Apabila salah seorang dari kalian beranjak menuju tempat tidurnya, maka hendaklah dia mengibas (membersihkan) tempat tidurnya karena dia tidak mengetahui apa yang akan terjadi kemudian.” (HR. Al Bukhari dan Muslim)
Mengiring ke kanan
Sudah menjadi sunnah Rasulullah untuk tidur menghadap kanan atau lebih tepatnya tidur di atas rusuk kanan. Beliau pun memerintahkan kebiasaan tidur ini kepada umat baginda.
Nabi Muhammad bersabda, “Lalu tidurlah di atas rusukmu yang kanan.” (HR. Al Bukhari dan Muslim).
Kebiasaan nabi ini ditujukan agar lebih mudah saat bangun di pagi hari. Di era modern kini diketahui bahawa cara tidur demikian sangatlah baik untuk kesihatan tubuh terutama dalam sistem pencernaan.
Meletak tangan di pipi
Sunnah berikutnya ialah meletak tangan sebagai alas pipi ketika tidur. Inilah yang menjadi kebiasaan Rasulullah sebagaimana dikhabarkan sahabat Hudzaifah.
Beliau menceritakan, “Apabila tidur di malam hari, Rasulullah meletakkan tangan beliau di atas pipi” (HR. Al Bukhari)
Berdoa dan Berzikir
Yang terakhir ialah berdoa dan berzikir sebelum tidur. Ada beberapa lafaz zikir sebelum tidur. Adapun berdoa sebagaimana yang telah terkenal dan dihafal sejak kecil, yang ertinya, “Ya Allah, dengan menyebut namaMu aku hidup dan dengan menyebut namamu aku mati (tidur),” (HR. Muslim dan Ahmad)
Banyak hadis yang menyebutkan perihal zikir Rasulullah sebelum tidur. Beberapa di antaranya ialah :
Mengucapkan tasbih sebanyak 33 kali, tahmid 33 kali dan takbir sebanyak 34 kali. Selain itu juga berzikir dengan membaca tiga surat perlindungan, iaitu: Al Ikhlas, Al Falaq dan An Nas.
Ummul mukminin Aisyah mengkhabarkan,
“Apabila Rasulullah akan tidur, beliau meniup kedua tangan beliau dan membaca mu’awwidzat (ayat-ayat perlindungan) lalu mengusap dengan itu keseluruh jasadnya,” (HR. Al Bukhari, Muslim, Ahmad, Abu Dwud, Ibnu Majah).
Dalam hadis lain yang juga dari ummul mukminin, diterangkan bahawa Rasulullah SAW membaca surat tersebut kemudian mengusap tubuh.
Caranya ialah dengan menghimpun kedua telapak tangan kemudian meniupnya dan membaca tiga surat tersebut.
Selepas itu, usaplah dengan tangan ke seluruh tubuh dimulai dari kepala, wajah kemudian bahagian depan tubuh. Hal ini dilakukan sebanyak tiga kali.
Kashoorga: Ambil lah peluang ini sebaik mungkin. Kita amalkannya secara istiqamah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kalangan Muslimah tak dinafikan ramai yang masih keliru tentang bila waktu tamatnya haid. Ini kerana selepas berakhirnya darah berwarna merah, ia akan diikuti dengan...